Dank voro jullie reacties.
Een roskam is niet voor op je paard zelf maar voor het schoonmaken van de borstels? Ja ja, dat lees je in elk theorieboek. De schrijvers van die boeken hebben zeker nooit een langharig paard geborsteld??? Ik bedoel ook niet zo'n platte, die zijn inderdaad voor het schoonmaken van je borstels, ik bedoel er één die de vorm heeft van een halve wc-rol (in de lengte doorgeknipt).
Die kammen op de foto met die lange scherpe tanden, die lijken me pijnlijker dan de borstel die ik bedoel. Bovendien lopen die meteen vol met haren. Het voordeel van de borstel die ik bedoel is dat de haren die je eruit kamt ook meteen uit de bostel op de grond vallen.
Die ronde met ringen heb ik ook geprobeerd maar ik vond dat je er te weinig kracht mee kunt zetten. Er zit een soort vering in en je kunt je hand er niet ophouden omdat bovenop ook kartels zitten.
Een zweetmes werkt inderdaad ook prima maar daar heb je altijd twee handen bij nodig en dat is onder de lange manenbos onhandig (die moet ik met één hand omhoog houden om er onder te kunnen poetsen)
Ha ha, de stofzijger, dat zou ik nog eens kunnen proberen!!!!
Kortom: alternatieven heb ik zeker onderzocht maar ik ben zóóó gehecht aan die ouderwetse 'koeienborstel'.......