Merrie met ataxie voor IBOP/EPTM

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Merrie met ataxie voor IBOP/EPTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 21:57

Door een ongeluk heeft mijn merrie last van lichte ataxie. Omdat zij voornamelijk voor de fok wordt gebruikt wil ik haar toch laten PROK-en en IBOP of EPTM laten doen, zodat ze hopelijk wat predikaten op haar lijstje krijgt.

Mijn dierenarts heeft al aangegeven dat ze met goede bespiering ws weinig last van haar ataxie zal hebben (ze wordt binnenkort ingereden en krijgt dan hopelijk die bespiering). Sowieso merk je nu al weinig aan haar als ze opgehitst is.

- Is het zinvol om haar mee te laten doen met IBOP of EPTM of is dit jullie inziens weggegooid geld?
- Ik heb een verklaring van de dierenarts dat de ataxie door een ongeluk is veroorzaakt. Is het verstandig om deze verklaring vooraf bij het KWPN af te geven of is het juist beter niets melden (ik twijfel nl of ze dit vóór of tegen mijn paard gebruiken)? Én, als ik de verklaring niet vooraf afgeef, kan ik daar later dan nog op terug komen, mochten ze de ataxie zien en als probleem ervaren?


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:01

Als ik jou was, zou ik het hele verhaal voorleggen aan het KWPN om onverwachtse problemen te voorkomen. De EPTM kost een aardig bedrag, dus het zou zonde zijn als je haar daar gebracht hebt en je mag haar een paar dagen later weer ophalen omdat ze het niet accepteren (wat me overigens niet geheel onwaarschijnlijk lijkt, omdat rijden op een atactisch paard ook niet geheel zonder gevaar is)
Veel suc6 met wat je ook beslist OK dan!


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:04

Prokken lijkt me zeker geen kwaad kunnen. Wij hebben hier ook een paard staan dat ataxie heeft gehad (zwaar, VA wilde haar afmaken) Sinds ik op haar rijdt gaat het echt steeds beter en we gaan zelfs proberen de wedstrijden in te komen!
Ik zou het overleggen met iemand die bijv. in de commissie zit o.i.d. of het ook echt zin heeft om zo'n merrie voor een test te gooien!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:31

ligt er helemaal aan hoe de merrie zich ontwikkeld
als je bij het inrijden merkt dat ze steeds sterker wordt, en je merkt weinig tot niets van de ataxie, dan gewoon gaan! zonder iets te vermelden(kans dat ze daardoor al negatief naar je paard kijken, en er extra op letten of ze er niet 'iets' aan zien.)

merk ja dat ze moeite heeft met het rijden, en ze wordt niet sterker, dan niet gaan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 14:30

Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb vrij anoniem Cool deze vraag aan het KWPN voorgelegd, dus ik ben benieuwd. Anoniem omdat ik inderdaad ook in mijn achterhoofd heb, dat ze het wellicht tegen mijn paard gebruiken (terwijl je het ws niet eens ziet als ze zich een beetje druk maakt).

Tevens inderdaad goed advies om de (spier)ontwikkeling van de training af te wachten. Ik duim!

PROK-en doe ik sowieso, daarbij maakt ataxie gelukkig niet uit.

Ik ben geholpen, nu nog een duidelijk antwoord van het KWPN Haha!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:34

als ze alle spieren nog op de juiste manier gebruikt, is met een goede maar rustig opbouwende training veel te verbeteren.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:27

Ik ga met oa met Renske mee, als alles goed gaat zou ik geen slapende honden wakker maken ...

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 10:39

Barb77 schreef:
Ik heb vrij anoniem Cool deze vraag aan het KWPN voorgelegd, dus ik ben benieuwd.

Het antwoord van het KWPN:
Citaat:
Beste Bart Cool ,

Ik ontving van mijn collega jouw email en de vraag of het zinvol is
een merrie met een lichte vorm van ataxie te laten deelnemen aan
de IBOP.

Door training kan de merrie natuurlijk sterker worden en de
verschijnselen van de ataxie doen afnemen, maar wanneer er
tijdens het onderzoek/IBOP verschijnselen van ataxie voordoen zal
dit leiden tot uitsluiting of tot een lage beoordeling. Ook met een
veterinaire verklaring zal de jruy moeilijk een inschatting kunnen
maken van de aanleg van de merrie en lijkt het mij derhalve niet
verstandig de merrie deel te laten nemen aan de IBOP.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Jacques Verkerk
Inspecteur

Ze staat sinds een week bij de africhtingsstal, dus ik ben benieuwd hoe alles gaat verlopen. Als alles heel goed ontwikkeld doe ik stiekem tóch mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:43

Renske20 schreef:
zonder iets te vermelden(kans dat ze daardoor al negatief naar je paard kijken, en er extra op letten of ze er niet 'iets' aan zien.)



Helemaal mee eens.
Ik ken een paard dat als een jong dier een wobbler was maar er met een hoop zorg en begeleiding goed overheen is gegroeid.
Op de keuring kreeg het altijd goede punten tot dat bekend werd dat het een wobbeler was, opeens was het dus niet sterwaardig meer Scheve mond
Dier heeft het wel tot de Z dressuur gebracht maar dat was ook echt de grens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, GoogleAdsense, Trendiction, wendyh en 83 bezoekers