koliek van afspuiten met koud water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

koliek van afspuiten met koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 22:30

laatst wilde een stalgenootje haar paardje een beetje afspuiten na het harde werken en veel zweten, kwam de pension eigenaar haar vertellen dat ze dat beter niet kon doen omdat de paarden daar koliek van kunnen krijgen (we hebben alleen koud water)
dat kunnen ze toch alleen krijgen van koud water drinken?

momenteel paardloos


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:45

Koliek kan verschillende oorzaken hebben. Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord dat een paard koliek kreeg van afspuiten met koud water.

Afspuiten na het werk met koud water na het werk kan prima hoor. Je moet het alleen wel even snel doen, dus niet een uur lang die koude straal erop (bij wijze van spreke).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:48

Ik zou geen koude straal water op z'n rug en achterhand zetten, want dan krijgt 'ie spierpijn. Afsponzen gaat wel, maar liever met lauw water eigenlijk.
Koliek hiervan heb ik nog nooit gehoord, maar paarden kunnen van de gekste dingen koliek krijgen, dus het zal best mogelijk zijn...

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:48

Daar heb ik dus nog nooit van gehoord! Verward
Volgens mij heeft koliek met ingewanden te maken, en niet met invloeden zoals afspuiten. Wel lijkt het me verstandig om de koude straal er niet volop op te zetten als je paard bezweet is, en zeker niet op de buik (lijkt me ook niet lekker), maar afsproeien mag toch wel?
Als je je paard daarna de kans geeft om op een goede manier op te drogen (solarium) of in een niet te koude of tochtige stal lijkt me dat geen enkel probleem.
Ik zou die man 's vragen waarom dat dan tot koliek zou kunnen leiden Scheve mond


Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:53

Volgens de dierenarts zou kan een paard ook koliek kunnen krijgen van de overgang naar bijv. kouder weer. Niet speciaal door het water, maar door de overgang/temperatuurswisseling. Misschien verkrampt de buik wel doordat het paard het koud heeft... Wie het weet mag het zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:57

ArwenLune schreef:
Ik zou geen koude straal water op z'n rug en achterhand zetten, want dan krijgt 'ie spierpijn.


Nog nooit meegemaakt. Toen er bij ons een nieuwe vloer in de wasplaats kwam, was deze twee weken dicht en hadden we geen lauw water. Ik moest toch afspuiten, dus deed ik dat buiten met de brandslang (koud water, gewoon van top tot teen goed afgespoten, daarna zweetmes erover en de molen in). Geen enkel paard heeft hier iets aan over gehouden.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:58

Ja, en als je je paard afsponst, of met een klein straaltje afspuit; het water er ahw af laat lopen, dan ontstaat er toch niet zo'n grote overgang dat daar verkramping door ontstaat? Verward

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:05

koliek heb ik nog nooit van gehoord..
Maar als het paard echt warm is zou ik wel uitkijken met afspuiten met koud water.. moet jij maar eens oververhit in een bak met koud water springen Knipoog

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:12

Waterkippie schreef:
Maar als het paard echt warm is zou ik wel uitkijken met afspuiten met koud water.. moet jij maar eens oververhit in een bak met koud water springen Knipoog


De paarden die ik afspuit, zijn meestal warm zat (oftewel het schuim staat regelmatig tussen de achterbenen). Die gaan na het werk direct onder de slang, worden snel gewassen en gaan daarna een half uur of langer de molen in. Normaal doen we dit dus met lauw water, maar als dit er niet is, dan met koud water. Met dat koude water maak ik overigens wel meer haast. Slang op volle kracht (anders zijn ze niet snel schoon) en snel afspuiten die handel. Ik begin dan altijd bij de benen (bij lauw water doe ik gewoon meteen het lijf). Dan werkt het prima. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je urenlang met een slap straaltje in de weer gaat.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 01:17

Lijkt me raar, maar goed...
paarden kunnen wel koliek krijgen als ze hun temperatuur niet kwijt kunnen! Ik spuit mijn paard ook af (buitentemperatuur >20 graden) met koud water, anders spons ik het af.
Vaak voel ik het water dat van mijn paard afkomt, is dit nog warm, dan heeft zij het ook nog warm. Meestal stop ik wel eer ze weer helemaal op temperatuur is...daarna zweetmes erover en de wei in.
De achterhand koel ik niet inderdaad, i.v.m. stijve spieren.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:29

Nu jullie het toch over afspuiten met koud water hebben, wil ik eigenlijk meteen een waarschuwing meegeven: zet niet ineens zomaar de koud-water-slang op het paard maar begin rustig eerst met het afspuiten van de benen. Ik heb enkele jaren terug nl gehoord dat een meisje haar paard na het rijden direct het koude water op de rug van haar paard zette. Het dier is ter plaatse aan hartstilstand overleden.
Logisch trouwens...bij mensen waarschuwen ze ook dat je eerst moet wennen aan het koude water voordat je spontaan het water inspringt terwijl je lichaam warm is bv de zon of inspanning.

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:34

Nog nooit van gehoord. Ik spons ze altijd af met lauw water en heb zo'n speciale borstel waar je een tuinslag in kan drukken.. Heel handig!

Stal Shetbende nu 10 pony's.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:37

Spuit al JAAAAAREN koud af of het nu warm is of koud. Toen ik nog pony reed (jaaa lang geleden) ging de pony's zomers en swinters onder de koude douche en ook nog buiten. De meeste pony's zijn erg oud geworden en niet daaraan doodgegaan.

Belangrijk bij koud afspuiten is dat:
- paard op adem is
- lichaam normale temparatuur heeft
- dus niet helemaal opgedroogt en ook niet nog helemaal nat van zweet

Erna geen solarium of zo maar gewoon een fleece deken en lekker op stal met zijn eten (uit de tocht). Vaak smeer ik hem nog in met Coles Liniment.

Trouwens ik stap mijn paard nooit helemaal droog (winter) maar alleen op adem de warmte die hij dan nog heeft neemt hij dan mee zijn stal in om hem warm te houden onder de deken als hij stil staat. Op adem is het belangrijkste. Ik controleer dan altijd of hij cool is achter zijn oren.

Koliek van koud water?? nog nooit vangehoord zal wel een combie zijn van niet goed uitstappen en al paard wat niet helemaal lekker is.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:42

koliek geloof ik niet zo..

hartstilstand wel!!
daarom altijd beginnen met alle 4 de benen enkele minuten af te spuiten en dan naar boven te gaan !
verder zijn het echt geen watjes
denk je dat regen altijd zo warm is ??? Verward

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:37

Nee koliek geloof ik niet. Wij doen áltijd afspuiten met koud water, eerst de beentjes. Daarna het hele lichaam, ook 's winters. We hebben nooit problemen ermee en ze zijn ook nooit stijf van spierpijn oid.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:47

Patriesje schreef:
Volgens de dierenarts zou kan een paard ook koliek kunnen krijgen van de overgang naar bijv. kouder weer. Niet speciaal door het water, maar door de overgang/temperatuurswisseling. Misschien verkrampt de buik wel doordat het paard het koud heeft... Wie het weet mag het zeggen.


Idd, bij mij op stal hebben we dus een paard die daar last van heeft.
Bij te grote overgangen ,bijvoorbeeld lekker zonnig weer en daarna een regenbui, krijgt hij aanvallen.
Gelukkig is het alleen maar gas koliek , maar toch, het kan dus wel!

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:35

Het kan wel, al zal het niet zo snel gebeuren als je een gezond jong paard hebt.

Mijn oude, koliekgevoelige ponytje heeft wel eens krampkoliek gekregen door een koude regenbui.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:53

AnoeskaB schreef:
Het kan wel, al zal het niet zo snel gebeuren als je een gezond jong paard hebt.




Dat zegt dus ook niks hoor.
Ik heb het hier over een 5-jarige die in top conditie is.
Het ene paard is er gewoon wel gevoelig voor en een ander absoluut niet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:51

Waterkippie schreef:
koliek heb ik nog nooit van gehoord..
Maar als het paard echt warm is zou ik wel uitkijken met afspuiten met koud water.. moet jij maar eens oververhit in een bak met koud water springen Knipoog


Vaak genoeg gedaan in de sauna. Maar dan is het natuurlijk wel erin en er snel weer uit Haha!
Ik heb er in elk geval nooit koliek van gekregen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, Kimberley_ en 24 bezoekers