'muilkorf'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

'muilkorf'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 20:30

hoi,
met dit lekkere weer begon ik alweer aan de zomer te denken, als mijn pony (haflinger) ook weer de wei ingaat.
hij staat dan ongeveer 6 uur in de wei en wordt er echt dik van!
Hem korter in de wei zetten vind ik niks, want hij geniet er juist zo van en alle andere paarden staan ook zolang in de wei, en dan zou hij alleen op stal staan.

ik zat te denken aan zo'n 'muilkorf', waarmee ze een stuk minder kunnen eten. Liever doe ik het niet, maarja, anders kan hij de wei niet in en hij heeft ook aanleg voor hoefbevangenheid.

heeft iemand ervaring met die dingen? Worden ze er niet chagerijnig van? Hebben ze nog wel sociaal contact met de anderen? (in de gids van de paardendrogist staond dat het het sociale contact tussen paarden niet belemmert, maar ik vraag me af of dat kan, want ze kunnen niet spelen, niet krabben..)

hoop op reacties!

groetjes, Frederique


FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 21:30

niemand?
jullie hebben hier toch vast wel een (uitgesproken) mening over??

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 00:12

Is het niet een optie om een klein stuk van het land af te zetten, met schrikdraad lint? Dit laat je dan helemaal kaal vreten. Wel steeds de mest eruit halen.

Ik heb geen idee hoe een paard reageert als hij de hele dag met zo'n ding om staat. Persoonlijk lijkt het me erg sneu voor 'm, de hele dag naar dat lekkere gras kijken en er niet bij kunnen.

Succes.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 00:18

In periodes waarin veel gras voorhanden is gewoon wat korter in de wei zetten, en het voerpatroon op stal aanpassen. Lijkt me niet zo moeilijk. Een luxeprobleem eigenlijk Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 08:05

Op stal had iemand zo'n ding besteld, maar net zo hard weer teruggestuurd. Die pony was zo slim, die verschoof dat geval en vrat gewoon vrolijk verder.
Is het idd geen optie om een stukje af te zetten? Een soort paddockje maken of dieetstukje?
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:20

Heb je niet tegenwoordig van die kapjes waarbij de pony nog wel kan grazen, alleen niet meer zoveel tegelijk en ook niet mer zo kort....
Laatst nog ergens gezien in een advertentie, speciaal ontwikkeld voor de shetlander met eiwitproblemen....

Een muilkorf zoals ze bij Divoza verkopen zal inderdaad weinig helpen, die schuiven ze zo opzij. Komt omdat die aan je halster worden bevestigd, en dat geeft immers weinig stevigheid...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:15

wij hebben ooit zo'n ding gekocht en bij een pony omgehad die zich als een 'pitbull' gedroeg in de groep Haha! hielp wel, maar uiteindelijk hebben we de groep anders ingedeeld. het is nl. niet zo'n leuk gezicht zo'n ijzeren muilkorf! Ik heb er dus een voor je die je mag overnemen tegen een klein prijsje Bloos

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 15:27

hij staat op een pensionstal en gaat dus met de groep de wei in. vandaar dat er geen klein stukje afgezet kan worden. minder in wei kan natuurlijk wel, maar dan staat hij in z'n eentje op stal.
hij krijgt al zowat niets aan krachtvoer (minder dan 1 kg per dag), dus dat kan ook niet zoveel minder.

Als ik zo'n ding zou kopen dan koop ik idd die waar ze nog wel mee kunnen grazen, maar maar eenderde binnenkrijgen..

groetjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarjanB, nowylover, OleJon en 110 bezoekers