studeren in het buitenland?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

studeren in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 22:06

Dag Bokkers,

vandaag het een en ander vernomen over Princeton University waarin mijn moeder wel geïnteresseerd leek...

Nou wou ik even weten: Zijn er onder jullie die in het buitenland zijn gaan studeren? Zo ja, waar?

Zijn nog andere plaatsen waar er 'bijzondere' universiteiten zijn?

Zijn er veel nadelen verbonden aan studeren in het buitenland?

Hoe hebben jullie het ondervonden? Of wat denken jullie hierover?

Wie wil er ervaringen uitwisselen?

Vele groetjes en dank bij voorbaat...


Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:08


Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:14

wat bedoel je met een 'bijzondere universiteit'? Princeton, Harvard, Oxford of een andere dergelijke prestigieuze uni?
Wil je een gedeelte van je studie daar doen? of helemaal?

Nadelen zijn dat het veel geld kost, en dat je de taal op een hoog niveau moet beheersen...

ik zit er over te denken om naar Tours te gaan

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:01

Ik heb een jaar in Londen gestudeerd, zelf geregelt. Maar meer omdat ik in Londen wilde gaan wonen als omdat die Uni nou zo geweldig was Haha!

Onderschat inderdaad de taal niet. Goed gesprekken kunnen voeren is 1, wetenschappelijke uitleg kunnen volgen (en technisch ingewikkelde boeken lezen) is 2!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:16

Ik studeer in België vanwege uitloting dus dat telt niet echt Haha!
Maarre Princeton, Harvard, Yale, Oxford, Cambridge en zelfs Edinburgh zijn voorbeelden van universiteiten waar je heel moeilijk in komt. Je moet echt goede cijfers hebben. Ik heb bijv. naar Edinburgh gekeken, maar daar wilden ze eigenlijk dat je IB had (das een diploma dat je vakken in het engels had gedaan) en ze gingen ervanuit dat je al wat had gedaan voor de studie. (bijv. voor geneeskunde meelopen met een huisarts ofzo)
Ze nemen alleen de allerbeste aan en er zijn een hoop mensen die erop willen.

In het buitenland studeren lijkt me heel leuk en misschien heb jij wel supercijfers in welk geval zo'n prestigieuze universiteit natuurlijk wel goed op je cv staat. Veel succes iig.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:40

Ik ga volgend jaar zomervakantie een cursus volgen aan het Bellevue Community College.
Ik ga er waarschijnlijk Japans doen ofzo...

Na mijn school, als ik eenmaal weet wat ik voor de rest van mijn leven wil gaan doen,
kan ik ook nog een jaar naar een University in The United Kingdom, en evnetueel ook ergens in Zwitserland.
(Ouders met connecties..... zoooo handig Schijnheilig )

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:58

Ik wil in mijn derde jaar 4 maanden naar Frankrijk, waarschijndelijk naar Tours..
daar wil ik vakken geschiedenis/kunstgeschiedenis gaan volgen

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:43

Ik ben sinds kort ook een beetje op zoek naar evt. een tijdje in het buitenland te studeren. IK weet niet of je al studeert, maar vaak hebben universiteiten en hogescholen ook connecties met andere universiteiten, waardoor het makkelijker te regelen is. Zo heeft de universiteit waar ik studeer bijv, een connectie met Zuid-Afrika, Stellenbosch, wat me heel erg gaaf lijkt. Ben nu nog even op zoek naar informatie en hoe het allemaal gaat enzo, maar als je naast de site van je universiteit/hogeschool ook op andere sites wil kijken is www.wilweg.nl (site met erg veel info) of www.beursopener.nl een optie. Vaak is er op je opleiding ook een buitenlandcoördinator die je hierover meer kan vertellen.
Binnen Europa is een bekend uitwisselingsproject het Socrates/Erasmusprogramma en buiten Europa ISEP (vooral Amerika en beetje Azië). Aangezien ik nu ook aan het rondsnuffelen ben, ben ik ook wel benieuwd naar andere ervaringen

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:50

Oh ja, de echt prestigieuze universiteiten stellen absurd hoge eisen aan toelating he... aan je cijfers, je buitenschoolse activiteiten, en aan je taalniveau. Moet je bv. een heel duur diploma halen om aan te tonen dat je taalniveau voldoende is. Het is voor mensen uit dat land zelf al moeilijk zat er in te komen, en jij hebt nog een extra nadeel...

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:57

ArwenLune schreef:
Oh ja, de echt prestigieuze universiteiten stellen absurd hoge eisen aan toelating he... aan je cijfers, je buitenschoolse activiteiten, en aan je taalniveau. Moet je bv. een heel duur diploma halen om aan te tonen dat je taalniveau voldoende is. Het is voor mensen uit dat land zelf al moeilijk zat er in te komen, en jij hebt nog een extra nadeel...


Je moet connecties hebben om op dat soort scholen te komen!
Natuurlijk moet je taal ook wel behoorlijk zijn,
maat het lijkt me dat je niet voor zo'n school gaat kijken als je de taal niet eens fatsoenlijk beheerst.....
( Meer dan alleen het "school-engels" is aan te raden )

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:24

Laantje schreef:
Natuurlijk moet je taal ook wel behoorlijk zijn,
maat het lijkt me dat je niet voor zo'n school gaat kijken als je de taal niet eens fatsoenlijk beheerst.....
( Meer dan alleen het "school-engels" is aan te raden )


Meis, je taal moet niet 'behoorlijk' zijn maar op native-speaker niveau, en dan nog ga je het moeilijk krijgen met de meer academische taalgebieden.

Veel plezier met je connecties, maar aan binnenkomen heb je niets als je de eerste 2 maanden niets van je boeken snapt..

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:31

ArwenLune schreef:
Meis, je taal moet niet 'behoorlijk' zijn maar op native-speaker niveau, en dan nog ga je het moeilijk krijgen met de meer academische taalgebieden.

Veel plezier met je connecties, maar aan binnenkomen heb je niets als je de eerste 2 maanden niets van je boeken snapt..



Maar als je een beetje verstand heb begin je ook niet aan zo;n studie in het buitenland als je de taal niet machtig bent!
En dan bedoel ik dus ook echt, dat de taal je eigen moet zijn.

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 18:10

Janneke18"]
wat bedoel je met een 'bijzondere universiteit'? Princeton, Harvard, Oxford of een andere dergelijke prestigieuze uni?
Wil je een gedeelte van je studie daar doen? of helemaal?

Nadelen zijn dat het veel geld kost, en dat je de taal op een hoog niveau moet beheersen...

ik zit er over te denken om naar Tours te gaan
[/quote]

Ja, inderdaad, die universiteiten bedoel ik. Ik kan je geen ongelijk geven dat het vooral om de prestige gaan maar bij mij is het vooral om de reden dat ik enkel onder zulke voorwaarden naar het buitenland zou mogen om te studeren... Niettemin zou ik het wel zien zitten...

Het zou in elk geval om minimum een jaar gaan...

Dat een bom duiten kost ben ik me van bewust... Gebeurt dit niet hoofdzakelijk met gastgezinnen of is dat eerder een home/internaat?

Tours? Is da hoge school of univ?


[quote="ArwenLune"]
Ik heb een jaar in Londen gestudeerd, zelf geregelt. Maar meer omdat ik in Londen wilde gaan wonen als omdat die Uni nou zo geweldig was Haha!

Onderschat inderdaad de taal niet. Goed gesprekken kunnen voeren is 1, wetenschappelijke uitleg kunnen volgen (en technisch ingewikkelde boeken lezen) is 2!
[/quote]

Dat kan en wil ik graag van je aannemen... Het zou dan ook de bedoeling zijn dat ik eerst een snelcursus engels zou studeren tijdens de grote vakantie (kan hier makkelijk in Gent). Had jij dat ook gedaan? Dan blijft het (denk ik) inderdaad nog een hele opgave om met de taal overweg te kunnen maar dat went wel na een tijdje of niet? Even door de zure appel heen...


[quote="caranthir schreef:
Ik studeer in België vanwege uitloting dus dat telt niet echt Haha!
Maarre Princeton, Harvard, Yale, Oxford, Cambridge en zelfs Edinburgh zijn voorbeelden van universiteiten waar je heel moeilijk in komt. Je moet echt goede cijfers hebben. Ik heb bijv. naar Edinburgh gekeken, maar daar wilden ze eigenlijk dat je IB had (das een diploma dat je vakken in het engels had gedaan) en ze gingen ervanuit dat je al wat had gedaan voor de studie. (bijv. voor geneeskunde meelopen met een huisarts ofzo)
Ze nemen alleen de allerbeste aan en er zijn een hoop mensen die erop willen.

In het buitenland studeren lijkt me heel leuk en misschien heb jij wel supercijfers in welk geval zo'n prestigieuze universiteit natuurlijk wel goed op je cv staat. Veel succes iig.

Is dat nu nog wel steeds zo dat je maar vanaf een x aantal goede resultaten toeglaten wordt? Waar op internet kan ik hieromtrent info over vinden? (heb al eens gezocht maar niet gevonden)
Haha, neen, mijn cijfers zijn niet zo denderend maar als ik even niet bescheiden ben zit ik wel in best zware richting... Maar dat verklaart niets, ik weet het...


Dit waren zowat mijn reacties op een rijtje Knipoog

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:16

Tours is universiteit..
waarom mag je alleen in het buitenland aan een 'prestigieuze uni' studeren? vind ik nl. een beetje vaag, een andere 'minder prestigeuze' lijkt me net zo goed voor je ontwikkeling..

ik ga waarschijnlijk met een socrates/erasmusbeurs.. qua huisvestiging ligt aan de uni waar je heen gaat. soms hebben ze huisvestiging voor buitenlandse studenten, of wordt dat geregeld, maar soms moet je ook zelf zoeken.
ik denk dat de coordinator op jou uni je dat wel kan vertellen..

als je zelf al zegt dat je cijfers niet zo heel denderend zijn, dan vraag ik me af waarom je persee daar heen wil. voor bv. mensen uit de VS zelf is het al heeeeeeel erg moeilijk om op Princeton of Harvard te komen, laat staan voor mensen uit het buitenland

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:32

ArwenLune schreef:
Onderschat inderdaad de taal niet. Goed gesprekken kunnen voeren is 1, wetenschappelijke uitleg kunnen volgen (en technisch ingewikkelde boeken lezen) is 2!


Dat laatste moet zeker geen probleem zijn, maar niet alleen voor studeren in het buitenland. Zelfs bij een studie als psychologie is 90%-95% van de boeken in het Engels, dus wetenschappelijk Engels (omdat er geen goede vertaalde boeken zijn worden ze gewoon uit de VS besteld). Ook zijn er enkele college's in het Engels.

Het beste is eerst een tijdje aan een Nederlandse (of Belgische?) Universiteit te studeren, zo kun je ook kijken of het studeren je uberhaupt bevalt en hoe je daar mee kan komen. Moet je hier al moeite voor doen, dan moet je er nog maar eens goed over nadenken.

Ook is het zo dat wanneer je via je eigen universiteit naar het buitenland gaat (naar contact universiteiten) je alleen je collegegeld aan je eigen uni hoeft te betalen en niet die belachelijke bedragen aan buitenlandse universiteiten.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Goldy_lover
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Easterbierrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:01

Ik zou wel in het buitenland willen studeren .
Maar liever ook niet in zo'n vreemd land waar je niemand kent .
Je weet maar nooit wat er gebeurd.
Straks moet je naar het ziekenhuis daar en je spreekt die taal nog niet direcht.
Dus nee dankje

Positive Mental Attitude Knipoog

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:16

Ik heb er een tijdje over gedacht om aan Harvard mijn graduate te halen. Maar nadat ik alle info bij elkaar had, heb ik er toch maar van af gezien. Op hun site staat precies wat je allemaal moet regelen:
taalkennis test (kan je bij het CIOS in Nederland doen, kosten ongeveer € 120)
Academische test (of je genoeg analytisch denkvermogen enz. hebt) kan je ook bij het CIOS doen, kosten ongeveer hetzelfde
Alleen al het eerste jaar kost aan tuition (collegegeld) 27.000 dollar. Voor undergraduate weet ik het niet, maar zal ook wel duur zijn. Om als graduate binnen te komen moest je minstens cum laude geslaagd zijn voor je bachelor (8,25 gemiddeld voor al je vakken dus), minstens twee aanbevelingen hebben van hoogleraren (en als het geen bekende op je vakgebied zijn, telt het eigenlijk niet mee), en een verdomd goed opstel schrijven, dat moet altijd bij toelating op een amerikaanse universiteit, daar selecteren ze op, naast je cijferlijst natuurlijk. Als je niet echt allemaal negens hebt hoef je het volgens mij niet eens te proberen.
Ik was op het idee gekomen omdat één van mijn hoogleraren vond dat ik daar wel thuishoorde (sta gemiddeld een 8,8 voor al mijn vakken). Hij had wat connecties, want hij is daar zelf docent geweest in de desbetreffende faculteit. Maar uiteindelijk vond ik het echt zonde van mijn geld, hele leuke ervaring maar om nou mijn huis te verkopen om daar naar toe te kunnen? Ik wil zelf toch de wetenschap niet in, dat scheelt ook. Anders had ik het misschien wel gedaan, want dan heb je toch meer kans op een positie, ook in het buitenland.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:42

Jeetje dat is wel erg duur.

En ik moet zeggen dat ik het knap vind dat je zulke goede cijfers hebt, een 8.8!!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:00

naast het studeren op zich moet je ook het 'gewone' leven in het buitenland niet onderschatten. Als kind zijnde heb ik een aantal jaren in verschillende landen gewoond, en mijn vriend heeft in Engeland gestudeerd. In het buitenland gaan wonen is niet iets wat je zomaar even doet. Het kost een hoop doorzettingsvermogen en het is ook niet altijd even leuk. Daarnaast moet je ook echt het prijskaartje niet onderschatten. Tip: zorg iig dat je financien (schoolgeld) goed georganiseerd zijn en dat je huisvesting hebt. De taal machtig zijn lijkt me alleen maar logisch, niet irritanter dan niet te kunnen communiceren met je klasgenoten, of alleen maar in vaktermen kunnen praten.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:02

Dank je
Het is trouwens niet het CIOS maar het CITO (logisch!!!, was even aan het slapen).
Ja het leven in het buitenland is ook super duur. Ik geloof trouwens dat je ook intern moest, in ieder geval het eerste jaar. Ik weet niet of dat al inbegrepen was. Maar ja, je kan vaak ook niet zomaar even een bijbaantje nemen, als je daar al tijd voor hebt, i.v.m. je visum. Dan moet je weer een ander visum halen (in de USA in ieder geval). Bovenop alle kosten komen ook nog eens je boeken, in Nederland al vaak niet bepaald goedkoop, maar in de USA hebben ze er een handje van alleen maar van die achtelijk dure naslagwerken te gebruiken.
Als je volgens het Amerikaanse systeem wil studeren (brede bachelor met een major) dat kan tegenwoordig volgens mij in Utrecht ook, en binnenkort in Middelburg. Dat kost trouwens ook wel wat meer dan je normale collegegeld (ik heb ergens horen zeggen zo'n 10.000 euro)

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 22:08

MacavityL schreef:
Dat laatste moet zeker geen probleem zijn, maar niet alleen voor studeren in het buitenland. Zelfs bij een studie als psychologie is 90%-95% van de boeken in het Engels, dus wetenschappelijk Engels (omdat er geen goede vertaalde boeken zijn worden ze gewoon uit de VS besteld). Ook zijn er enkele college's in het Engels.

Het beste is eerst een tijdje aan een Nederlandse (of Belgische?) Universiteit te studeren, zo kun je ook kijken of het studeren je uberhaupt bevalt en hoe je daar mee kan komen. Moet je hier al moeite voor doen, dan moet je er nog maar eens goed over nadenken.

Ook is het zo dat wanneer je via je eigen universiteit naar het buitenland gaat (naar contact universiteiten) je alleen je collegegeld aan je eigen uni hoeft te betalen en niet die belachelijke bedragen aan buitenlandse universiteiten.



Dat van die engelse boeken is inderdaad waarheid, mijn zus haar boeken zijn ook hoofdzakelijk in engels en afkomstig van Amerika...

Het is inderdaad zo dat het beter is (heb ik in tussentijd ingezien) eerst hier een aantal jaren te studeren en het laatste jaar (ofzoiets) in het buitenland in zo'n univ door te brengen om als het ware een 'meerwaarde' te geven aan je diploma... Door daar dus je graduate te halen...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:09

Goldy_lover schreef:
Ik zou wel in het buitenland willen studeren .
Maar liever ook niet in zo'n vreemd land waar je niemand kent .
Je weet maar nooit wat er gebeurd.
Straks moet je naar het ziekenhuis daar en je spreekt die taal nog niet direcht.
Dus nee dankje


Dan ga je toch met mij mee?! Tong uitsteken

Ik wil volgend (2005/2006) jaar naar Nieuw Zeeland. Ben nu nog bezig scholen/opleidingen te zoeken. Waarschijnlijk wil ik rechten of psychologie studeren.

Ik volg trouwens komend jaar nog een extra studie engels. Ik moet extra diploma's (internationaal erkend) halen om op sommige scholen toegelaten te worden.
Laatst bijgewerkt door Faline op 08-07-04 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt


Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 22:13

erleyne schreef:
Ik heb er een tijdje over gedacht om aan Harvard mijn graduate te halen. Maar nadat ik alle info bij elkaar had, heb ik er toch maar van af gezien. Op hun site staat precies wat je allemaal moet regelen:
taalkennis test (kan je bij het CIOS in Nederland doen, kosten ongeveer € 120)
Academische test (of je genoeg analytisch denkvermogen enz. hebt) kan je ook bij het CIOS doen, kosten ongeveer hetzelfde
Alleen al het eerste jaar kost aan tuition (collegegeld) 27.000 dollar. Voor undergraduate weet ik het niet, maar zal ook wel duur zijn. Om als graduate binnen te komen moest je minstens cum laude geslaagd zijn voor je bachelor (8,25 gemiddeld voor al je vakken dus), minstens twee aanbevelingen hebben van hoogleraren (en als het geen bekende op je vakgebied zijn, telt het eigenlijk niet mee), en een verdomd goed opstel schrijven, dat moet altijd bij toelating op een amerikaanse universiteit, daar selecteren ze op, naast je cijferlijst natuurlijk. Als je niet echt allemaal negens hebt hoef je het volgens mij niet eens te proberen.
Ik was op het idee gekomen omdat één van mijn hoogleraren vond dat ik daar wel thuishoorde (sta gemiddeld een 8,8 voor al mijn vakken). Hij had wat connecties, want hij is daar zelf docent geweest in de desbetreffende faculteit. Maar uiteindelijk vond ik het echt zonde van mijn geld, hele leuke ervaring maar om nou mijn huis te verkopen om daar naar toe te kunnen? Ik wil zelf toch de wetenschap niet in, dat scheelt ook. Anders had ik het misschien wel gedaan, want dan heb je toch meer kans op een positie, ook in het buitenland.


Heb ik vandaag ook gevonden dat je na je humaniora dus niet zomaar holderdebolder naar bv Princeton kan maar je kan er wel je laatste jaar 'met gemak' doen dus je hoeft in je eigen land enkel geslaagd te zijn om er binnen te mogen. Het kost in belgiscge frank 1,5 miljoen inschrijfkosten dat is wel waar... Ik zou er dan ook vanaf zien er een hele studentenleven te slijten al was het al enkel omdat het handenvol geld gaat kosten en ik dat mijn ouders niet zou willen aandoen...
Inderdaad, het gaat dan dus enkel om het diploma eigenlijk 'mooier' te maken...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:21

Princeton weet ik niet, daar hebben ze mijn afstudeerrichting niet, dus daar heb ik niet eens gekeken. Ik heb alleen bij Harvard gekeken, en dan om het graduate te doen, want ik ben al bijna klaar met mijn bachelor (nog twee vakken en mijn scriptie afmaken!!!)

Drew

Berichten: 8
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:31

Jeetje wat een toelatingseisen zeg... je moet dan wel ouders hebben die dat allemaal kunnen bekostigen of een retegoede baan hebben. Ik kan het al niet eens permiteren om een stage te gaan lopen in mijn bachelor.
Echt vreselijk om al die dingen te horen om uberhaupt toegelaten te worden. Maar aan de andere kant ze vragen wel zulke hoge cijfers, maar hoe hoog ligt het niveau dan met bijvoorbeeld een erasmus universiteit bedrijfskunde? Die Amerikanen houden graag van opscheppen..(tenminste zo komt die cultuur over op mij als ik het op televisie zie, misschien ook wel vooroordeel).
Het lijkt mij ook wel heel erg leuk om in het buitenland iets te studeren, maar vinden jullie ook niet dat tegenwoordig studeren in het buitenland je ook niet een beetje wordt opgedrongen? Ik krijg wel dat gevoel als ik bij mij op de uni rondloop en heb een student-assistent baan bij de coordinator van de internationale stages. Als ik hoor dat ze echt vindt dat je dat moet doen, anders is je diploma minder waard...wat is dat voor onzin! Maar goed, ik ga in mijn master lekker stage lopen...en gewoon in nederland.. en ga wel lekker backpakken Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, astrea, DayDream21, Ginny135, Googlebot, ikkebenmar, lastig, Polarize, Whisky00, wiifke, Winna, xChoco, xSalina, YandexBot en 205 bezoekers