Aan de fiets beleren???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Aan de fiets beleren???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 09:45

Ik heb een verzorgshet, maar daar kan ik niet op rijden! Dus nu loop ik af en toe met haar langs de weg en poetsen. Maar als je al zoooo vaak rondjes heb gelopen wil je ook wel iets anders proberen Haha! Dus wil ik haar leren om naast m'n fiets te leren lopen! Maar ik ben bang dat er iets gebeurt bijvoorbeeld dat ze voor mijn fiets loopt of dat haar staart tussen mijn fietswielen gaat!!!! Weten jullie of het verstandig is om dit te doen???
bedankt Lachen
gr. Mar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 09:51

Bij ons in de buurt woont een man die zijn arabieren traint aan de fiets, ik denk dat hij ondertussen de afstand van de tour de france al heeft afgelegd Haha!
Hij laat ze altijd aan de binnenkant lopen zodat hij tussen het paard en het verkeer in fietst.
Je pony moet natuurlijkwel goed verkeersmak zijn.

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

?!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 10:01

Mijn pony is zo mak als een lammetje over de weg *LOL* Knipoog Pling

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:15

Wat zei dan al zegt....als je het eerst rustig probeerd gaat het misschien lukken want je weet ook niet of ze bang van je fiets is.

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 11:17

moet ik dan een keer fietsen en dat mijn vriendin dan helpt dat zij haar tegen houd als ze voor mjn fiets springt??

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:36

ik heb het mijn shetje geleerd door bij mijn zusje achetrop te gaan zitten.
zij fietsen }> en ik hield Snuitje vast. Eerst met hoofdstel maar tegenwoordig doe ik het alleen (dus zonder mijn zusje, nu moet ik zelf fietsen) en met een halster.
Zorg wel dat jij tussen je pony en het verkeer fietst.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:39

wennie schreef:
ik heb het mijn shetje geleerd door bij mijn zusje achetrop te gaan zitten.
zij fietsen }> en ik hield Snuitje vast. Eerst met hoofdstel maar tegenwoordig doe ik het alleen (dus zonder mijn zusje, nu moet ik zelf fietsen) en met een halster.
Zorg wel dat jij tussen je pony en het verkeer fietst.


lijkt me wel een goed idee of je doet het met je vriendin want lijkt me wel verstandig als je het de eerste keer met iemand erbij doet want je weet namelijk nooit wat er kan gaan gebeuren maar als ze al verkeers mak is lijkt het me niet meer zo moeilijk.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 12:04

als ik geen tijd heb om te rijden dan doe ik ook wel eens snel een rondje door de wijk langs de fiets. maar je pony moet dan wel heel makkelijk zijn want langs de fiets kun je ze niet zo gemakkelijk stoppen.
maar dat je vriendin meehelp als jij fietst lijkt me wel een goed idee
Lachen Koe

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 12:24

Naast het mennen houd ik Mickey ook in conditie door te fietsen. Mickey vind dit helemaal geweldig, lekker rennen zonder iemand op haar rug.
Bij Mickey ben ik gewoon voorzichtig aan begonnen, maar het ging eigenlijk vanzelf. Eerst aan de fiets laten wennen, dan gaan fietsen met iemand die naast je rent met de pony, en dan zelf gaan fietsen met de pony aan de hand.
Wel voorzichtig aan doen natuurlijk, ik kan niet zeggen hoe jouw pony er op reageert.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

mountain-bike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 12:27

wij hebben "maar" 1 paard.
Dus toen we naar de veluwe gingen (incl 2 honden) namen we 1 mountain bike mee.
dat ging super, want als er iets een beetje eng was (tunneltje, trein, oversteken) dan ging de fiets voorop en die zag het paard als een leider...ging super dus!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 14:40

ik doe het met al mijn pony's paarden.

het kan heel goed, is ook goed voor ze

gewoon eerste keer een hoofdstel indoen, kettingtouw eraan en lekker fietsen!! owja, wel fiets met terugtraprem, want je hebt je ene hand wel nodig voor je pony Haha!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 14:40

ik fiets met tinkerbell ook regelmatig hoor,dat doe ik al een jaar of twee,vind ze heerlijk!en het is ook leuk voor mij.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 16:37

Ik breng ze op die manier altijd naar het land, en ik heb in 8 jaar maar één keer een klein ongelukje ermee gehad (door andermans schuld!).
Als je over de verharde weg gaat, heb je wel ijzers nodig hoor, helemaal als je ook wilt draven. Galoperen over de verharde weg mag je absoluut niet doen, dat is heeel erg slecht.
En fietsen over onverharde wegen is ook niet zo fijn, dussss.... Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:33

Op de verharde weg draven is (met ijzers uiteraard) toch erg goed voor de pezen? Verward

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:03

XoNo; daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Geinig dat je het daarom aansnijdt. Ikzelf ben van mening dat het geen kwaad kan mits het korte stukjes zijn in een rustige draf. Dus geen kilometers achter elkaar in middendraf. Kwaad kan het dan volgens mij niet, maar ik denk ook niet dat het de pezen aansterkt!

Maar ik doe het zelf liever niet. De demping is nihil, en alle schokken worden in de pezen en gewrichten opgevangen. Daarom denk ik niet dat het echt goed is.

Zelfs dierenartsen zijn hierover nog lekker aan het discussieren, en daarom kunnen adviezen bij peesproblemen ook verschillend zijn tussen verschillende DA's.

Ik heb helaas ervaring met een paard met een ernstige peesblessure, en het is niet leuk! Met mijn nieuwe paardje waarmee ik endurance rijdt (lees: goede pezen zijn noodzakelijk!), loop ik minimaal 2 km over de verharde weg per dag. Meestal nog wel meer, soms echt 8 of 9 kilometer, en dan alleen stappen.
Ik merk dat zijn pezen na een jaartje ongeveer 2 x zo sterk zijn geworden!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:33

maaike van de vis schreef:
Naast het mennen houd ik Mickey ook in conditie door te fietsen. Mickey vind dit helemaal geweldig, lekker rennen zonder iemand op haar rug.
Bij Mickey ben ik gewoon voorzichtig aan begonnen, maar het ging eigenlijk vanzelf. Eerst aan de fiets laten wennen, dan gaan fietsen met iemand die naast je rent met de pony, en dan zelf gaan fietsen met de pony aan de hand.
Wel voorzichtig aan doen natuurlijk, ik kan niet zeggen hoe jouw pony er op reageert.


Ik denk zelf dat ik voor dit had gekozen....want je pony moet eerst wennen aan je fiets je moet nooit in een keer beginnen hoor. Laat haar ook een beetje ruiken aan de fiets dan weet ie dat ze niet bang van de fiets hoeft te zijn.
Ik hoor het nog wel Haha!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:59

carola schreef:
Als je over de verharde weg gaat, heb je wel ijzers nodig hoor, helemaal als je ook wilt draven. Galoperen over de verharde weg mag je absoluut niet doen, dat is heeel erg slecht.
En fietsen over onverharde wegen is ook niet zo fijn, dussss.... Haha!


Dus ga jij op het fietspad/ wandelpad rijden en laat je je pony in de berm lopen. Zo doe ik het ook, en als hij een paar pasje op de weg zet zeg ik gewoon "op het gras" en dan snapt ie inmiddels prima wat ik bedoel.

Ik vind draven op de weg trouwens helemaal niet slecht. Er worden hier veel paarden voor de kar op de weg gereden en die hebben helemaal geen problemen met hun pezen. Ijzers heb je volgens mij alleen nodig als de hoeven van je pony te veel of onregelmatig afslijten.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:43

Ik fiets ook regelmatig met Ilonk. Kan prima hoor, je moet het ze gewoon even rustig bij brengen. Nu gaan we in stap, draf en galop. No problemo (ja voor mij soms wel hoor op de bospaden, maar dat bedoel ik niet)
Over op de weg draven. Ik stap nog wel aardig wat op de weg, gewoon goed voor de pezen, zeker als ik in zwaar zand heb getraind doe ik het daarna even. In draf ga ik ook wel over de weg, maar niet langer als 5 minuutjes achter elkaar.
Als ik in de berm galoppeer en ik kom over een verharde oprit galoppeer ik wel gewoon door. daar zijn de meningen over verdeeld, ik weet het. Maar die kleine stukjes vallen volgens mij wel mee, en telkens optrekken en afremmen (als het ware) lijkt me net zo slecht.