Singelwondje gaat maar niet dicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Singelwondje gaat maar niet dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 20:33

Een paard bij ons op stal heeft al wéken een singelwondje. De dierenarts is er al bij geweest en heeft die mensen een soort gel gegeven waardoor het zou moeten genezen. Maar dat doet het dus niet. Het wondje is wel dicht, maar elke keer als ze een poging doen om te gaan rijden, gaat het wondje weer open.

Het duurt nu al zo lang. Voor het dier is het ook niet leuk, want die wordt of losgegooid, gelongeerd of aan de hand gestapt.

Nu is er wel een optie. Het paard vroegtijdig het land op gooien. Maar ja, ze wordt dan super dik. Mij lijkt dat het belangrijker is dat dat wondje helemaal geneesd en dat je die overtollige kilo's er later wel weer af krijgt. Op een schaal stukje land zetten is niet echt een optie, omdat dan de kans op zandkoliek groot is.

Is er iemand die een paard heeft/heeft gehad die dit ook gehad heeft of heeft? Weten jullie hier misschien een oplossing voor?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:05

Jep,
onze Frieze ruin had dit, het enige wat bij hem hielp was een neopreen singel (of losse neopreenhoes).
Daar bleef hij wel heel op en we rijden er nu al jaren zonder problemen mee.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 21:09

Het lastige is dat het wondje precies in die plooien zit, iets achter de elleboog. Ik zal het eens tegen die mensen zeggen over een neopreensingel, hopen dat dat helpt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:13

Daar zat het bij onze ruin ook...
Die heeft achter die elleboog ook meer huidvel als gewoonlijk en hoewel de singel er 10 cm achter lag plooide het toch net nog tegen het randje aan en ging het weer stuk, behalve dus met neopreen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:16

wij hadden een Noriker die voor de huifkar liep en het ook altijd had, het was op een gegeven moment een heel gat, we hebben haar een seizoen laten staan, ook niet onder het zadel gereden en ze heeft het nooit meer terug gehad.

Morrie is daar ook erg gevoelig, ik heb ook alleen maar neopreen singels, bij mijn zadel hoort een mooie bruine leren singel, maar ik kan hem niet gebruiken.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:27

Ik heb dat met mijn paard ook gehad. Op het moment dat het dicht was ben ik er kampferspiritus op gaan smeren en ongeveer een week nadat het dicht was weer gaan rijden met een smallere singel. Het is toen niet meer terug gekomen.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 21:37

Heel erg bedankt voor jullie tips! Ik zal het eens voorleggen aan de eigenaren. Ik hoop dat het nu eindelijk eens gaat genezen!

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:39

je moet gewoon een tijdje niet rijden en todat die dicht is kan je pas rijden geduld is geduld

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:45

Hebben ze wel eens een bontje gebruikt? Die werken ook súper!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 22:18

Th0mas schreef:
je moet gewoon een tijdje niet rijden en todat die dicht is kan je pas rijden geduld is geduld


Er wordt al zo'n twee maanden niet op gereden... Zowel voor het paard als de eigenaar niet echt leuk...

Bontje hebben ze al geprobeerd, maar helpt niet...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:21

Ik heb ook wel eens dat probleem gehad en mijn instrukteur raadde mij aan een stuk(echte)spons tussen de singel te stoppen op de plek van het wondje.Dit neemt goed vocht op en is lekker zacht.Het hielp ook nog!

Lenka

Berichten: 20
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lier, Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:57

FlairS schreef:
Ik heb ook wel eens dat probleem gehad en mijn instrukteur raadde mij aan een stuk(echte)spons tussen de singel te stoppen op de plek van het wondje.Dit neemt goed vocht op en is lekker zacht.Het hielp ook nog!


en blijft dat stukje spons dan op zijn plaats zitten? Blond Verward
groetjeuhs! DORIEN

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:22

Ik ken een paard dat dat had en die heeft hydrocortiderm gekregen voor de wond. Rotzooi (hormoonzalf) maar werkte wel. Eigenaresse had alles al geprobeerd.

Je kunt zo'n singel met voorgesneden leer kopen (die heeft een soort ronding op beide plekken van de voorbenen) waardoor ze zich niet tegen de singel lopen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:33

Kampferspiritus is heel goed om de huid sterker te maken. Wel pas doen als de wond genezen is en wel even opletten dat er geen alergische reactie ontstaat, want sommige paarden zijn gevoelig op kampher.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:56

Anya schreef:
Ik ken een paard dat dat had en die heeft hydrocortiderm gekregen voor de wond. Rotzooi (hormoonzalf) maar werkte wel. Eigenaresse had alles al geprobeerd.

Je kunt zo'n singel met voorgesneden leer kopen (die heeft een soort ronding op beide plekken van de voorbenen) waardoor ze zich niet tegen de singel lopen.



Heb ik vorig jaar ook gebruikt hormoonzalf(een heel dun laagje echt heel dun en alleen op het plekje aanbrengen) toen was het zomaar dicht maar let op niet te lang gebruiken juist door het langdurig gebruik van hormoonzalf wordt de huid dun !!!!!We hebben toen een schapen wollen (geen kunststof dat gaat schuren)singelbontje gekocht en het is nooit meer terug geweest.Succes