Morgen zal er waarschijnlijk weer een ijzer afvallen!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Morgen zal er waarschijnlijk weer een ijzer afvallen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 22:12

Hallo mensen,

Mijn vz. paard heeft onwijze brokkelhoeven en niet zo zuinig ook, echt verschrikkelijk!!!

Mijn oplossingen tot nu toe:
- Biotine P. krijgt 'ie nu zo'n 2 jaar met winterpauze's i.v.m. immumiteit
voor de stof;
- Sinds 6 weken, bijna dagelijks, minimaal een kwartier de hoeven weken
in emmers water (ja zowaar het kind blijft er gewoon in staan)
- Nu 3 weken, na het 'voetenbad' laurierzalf op de hoeven smeren.....
- Niet door de zee rijden, het zou onttrekt vocht aan de hoeven

Maar mensen ik ben er elke dag mee bezig!!! En vandaag ging ik rijden en jawel er trillen gewoon nagels uit de hoeven!! Zo verschrikkelijk droog. Hij is sinds maart al 7 ijzers verloren, voor ik met de laurierzalf begon lief hij uit stal, gaf een voetje om uit te krabben en plop, het ijzer viel er zo recht onder vandaan. De nagels 'trillen' er gewoon uit!!!

Een stalgenoot heeft ook een brokkelpaard, zij stopt elke avond een een of ander zemelen in water geweekt goedje in zijn hoeven. Maarre mijn paard eet dat dus op..............

Wie heeft er ook een paard met extreem slechte hoeven?? En dan bedoel ik dus echt zo slecht dat het ijzer er gewoon met nagels en al zo onder vandaan valt??

Wat doe jij eraan om die hoeven weer goed te krijgen?? Of is dit 'gewoon' afwachten tot het weer vochtiger buiten wordt??

Morgen zal er waarschijnlijk weer een ijzer verdwijnen............... de nagels vielen er vandaag al uit!!!! AAAarrrrrgfgghghgghghghgh wie kan mij helpen?????

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:40

een andere hoefsmid nemen die hoger kan nagelen beter voor de hoef en anders een osteopaat er naar laten kijken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:58

He? Wat heeft een Osteopaat er nu mee te maken?

Paardenmaf, is het nodig dat je ijzers neemt? Kun je niet met hoefschoenen werken?

Laurierzalf werkt ook niet na 3 weken, dat stimuleerd de hoorngroei alleen. Net als Biotine moet je dat minstens een half jaar geven voordat je wat effect ziet.

Nog een tip (en goedkoper dan biotine) doe eens wat gelatinepoeder door het voer?
Vet jij de hoeven in nadat je ze nat hebt gemaakt? Zou ik wel doen, dagelijks natmaken, goed afborstelen (alleen weken is niet voldoende) daarna invetten, de zool niet doen. Zo kun je het vocht in de hoef beter opsluiten.

En nog iets: ik weet niet of je teert, maar dat dus NIET doen.

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 00:07

als er blokkades zitten in de rug of benen dan kan je zoveel poeders geven als je wilt maar dan zal de hoef groei nooit optimaal worden en een osteopaat kan de oorzaak dan verhelpen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 00:09

Oh, bedoel je dat. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het dan alle vier de hoeven zou beinvloeden, maar het zou kunnen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:56

apart dat er nog een paard is met dit probleem. waar staan de paarden op?
volgens mij oook belangrijk en de voeding... zou er misschien iets missen waardoor ze last krijgen van die brokkelhoeven?

wij hadden op een bepaald moment drie stuks op stal met slechte hoeven. op aanraden van een homeopaat gingen we zeewier bij voeren en toen trok het na een aantal weken wel weg bij de parden, toen werden de hoeven steviger...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:16

Probeer eens zo'n natuurlijke hoefsmid.
Ik heb er veel goede verhalen over gehoord

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:22

Ik heb gehoord dat het insmeren met groene zeep ( uit het potje ) helpt tegen brokkelhoeven, ze schijnen er harder en steviger van te worden. Heb het gezien bij een paard waar de stukken continue uitvlogen en die staat er nu perfect bij!! Stevige harde hoefjes..

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 22:24

Cassidy schreef:

Paardenmaf, is het nodig dat je ijzers neemt? Kun je niet met hoefschoenen werken?


Nee, niet echt, we rijden veel op het strand en dan kun je niet met hoefschoenen rijden, had er al wel aan gedacht..........


Laurierzalf werkt ook niet na 3 weken, dat stimuleerd de hoorngroei alleen. Net als Biotine moet je dat minstens een half jaar geven voordat je wat effect ziet.

Had het nagezocht in ons dagboekje, we smeren het toch al iets langer dan ik dacht en idd, ongever 4,5 cm vanaf de kroonrand is weer een mooie gezonde hoef!!!! Lachen

Nog een tip (en goedkoper dan biotine) doe eens wat gelatinepoeder door het voer?

Misschien ook de moeite waard!! Biotine is idd errug duur!!!!! € 26,50!!!!

Vet jij de hoeven in nadat je ze nat hebt gemaakt? Zou ik wel doen, dagelijks natmaken, goed afborstelen (alleen weken is niet voldoende) daarna invetten, de zool niet doen. Zo kun je het vocht in de hoef beter opsluiten.

Nee, ik vet de hoeven niet in want ik heb weer gehoord dat het vet het water weer afstoot. Ik maak altijd eerst de hoeven schoon en dan mag 'ie een kwartier weken en dan gaat dagelijks de laurierzalf erop, dus er kan zelfs geen hoevenvet op. Was weer een tip van de hoefsmid.

En nog iets: ik weet niet of je teert, maar dat dus NIET doen.


Nee, ik heb al 4 maanden niet meer geteerd, maar als de straal errug gaat stinken wordt het toch wel nodig!!!! Ziek want blech wat meurt dat!!!!!!!

Bedankt voor je goede tips!!! Ik ga eens gelatine poeder proberen!!!

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 22:26

Tallie1979 schreef:
Ik heb gehoord dat het insmeren met groene zeep ( uit het potje ) helpt tegen brokkelhoeven, ze schijnen er harder en steviger van te worden. Heb het gezien bij een paard waar de stukken continue uitvlogen en die staat er nu perfect bij!! Stevige harde hoefjes..


Misschien maf, maar nu je het zegt, laurier zalf heeft verdacht veel van groene zeep weg!!!! En ruikt er ook een b'tje naar vindt ik!!!!

Ook bedankt voor je tip OK dan!

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 22:30

ellepel schreef:
apart dat er nog een paard is met dit probleem. waar staan de paarden op?
volgens mij oook belangrijk en de voeding... zou er misschien iets missen waardoor ze last krijgen van die brokkelhoeven?

wij hadden op een bepaald moment drie stuks op stal met slechte hoeven. op aanraden van een homeopaat gingen we zeewier bij voeren en toen trok het na een aantal weken wel weg bij de parden, toen werden de hoeven steviger...


Mmmmmmmmmm...... nee niet echt bijzonder dat er meer zijn het paard is nu eenmaal gevoelig of niet. De wei is wel bijzonder droog, dus gevoelige paarden hebben er hier dus wel last van. Mijn vz paard krijgt prestatiebrokken van Subli en dat ander paard krijgt een of ander Pavo voer ofzow, het is volgens mij ook niet echt het voer, maar de stof Biotine die niet voldoende wordt aangemaakt door het paard zelf en dus extra verstrekt moet worden (dit hjeeft 'ie van jongs af aan al tekort)

Die zeewier vindt ik wel een goeie!!! Zeker ook de moeite waard dat te proberen, maarre waar kan ik dat kopen???

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 22:34

natuurlijk schreef:
als er blokkades zitten in de rug of benen dan kan je zoveel poeders geven als je wilt maar dan zal de hoef groei nooit optimaal worden en een osteopaat kan de oorzaak dan verhelpen.



Quote Cassidy: Oh, bedoel je dat. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het dan alle vier de hoeven zou beinvloeden, maar het zou kunnen.

Ben het met Cassidy eens dit lijkt me echt zeer onwaarschijnlijk, mijn blakend gezonde pony.... Maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden *LOL*

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 22:36

natuurlijk schreef:
een andere hoefsmid nemen die hoger kan nagelen beter voor de hoef


Er valt niet zoveel meer hoger te nagelen de hoef is zover afgebrokkeld, daar kan de hoefsmid absoluut niets aan doen, bovendien zou hij in het leven slaan als hij nu hoger gaat zitten!!!!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:39

ijzers eronder vandaan halen, en je paard op de straal laten lopen, brokkelhoeven en rotte stralen komen door een slechte doorbloeding.
kijk eens op de site paardnatuurlijk.nl die kunnen je zeker verder helpen.

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 10:17

helga schreef:
ijzers eronder vandaan halen, en je paard op de straal laten lopen, brokkelhoeven en rotte stralen komen door een slechte doorbloeding.
kijk eens op de site paardnatuurlijk.nl die kunnen je zeker verder helpen.


Ja!!! Lachen

Gisteren is een van de voor ijzers eraf gevallen en de ander hebben we idd verwijderd!! De eigenaar vond dat idd ook beter om de hoeven nu even met rust te laten en ze weer te laten groeien tot er weer een ijzer onder kan, alleen mag ik nu niet meer iedere dag buiten rijden Huilen

Ik ga eens kijken op die site!!!! Bedankt voor je reactie!!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:43

Als hij op de goede manier beslagen is, zoals bij de site die hierboven al vermeld staant, dan kan je gewoon elke dag op de verharde weg rijden. Dit geeft geen problemen.
Tot nu toe bevalt het mij nog goed.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:47

heb niet alles gelezen maar kerabol (verkrijbaar via veearts)werkt heel goed!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:10

Wij hadden op stal voor paarden met slechte voeten een box met zand en dat maakte we heel nat en daar stonden ze dan een halve dag in!! Werkt ook perfect.....
En natuurlijk biotine is bij de paardendrogist 21.50 hoor valt wel mee , maar is wel heel goed.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:04

Ik zou inderdaad de ijzers weglaten. IJzers beschadigen brokkelhoeven alleen maar meer. En wel gewoon af en toe op de harde weg blijven rijden, daar worden de voeten op den duur ook sterker van.
Loopt je paard veel los trouwens?

btw volgens mijn smid doet biotine eigenlijk niets voor de hoeven, of je moet het echt jàren lang geven. Is de werking hiervan eigenlijk aangetoond?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:56

IJzers eraf.
Check de site van paardnatuurlijk, goed lezen.
Biotine door blijven voeren, anders werkt het niet.
Als je een modderpoel tegenkomt, laat haar er dan doorheen wandelen. En de modder op de hoeven laten zitten.
Zonnebloemolie op de hoeven werkt ook goed.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:28

Mijn vorige merrie had ook slechte hoeven. Totdat ik haar van de ijzers af haalde (en dan moet je misschien wel een half jaar uittrekken en misschien zelfs je paard een poosje stil zetten... mijn merrie was toen drachtig en het was een nat najaar, dus ze heeft zo'n 4/5 maanden stil gestaan) werden ze beter.
Als inwendige ondersteuning voer ik (ook mijn huidige paardje) Silicea D12. Dat kun je beter geven dan Biotine. Biotine versnélt alleen de hoorngroei, maar verbeterd de kwaliteit niet. Silicea verbeterd daadwerkelijk de kwaliteit van de hoef en daar heb je dus meer aan. Beginnen met 2 of 3 tabletjes per dag (niet in een keer geven, bij homeopatie is een hoge frequentie belangrijker dan de hoeveelheid die je geeft. Dus liever 4 x per dag een halve dosering dan 1 keer per dag een dubbele dosering). Later ga je over naar 1 tabletje per dag als onderhoudsdosering. Kun je gewoon bij de drogist kopen, Dr. Vogel, potje met 200 of 300 tabletjes kost een euro of 10 geloof ik.