dubbele teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

dubbele teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 16:59

waarom rijden sommige ruiters met dubbele teugels aan zijn trens of een ander bit!!!wat zijn daar de voordelen en nadelen van? Haha!
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 02-07-04 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:01

Voor prettiger gevoel, oefenen voor het rijden met dubbele teugel enz. ieder zn eigen reden denk ik. Ik vind het ook prettiger, maar rij dan ook met dubbele teugel aan mn pelham en niet aan mn trens.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 17:33

wie rijden er nog mee!!!!!! Knipoog

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:42

Het rijden met dubbele teugels zag je vooral bij de "landelijke ruiters" van vroeger. Ik kan zelf geen voordelen bedenken waarom ik zo zou rijden. Je hebt je handen vol en het ziet er ook niet echt mooi uit. Net of je je paard niet kan houden....

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 18:16

ik rij sinds 4 maanden met een dubbele teugel
maar paard is heel sterk en heeft de neiging alles uit je handen te trekken
door die dubbele teugel lukt dit niet zo makkelijk
ik heb meer grip dus kan ook makkelijker mijn hand ontspannen zonder dat hij alles eruit rukt
ik kreeg de tip van een andere westrijdruiter en ben er zeer gelukig mee

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 18:23

ik rijd ook met dubbele teugels, maar ook met een pelham en met een western bit met de mogelijkheid tot dubbele teugels. De onderste teugel is mijn noodrem en niet overbodig, ben gisteren nog aan de kletter geweest en was erg blij met mijn noodrem!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:28

Het rijden met dubbele teugel heeft behalve meer grip niet echt veel nut. Het is maar net wat je prettig vind ik heb het vroefr wel gedaanom dat ik stiller in mijn hand kon zijn en je niet zo makkelijk je teugels uit je handene laat trekken.. Het grootste voordeel ligt denk ik psychisch bij de ruiter.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:35

Riant schreef:
Het rijden met dubbele teugel heeft behalve meer grip niet echt veel nut. Het is maar net wat je prettig vind ik heb het vroefr wel gedaanom dat ik stiller in mijn hand kon zijn en je niet zo makkelijk je teugels uit je handene laat trekken.. Het grootste voordeel ligt denk ik psychisch bij de ruiter.


tenzij je dus een bit hebt met dubbele teugelvoering mogelijkheid. maar veder inderdaad vooral voor psychisch effect. En voor het wennen aan twee teugels voor stang en trens.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:08

Even verplaatst naar RT.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:14

Ik reed vroeger wel eens op een paard met dubbele teugel met een Pessoa/passoa ( ? ) bit..
Dan 1 teugel op de normale ring (gewoon standaard)
en 1tje op de onderste ring (voorals het sterk ging doen, ik die teugel erbij kon nemen)
Niks mis mee toch? Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:44


Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 00:00

Ik rij ook een enkele keer met dubbele teugel aan een trensbit. Voor oefenen mocht ik ooit met S&T gaan rijden. Is nog best moeilijk namelijk. Als je een lange buitenrit, is het ook handig, mocht je teugel breken

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 00:25

Bij onze club was het op een gegeven moment echt zo`n hype. Vooral de ambitieuze dressuurdames reden er graag mee om de één of andere reden. De hype waaide echter weer over en nu doet bijna niemand het meer.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:58

Reem schreef:
Ik rij ook een enkele keer met dubbele teugel aan een trensbit. Voor oefenen mocht ik ooit met S&T gaan rijden. Is nog best moeilijk namelijk. Als je een lange buitenrit, is het ook handig, mocht je teugel breken


Dat is idd een heel goed idee

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:21

Ik doe het ook regelmatig maar ik ga dan soms in de galop op m'n handen steunen zegmaar en trek ik eigenlijk in z'n mond dus niet zo goed als je er niet op let.
Iemand zei dat je dan meer druk in de mond van je pony geeft aldie echt hevig is ofzo
Ik vind het gewoon veel beter, hij gaat moeilijker de teugels uit je handen rukken (wat zazou wel regelmatig doet)

0

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:31

Ik heb laatst de jongedame die bij de indoor NK dressuur 4e is geworden bij de z1 pony's gesproken (zij rijdt ook zo) en ze vertelde me dat ze haar hulpen wat subtieler kon geven en hierdoor een veel stiller en fijner contact met de mond had.
Heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Oja, hebben tijdens de jurycursus wat leden van de bereden politie gehad als 'lijdend' voorwerp, zij rijden ook met dubbele teugels.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:42

Ik rij ook met dubbele teugel, maar dat heeft een heel andere reden. Ik heb 1 paar teugels aan een halster (doodnormaal stalhalster) en 1 paar teugels aan het bit. Mijn paardje heb ik ingereden zonder teugels, met alleen een touwtje om de nek, en ben van daaruit gaan werken naar rijden met een bitje. Dus we zijn nu op het punt dat het bitje wel in de mond ligt, en ik ook wel contact heb met het bitje, maar dat ik er niets mee doe. Daar heb ik mn "halsterteugels" voor. (overigens, die zijn ook overbodig, want ik doe alles op mn zit en benen) voor mij is het een prima manier om mijn paardje te leren lopen op een bitje, dat wil zeggen, om hem te laten wennen aan een bitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:30

Lacuna schreef:
Ik rij ook met dubbele teugel, maar dat heeft een heel andere reden. Ik heb 1 paar teugels aan een halster (doodnormaal stalhalster) en 1 paar teugels aan het bit. Mijn paardje heb ik ingereden zonder teugels, met alleen een touwtje om de nek, en ben van daaruit gaan werken naar rijden met een bitje. Dus we zijn nu op het punt dat het bitje wel in de mond ligt, en ik ook wel contact heb met het bitje, maar dat ik er niets mee doe. Daar heb ik mn "halsterteugels" voor. (overigens, die zijn ook overbodig, want ik doe alles op mn zit en benen) voor mij is het een prima manier om mijn paardje te leren lopen op een bitje, dat wil zeggen, om hem te laten wennen aan een bitje.


Das ook super

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:40

Vroeger reed ik ook met dubbele teugels aan de trens, vond dit gewoon een stuk prettiger rijden. Nu ik het eenmaal heb afgeleerd rij ik weer gewoon met slechts 1 teugel.


Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:14

Ik heb het ook wel geprobeert, vind alleen helemaal niet fijn
Ik vind dat je dan veel meer druk op het bit zit, is ook wel logisch want je hebt nu 2 teugels waar je druk op zet, en aangezien mijn pony nog al gevoelig is werkt dat niet bij haar...

Sommige zeggen dat ze er de handen stiller mee houden maar het is denk ik per persoon verschillend. Ik vind het verschrikkelijk ook met halststrekken is het irritant omdat je dan ook weer 2 teugels netjes moet oppakken..

Maar vroeger was het in de 4-tallen verplicht om met dubbele teugel te rijden omdat ze dat er mooier vonden uitzien, ik denk dat ze het daarvan hebben..

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:01

Wij hebben een paard gehad die ook met dubbele teigel gereden moest worden anders kon je hem niet houden dan was hij zo sterk.
groetjes kiekje

[color=#FF4000]Gelukkig Nieuw Jaar allemaal
Acapulco Je bent Geweldig!
[color=#FF00BF]
[/color][/color]

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:08

Ik zag gisteren met springen eentje met een dubbele teugel, ziet er vaag uit Tong uitsteken

Morgen.
...

Glorie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers