*Gerichte training bij losse knie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

*Gerichte training bij losse knie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 21:48

Ik heb een 2,5 jarige ruin, erg in de groei, loopt op dit moment achter niet goed. Vooral in stap op het harde ziet het er niet uit. De dierenarts heeft losse knieen geconstateerd (aan beide kanten), gezegd dat ik me niet teveel zorgen moet maken en dat het vanzelf weer goed komt. Gewoon in de wei, de tijd moet z'n werk doen. Ondertussen heeft ie het al twee maanden en echt gerust ben ik er niet op, hoewel ik begrijp dat tijd in dit soort situaties iets anders is dan twee maanden. Ik geef Equiflexion+ bij maar verder doe ik dus niets op dit moment. In Paardenbenen staat inderdaad dat het meestal vanzelf weer over gaat, maar ook dat 'gerichte training kan bijdragen aan herstel'. Geldt dat ook voor een 2.5 jarige en zo ja, wat kan ik dan met 'em doen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 23:18

dat komt heel veel voor bij jonge paarden en gaat idd op den duur over.
Training is voor jouw paard nog niet relevant gezien zijn leeftijd maar gerichte training is eigenlijk gewoon rijden, alle pezen e.d. moeten gewoon sterker worden. Let tzt erop met overgangen terug dat je hem goed ondersteunt en niet uit elkaar laat vallen. En even wachten met achterwaarts aanleren, dan blokkeren ze nl ook snel. Maar niet iets om je druk over te maken, het gaat over als ze goed gereden worden.

PS een paard van ons had het ook, die is internationaal springen geworden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:47

Ik zou dit dier nog een tijdje lang gewoon laten staan, nog niet beginnen met longeren en/of beleren. Zeker de zomer van 2002 nog lekker laten lopen. Dan heeft het lichaam even langer de tijd om van zichzelf al wat sterker te worden. Want losse knieen is slapte.

Wanneer je gaat beginnen met dit paard, houdt er rekening mee dat je niet te veel te vroeg wilt. Gelukkig zie je het meteen als je teveel vraagt, het paard is dan subiet kreupel. Met rust en rustig trainwerk zal het paard heus sterker gaan worden en behoort het probleem tot het verleden. Overdrijf niet met de uitgestrekte gangen, daar vooral zal je in de problemen komen.

Neem als gouden regel; pas al het dier een jaar lang onder het zadel is, dan pas beginnen met de gangen uitstrekken. Dat betekent automatisch dat dit paard niet op 4 jarige leeftijd M-niveau zal lopen, maar als je zoveel geduld kan opbrengen, zal je worden beloond door een sterk paard waar je nog lang plezier van kunt beleven.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 16:31

Inderdaad, met een paard als dit moet je extra geduldig zijn en die kun je beter een jaartje langer op het land laten staan nietsen.
Stappen aan de hand, op de verharde weg is wel heel goed, de pezen worden dan aangesterkt én het jonge dier leert 'vreemde' situaties kennen en het verkeer. Met longeren moet je oppassen, omdat het paard dan z'n knieën behoorlijk moet (ver)draaien, en dat is niet goed.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 10:46

Bedankt allemaal, ik ben gesterkt in mijn idee dat ik 'em de zomer gewoon laat overlopen - wat ik dus ook al van plan was. Ook bedankt voor de adviezen voor het rijden - ware het niet dat ie verkocht wordt als ie is aangereden.