Welke hengst voor deze merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Welke hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 23:12

Omdat ik graag een veulentje wil fokken bij mijn merrie ben ik eens aan het kijken naar een leuke hengst. Het hoeft nog niet dit jaar hoor maar ben gewoon ff aan het orienteren.

Mijn merrie is een kwpn schimmeltje van nu 1,58 een Parcival x Zelhem x Le Mexico. Heel lief en rustig van karakter, half gelders.
Haar gangen zijn (nog) niet spectaculair. Wil dus graag een hengst met mooi front en voorbeen gebruik. En liefst geen schimmel.

Wie weet er een leuke. Hoeft niet perse kwpn te zijn nrps mag ook.


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:23

Deze vraag past beter op FA, vandaar dat ik het topic verplaats.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 23:39

ok thanks

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:20

wil je een veulen dat groter wordt dan de moeder (blijft natuurlijk altijd een gok of dat zo wordt later) of maakt het niet uit voor jouw.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:58

Ga eens op de site van Stal Roelofs kijken, daar vind je maat, massa en meer dan goede beweging. Ik heb bij meerdere van hun hengsten gefokt en kreeg onverandelijk, bloedmooie veulens met extra beweging.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:16

Roelofs paarden massa?
Daar kan ik me niet zo in vinden,
Ik vind juist de Roelofs paarden o.a. teer beenwerk en smalle borstkassen hebben. Verder vind ik ze over het algemeen zeer slecht bewegen.
Rash is een positieve uitzondering hoewel die ook geen front en voorbeengebruik heeft waar de TS om vraagt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:20

Front, een mooi voorbeen gebruik, goede gangen? Flemmingh. Ik weet alleen niet of hij voldoende maat fokt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:22

Kitten schreef:
Ga eens op de site van Stal Roelofs kijken, daar vind je maat, massa en meer dan goede beweging. Ik heb bij meerdere van hun hengsten gefokt en kreeg onverandelijk, bloedmooie veulens met extra beweging.


Nou vergeet de massa maar bij de Roelofspaarden. Het zijn idd bloedmooie paarden, maar voor massa moet je toch ergens anders zijn....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:33

Tolstoj schreef:
Front, een mooi voorbeen gebruik, goede gangen? Flemmingh. Ik weet alleen niet of hij voldoende maat fokt.


Is idd een optie.. Naar mijn weten vergroot Flemmingh wel, maar dat kan ook wisselen..
Bij die van mij is het wel positief uitgepakt, die wordt echt een heel stuk groter dan de moeder 1.61m en vm 1.64m..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:34

Sjuimpje schreef:
Verder vind ik ze over het algemeen zeer slecht bewegen.
Rash is een positieve uitzondering hoewel die ook geen front en voorbeengebruik heeft waar de TS om vraagt.


Toch fokt Odermus zeker geen slechte beweging!

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:35

Wat dacht je van Florencio! Fijn karakter, maat, beetje luxer!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 11:52

ik wil inderdaad een wat groter paard fokken dan de mijne

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:11

Rubiquil: front, maat en je behoudt body. Of zijn zoon Radetzky die een ietjse luxer is maar verder ook front, maat, hele goede gangen en een gouden karakter heeft. Verder Florencio is ook een mogelijke goede match.

voor Rubiquil foto's www.stalhexagon.nl . Foto's Radetzky staan in mijn profiel of op mijn website. Ook die hengst staat bij stal hexagon ter dekking en is in hun eigendom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:17

Sjuimpje schreef:
Roelofs paarden massa?
Daar kan ik me niet zo in vinden,
Ik vind juist de Roelofs paarden o.a. teer beenwerk en smalle borstkassen hebben. Verder vind ik ze over het algemeen zeer slecht bewegen.
Rash is een positieve uitzondering hoewel die ook geen front en voorbeengebruik heeft waar de TS om vraagt.


De nakomelingen van Odermus en Sam R vallen mij in het type, beweging en springmanieren ( Odermus dan Haha!) absoluut nog niet tegen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:37

Met uitzondering van Germus en Sam R, heb ik ze alle hengsten wel gehad, op een serie qua type toch wel uiteen lopende merries.
Het resultaat bij ons was onveranderlijk goed. Bloed mooie veulens, met ruim voldoende maat, ruim voldoende massa en bot en extra in de bewegingen.
Er zijn er hier, met die van klanten mee, toch wel zo'n 20 geboren, dus dan hebben we wel geluk gehad Sjuimje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:46

Overigens:
Ik denk dat TS niet moet verwachten uit zo'n merrie (ten minste, wat ik voor ogen heb als ik de omschrijving juist intrepeteer) een grote bruine te fokken die de benen in de nek legt.
De kans op schimmel blijft 50% en als de merrie erg beperkt is in de beweging en de maat in de moederlijn ook een problematisch punt is fok je met de beste combi nog geen groot bewegingsmonster.
Ik denk dat de kans groter is dat je 2 beperkte paarden op stal krijgt, terwijl er aan het einde van het seizoen zat goede veulens te koop zijn voor vaak nog minder dan dat ze je gekost zouden hebben als je ze zelf gefokt zou hebben.
Misschien toch iets om over na te denken?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:00

Dat is een ander verhaal en daar zit zonder meer wat in. Als ze er mee wil fokken zal ze duidelijk een hengst moeten kiezen die de gevraagde punten royaal verbetert en zeer sterk is in zijn vererving is. Dat wordt nog een heleboel huiswerk.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:10


Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:18

Ik heb voor mijn merrie Alabastro ( www.stal-smeets.com ) o.a. gekozen om zijn mooie voorbeengebruik. Mooi meegenomen is dat deze hengst ook nog een goede sprong maakt. Hij start dit weekend in Verden bij de 3-jarige hengsten!

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:03

Rhea schreef:
Ik heb voor mijn merrie Alabastro ( www.stal-smeets.com ) o.a. gekozen om zijn mooie voorbeengebruik. Mooi meegenomen is dat deze hengst ook nog een goede sprong maakt. Hij start dit weekend in Verden bij de 3-jarige hengsten!


Zijn er ook 3-jarige hengsten in Verden? Waarom doet het KWPN daar eigenlijk niet aan mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:04

Gelukkig doen ze daar niet aan mee, beesten zijn jong zat en hebben net de verrichting gelopen.

Is het voor de driejarige ook voor de WK dan?

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:07

Pipo schreef:
Gelukkig doen ze daar niet aan mee, beesten zijn jong zat en hebben net de verrichting gelopen.

Is het voor de driejarige ook voor de WK dan?


Daar heb je gelijk in Pipo!


Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:39

nee, is gewoon een hengstleistungsprüffung, ik vind dit op zich niet verkeerd. Je zou het ook als een goede ervaring kunnen beschouwen voor de beesten. De eisen zijn echt wel die alterentsprechend....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers