galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 17:22

hoi,
mijn paard springt op de ene hand bijna altijd in de 'foute' galop.
dat vind ik op zich niet echt een probleem want ik werk eraan en het gaat al veel beter.
maar wat me wel irriteerd is dat ik nooit zie in welke galop ze nu juist zit. (juist of fout)
ik schaam me er nog steeds voor want dat vind ik nu echt iets dom dat de meeste mensen wel zien.
ik zie het wel wanneer ze fout zit als ik naast haar sta of als iemand anders er mee rijdt.
maar als ik er zelf op zit zie ik het gewoon niet.
heeft iemand tips om het te zien als je erop zit? Verward
bedankt
marjo

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:39

Nou als je er op zit voel ik dat altijd, maar goed hoe zie je het:

Rechtergalop:
Linkerbeen eerst klein beetje naar voor en dan met z'n rechter been zet hij een grote pas om het af te maken.

Linkergalop:
Rechterbeen eerst klein beetje naar voor en dan met z'n linkerbeen zet hij een grote pas om het af te maken.

Gr. Aniek.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:58

haha ik ken het.. ik zie het zelf ook niet..
behalve als ik in de bakspiegel kijk.. (maarja.. die heb je niet buiten..)

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:02

Je moet gewoon goed naar de schouders kijken..
Vroeger kon ik het ook nooit goed zien..
Toen ging ik altijd in de verlichte zit zodat ik even snel kon spieken Tong uitsteken
Soms kun je het ook gewoon goed voelen, de meeste hobbelen dan een beetje raar als ze door de bocht heen moeten.
En inderdaad de spiegels.

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:20

hier heb ik ook last van gehad. als je paard galopeerd dan moet het binnevoorbeen voor het buitnevoorbeen na voren gaan. de beenzetting van een galoperend paard is nmlk: buitenachter - binnenvoor - binneachter - buitenvoor.
als het paard in de goede galop zit dan kun je meestal met je achterwerk mee"glijden", als het paard verkeerd galopeerd, dan ga je dus tegen de richting in. Lachen ik hoop dat je het snapt en dat het je helpt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:42

Naar de schouders kijken, zo leerde ik het op de manege [lang geleden Bloos ]
De schouder die het meest naar voren grijpt geeft de galop aan. Als dat de rechterschouder is dan zit je dus in de rechtergalop.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 10:14

ik denk dat ik het snap maar dat had ik ook al geprobeerd Haha!
maar als dan het binnebeen eerst naar voor gaat zit ze juist,
maar als je het dan anders bekijkt dan gaat het buitenbeen weer eerst naar voren Verward

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:28

Ik kijk ook nooit naar de beenzetting, want dan moet ik teveel nadenken. Ik doe het op mijn gevoel (verkeerde galop zit niet lekker in de hoeken) en welk been het verst naar voren gaat. Dat moet dus het binnenvoorbeen zijn.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:51

als je in de verlichte zit, zit in de galop dan moet het binnenbeen de grootste pas maken

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:01

Buiten(voor)been komt altijd als eerste neer, daarna het binnen(voor)been. En uiteraard voel je het ook. Als je in de verkeerde galop zit dan word je naar buiten gegooid.

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:05

maykie schreef:
Buiten(voor)been komt altijd als eerste neer, daarna het binnen(voor)been. En uiteraard voel je het ook. Als je in de verkeerde galop zit dan word je naar buiten gegooid.


jah das waar.. als je fout zit dan voelt het ook niet lekker aan

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:08

marjoke schreef:
ik denk dat ik het snap maar dat had ik ook al geprobeerd Haha!
maar als dan het binnebeen eerst naar voor gaat zit ze juist,
maar als je het dan anders bekijkt dan gaat het buitenbeen weer eerst naar voren Verward

Niet welke het eerst naar voren gaat.
Welke het verst uitgrijpt.
Dus welke het verst naar voren gaat.. Haha!
Afbeelding
ik kan het niet goed zien welke galop hier is Tong uitsteken Ik dacht REchter

Afbeelding
Rechtergalop

Afbeelding
Rechtergalop

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:10

Vosse schreef:
als je in de verlichte zit, zit in de galop dan moet het binnenbeen de grootste pas maken

als je gewoon zit ook !!

idd kijken naar het binnenvoorbeen dit moet verer naar voren komen dan het buiten voorbeen. Net als met lichtrijden an kijk je ook naar de schouder als je niet kan voelen op welk been je moet lichtrijden.
Je moet proberen het door oefening te leren voelen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:30

Milka had precies ditzelfde probleem. Je moet een heel duidelijke beenhulp geven en bv voor de rechtergalop zijn hoofd naar rechts draaien en je binnenteugel niet te strak zodat hij/zij ruimte heeft om rechts aan te springen, eventueel blokkeer je hem links een beetje met de teugels, zodat hij alleen rechts aan kan springen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:12

Milkaatjuh schreef:
Milka had precies ditzelfde probleem. Je moet een heel duidelijke beenhulp geven en bv voor de rechtergalop zijn hoofd naar rechts draaien en je binnenteugel niet te strak zodat hij/zij ruimte heeft om rechts aan te springen, eventueel blokkeer je hem links een beetje met de teugels, zodat hij alleen rechts aan kan springen.



even verduidlijken je bedoelt het goed maar ik begreep het erst ook verkeerd:

niet binnenteugel, maar binnenbeen!!! buiten been iets naar achter verleggen buitenteugel erbij binnenhand ontspannen (en iets van de hals). met teveel druk op je binnenteugel springt ie juist verkeerd aan omdat dan de ruimte aan de buitenkant ligt.
stelling nar binnen is wel heel goed maar door je binnenbeen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:17

ik vind het zelf ook altijd erg moelijk om te zien, zelf 'voel/zie/hoor' ik het altijd om mee te 'tellen' in de galop 1,2,3... 1,2,3...
de 1 is buitenachter, 2 is buitenachter + buitenvoor te gelijk, 3 is binnenvoor.

binnenvoor zou dan in de rechtergalop rechtsvoor en in de linkergalop linksvoor moeten zijn.