Hoe leg je ouders uit: school MET paard gaat wel!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Hoe leg je ouders uit: school MET paard gaat wel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 16:50

Zo, hier misschien weer een topic waar veel mensen over mee kunnen praten.

Mijn ouders zijn aardig anti-school gaat samen MET paard!!!
Ik erger me er dood aan, maar mijn ouders ergeren zich ook aan mij, omdat ik mijn paard eigenlijk net zo belangrijk vind als mijn school. Terwijl mijn ouders willen zien dat mijn school echt voor gaat.

Ik wil graag een eigen paard, maar op deze manier gaat dat niet. Ik rij nu Lady 4 keer per week en eigenlijk vinden mijn ouders dat te veel, omdat mijn school er toch wel onder lijdt Bloos . Mijn rapport kon dan ook echt wel beter. Dus dat ze op deze manier bij hun standpunt blijven, snap ik ook wel. Maar het is zo klote!!!

Nu wil ik volgend jaar gewoon Lady 4x blijven rijden ivm met de wedstrijden die we gaan starten/proberen. De eerste staat gepland voor september!! Nu dacht ik: 's middags schoo, 's avonds paard. Maar hoe doen jullie dit en hadden jullie dit ook met je ouders?? En tips... altijd welkom


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:54

nooit last mee gehad, dit kwam misschien omdat ik op de middelbare school niet zo heel veel voor school deed Bloos, en dat ik daarna m'n school voor rijden liet gaan. al kwam het maar zelden voor dat ik daar echt tussen moest kiezen. maar als ik het druk had met school, liet ik hem gewoon in de wei staan.
nu heb ik daar geen 'last' meer van, omdat als ik op stage ben, niet thuis slaap, en als ik op school zit, ook niet thuis slaap. m'n zus doet hem dan helemaal. ben dus alleen in de vakantie thuis, en weleens weekenden (op stage om het weekend, op school elk weekend), en dan heb tijd zat.

maar m'n ouders hebben nooit het idee gehad (in iedergeval niet gezegd), dat ze vonden dat mijn school leed onder m'n pony

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:58

Als jij goed plant, is alles mogelijk. Je moet nooit en te nimmer je paard voor je school laten gaan hoor! dat heb ik gedaan in de eerste en dat was absoluut geen succes (werd overgeplaatst van VWo naar MAVO Bloos). Het kan best samen, maar je moet niet perse naar je paard willen, terwijl je ook een belangrijk proefwerk oid hebt staan wat je nog niet zo heel goed kent ofzo. Je moet ook een keer je prioriteiten stellen, nu heb ik het druk, dus een keer minder naar het paard. Volgende week weer rustiger, dus kan ik weer vaker. Of je gaat maar kort... bewijs jij maar voor je ouders dat het wél samen kan, het ligt namelijk helemaal aan jezelf of het kan of niet Haha!

Der Ellmauer Dancing Queen

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:59

Ik kon de HAVO ook prima combineren met mijn 2 paarden en soms reed ik er ook nog wel 1 voor een ander bij, in het weekend rij ik ook altijd wedstrijden. Maar ik deed thuis dan ook bijna niks aan school, want dat was totaal niet nodig Haha! Ik leerde alleen voor de toetsweken en maakte mijn huiswerk op school, je moet gewoon goed leren plannen en dan is het prima te combineren!! Succes ermee!

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:02

ik heb het ook altijd kunnen combineren en ik denk dat het ook wel lukt met me nieuwe opleiding.
laat gewoon zien dat je het kan! lever goeie prestaties!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:04

Ik red het ook makkelijk, op school in de lessen zelf al goed doorwerken met je huiswerk, dan heb je thuis niet zo veel.
Uit school eerst ff ontspanning door tv te kijken, dan huiswerk maken, eten pony rijden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:06

Hhmm...hoe deed ik dat....oja, na school naar huis, omkleden, paard, om een uur of 6 weer thuis, soms later.

En dan eten en aan mijn huiswerk.

Simpel toch Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:07

Ik heb er nooit problemen mee gehad, komt misschien omdat ik niet veel moeite met school had Bloos (ik had namelijk al ingecalculeerd dat als ik het VWO zou gaan doen ik dat niet samen met mijn pony zou redden toen, dus had ik voor de HAVO gekozen). Verder deelde ik mijn dag goed in zodat ik nog genoeg tijd over had voor mijn huiswerk en zorgde er ook altijd al voor dat ik een deel van mijn huiswerk op school al af had zodat ik alleen nog voor SO en/of proefwerken thuis hoefde te leren. En door de week niet te veel tutten/knippen/scheren/wassen ect. maar in het weekend doen als je meer tijd hebt.

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:09

Zulke ouders heb ik nu dus ook, die school en paarde niet samen vinden gaan.. in de eerste mocht ik ook maar 3x per week rijde, in de 2e 4x in de 3e 5x.. langzaam steeds een beetje meer. Ik heb het zelf altijd goed kunnen plannen. Uit school paardrijde, en s avonds mn school werk.. dat werkte voor mij beter dan anders om. Als je uit school komt heb ik het altijd wel gehad, moet dan eerst even ontspannen (dit werkt ook altijd goed bij ouders, dat je nspanning en ontspanning moet afwisselen, je kunt je niet alleen inspannen, dus moet je eigenlijk elke dag wel even gana paardrijden Haha! ) iig nu vertrouwen mn ouders erop dat ik het zelf goed inplan, maar het heeft wel lang gedaan.
Wat mss ook werkt is afspreken dat je bv1,5 of 2 uur per dag (buiten school) aan je huiswerk moet besteden (is het gemiddelde geloof ik). Als je je daar aan houd kun je de rest van de tijd doen wat je wil, dus ook rijde
Succes! ook als je straks gaat starten OK dan!

zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:14

Hmm, ik ben 2x met een bijrijdpaard gestopt omdat ik het niet kon combineren met school. Dat was in de 5e en in de 6e van het VWO, dat vond ik toch behoorlijk zware jaren en aangezien het om mn laatste jaartjes ging, vond ik school toch een tikkie belangrijker dan paard. Er speelden ook wel andere redenen mee, maar ik redde vaak de afgesproken dagen niet eens, en dat was maar 2 of 3x per week. Naast school en paard had ik nl. ook nog streetdance, stijldans en 3 avonden werken in de week, dus dan werd t krap. Kwam nog bij dat die paarden best een eindje weg stonden en als ik dan een keer laat uit was, was ik zo de hele middag en een stukje van de avond kwijt...

Maar als je naast school en paard geen andere dingen hebt, en goed plant, en school toch wel voorop stelt (je wilt tenslotte een diploma neem ik aan Knipoog) moet t goedgaan lijkt mij. Dan maar een keertje minder naar t paard als je een belangrijk proefwerk hebt, als ik het goed begrijp is het niet je eigen paard dus is het al iets minder een verplichting. Zou t ook goed afspreken met de eigenaren, lijkt me toch wel dat ze begrijpen dat school voorgaat. En wie weet, als je goed je best doet, draaien je ouders bij... Succes!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:16

Zal vast wel samen gaan, helaas bij mij niet echt.
Als de wil er echt was had ik vast betere resultaten gehad, maar als ik van m'n paardje afkom heb ik meer zin om te relaxen dan huiswerk te maken Knipoog
Ik kan dan ook echt niet plannen Bloos
Maar dit is natuurlijk niet voor iedereen, ik KAN het ook wel, maar ben gewoon ontzettend lui in dat soort dingen.
Doe alleen maar waar ik zin in heb, ontzettend slechte eigenschap, maarja..


swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:26

bij mij ging het wel, maar ja ik deed dan ook echt (bijna helemaal) niks voor school Haha! . maar dat was bij mij op de basisschool al erg dat ik niks deed dus ze waren zo slim om mij zowiezo een niveau lager op de middelbare school te plaatsen dan dat ik aan kon dus het was opzich voor mij ook een makkie, ik kan het denk ik op 2 handen tellen hoevaak ik geleerd heb enzo Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:07

Sjonniej schreef:
Ik red het ook makkelijk, op school in de lessen zelf al goed doorwerken met je huiswerk, dan heb je thuis niet zo veel.
Uit school eerst ff ontspanning door tv te kijken, dan huiswerk maken, eten pony rijden.

Zo deed ik het ook altijd Lachen Als je veel vooruit werkt en goed pland kan je best een paard hebben.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:09

Ik heb het altijd wel goed combineren. Zonder problemen de HAVO doorlopen en nu op het HBO heb ik helemaal zeeen van tijd Bloos Goed combineren deed het voor mij. S middags huiswerken, s avonds rijden. Soms is het een beetje veel en haasten, maar ach dat had ik er altijd wel voor over. Probeer anders een soort deal met je ouders te sluiten. Tot je volgende rapport rijd je Lady een x aantal keer, als je rapport slecht is dan ga je minderen. Misschien een idee?

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 18:23

dus als ik alles goed begrijp, is het een kwestie van plannen.

tja plannen kan ik wel.... alleen het uitvoeren, ho, maar. Maar goed, als ik gewoon de Havo wil halen, mijn ouders niet wil teleurstellen en al die preken wil voorkomen is het gewoon een kwestie van keuzes maken.

Ik denk dat ik het als volgt ga indelen:

school, huiswerk, eten, paard. 's avonds vind ik toch lekkerder om te rijden, want dan is het niet zo warm, druk en zit je niet de hele tijd voor je hw . maar goed. bedankt voor de tips

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:28

mijn ouders waren eerst ook echt 'anti' paard, maar wanneer je gewoon je cijfers omhoog krikt mét 4x in de week Lady rijden, is er misschien een weg... Maar ik moet je wel zeggen, een eigen paard, mét werk (stalgeld + alle andere kosten moet door mij betaald worden) en school dat is loodzwaar hoor!

:){

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 18:52

idd, gelukkig hoef ik niks te betalen voor Lady (nouja, wat ik zelf wil aanschaffen, moet ik zelf betalen dan).

maar goed, laat ik in het begin van het jaar gewoon onwijs hard mijn best gaan doen. Goede cijfers halen en gewoon heel goed plannen en UITVOEREN Haha!

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:55

Je moet ze zelf ook infecteren met het paardenvirus dan vinden ze alles prima! OK dan! Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:00

Er is een topic geweest laatst over de vraag of school beïnvloedt werd door de paarden. Een groot deel (of merendeel?) beantwoorde deze vraag met "nee" misschien kun je daarmee laten zien dat het zeker kan.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:02

mja lees mijn verhalen over flame en kom er achter dat het soms ook ff niet gaat..
het ligt eraan of je het zelf betaal en hoe veel je er voor werkt

Terug van weggeweest

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:17

bewijs dat het wel kan

probeer af te spreken met je ouders dat jij graag de kans wil krijgen om te bewijzen dat je het wel kunt en
laat ze zien dat het kan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:24

Eerst hw maken, en 's avonds rijden. Als ik het niet af heb ga ik toch rijden, hoe dan ook. Dan leer ik daarna 's nachts in bed gewoon door. Maar dat is lastig als je snel moe bent...probeer t eens, t is bij mij wel een goede manier...Heel veel Succes ermee!!!!!!

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:17

Hmm, vanaf de 4e klas van 't VWO kreeg ik een bijrijdpaard, daarnaast reed ik nog 1 keer per week op de manege. In de 5e ben ik blijven zitten (niet door gebrek aan tijd ofzo, maar ik had erg last van faalangst die nu nog vaak op komt spelen bij tentamens Verdrietig ).

Maargoed ik heb mijn eigen paard nu 1 jaar, ik rij (en longeer) hem 6 keer per week, 1 dag in de week doet mijn vader 'm. Het is wel plannen want ik heb ook nog 2 bijbaantjes en krijg er nu waarschijnlijk een 3e bij Haha!. Maar als je gewoon echt wil, lukt het je echt wel hoor. Ik vind de tijd bij m'n paard erg fijn en geniet er erg van. Daarna kan ik dan ook wel wat huiswerk maken.

Nou moet ik niet zeggen dat ik 1.5 a 2 uur per dag aan m'n huiswerk zit hoor!!! Eigenlijk hoogstens een uurtje.. In het weekend doe ik meer (werkstukken en handelingsdelen enzo) en leren duurt natuurlijk ook langer, maar wij hebben aparte tentamenweken.

Je kunt natuurlijk ook altijd nog een bijrijder nemen als het je niet lukt met de tijd, voor twee dagen doordeweeks bijvoorbeeld. Tsja je school gaat voor je paard, zeggen ze, maar je paard heeft je ook nodig dus als je je school vaak voor je paard laat gaan, kun je misschien beter een bijrijder zoeken zodat je altijd iemand achter de hand hebt en je paard de nodige aandacht krijgt.

Bewijs aan je ouders dat je goed kunt plannen en probeer je ook aan de planning te houden, al hoeft dat natuurlijk niet zo strak. Je kunt ook teveel tijd aan plannen besteden... *LOL* Maak het huiswerk wat je per se moet maken, rij paard en kijken of je nog iets verder aan school kan doen? En vooral niet elke dag een zelfde ritme van school, naar huis, naar paard, eten, huiswerk maken oid! Hartstikke saai en er komt toch altijd wat tussen (bij mij althans).

OK dan! Heel veel succes meis!

Brent mijn stoere vent !

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:29

Prima combineren kan ik nog steeds niet (prioriteit ligt bij mn paardje Haha!) maar ga ondertussen naar 4 gumnasium. Nou helpt het bij mij dat mijn moeder ook helemaal paarden freak is maar toch.
Nou is het niet zo dat ik helemaal niets voor school doe, anders zou ik het gewoon niet redden, en ga eigenlijk nooit iedere dag van de week naar mn paardje toe. Meestal zo'n 4-5 keer (ze staat op een pensionstal en mn moeder rijdt dr ook) per week, dus eigenlijk wat jij nu ook doet.
Als je zorgt dat je altijd 'bij' blijft op school (in de les werken schijnt te helpen Tong uitsteken) heb ik meestal nog s'middags/s'avonds ruim tijd voor het paard, als je dat zo weet te combineren (en dit ook aan je ouders duidelijk kunt maken Tong uitsteken) lukt het bestwel Lachen en anders zou je toch altijd nog een bijrijder oid kunnen vragen...
Veel succes iig

Oliefjuh

Berichten: 1209
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:54

Ik doe HAVO. En tot nu heb ik het gewoon gered.
Ik doe mijn paardje iedere dag zelf {en ik heb geen onvoldoendes op mijn rapport!}


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 103 bezoekers