wanneer hechten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

wanneer hechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 15:54

Ik kwam vandaag bij mijn wei aan en daar stond een pony ( is van iemand anders) met een diepe snee in zijn achterbeen.
Mijn vraag is: wanneer moet je nou een wond laten hechten?

01-02-08 Lotte!


Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:00

Hechten van een wond is pas mogelijk als er duidelijk twee 'lappen vlees' los hangen om t even grof te zeggen.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:24

je ziet vanzelf wel wat het beste is.
een sneedje is niet erg maar hangt het helemaal open en kijk je zo naar binnen (zeg maar) dan lijkt het mij wel handig

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 00:00

Een maniertje om te kijken of de wond beter gehecht kan worden:

Kijk of de wondranden onafhankelijk van elkaar bewegen. Oftewel, beweeg de huid vlak naast de ene wondrand en kijk of de wondrand aan de andere kant meebeweegt. Als dit het geval is, hoeft er meestal niet gehecht te worden. Beweegt de andere kant niet mee, dan is de kans groot dat er beter wel een hechting in kan.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:53

En vergeet niet dat het hechten binnen een aantal uur moet gebeuren (ik dacht 6 tot 8uur)
Daarna is het te laat!!

XANTHA

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:15

Dat ben ik niet met je eens, als de wond ouder is, zal de DA de wondranden "opfrissen". Voorwaarde om een oudere wond te hechten is wel, dat er niet teveel zwelling mag zijn ontstaan, maw de wondranden moeten nog wel makkelijk bij elkaar kunnen komen, zonder dat er kans op uitscheuren van de hechtingen bestaat.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:17

Oh en nog iets, een andere voorwaarde is dat er op de wond niets gebruikt mag zijn, dus GEEN water, jodium, zalf etc.

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:46

:S gisteren heeft een pony, mijn verzorgpaard(mondi) getrapt, ze heeft nu een snee op het begin bloedde het toen stopte het en heb ik het afgespoten ligt en toen heb ik er uienzalf op gedaan (had ff niets anders bij de hand) en even later in de stal begon het weer met iets bloeden en toen zijn we snel naar een paardenwinkel gegaan en ze hebben daar een desinfecterende zalf gegeven (tis geel) dit mag dus niet????
deze moet ik 2 a 3 keer per dag opsmeren. maar volgens mij hoeft deze snee niet gehecht te worden, ze liep niet raar en was echt een snee niet ondiep maar ook niet echt diep....

Nootje Noa is mijn
ALLERLIEFSTE
Kleine Knuffelkont!!
Meet Valentino....Mijn eerste eigen aanwinst: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1084166
http://www.youtube.com/watch?v=OZGqAPtD_eE

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:34

Nee, op een wond die gehecht moet worden, mag je niets doen, hooguit afdekken met een schone doek en een bandage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:40

Kitten schreef:
Nee, op een wond die gehecht moet worden, mag je niets doen, hooguit afdekken met een schone doek en een bandage.


Afspuiten met water kan geen kwaad. Schoonmaken met Betadine Scrub ook niet (geleerd op cursus EHBO paarden). Verder inderdaad zeker geen smeersels gebruiken op wonden die gehecht moeten worden.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:48

Wondgebied koelen met zachte straal water is juist goed om die zwelling tegen te gaan! Smeersels en zeker nooit blauw op de verse wond als het nog gehecht moet worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LiannePuthzy en 92 bezoekers