fok dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

fok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 16:27

Zonder de eigenaar te zijn, heb ik het toch voor elkaar! Haha! ik heb de informatie van de kwpn ontvangen.
informatie over mijn bijrijd merrie en haar ouders en voorouders. verichtingsrapporten en nakommelingerapporten.
Tot mijn schrik zag ik wel dat mijn bijrijdpaard twee keer een veulen heeft gekregen in 2000 en 2001 maar dat deze beiden zijn overleden. Blauw oog Bij de informatie staat niet waaraan ze zijn overleden. Zou ik daar nog achter kunnen komen? iemand tips?
het lijkt erop dat er 1 vlak na de geboorte is overleden en de ander een paar maanden oud is geworden.Beiden hebben wel stamboeknummers gekregen. Ik hoop dat er geen afwijking bij de veulens was, ook omdat ik volgend jaar haar zou willen laten dekken.
Beiden keren was de vader Karandasj, daar hoor ik tot nu toe geen "dode"veulens verhalen bij.
De vorige eigenaar kan ik helaas niet achterhalen voor de informatie. Jullie snappen dat ik nu twijfel of deze merrie wel gedekt moet worden? of dat beiden veulens door toeval zijn overleden.


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:31

Dat is niet zo moeilijk hoor, ik heb ook info aangevraagd over de familie van het paard van een vriendin. Dat was wel zo makkelijk en scheelde een postzegel.

De enige manier om daarachter te komen is de fokker te bereiken van die veulens. Die zal dat ongetwijfeld weten. Staan de veulens in het veulenboek of nog in het stamboek. En hadden ze een naam? Uit dit soort dingen kun je vaak wel wijs worden.
Stamboeknummer krijgen ze sowieso, ze moeten geregistreers worden. De dood van een veulen kan allerlei oorzaken hebben, helaas.

- Offline -

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 16:34

ze hebben een stamboeknummer, staan niet in een veulenboek, 1 heeft een naam de ander alleen een letter. De fokker van de 2 veulens was ook de vorige eigenaar, en deze man is bij een ongeluk omgekomen en had geen gezin, dus ik kom niet aan de informatie. de fokker van mijn bijrijdpaard is er wel maar weet niks van de veulens af.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:39

Ai, nou dan denk ik dat je weinig kans hebt om achter de daadwerkelijke orozaak te komen. Ik denk dat je van 'letter' uit mag gaan dat hij niet lang heeft geleefd. Vandaar dat hij waarschijnlijk ook geen naam heeft. Achter de naam staat waar ze in zij ngeschreven ,daar staat óf de afkorting VB óf STB. Als ze in het STB staan, zal ook de stokmaat erbij staan, als dat er niet bij staat zijn ze nooit op keuring uitgebracht en denk ik dat de andere geen 3 is geworden. 3 jaar is de leeftijd dat de meeste paarden voor de keuring wordt gebracht, tenzij het ruin/hengst is. Dan komt dat wat minder vaak voor, dat ze naar een keuring gaan.
Kun je het inscannen?

- Offline -

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 16:43

bij beiden staat VB. de ander is denk ik een paar maanden oud geworden.


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:44

Ja dan kun je daar idd wel van uitgaan. Misschien dat de voormalige buren van die fokker iets weten? Om maar iets te noemen.

- Offline -

Leliev

Berichten: 4954
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Mooie stad, achter de duinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:33

info is niet zo moeilijk...
ik heb ook het stamboek van korona opgevraagd en alles gekregen inclusief nakomelingen overzicht.
korona heeft ook 2 veulens gekregen, en die gaan we proberen op te zoeken *LOL*
er staan adressen bij, dus ik ga binnenkort eens bellen Tong uitsteken

Ik geloof in draken, kabouters, niet zeurende vrouwen en andere sprookjesfiguren..
Een dagje kinderen blij maken die het niet altijd leuk hebben. http://www.cars4kika.nl
Wie kan ik blij maken update 7

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:59

Misschien kan je eens contact opnemen met een DA in de buurt van de vorige eigenaar. Is misschien ver gezocht maar je zou ook geluk kunnen hebben en wat te weten kunnen komen.

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:46

contact met de dierenarts is een optie idd. Je zou ook de hengstenhouder van Karandasj kunnen proberen. Misschien kan die zich er wat van herrineren.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:53

Die krijgt alleen maar een overlijdings bericht, verder niks.

- Offline -

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:05

sommige (kleine)fokkers gaan jaren naar dezelfde hengstenhouder, en kennen elkaar persoonlijk, ik weet uiteraard niet hoe de situatie daar was...

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:22

Ik heb de hengstenhouder van karandasj gesproken inmiddels, helaas kon deze mij niet verder helpen, zij hadden in hun archief alleen staan veulens gestorven aan natuurlijke dood. Natuurlijke dood kan ziekte zijn van het veulen, maar ook dat de merrie misschien een deffect doorgeeft. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik heb het allemaal besproken met de iegenaar en we hebben besloten om het risico niet te nemen en niet met deze merrie te gaan fokken. Er staan nog genoeg andere leuke paarden die wel geschikt zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers