Voorhand naar buiten zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Voorhand naar buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 21:46

Gipsy heeft dus een nieuw geintje ontdekt om er onderuit te komen: als ik buiging vraag (echt even doorvraag, niet op een grote volte, maar een wat kleinere) dan zet ze met een soort huppeltje de hele voorhand naar buiten. Niet over de buitenschouder weglopen, echt hup 2 voorbenen een pasje naar buiten. Weg buiging, weg aanleuning. Verder geen groots verzet ofzo, alleen dat huppeltje naar buiten.
Ze heeft een ongelukje gehad op stal, waardoor ze zo scheef was als een hoepel en ook niet goed liep, hiervoor is ze behandeld door Schepers en met succes, daarna hebben het nog een week of 3 rustig aan gedaan, simpele lijntjes rijden, geen moeilijke dingen vragen, lekker naar buiten, wel een beetje soepel maken, maar zo zachtjes aan moet ze toch echt weer aan de bak en dat betekent lessen!
Ik snap best dat haar spieren gewoon weer even moeten wennen en dat ik de tijd moet nemen om alles weer op lengte te krijgen, maar als ze er iedere keer op deze manier onderuit komt schiet dat dus ook niet op!
Binnenbeen er aan, buitenteugel laten staan (uiteraard met wel genoeg ruimte om te kunnen buigen) en binnenhand iets van de hals en haar flink opsluiten tussen hand en been was de oplossing die mijn instructrice en ik bedacht hadden, en dat scheelt ook wel iets, d.w.z. ze doet het niet direct, maar pas na 10 meter }>
Op een grote volte gaat het wel goed, maar als ik net even wat meer vraag dan piept ze er al tussenuit, op beide handen, niet alleen op de 'moeilijke' kant.
Zat al te denken om aan de buitenkant een zweepje tegen haar schouder te leggen, maar dat zie ik toch niet zo zitten, ik rij namelijk nooit met zweep, vind het maar onhandig om m'n handen zo vol te hebben en het is nogal een gevoelige tante, ze is niet bang, maar reageert gewoon heel extreem scherp op een zweep, dus waarschijnlijk springt ze gewoon een gat in de lucht als ze die zweep op haar schouder voelt (dan geef ik nog niet eens een tik!) en schiet ik er nog niets mee op.
Ga het wel een keer proberen, maar heeft iemand anders nog een suggestie.
Uiteraard heb ik binnenkort weer les en ik twijfel er niet aan of we komen er uiteindelijk wel uit, maar ik ben wel benieuwd of er nog mensen zijn met nuttige suggesties.

Nulla tenaci invia est via


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:50

zweepje is precies wat ik zou willen zeggen. Kort springzweepje en alleen maar op haar schouder leggen. Verder kun je proberen haar voor te zijn, dus na die 10 meter recht stellen en vervolgens weer hetzelfde vragen. Eventueel ook naar binnen appuyeren vanaf de grote volte en weer een spiraal naar buiten rijden. Op die manier moet je zelf die schouder al extra begrenzen. Longeren is misschien ook een goed idee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 21:58

Aan de longe doet ze het trouwens ook. Minder vaak dan onder het zadel, maar ze doet het wel. Hup naar buiten, ruk aan de longeerlijn (doet ze zelf, ik blijf gewoon staan waar ik sta, maar zij springt weg en ik was niet van plan om mee te geven!), hup weer terug naar binnen en weer terug bij af. Opnieuw beginnen.
Zo frustrerend Frusty
Dacht eerst dat het misschien aan het zadel lag, dat ze met haar ruggengraat ergens tegen aan komt als ze wat verder door moet buigen, maar dat is dus niet zo. (kon het me ook haast niet voorstellen, zadel past perfect, is maatwerk)
Echt stijfheid kan het trouwens ook niet zijn want ik zag haar gisteren nog aan haar achterbeen krabben, helemaal dubbelgevouwen Haha!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 15:26

idd het springzweepje. Verder zou ik haar eerst schoudervoor rijden voor je meer buiging vraagt, ze moet dan de voorhand daar nog eens "overheen tillen" als je begrijpt wat ik bedoel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:09

Misschien weer terug naar het loswerken met wisselend binnen en buitenstelling om haar soepeler te maken en bezig te houden zodat ze niet de kans krijgt om er tussenuit te piepen? Overdreven stelling vragen zodat ze echt buigt om je been en dus moeilijker weg kan springen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers