Probleempje met buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Probleempje met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 08:59

Zo 1 keer in de week maak ik een buitenritje, al dan niet alleen of met een ander paard erbij. Als mijn knol alleen moet heeft ie de laatste tijd de neiging zomaar om te draaien en richting huis te speren. Vervelend en levensgevaarlijk. Tot nu toe heb ik hem kunnen corrigeren en een paar flinke harde petsen met de zweep verkocht (oei schaamde me soms een beetje to de buurt)

Maar welke maatregelen zou ik kunnen nemen? Ik rijd zonder hulpteugels (en ben daar ook geen geschikt persoon voor) met een dubbelgebroken watertrensje.

Zou een martingaaltje helpen of is het een respectprobleem van mijn paard?


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:07

Draait het paard om, dan ga je gewoon achterwaarts verder waar je heen wilt... Na een paar passen omdraaien en kijken of hij weer voorwaarts de goede kant uit wil.

Alternatief: terugdraaien naar de goede kant (nooit een heel rondje draaien, maar draait het paard naar rechts om, draai hem dan weer naar links terug).

alternatief: de petsen met de zweep

alternatief..iemand mee laten lopen met dubbele longeerlijn die het omdraaien tegenhoudt terwijl ruiter corrigeert.

martingaal helpt niet hier. Hij probeert zijn zin door te zetten.

Succes!

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:17

Ow dat probleem heb ik ook! wordt er helemaal zat van... Boos! Bij ons zitten veel sloten en daar probeerd Silke in te springen. Ik weet echt niet meer wat ik eraan moet doen... Zal je toppic blijven volgen misschien zitten er voor mij ook tips bij...
Trouwens bij mij helpt de martingaal wel omdat ze hoog steigert...

Silke: Z2 + 19--> Met welverdiend pensioen! Topper!
Sprite: L1 + 9!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:38

Misschien moet je er een scherper bitje in hangen.
Een niet gebroken bit of een gebroken bit of een dubbel gebroken bit met een dun stukje er tussen.
Groetjes en veel suc6!!!!!

ik reageer omdat ik je graag help!!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:18

Heel herkenbaar! Haha! Ben je onlangs verhuisd met je paard of ben je laatste jaren veel verhuisd van stal? Daar kan het door komen. Het is bij een combinatie van verhuizen en een dominant paard hebben. Mijn paard is vrij dominant en heeft blijkbaar (nog) niet genoeg respect voor mij d.w.z. ik heb de grenzen nog niet duidelijk genoeg aangegeven. De enige oplossing is nooit, maar dan ook nooit toegeven. En streng (lees: consequent) zijn is geen schande hoor, ik geef mijn paard ook een flinke pets als hij met 4 benen de lucht ingaat Boos! . Ik laat niet met me sollen Cool

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:23

sorry nog een paar tips:
- consequent zijn
- nooit zijn zin geven
- niet kwaad worden
- En volgens mij de belangrijkste: het begint al bij het uit de wei halen, uit stal en poetsen, dus het grondwerk. Ik merk bij mijn paard dat ik heel streng moet zijn: niet schuren = niet schuren, meelopen = meteen meelopen. Als je daar al niet consequent bent en over je heen laat lopen, dan werkt dat door in het rijden. Sinds ik daar op let, is het al een stuk verbeterd.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:49

als hij blijft stilstaan en bij een voorwaartse druk gaat staken laat je hem gewoon de hele tijd stil staan. Of in de achteruit de kant waar jij naar toe wil zetten helpt ook vaak

:){

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 12:30

Dat consequent enz, daar ben ik altijd mee bezig. Hij staat los met poetsen zonder te verplaatsen, loopt alleen aan een halstertje achter me aan zonder gras te happen (wat ie maar al te graag zou doen) Kortom in de bak en de omgang is er niks aan de hand.

Mm dat verhuizen zou het kunnen zijn, ik ben zijn 3e eigenaar binnen een jaar tijd.

Verder is ie absoluut niet dominant of lastig, omgekeerde zelfs. Alleen buiten wil hij het heft in handen nemen.

Ik geef zowiezo niet op, daar heeft ie pech mee Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:47

martingaal werkt hier inderdaad niet. scherper bitje...tja t kan natuurlijk maar toch. laat hij zich stilzetten?
dan kan je inderdaad gewoon achteruit in jou richting gaan! na een aantal passen omdraaien. wilt ie nog niet vooruit in de juiste richting opnieuw achteruit gaan in die richting.
je hoeft je niet te schamen als je hem een mep verkoopt! pharaon krijgt af en toe ook een flinke tik omdat ie bokt. of met vier benen tegelijk omhoog gaat.

en zoals hierboven gezegd. heel consequent zijn.
niet een klein beetje toegeven. want daar profiteren paarden vaak van.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:50

scherper bitje zou ik niet doen, maar das mijn mening. Werkt op een gegeven moment ook niet meer, zodat je dalijk met een ijzerdraadje moet gaan rijden, en wat doe je dan??
tik verkopen zou ik ook echt niet doen, maar ook dit is mijn mening. Ik verkoop mijn paarden namelijk nooit een mep, heb ze geen van allen ooit geslagen, maar ik heb nu wel 2 paarden die bijna perfect naar me luisteren. En als ze niet luisteren, is het mijn eigen stomme fout.
ik zou eerst maar beginnne buiten de leiding te nemen. Kortom: grondwerk. Lekker saai volgens veel mensen, maar ondertussen is een goede basis op de grond een vereiste om goed en veilig te kunnen rijden. Dus wandelen. Je paard loopt ACHTER jou, niet naast je, zoals altijd geleerd wordt, maar achter je. Dat is de positie waar hij het minst te vertellen heeft, en jij dominant bent. En maak maar een goed aantal kilometers op een dag. Neem de echte leiding over, zonder geweld, maar wel met duidelijkheid. Dan zal je zien dat het rijden er stukken gemakkelijker, beter, en ook leuker op wordt!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:05

Je paard wil niet alleen van huis, waarom niet? Is hij erg gehecht aan een paard op stal of heeft hij geen vertrouwen in jou als hij alleen is? In beide gevallen zouik het niet oplossen met slaan, maar met rust. Zorg dat je paard vertrouwen in je krijgt. Dat hij weet dat hij terug gaat naar stal en dat hij ook alleen met jou weg kan.
Onder vraag-maar-raak staat een topic 'afhankelijkheid' gaat ongeveer over hetzelfde.

Ik zou de rondjes naar buiten heel rustig opbouwen. Eerst een klein rondje, zorgen dat het goed gaat. Wel heel consequent zijn!

Aanvulling: scherpere bitten/ hulpteugels zijn niet de oplossing! Op die manier bouw je geen vertrouwen op...

Succes Lachen

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:27

how, stop en weer terugdraaien! my way doet het ook en nadat ik hem weer omgedraait heb steigert ie vaak, nou ik schaam me niet, hij krijgt flink op zijn kop! hardstikke gevaarlijk aangezien hij nogal eens blind de weg op wil rennen.... maar hoe dan ook, ik krijg echt me zin wel! nix scherper bit of hulpteugel, zonder kan hij het ook prima, als ik het echt wil.

MarijkeO

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:47

Hoi,
Krijgt je paard een beloning als hij thuis komt?
Dan moet je dit niet meer doen, sommige paarden scheuren naar huis omdat ze weten dat ze daar te eten krijgen. Je kunt hem op de terugweg af en toe laten stilstaan en belonen met iets lekkers als hij luistert. Dit kan heel goed werken.

HOOI het leven is MOOI ik ben MOOI paarden zijn MOOI de wereld is MOOI


Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 14:58

Nope, hij krijgt geen beloning. Ook komt er zeker geen ander bit of hulpteugel!

Ik ga de tip van Anya ter harte nemen van die draai, ik laat hem dan idd door een rondje te draaien verder gaan en daarga ik consequent op zijn. Verder krijgt ie er ook een stevige pets bij dat er met mij niet gesold wordt.

Gezien het karakter en gedrag op overige terreinen heb ik het idee dat het wel goed gaat komen, mits ik eraan werk en tijd voor neem natuurlijk

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:02

Mijn paard doet dit ook.
Het is inderdaad een gebrek aan Respect voor je!
Mijn paard kan niet alleen op buitenrit.
Als ik alleen ga , gaat ze alleen maar achterwaarts, het nadeel is dat er alleen maar sloten zijn & auto's.
Dus ja ik vind het geen probleem dat achterwaarts , maar wil er niet mee verongelukken.
Zweep helpt bij mij niet, dan steigert ze.
Ik heb dus bijna het zelfde probleem als jou, en ben benieuwd na de verdere tips Haha!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:04

Ook ik heb het soort zelfde probleem buiten. Ben zo ook al een keer met paard en al van de dijk gestort waardoor er bij mij ook wat angst is ingeslopen. Gelukkig gaat het stukje bij beetje weer wat beterder. Zweep werkt bij mij ook niet, wordt hij alleen maar opstandiger van. Ook ik ga dit topic dus even in de gaten houden! Haha!

Pino, de super Fjord!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:09

dit probleem heb ik sinds vorige week ookweer.
Vorige week ben ik op hol gegaan: eerst omdraaien en toen wegkletteren.
Nu probeert ie het steeds weer: omdraaien en wegwezen, ik maak dan gebruik van de snelheid en draai hem meteen door zodat ie weer de goede kant op staat met z'n neus.

Op stal hoorde ik dat dat fout was: ik moet hem terugdraaien, desnoods weer met sproren gaan rijden.... Verward

Ik heb sowieso sinds ik op hol ben geweest een aantal mensen die me van buiten rijden trachten te weerhouden: ik ben niet consequent omdat ik mijn paard af en toe een hapje laat nemen onderweg, dat heb ik namelijk liever dan dat ik hem de hele weg in z'n mond moet trekken, ik ben niet mans genoeg voor zo'n sterke koudbloed, moet hem maar weg doen enz.

Ik ga dus nu zonder gezelschap rijden en probeer het zelf op te lossen.
Nu ben ik vanmiddag eens flink kwaad geworden en dat deed wonderen, ineens kon meneer zonder aarzelen langs bergen zooi die uit de sloot gevist waren en hertjes en koeien en was het omdraaien gedaan...... kan dus wel werken, even flink boos worden en schelden.

Ik ga niet slaan, hangen en me afreageren op m'n paard, dat doe ik nooit, maar zo 2 x per jaar even laten merken dat je niet van die geintjes gediend bent, kan best wel werken!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:12

Anya schreef:
(nooit een heel rondje draaien, maar draait het paard naar rechts om, draai hem dan weer naar links terug).


Waarom niet?

Nulla tenaci invia est via

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:14

Margreet schreef:
Waarom niet?


vraag ik me ook af, zeiden ze net op stal ook al tegen me, schijnt iets heel ergs te zijn als je dat doet....... ik doe dat dus meestal, ik profiteer dan nog van de snelheid die hij toch al heeft, zeg maar. Als ik eerst ga halthouden, is ie er in die ene seconde vandoor...... Verward

word je al bang Margreet??? Haha!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:15

Citaat:
Als ik alleen ga , gaat ze alleen maar achterwaarts, het nadeel is dat er alleen maar sloten zijn & auto's.


De beste oplossing zal zijn je paard gewoon de sloot in laten gaan. Maar jammer genoeg is het onverantwoord om dit te doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:24

Precies, dit zegt iedereen, maar het zijn hoge sloot kanten, en daar klimt een paard niet zomaar bij op.
En ik wil niet graag onder een spartelend paard liggen, ik durf het niet.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:26

Ik snap het ook niet hoor. Als 'ie maar met z'n neus weer de goede kant op komt toch? Als ik 'm terug moet draaien, dan gebruikt hij dat moment van stilstaan en van richting veranderen om te steigeren en hoog ook, dan kom ik nooit meer de goede kant op. Bij doordraaien kan ik 'm naar voren houden en heb ik nog een kleine kans om het er goed vanaf te brengen en weer de goede kant op te gaan...

Ik ben vanochtend weer vrolijk het bos door gebokt, ik ben niet zomaar bang Cool

Nulla tenaci invia est via

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:29

Cowgirl schreef:
De beste oplossing zal zijn je paard gewoon de sloot in laten gaan. Maar jammer genoeg is het onverantwoord om dit te doen.


Helaas werkt dit bij mij ook niet, ben al 2 keer in de sloot terecht gekomen, 1x naast t paard en 1x kon ik blijven zitten en op plekken waar het bij ons alleen maar de dijk af is en er onderaan geen sloot ligt en ik weet dat ik er veilig vanaf kan als hij zo dramt dan laat ik het hem ook doen, maar het heeft niks geholpen.

Pino, de super Fjord!

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:37

Klinkt heel erg bekent. Ik reed op een pony'tje zonder zadel en iemand achter mij (jaja) en dat pony'tje kon dus echt niet op kop lopen. Het was de bedoeling van de paarden naar de weide te doen en die pony op kop. Ik gaf de zweep aan degene achter mij en ik de teugels. We hebben een héle weg gebokt, gesteigert, elke keer als ze dat deed kreeg ze een dikke pets.

Nu is het de allerbraafste pony voor op kop te lopen, anders herinnert haar een klein tikje aan wat ze krijgt als ze stout is.

(Als je je pony een pets geeft, en deze crosst in de goede richting, belonen en dan terug opvangen, niet direct trekken want dan weet de pony niet meer wat te doen).

De sloot. Mijn shetje loopt gewoon sloot in en uit of erdoor. Is wel erg makkelijk, op een drukke baan: gewoon de sloot in. Ik ben al vroeg met hem begonnen op de baan, gewoon erop en dan iemand ernaast. Hij is nooit stout geweest ofzo. Wel als hij schrikt wilt hij snel terugkeren of stoppen en achteruit. Dan geef ik hem ook meteen een pets tot hij luistert. Vaak wilt kikkeren en benen helpen, soms helpt de zweep niks.

"Overcome all difficulties."

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:04

parouscha schreef:
Mijn paard doet dit ook.
Het is inderdaad een gebrek aan Respect voor je!
Mijn paard kan niet alleen op buitenrit.
Als ik alleen ga , gaat ze alleen maar achterwaarts, het nadeel is dat er alleen maar sloten zijn & auto's.
Dus ja ik vind het geen probleem dat achterwaarts , maar wil er niet mee verongelukken.
Zweep helpt bij mij niet, dan steigert ze.
Ik heb dus bijna het zelfde probleem als jou, en ben benieuwd na de verdere tips Haha!


Steigeren en omdraaien hebben we opgelost bij een paard door ruiter erop en longeerlijn aan beide kanten met iemand op de grond erbij. Steiger is been voor voorwaarts eventueel een zweepjetik erbij en omdraaien werd voorkomen met de longeerlijn. Wel iemand meenemen die weet wat ie doet op de grond en er iemand opzetten die niet bang is voor steigeraars.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers