TIP'S?? Krijg me pony niet te pakken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

TIP'S?? Krijg me pony niet te pakken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 15:05

Ik krijg sinds 2 wkn mijn pony niet meer uit het land te pakken... Heel erg vervelend zeker als een clinic of wedstrijd heb.. (heb het vorige week meegemaakt..) maar toen werkte het truckje een ander haar laten pakken nog redelijk... Nu is dat spelletje ook over en krijg ik er helemaal niet meeer te pakken.. Erg vervelend.. Iemand tips of trucks?? GRAAAAG..

Ps eten... snoep.. voer en plastic zakjes werken ook al niet...

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:16

Misschien lukt het om haar met meerdere personen in te een hoek van de wei. Moest ik ook nog wel eens doen met mijn vorige verzorgpaard.
Wel belonen als ze zich dan laat pakken.
Heb namelijk vaak genoeg achter hem aangelopen dat hij van achterop de wei keihard naar voren rende, een wandeling van zo'n 10 minuten, tussen allemaal rennende paarden, want die gingen allemaal mee rennen. Huilen

Misschien helpt het als je een tijdje het halster houd in de wei.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:20

Proberen naar haar toe te lopen zonder dat je haar ook maar 1 moment aan kijkt wil bij sommige paarden ook nog wel eens helpen. En inderdaad zoals Sabbientje al zegt belonen als ze zich laat pakken. Succes er mee!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:20

Waarom lukt het je niet om je pony te pakken? Crosst ie weg of begint ie naar je te slaan oid? Mijn pony krijg ik namelijk ooit nooit meteen, maar ik zorg altijd dat ik haar ruim voor de wedstrijd uit het weiland heb. Eerst stapt mijn pony altijd voor me uit, dan gaat ze altijd dreigen: oortjes in de nek en je de kont toe draaien, maar dan loop ik gewoon achter haar aan. Dan komt ze soms s op me af, maar dan zeg ik gewoon: uuuh pas op! Tong uitsteken En dan stopt ze, maar kan ik haar nog niet pakken. Meestal gaat ze dan rondjes om me heen draven of galopperen en dan praat ik gewoon tegenhaar. En op een gegeven moment stopt ze dan, gaat ze netjes stilstaanl, gaan de oortejs naar voren en kan ik haar zo meenemen. Heel typisch dus, maar ik krijg haar altijd wel. Lachen

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:22

Ooh ik ken je verhaal, gisteren weer 45 minuten bezig geweest.

Dit doe ik wel eens;
* je doet alsof je een ander paard wil pakken, die ga je kriebelen etc.
Dan word jouw pony nieuwsgierig, en kun je haar misschien wel pakken.
* In een klein stukje zetten, als ze dan niet wil komen met de zweep erachteraan. Dan word ze vanzelf moe, en gaat ze met haar koppie naar beneden staan..... dan kun je haar makkelijk pakken.
* Emmer met biks neerzetten in het land. Jij gaat dan op een paar meter afstand staan. Als ze dan begint te eten kom je steeds dichter bij en pak je haar.
* Iemand anders vragen om haar op te halen. Bij mij haalt de staleigenaar hem wel eens op. Bij mij moet hij nl werk verrichten en bij de staleigenaar niet!

Ik zou niet met een paar mensen om haar heen gaan staan. Dan voelt ze zich ingesloten en word ze allemaal maar gekker.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:29

als je haar uit de wei haalt moet ze dan altijd werken?
misschien kun je haar een paar keer wat lekkers geven als ze op de wei staat, alleen wat lekkers en dan weer weglopen
mijn vz paardje komt ook niet naar me toe als ik hem 6 keer in de week uit de wei haal en ga rijden, maar geef ik hem tussendoor wat lekkers, en kriebel ik hem wat kan ik hem wel pakken
misschien het proberen waard

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:29

joeylover schreef:
Ooh ik ken je verhaal, gisteren weer 45 minuten bezig geweest.

Dit doe ik wel eens;
* je doet alsof je een ander paard wil pakken, die ga je kriebelen etc.
Dan word jouw pony nieuwsgierig, en kun je haar misschien wel pakken.
* In een klein stukje zetten, als ze dan niet wil komen met de zweep erachteraan. Dan word ze vanzelf moe, en gaat ze met haar koppie naar beneden staan..... dan kun je haar makkelijk pakken.
* Emmer met biks neerzetten in het land. Jij gaat dan op een paar meter afstand staan. Als ze dan begint te eten kom je steeds dichter bij en pak je haar.
* Iemand anders vragen om haar op te halen. Bij mij haalt de staleigenaar hem wel eens op. Bij mij moet hij nl werk verrichten en bij de staleigenaar niet!

Ik zou niet met een paar mensen om haar heen gaan staan. Dan voelt ze zich ingesloten en word ze allemaal maar gekker.

Haha dat werkt bij mij allemaal niet, daaris mijn pony veel te slim voor. Maar die van mij kan heel moeilijk alleen zijn ,dus meestal doe ik dan net of ik mijn andere paard mee neem en dan komt ze oplaatst heel hard aandraven omdat ze niet alleen wil blijven. Dan pak ik haar en neem ik t paard weer los. Lachen
Haha je 2e aanpak vindt ik heel komisch: je zegt namelijk: in een klein stukje ZETTEN, dan heb je haar dus al dus dan lijkt het me onnodig om er dan met een zweep achteraan te gaan zitten.. En als je dr in een klein stukje zet, moet je haar ook zelf wel kunnen insluiten lijkt mij.Lachen
Je voertheorie heb ik nog nooit geprobeerd, moet wel lukken denk ik ,maar dan moet je er al weer aardig veel brokjes in doen, want anders hebben ze het al op voordat je bij ze bent, en het andere nadeel: als er meer paarden bij in staan komen ze vast met z'n allen erop af en gaan ze er ruzie om maken, lijkt mij ook geen slim idee dus.
Je 4e theorie werkt bij mij al helemaal niet: ik kan namelijk alleen mijn pony maar uit het weiland halen Bloos (en m'n ouders ook wanneer ze er de hele dag in heeft gestaan en ze eerst het andere paard pakken..), maar andere mensen jaagt ze gegarandeerd uit het weiland, daar zou ik dus maar een beetje voorzichtig mee zijn.
Ik wens je veel succes! Tong uitsteken

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:32

Ik zou hem juist proberen weg te jagen in plaats van achter hem aan blijven lopen! Een beetje op de Monty Roberts manier. Maar ik weet natuurlijk niet of hij alleen in de wei staat of met anderen. Hoewel.... ik heb laatst ook een stalgenootje van mij geholpen. Ik heb ze gewoon allemaal opgejaagd en ze kwamen een voor een kijken wat dat toch voor raar mens met grote zweep was. Toen nam ook die pony eieren voor haar geld en kwam eens kijken. Toen hadden we haar zo. Ik doe met mijn paard ook vaak zulke oefeningen in de bak. Als hij niet snel genoeg bij me komt, dan jaag ik hem heel fel van mij af. Echt dan wil hij wel heeeeeeel erg graag bij me komen. Ik weet niet of het werkt, maar proberen kan geen kwaad, toch .

Succes OK dan!

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:36

carlinsky schreef:
Ik zou hem juist proberen weg te jagen in plaats van achter hem aan blijven lopen! Een beetje op de Monty Roberts manier.


Dit werkt niet bij alle paarden, als ik dit bij de pony van mijn zusje probeer krijg ik hem geheid niet meer te pakken. Is het ook wel een flink dominant type. Maar bij de meeste paarden werkt het vaak wel inderdaad.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:38

als ik mijn paard 1 keer wegjaag krijgt hij helemaal de kolder in zijn kop, dan kan ik hem helemaal niet meer pakken.
dan gaat hij als een koning de wei rond lopen showen.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:39

PinoLover schreef:
Dit werkt niet bij alle paarden, als ik dit bij de pony van mijn zusje probeer krijg ik hem geheid niet meer te pakken. Is het ook wel een flink dominant type. Maar bij de meeste paarden werkt het vaak wel inderdaad.

Bij mijn pony werkt dit inderdaad ook niet, die denkt dan: fijn, ik hoef niet meer te komen! Haha! En dat is juist dus niet de bedoeling, daarom loop ik dr rustig achteraan(ze stapt altijd) en op een gegeven moment vind ze mij dan zo irritant dat ze om me heen gaat draven/galopperen, en dan slaat ze dus ineens helemaal om en kan ik haar zo pakken. Lachen

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:41

marije1987 schreef:
Bij mijn pony werkt dit inderdaad ook niet, die denkt dan: fijn, ik hoef niet meer te komen! Haha! En dat is juist dus niet de bedoeling, daarom loop ik dr rustig achteraan(ze stapt altijd) en op een gegeven moment vind ze mij dan zo irritant dat ze om me heen gaat draven/galopperen, en dan slaat ze dus ineens helemaal om en kan ik haar zo pakken. Lachen


Zo gaat het bij ons met de pony van mijn zusje ook p recies zo. Alleen gaat die dan niet ineens rondrennen voor die zich laat pakken.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:42

ga niet alleen naar hem toe als je hem wil pakken maar ook gewoon om alleen te knuffelen en om hem iets lekkers te geven
ga lekker in de wei je zadel invetten en van dat soort dingen
blijf een beetje in de buurt en maak hem nieuwegierig

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:43

bij mijn vorige verzorgpony's gingen we altijd gewoon erg hard rammelen met een maatschep met een paar brokken er in. weet niet of het bij jjou helpt...

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:47

neem een emmer met brokken mee.. kan ook nog goed helpen.. even mee rammelen..

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:53

james100 schreef:

Ps eten... snoep.. voer en plastic zakjes werken ook al niet...


Volgens mij hebben brokjes dan weinig zin! Knipoog
En ik weet niet wat voor karakter je pony heeft, maar die van mij is absoluut geen knuffelpony, dus als ik m ook gewoon s ga knuffelen als ik 'm pak, dan wil ie helemaal niet meer komen! Tong uitsteken Ik haal haar altijd alleen op als ik ga rijden(dat vind ze super dus daarom komt ze oplaatst ook altijd wel) of wanneer het al bijna donker wordt en ze op stal moet(en meestal heeft ze dan tohc al een hele poos in het weiland gestaan en krijgen ze thuis nog brokjes, dus dan wil ze ook altijd wel). Ik denk dat je gewoon van alles evne moet gaan proberen, uiteindelijk zal je haar wel krijgen denk ik! Lachen

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:09

marije1987 schreef:
Haha dat werkt bij mij allemaal niet, daaris mijn pony veel te slim voor. Maar die van mij kan heel moeilijk alleen zijn ,dus meestal doe ik dan net of ik mijn andere paard mee neem en dan komt ze oplaatst heel hard aandraven omdat ze niet alleen wil blijven. Dan pak ik haar en neem ik t paard weer los. Lachen
Haha je 2e aanpak vindt ik heel komisch: je zegt namelijk: in een klein stukje ZETTEN, dan heb je haar dus al dus dan lijkt het me onnodig om er dan met een zweep achteraan te gaan zitten.. En als je dr in een klein stukje zet, moet je haar ook zelf wel kunnen insluiten lijkt mij.Lachen
Je voertheorie heb ik nog nooit geprobeerd, moet wel lukken denk ik ,maar dan moet je er al weer aardig veel brokjes in doen, want anders hebben ze het al op voordat je bij ze bent, en het andere nadeel: als er meer paarden bij in staan komen ze vast met z'n allen erop af en gaan ze er ruzie om maken, lijkt mij ook geen slim idee dus.
Je 4e theorie werkt bij mij al helemaal niet: ik kan namelijk alleen mijn pony maar uit het weiland halen Bloos (en m'n ouders ook wanneer ze er de hele dag in heeft gestaan en ze eerst het andere paard pakken..), maar andere mensen jaagt ze gegarandeerd uit het weiland, daar zou ik dus maar een beetje voorzichtig mee zijn.
Ik wens je veel succes! Tong uitsteken


Ik bedoel gelijk al op een klein stukje zetten, als je gereden hebt bijv.
En bij mijn pony kan ik hem dan soms nog niet krijgen!
Ze staan toch niet met een kluitje op elkaar, de andere paarden.E
En anders jaag je die gewoon weg.

Er moet vast wel een manier zijn om je pony nieuwsgierig/jaloers te krijgen. Haha!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:21

Haha nou als ik mijn pony wil pakken en er staat een hele groep omheen, dan lukt het mij niet om de groep weg te jagen en die van mij te laten staan. Tong uitsteken En mijn pony is ook zo slim om tussen de anderen te kruipen, dus dan wordt het voor mij nog moelijker, maar volgens mij is het voor haar net een spelletje, want ze doet het elke x weer. Maar opzich is het ook wel heel grappig, wel leuk om te zien hoe slim ze zijn! Tong uitsteken:D

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:25

dat deed annebel eerder ook, maar ze is gelukkig ook heel jaloers aangelegd.
Ik gaf de andere paarden en pony's gewoon wat lekkers en aandacht, dan werd ze zo jaloers dat ze ook maar kwam, en dan beloonde ik haar ook. Nu komt ze gewoon op me afdraven.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:32

Toch werkt dat opjagen uiteindelijk wel, hoor! Je moet er alleen in het uiterste geval toe bereid zijn om het desnoods een hele dag vol te houden.
Longeerzweep mee, en elke keer als je paard/pony stil gaat staan, opjagen. Zorgen dat jij de leiding krijgt. Kan echt úren duren, maar als je volhoud wordt je daar wel degelijk voor beloond.
De volgende keer dat íe dat trucje weer uithaalt, gelijk die zweep er weer bij en weer hetzelfde doen. Uiteindelijk zal het steeds korter duren voor je 'm te pakken hebt. OK dan!

En dan uiteraard goed belonen...

jakkus

Berichten: 51
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:33

ik heb precies het zelfde probleem gehad met me oude pony!
die wou op een gegeven moment ook helemaal niet meer komen rende ook altijd kei hard weg! en voer , brokjes etc. hielpen ook niet.
ze stond bij 4 andere ponys in de wei dus hebben we die op stal gezet en me eigen pony ff alleen in de wei zodat ze weet als ze het nog vaker doet ff alleen in de wei blijft staan, maar dat hielp na een tijdje ook niet meer, het kwam dus dat ze last van haar rug had en dat ze daarom niet wou komen, dus hebben we haar laten behandelen en nu komt ze wel weer gelukkig

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 12:46

Bedankt meiden voor de TIPS.. Nou zo'n beetje alles wat jullie aan tips hebben gegeven heb ik al eens geprobeerd.. Het geval was dat als ik mevr. de Vries pakte (haar friezenvriendinnetje) dan kwam ze echt supersnel hinnekend achter haar aan.. Ook dat truckje werkt jammer genoeg niet meer...

Haar negeren en blijven wachten tot ze een keer komt... Werkt ook niet.. Al me stalgenoten hebben haar inmiddels al een keer gepakt en ook dat werkt niet meer.. Een emmertje met lekkers???? Heerlijk tot ze doorheeft dat ze moet komen en dan... komt ze liever niet.. En ze hoeft echt niet elke keer te werken.. Ik heb haar de afgelopen week gewoon laten staan in het land.. Mijn stalgenoten hebben haar "nagekeken" op wondjes ed.. Maar mooi niet komen... Zelfs als ik haar een week in de steek laat komt ze dus niet.... In een hoek op het land drijven vind ik ook de oplossing niet.. Want er zit behoorlijk wat bloed in en vind het ook niets als ze helemaal over dr zeik gaat... Straks hangt ze in het hek/sloot oid.. Het is iig een heel vervelend probleem...

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:51

Een van onze paarden krijg je ook niet te pakken, met hoeveel mensen je haar ook in een hoekje drijft. Als je dat zou doen, zou ze waarschijnlijk gaan dreigen en weggalopperen.

Maar toch krijg ik haar altijd te pakken, dit lukt alleen met veel geduld. Ze loopt weg als ik met het halster op minder dan 10 meter afstand kom, dus ik blijf staan als ik zie dat ze zich wil gaan omdraaien. Na een tijdje is ze gewend dat ik er sta, en dus kan ik een paar meter dichterbij komen zonder dat ze wegloopt. Als ik langzaam dichtbij genoeg ben dat ze als ze haar hals strekt aan m'n hand kan snuffelen, strek ik de hand zonder halster uit en laat 'r snuffelen. Dan kan ik vaak dicht bij haar komen. Als ze wegloopt blijf ik meteen staan, eventueel roep ik haar naam en dan kijkt ze even om. Als ik naast haar mag staan, dan kan ik ook met gemak het halster omkrijgen.

k weet niet of dit ook bij jouw pony gaat helpen, het ligt vaak aan het karakter van het paard hoe je het beste kan reageren. Misschien kan je het eens uitproberen? Doe het halster niet om voor de pony je aanwezigheid vertrouwt en je je hand op haar neus kan leggen, anders kan het zijn dat ze alsnog wegrent als je het halster over haar hoofd doet. Dit kan je misschien eerst oefenen als je nergens heen moet (of vroeger komen), dan heb je alle tijd en voel je je ook niet gehaast om haar snel te pakken te krijgen. Lachen Ik kan niet garanderen dat het lukt, bij onze merrie in ieder geval wel. Veel succes er nog mee. Lachen

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 13:24

Mijn pony is helemaal niet schuuw oid.. Sterker nog ze is al bij mij vanaf haar geboorte en is niet halsterschuw oid.. Maar ze is gewoon super ARROGANT!!!!

Echt ze gaat nog liever dood van de honger dan dat ze bij mij een snoepje komt halen.. mijn pony blijft gewoon op een veilige afstand van een metertje of 5 en dan gaat ze daar lekker grazen als ik naar dr toe probeer te bewegen dan stapt ze gewoon nog 2 meter verder om daar te eten... het is echt een schijnheiltje hoor.. en als ik haar dan wel op een of andere manier in het ootje heb genomen en ik ben vlakbij dan laat ze zich gewoon pakken..
De paarden worden nu elke dag een uurtje in een nieuw land gezet om te grazen daarna gaan ze weer op het oude stuk.. Dat was dan ook de mazzel die ik zaterdag had..
Mijn vriendinnetje kon niet en ik ging mevr. de Vries doen voor haar.. Eerst met het halster van pony het land in... Nou die had het snel door om weg te lopen.. Toen heb ik pony genegeerd en ben mevr. de Vries gaan pakken... Toen ik terug kwam bij het land stonden ze alle 3 aan het hek te wachten.. Op dat ze naar het nieuw stuk gebracht zouden worden en loop het land in doe haar halster om en heb haar.. ik heb haar na een hele week in handen gehad... Maar vind het ook irri met de regen van nu... Staat ze met dr regendek om omdat ik er niet te pakken krijgt...

PAARDEN IS TOCH LEUK?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:55

Als je bereid bent er veel tijd in te steken...
De wei in en naar je pony lopen om haar te pakken. Loopt ze weg, gewoon volgen. Net zo lang tot je haar hebt. Halster om, belonen en weer los laten.
Meteen daarna weer achter haar aan blijven lopen tot ze het zat is en zich laat vangen. Weer halster om, belonen en loslaten.
Zo door gaan tot ze zich meteen laat pakken.
De eerste keer zul je flink moeten wandelen. De keren daarna zal het steeds sneller gaan.
Het is wel belangrijk dat je zelf rustig blijft (zing desnoods een liedje), ook al loop je al 2 uur achter je pony aan. De truc is dat ze merkt dat je niet opgeeft, ze zal slim genoeg zijn om dan zelf maar op te geven, want ze zijn het weglopen snel zat.
Het kan best zijn dat je een dag bezig bent, maar niet stoppen voor ze zich op elk moment laat vangen.
Kies, als dat mogelijk is, een droge en niet te warme dag.