spelregels gevraagd van het kaartspel "duizenden"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

spelregels gevraagd van het kaartspel "duizenden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 19:55

Vriendinnen en ik hebben dit kaartspel jááááren terug gespeeld en weet helaas niet meer hoe het gaat Bloos
Wie kan mij helpen,kan het nergens vinden op internet en het is geen zelf verzonnen kaartspelletje van ons!


BloemBloem

Berichten: 16577
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:05

Ieder krijgt 13 kaarten.......(je speelt trouwens met 2 spellen kaarten)
Als je 40 punten hebt mag je op tafel... alles tot de 10 is 5 punten, plaatjes zijn 10 punten, de azen 15 punten en de joker 20 (daar mag je overigens niet meteen mee op tafel om 40 punten te halen !) Schoppen vrouw is 100 punten.

Als je 40 punten op tafel hebt mag je ook van de pot kopen, dit betekent echter wel dat je de kaart die je pakt meteen weer op tafel moet leggen en dat je de gehele pot moet kopen.

Snap je het zo weer een beetje?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:16

En schoppen vrouw mag je niet weggooien.

Come over to the dark side, we have cookies!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:18

Ik speel het spel iets anders,je hoef geen 40 punten te hebben voor je op tafel mag.
Inderdaad 13 kaarten wil je een kaart van de stapel dan moet je de hele stapel nemen.(lekker veel punten).
dubbelen mag schoppen vrouw mag je niet weggooien. En je speelt met 2 dekken kaarten.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:59

cookies schreef:
En schoppen vrouw mag je niet weggooien


Dat mag toch wel? Je mag alle kaarten oppakken en volgens mij ook alles weggooien. Zo speelden wij het vroeger...

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:55

Nee dat is juist de snack van het spelletje. als je schoppen vrouw kwijt kon dan kreeg je honderd punten. Maar als je er aan het eind mee bleef zitten dan was het min honderd punten. Dat was altijd zweten hoor.

Come over to the dark side, we have cookies!

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:28

Ook wij spelen dit spel regelmatig.

De boer tellen wij als 15 punten, de joker, de tien en andere plaatjes als 10 punten.
Kaart 2 tot en met 9 zijn 5 punten waard.
Schoppen vrouw inderdaad 100 punten.
Als je de kaart oppakt welke de vorige speler niet gebruiken kan, ben je verplicht dat hele stapeltje op te nemen.

Is een speler uit dan trekken we de punten van de kaarten die we nog in de hand hebben af van het aantal punten dat men al op tafel heeft liggen.
Zo heb je dus ook wel eens min punten.
Wij spelen vaak tot 1000 punten... als je maar vaak genoeg met schoppen vrouw blijft zitten, duurt een potje soms wel lang.

Veel spelplezier.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:25

idd 2 stokken, 13 kaarten, schoppenvrouw 100, alles onder de 10-5 punten, plaatjes 1o punten, aas 20 punten en joker 25 punten. 40 punten om op tafel te mogen. Pas daarna mogelijkheid tot het pakken van de pot. Je mag b.v. 2 klaveren 2 en 1 ruiten 2 op tafel leggen, wat er ligt mag je niet mee terugpakken en je mag alleen bij je eigen uitgelegde kaarten aansluiten (ivm de punten telling).

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:27

Er staat me vaag iets van bij dat je de schoppen vrouw wel als allerlaatste kaart weg mag gooien?
Het is leuk om te lezen dat er vaak toch weer een eigen draai en eigen regels gegeven wordt aan een kaartspel.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:21

Silvia schreef:
Er staat me vaag iets van bij dat je de schoppen vrouw wel als allerlaatste kaart weg mag gooien?


Dat deden wij ook altijd.
En bovendien legden wij de setjes zo dat je alleen de bovenste kaart kon zien, dus als je bv een stapeltje vrouwen hebt liggen weet de ander niet of jij de schoppenvrouw al hebt.

Wij maakten er trouwens meestal tien-duizenden van, en hebben nog een lijstje liggen met een miljoen-stand (wie het eerst daar is wint, we zijn nu op 20.000 ofzo Haha!)

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:46

heeeej leuk spel he?schoppenvrouw mag je niet weggooien maar wel meenemen naar het volgende stok kaarten.mijn man wil niet meer met mij kaarten.....hoe zou dat nou komen?.omdat ik altijd win hihi

Bart..we zullen je missen r.i.p


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 bezoekers