is er een onderzoek naar stemmen in hoofd?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

is er een onderzoek naar stemmen in hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 12:15

beetje een rare vraag mischien maar....

mijn vader en ik keken net naar het nieuws, en daar hoor je redelijk vaak dat mensen moorden plegen omdat ze ontoerekenings vatbaar waren tijdens de daad (dus o.a door dat ze een gespleten persoonlijkheid hebben) en daardoor ook nog vaak vrij gesproken worden.
maar nou vroeg ik me af, hoe kunnen ze testen of iemand niet-toerekeningsvatbaar is?

Blond mischien een blonde vraag maar ik was toch wel nieuwsgierig


MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:19

Ik weet het niet precies, maar volgens mij moeten die mensen wel allerlei tests maken, om te kijken wat hun intelligentie is (als je zwakbegaafd bent, ben je vaak ook niet-toerekeningsvatbaar), of dat ze bijvoorbeeld psychotisch zijn. Maar ik denk dat het oordeel of iemand niet-toerekeningsvatbaar is vooral gevormd wordt door observatie en door gesprekken met professionals. Het bepalen gebeurt dus door een combinatie van technieken.

Je kunt dus op allerlei manieren ontoerekeningsvatbaar zijn, maar ik denk dat echt maar een heel klein gedeelte van de moorden gepleegd wordt door mensen met een gespleten persoonlijkheid, of mensen die stemmen horen.


bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:55

is het niet zo, dat iedereen die een ernstig misdrijf heeft begaan, naar dat centrum moet? pieterbaancentrum als ik het goed heb? daar zitten ze volgens mij een aantal weken, en worden ze helemaal binnenstebuiten gekeerd, en wordt bekeken of ze op het moment van het misdrijf ontoerekeningsvatbaar waren

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:07

Een gespleten persoonlijkheid bestaat niet.
Als mensen stemmen horen dan hallucineren ze,zo kunnen mensen met een psychiatrische aandoening ook dingen zien die er niet zijn of dingen denken die niet kloppen die heten waanideeen.

niet iedereen met een psychiatrische stoornis is crimineel en niet iedere crimineel heeft een psychiatrische stoornis.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:19

Dat wordt in bijv. het Pieterbaancentrum grondig getest dmv. psychologische testen en er lopen daar ook veel psychologen en psychiaters die door middel van de testen en observeren van het gedrag een diagnose kunnen stellen. En 'stemmen in je hoofd' is een vorm van hallicunatie, wat bijv. onder Schizophrenie valt. Maar er zijn nog heel veel andere redenen waarom iemand ontoerekeningsvatbaar verklaard kan worden...

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:24

als je naar de ggz of het riagg gaat krijg je ook allemaal testen, op papier en reactie-testen. Hieruit volgt een diagnose, en dan krijg je gesprekken om te kijken of de diagnose klopt. Ten minste, dit is wat ik eruit begreep van die mensen!

Spero melior

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:40

jeanie schreef:
niet iedereen met een psychiatrische stoornis is crimineel en niet iedere crimineel heeft een psychiatrische stoornis.

Precies... Tegenwoordig krijgen mensen al zo gauw een stempel opgedrukt...

Maar kan iemand nou op het moment van de daad ontoerekeningsvatbaar zijn en daarna weer wel toerekeningsvatbaar zijn? Dat is toch haast niet te achterhalen? Scheve mond

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:45

jeanie schreef:
Een gespleten persoonlijkheid bestaat niet.

Is dat dan niet gewoon chisofrenie? (of shisofrenie, of ... whatever Tong uitsteken)

Ze voeren wel van die tests uit, meestal bij onderzoeken of processen, om uit te zoeken of ze psychisch 'wel helemaal in orde zijn' (kijk naar Dutroux, die hebben ze ook getest en die bleek psychopaat te zijn).

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:06

Stond laatst een artikel in de ...viva? over iemand die stemmen hoorde en ervan overtuigd was dat het geesten waren. daar stond ook een stukje bij over de maatschappelijke acceptatie geloof ik

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:43

jeanie schreef:
Een gespleten persoonlijkheid bestaat niet.


'gespleten persoonlijkheid' is misschien niet de juiste term, maar bestaat wel ook wel multiple personality disorder genoemd, of dissosciatieve identiteitsstoornis.

En is niet hetzelfde als schizofrenie en moet hier ook zeker niet mee verward worden..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, Barbabientje, Bielsje, Facebook, fro, Googlebot, hooi, Iris_Casper, Kaetibangsi, Keizerinnnn, Kimberley_, Mar_X, NatasjaV, NorwayFjord, Plop1997, Tatjanaa, xColorCross, XladyX, xU_Blinghx, xxxmh, YvonneV en 64 bezoekers