Wie heeft er verstand van katten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Wie heeft er verstand van katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 12:33

wie heeft er verstand van katten? Onze 5 maanden oude kater is sinds vorig week ziek. Hij at slecht en kwam niet meer van zijn plek af en lag alleen maar in een hoekje. Afgelopen maandag naar de DA geweest. Hij had (lichte) koorts, dus een antibioticakuur mee. Nu is het donderdag en hij is nog amper opgeknapt. Vanmorgen heeft mijn vriend de DA weer gebeld en die zegt dat we moeten zorgen dat hij eet en drinkt en verder moeten gaan met de kuur, hij moet de tijd krijgen om de kuur aan te laten slaan. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe lang duurde het bij jou kat tot de kuur aansloeg?
Hij eet en drinkt wel maar niet enorm veel en hij heeft helemaal geen fut.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:38

Dat is inderdaad waar. De kuur moet tijd krijgen aan te slaan.
Gelukkig heb ik zelf nooit zoiets gehad met onze 4 katten..
Ik denk dat als je na een paar dagen (dus ongeveer 2) nog geen verbetering ziet, je dan even naar de DA moet gaan.
Ik vind het goed om te horen dat hij wel wat eet en drinkt.. Dat is heel belangrijk..

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 12:47

we zijn twee dagen geleden geweest en echt verbetering is er niet, maar de DA zegt dat we hem meer tijd moeten geven de DA zei ook dat hij op dit moment ook niet veel kan doen.
(vanmorgen gebeld)
Ik hoopte dat er mensen zouden zijn die ervaring hebben met antibioticakuurtjes bij katten. Helemaal niemand??

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:52

Een kuur heeft 7 tot 10 dagen nodig om te werken. Maar er zou op zijn minst verbetering zichtbaar moeten zijn. Dat hij eet is wel een goed teken, dat het minder is dan normaal is niet zo gek als hij ziek is. Stopt hij met eten en drinken is er echt groot alarm. Kan best zijn dat hij ernstig ziek is en dat zijn lichaam inderdaad tijd nodig heeft om te herstellen. Verder hebben dierenartsen een soort van pasta voor zieke of net geopereerde katten wat veel voedingswaarde heeft om het herstel te bevorderen.

Vertrouw je verder deze dierenarts niet meer, ga dan naar een andere! Heb ik ook gedaan met een dood zieke kitten die darmproblemen had. De tweede dierenarts ging pas echt actief aan de slag om hem te verbeteren, al was het kantjeboord. De eerste dierenarts had het al opgegeven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:55

Ik heb 3 keer gehad dat een kuur niet aansloeg,
2 keer was het kattenleukemie, en 1 keer kattenaids...

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 13:06

Er zit wel wat verbetering in. 's morgens vraagt hij om aandacht door te miauwen en loopt hij wat heen en weer, maar de rest van de dag lijkt hij te moe om iets te doen. Voordat we bij de DA waren geweest deed hij al het mogelijke en onmogelijke om zich te verstoppen, nu blijft hij op een open plekje gewoon liggen. Maar ik vroeg me af hoe dat bij andere mensen gegaan is met een kuur.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:10

Dat zie je vaak bij mensen en dieren die ziek zijn. 's Ochtens gaat het goed, en 's middags en 's avonds storten ze weer in.

Afwachten en anders om een andere kuur vragen? als dat kan...

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 13:13

We maken de kuur eerst maar helemaal af, gaat het morgen nog niet beter dan maar weer terug naar de DA. We hebben geen idee hoe en waardoor hij ziek geworden is, maar het is echt sneu om zo'n beestje beroerd te zien.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:36

Dat is indd heel sneu.
Dolly (één van onze katten, zie profiel voor hele verhaal Knipoog ) had een zenuw bekneld zitten in haar ruggengraat. Verder had ze ook botkanker en nog wel meer. Het arme beestje kon niet meerlopen (achterdeel was verlamd), ontlasting kon ze niet meer ophouden, ze had veel pijn.
Dat was echt heel erg om te zien.. Hartverscheurend om het zo maar te zeggen..

Ik hoop voor je dat jou kat snel beter wordt! Beterschap voor hem Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:05

Ik heb het 1 keer gehad dat een kuur niet aansloeg, de kat ging meer achteruit dan vooruit.
Soms een paar uur van ja hij doet het weer, en soms zakte die weer helemaal weg.

Toen naar Utrecht gegaan, onderzoeken etc. bleek die een zeldzaam soort van ontsteking in ik geloof zijn aanhangeseltje van zijn darmen te hebben.
Met een extra sterke kuur van 48 dagen was dit gelukkig verholpen.

Maar idd een kuur heeft aardig wat tijd nodig om echt aan te slaan, hou het in de gaten en als jij het niet vertrouwt gewoon doorzeuren Knipoog

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:17

In principe merk je na een dag of twee al enige verbetering. Als ik je verhaal zo lees, is hij ook iets verbeterd. Dan weet je in ieder geval dat de kuur aanslaat.

Maar hij wordt meestal pas echt beter na een week tot 10 dagen. In principe als de kuur afgelopen is, moet hij weer zo goed als beter zijn. Is hij dan nog steeds erg ziek, dan moet je nog even terug naar de DA.

Maar het kan dus nog wel een week duren voordat hij weer een beetje de oude is. Beterschap voor je kat.

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 15:28

Nou we zijn net naar een andere dierenarts geweest voor een second opinion. Zijn antibioticakuur is verzwaard en verlengd. De koorst was al gezakt en we hebben voor twee dagen dieetvoer mee voor als hij niet/te weinig eet. Ook heeft hij een vitamineinjectie/weerstandverhogende injectie gehad met een beetje valium om de eetlust op te wekken. ongeveer twintig minuten later waren we thuis. Hij kwam opeens de vervoersbox uit, uit zichzelf, en loopt dronken (paar passen lopen en weer omvallen) van de valium opeens naar de etnesbakjes. Dus ik gauw een blikje blikvoer gepakt. Begint hij me toch te kanen! Ik heb weer hoop!!!!