Slobber?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 20:30

Mischien een hele domme vraag maar hoe maak je slobber?
en waar kun je de ingredieënten kopen?
en is slobber voedzaam?of gewoon een lekkernij dat niet erg vult?

Alvast bedankt OK dan! .

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:42

domme vragen bestaan niet!;) je kan gewoon een grote zak slobber kopen bij een zaak waar je allerlei paarden/vee voer kan kopen.
je kookt water (kan ook met koud water) dat doe je over de slobber heen, je gooit er genoeg in zodat het niet super dik is maar het mag best waterig zijn.
je kan het als lekker geven maar het is ook voedzaam en sommige geven het bij het hoofdvoer. alsl je het voor lekker geef doe ik meestal een kwart tot een hele schep geven en dan met water uiteraard.
een vriendin van mij geeft het bij bix en die geeft haar paard anderhalve schep (is wel een trekpaard dus heeft meer nodig).. je kan slobber ook zelf maken maar dat weet ik niet hoe dat moet

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:59

Ik maak ook wel eens 'even snel' slobber.
Door wat bix te vermengen met kokent water.
Maar ik zou het niet vaker als 1 x in de week geven anders gaat je paard aan de schijterij Knipoog
Je kan het ook nóg lekkerder maken door er wat geweekt brood doorheen te doen
En ohja nog een waarschuwing: Bij de vorige stal kreeg mijn paard iedere dag (of in ieder geval heel vaak) slobber.
Daardoor heeft ze nu een heel 'verot' gebit gekregen

Maar in ieder geval; succes!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:52

Mijn oudje krijgt iedere dag een bak slobber omdat er in de brok die ze krijgen op stal weinig zit en hij hier weinig van krijgt. Tijdens de weideperiode geef ik hem minder. Maak het zelf omdat hij niet tegen die kant en klare slobber van Pavo kon. Maak het van een schep pavo herbasan muesli, halve schep zemelen, schepje vitaminen en water erbij smullen maar.

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:08

Ik doe meestal op gevoel, zeg maar... Ik pak een gewoon een bakje slobber (ik heb slobber mash van Havens) en ga dan rustig gieten met heet water tot het een dikke pap is. Als ik weinig tijd heb gooi ik er dan koud water bij tot het lauw is (voel met je pols of het niet te heet is) Als ik wel genoeg tijd heb, blijf ik gewoon rustig doorgieten tot het vloeibaar is (niet te vloeibaar anders kun je wel een ruzie krijgen met je pensionhouder, de mijne smeert ook de hele stal onder incl. alles wat er in de buurt is, hahaha )

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:44

kant en klare slobber gebruiken wij elk paard een grote schep bij het voer. we maken het van te voren klaar, gewoon in een grote emmer met koud water (ongeveer 1 emmer slobber. en 3 kwart water) uurtje laten staan en klaar is kees, voor het "opdienen"van het eten wordt de slobber verdeeld over de bakken> ze vinden het heerlijk!!!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:51

Ik maak in de winter na de les ook altijd snel even slobber voor annebel. Gewoon kant en klare van Subli. Soms doe ik daar nog wat muslie of een appeltje of worteltje doorheen.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:25

Mijn paardje krijgt altijd een slobber die ik koop bij een voerhandel,
Deze mixt deze slobber zelf. De slobber bestaat uit zemelen met daar door heen granen. Het is een slobber waar ze over het algemeen niet gek van kunnen worden. Mijn paard is er dol op, vooral als mijn verzorgster het klaar maakt. (die doet er peentjes, brood en wat er nog meer op stal te vinden is doorheen.) Zij krijgt dit regelmatig, gewoon voor het lekkere en het geeft een goede buikvulling zonder dat ze er dik van word. (Ze word namelijk van lucht al dik) Ze eet dan ook minder stro enzo.
Alleen moet je niet meer bij haar in de buurt komen als ze slobber heeft gehad. Ze smeert zichzelf helemaal onder.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:28

Van Veldhuizen zeker Haha!
Een kwart zemelen, een kwart lijnmeel, een kwart maismeel en een kwart graan heeft hij mij verteld.
Ik geef het soms in de winter, dan wil mijn paard wel eens schraal worden, en hier wordtie lekker vol van Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:28

Ik heb gewoon kant en klare slobber Haha!
ben veelst te lui om het allemaal zelf te maken Knipoog

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:13

Billy schreef:
Van Veldhuizen zeker Haha!
Haha!


Klopt. Ik vind het een hele fijne slobber, en betaalbaar ook.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:19

Mijn diervoederwinkel mengt ook zelf slobber die ik heel fijn vind, en betaalbaar is, ik geef het meestal in de winter en dan twee keer per week ofzo. En ook na wedstrijden altijd. het is gewoon zemelen gemengd met wat granen en musli.
Als ik een goede bui heb doe ik er ook lekker wortels en/of appels doorheen

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:21

je kan inderdaad gewoon een zak slobber kopen bij diervoederbedrijvenmijn paard is er dol op! lekker met warm water erdoor! en het ruikt heerlijk

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:11

In enschede kun je ook best naar de welkoop gaan *LOL*

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:31

Zemelen kopen, water erop, en dan er doorheen smijten wat je maar wilt (eetbaar dan he Tong uitsteken )

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:34

Wij maakten vroeger ook heel vaak slobber. Heel simpel.Lachen Hier komt mijn 'recept'.Tong uitsteken Je hebt nodig: brokjes, wortels, appels, brood en lijnzaad. Eerst doe je het lijnzaad in een pannetje op het vuur, totdat het een zachte smurrie is. Je pakt daarna een emmer en vult die met heel warm water en doet de brokjes daarin, die gaan dan helemaal smelten.Lachen Vervolgens snij je de wortels(niet te klein), scheur je het brood en snij je de appels(ook niet te klein). Dit gooi je met het lijnzaad bij het voer, even roeren en laten afkoelen. Onze paarden vonden het altijd heerlijk! Maar als je geen zin hebt om je uit te sloven, dan kun je gewoon slobber in de winkel kopen. Succes ermee.Lachen

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:09