Knieën aan het zadel en handen rechtop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Knieën aan het zadel en handen rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 08:01

Ik heb 30 jaar geleden 8 jaar privéles gehad van een instructeur die uit de cavalerie kwam. Ik ben nu 36 jaar en dus bepaald nog niet bejaard. Er is er bij mij ingestampt: handen rechtop (met pianohanden ruk je het paard in de mond en wordt ie hard in de mond) en knieën aan het zadel (doe je dit niet, lig je bij een onverhoedse beweging/sprong naar bijv. links er aan de rechterkant af).

Het valt mij op dat heel veel mensen die tegenwoordig rijden en les krijgen, dit er niet meer ingestampt krijgen. Sterker nog, ze hebben er nog nooit van gehoord, ook als ze al jaren lessen.

Ik vind dit een hele merkwaardige ontwikkeling.
Hoe denken andere mensen hierover ?
Ik zoek nl. nog steeds een bijrijdster die dit in de vingers heeft.
Graag jullie reactie.


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:13

Citaat:
Ik heb 30 jaar geleden 8 jaar privéles gehad van een instructeur die uit de cavalerie kwam


grappig, ik ook!

het grootste verschil tussen toen en nu vind ik dat je toen je handen absoluut stil moest houden, die instructeur stond met de lange zweep in het midden en als ie ook maar een pinkje zag bewegen, kreeg je een klats dat je een week niet kon schrijven!

Ook kreeg ik een gulden tussen m'n knieën en het zadel en als die er na de les niet meer zat, moest ik de les erop trakteren, en een bezemsteel achter je rug om rechtop te leren zitten....

In een later stadium (toen ik ouder was) moest ik in galop een sjekkie kunnen draaien (ik rookte niet eens), had iets te maken met de zit Schijnheilig

Ook werd erin gehamerd dat wat er ook gebeurde, er werd niet gegild, al viel je je te pletter, je mocht geen kik geven, dat doe ik nog steeds niet..... als er iets gebeurt, blijf ik rustig en is het paard ook eerder weer rustig.

Ik ging na een onderbreking weer paardrijden op een manege een aantal jaar geleden en het lesgeefmens daar kon precies zien van wei ik vroeger had leren rijden: ouderwets Duits Haha!

Ik stond laatst bij een ponyles te kijken op een rijvereniging en wat me stoorde was, behalve de pianohandjes en het "ja maar"geroep van de kids tegen het lesgeefmens, het getrek aan de teugels, na een rondje galop moesten de kids even in het midden stil staan om hun handjes weer leven in te blazen, ze hadden ook allemaal handschoentjes aan: tegen de blaren....... Verward
Tip: zoek een bijrijder van boven de 45

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:15

Ik geloof dat ik ook wel zo'n instructeur kan gebruiken, vooral voor m'n pianohandjes *He, Lianne Knipoog*

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:21

mijn oude instructeur schijnt nog te leven en zelfs nog les te geven....... moet je naar Kortenhoef Haha!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:22

haha nu heb je me op een goed idee gebracht! Ik zal het eens tegen een vriendin van mij zeggen want die valt best snel van een paard!
maar is het echt zo als jeje handen zo houd dat je beter blijft zitten? Ik hou ze altijd zo dus mij is het goed aangeleerd! Haha!
maar met die guldens vind ik een SUPER idee!!!

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:35

Citaat:
maar is het echt zo als jeje handen zo houd dat je beter blijft zitten


meer als je je knieën aan het zadel houdt

Die gulden mag ook een euro zijn hoor tegenwoordig

Je handen rechtop houden is wat vriendelijker voor de mond van je paard vooral als je met een enkel gebroken trens rijdt, anders krijgt ie hele tijd de punt van de trens in z'n verhemeltje, lijkt me niet prettig voor je paard Scheve mond

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:37

smurf schreef:
mijn oude instructeur schijnt nog te leven en zelfs nog les te geven....... moet je naar Kortenhoef Haha!


Hihi, waar ken ik die instructeur toch van Schijnheilig Haha!

De manege waar mijn dochter rijdt, verdient dan wel een pluim, want de meiden wordt geleerd te rijden op benen en zit en handjes recht Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:42

Ik ben 24 maar ik heb het ook zo geleerd hoor!!
Ik kan alleen niet zo goed met m'n handen rechtop rijden, ik rij ook geen wedstrijden meer en krijg ook geen les meer dus het word me ook niet meer elke keer gezegd. Maar ik ben absoluut niet hard in m'n hand, m'n paardjes zijn ook niet hard in de mond. Ik speel met met m'n handen zeg maar.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:46

je wil niet weten hoeveel mensen er gecorrigeerd moeten worden qua handgebruik........ hoeveel mensen sturen alsof ze op een fiets zitten....... handen bij de borsten of op de dijbenen....... in liggende stand

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:47

Ik moet juist niet mijn knieen aan het zadel houden omdat je dan de kans hebt te gaan knijpen. Mijn benen moet ik laten hangen en alleen gebruiken op het moment dat er iets moet gebeuren.

De handen horen wel rechtop.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:50

Citaat:
Hihi, waar ken ik die instructeur toch van



*hahaahaha * krimp jij ook nog steeds in elkaar als je iemand met een lange zweep ziet????

Citaat:
Ik speel met met m'n handen zeg maar.


oeioei *auau* maar goed dat jij de instructeur van Irene en mij nooit bent tegengekomen Haha!

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:08

Het ligt dank ik grotendeels aan de instructeur.
Ik had er eerst ook nooit van gehoord, ging ik bij een ander lessen, toen kreeg ik ook meteen te horen dat ik mijn knieen meer tegen het zadel aan moet duwen en mijn handen hoog en rechtop moest houden.
Er zijn trouwens wel heel erg veel mensen die met "platte piano handjes" rijden. Ik denk dat dit eerder komt omdat ze er niet op letten. Waarschijnlijk weten ze het wel gewoon.

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:10

Mijn instructriece pakt alles aan wat betreft de handen.
Ik reed zelf ook altijd graag met Piano handjes.
Maar heb het helemaal afgeleerd Haha!
Ik moet rijden op mijn zit, en mijn knieen in het zweetblad houden.
Ik kom zelf amper aan mijn teugels, ik rij altijd op mijn zit.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 09:15

Oh gelukkig, er zijn meer mensen die nog met handen rechtop en knieën aan het zadel kunnen rijden. Ik heb een volbloed arabier en ik mag dan 'ouderwets' les hebben gehad. Vorig jaar kon ik wel zonder zadel op haar rijden zonder eraf te vallen en alleen met halster zat ik op het paard.... Dat was me zonder een onafhankelijke zit niet gelukt.

Ik heb gisteren aan een bijrijdster (die nu niet meer voor mij rijdt, ahum) voorgesteld om dan maar met halster ipv hoofdstel te rijden zolang tot ze altijd met de handen rechtop rijdt. Ik heb nl. in 1x uur tijd minimaal 20x moeten roepen dat ze aan haar handen moet denken. Deze meid reed toch al 11 jaar... Dat vond ze te gevaarlijk. Dat betekent voor mij dat ze niet kan rijden, want als je een onafhankelijke zit hebt en het paard reageert op de stem èn het minste hulpje en trekje aan de teugel, kun je ook wel met halster rijden. Mijn paard is dus een duidelijk voorbeeld van een paard dat zacht gebleven is in de mond.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:20

ik heb nu een boomloos zadel, zonder kniewrongen, dus hoe moet dat nou met die euro???????

Ik ben al ver in de 40, maar kan nog steeds zonder zadel rijden, nu heb ik wel een comfotabel paard, maar toch.....

Ook rare acties: wegspringen en omdraaien kan ik nog steeds volgen, met dank aan de basislessen, lang, heel lang geleden........ Haha!

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:24

Wat herkenbaar om te lezen! *LOL*
Vroeger bij de ponyclub werd je gewoon verrot gescholden als je niet naar de "commandant" luisterde. En anders kon je gewoon naar huis..
Hoef je bij de kids van tegenwoordig niet meer te doen, die reageren soms zo bijdehand, maken zo'n man gewoon voor e*kel uit.
(En anders doen de ouders dat wel Haha! )

Wij kregen ook veel meer valtechnieken en lenigheidsoefeningen.
Die gulden-tussen-de-knieëntruc en bezemsteel in achterin je trui werkten ook super. Dan corrigeerde je jezelf direct.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:04

Herlijk, al dat goud van oud. Afgezien van die gulden truc, wat dacht je van verlichte zit, maar dan zonder zadel en daarna nog een paar maanden zonder beugels. Je leerde ook prima, hoe te vallen zonder je nek (of wat anders te breken. Moet je tegenwoordig eens proberen............
Tja waar zijn ze gebleven, al die "oude stempel" instructeurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:08

Ik heb vroeger ook nog geleerd knieën in het zadel
Dat heb ik weer heel hard af moeten leren
je kan niet ontspannen zitten als je dat doet
steun op de beugels is mij daarna weer in gedreunt Lachen

Piano handjes (nu tegenwoordig bokt handjes Lachen ) mag nog steeds niet
en word ook door die gene waar ik les van krijg ook verteld.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:25

Ik krijg les van een meisje dat 21 jaar is.. En het enige wat zei in het begin schreewde was ontspannen gaan zitten, teugels korter handen rechtop en iets hoger Haha! o ja en ook nog laat je lichaam onafhankelijk bewegen van je armen.... Dus het bestaat nog steeds

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:27

Rij maar eens een paar keer zonder beugels, dan snap je precies wat er bedoeld wordt.
Wel aan de longeerlijn, zonder teugels, anders is je paard direct aan een kunstgebit toe.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:35

Erna208 schreef:
Het valt mij op dat heel veel mensen die tegenwoordig rijden en les krijgen, dit er niet meer ingestampt krijgen. Sterker nog, ze hebben er nog nooit van gehoord, ook als ze al jaren lessen.


ik reed eerder op de ponyclub daar werd het me nog wel ingestampt!


Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:39

Handen recht op heb ik ook altijd en nog steeds geleerd ook al ben ik nog maar 21 jaar.

Maar knieen aan het zadel leer ik ook nu weer bij mijn nieuwe instructrice. En er zit een groot verschil tussen knieen aan het zadel en knijpen. Ik denk dat je het beste aanspannen kunt noemen.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:44

Weet je,zo'n cavalerie instructeur...die is goud waard! Natuurlijk leer je nog veel hetzelfde als vroeger, maar de handen mogen tegenwoordig met het paard meebewegen. Wel rechtop houden!
Dat verhaal van de knieën......de cavalerie instructeur heeft gelijk. Wel eens gehoord van campagne rijden? Paarden in het leger werden op de campagne manier geschoold. Lopen op eigen benen in oneffen terrein en goed aan de hulpen staan waren hierbij zeer belangrijk. Daarnaast had je het schoolpaard, dat veel meer gedresseerd werd en dat ging vroeger niet altijd even paardvriendelijk. Dat is wat men tegenwoordig dressuurpaard noemt. Heel leuk om te lezen hierover is Ken Uw paard van H.Treffers. Niet makkelijk, wel uitgebreid! Een standaardwerk.
Overigens....ik zie er wel wat in , die campagne africhting. Zeker voor het moderne recreatie paard!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:47

Ik heb leren rijden op een 'standaard' manege met doorsnee instructrices. Na 7 jaar kwam ik terecht bij een echte oude commandant en wat heb ik daar veel geleerd! Bij hem was het echt RIJDEN in plaats van passagiertje spelen. Het heeft me heel veel tijd en moeite gekost om mijn houding te corrigeren. Knieën 10cm van het zadel, pianohanden, voorover vallen... Noem maar op. Ik was nou niet bepaald een voorbeeld van hoe het moest. Tong uitsteken Hij liet ons rustig een halve les zonder beugels werken en dan wel gewoon lichtrijden Haha!

Inmiddels snap ik niet meer hoe mensen fatsoenlijke zit/beenhulpen kunnen geven met die losse bovenbenen. Bloos! Om nog maar te zwijgen over die platte handen. Kinderen en volwassenen die schoppen om het paard vooruit te krijgen (ook de gevorderden...) en een ruk inde mond geven bij het afwenden. Arme paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:41

Handen rechtop, polsen rond, tenen naar binnen, hakken naar beneden, rechtop zitten... ik kan het wel dromen Knipoog
Ooit heeft iedereen zelfs moeten afzadelen tijdens een les.
"Dan gaan we nu maar eens echt op een paard leren zitten, mèt zadel luisteren jullie toch niet" Bloos
Ik heb er wel veel van geleerd.
Tegenwoordig wordt er blijkbaar minder op gelet. Mijn kinderen hebben bij 3 verschillende manege's en 5 verschillende instructeurs gelest, maar die pianohandjes heb ik er zelf uit moeten zeuren en schreeuwen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 27 bezoekers