kleine donder blijft staan waar die staat, wie heeft tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

kleine donder blijft staan waar die staat, wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 13:41

die kleine donder van mij wil nooit meelopen
echt heel vervelend en ik ga haar dus echt niet de hele biks geven!
ze gaat gewoon lekker op haar kont zitten.... ziet er wel lolloig uit hoor, net touwtje trekken
alleen ik kan het niet winnen
die beesten zijn zo verschrikkelijk sterk!
hoe moet ik dat beest meenemen!
als het ff kan gaat ze er ook nog bij liggen

niks helpt en met 2 mensen werken helpt ook niet.....
ze houdt het toch op zitten!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:04

Heb je al een longeerlijn rond haar billen gebruikt?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:24

euhm spijkers op de grond }>

nou misschien een zweepje??? ik zou het niet weten

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:32

Jemig gaat het hier om een paard/pony?

Loop naast hem met in je linkerhand een dressuurzweep. Als hij niet doorloopt krijgt hij een goede tik! Daar krijg je ze wel voorwaarts mee! Hij mag echter niet je gaan lopen. Succes!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:42

Het gaat hier om een stevige shet. Volgens mij is ze 1,5.

Ik zou het ook met een zweepje proberen of met een longeer lijn. Een andere Dennis(komt bij de zelfde fokker vandaan als mijn Dennis en Reddy) wou ook niet lopen. Toen hebben heleen(my dominique) en ik hem voor uit gesleept maar dat hielp niet. toen 1 hem meenemen en de ander hem opduwen. Dat boeide hem ook niet. Toen hebben we zacht met een hoevenkrabber in zijn billen geprikt en dat boeide nog steeds niet.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 15:17

stevige shet haha dat val vies tegen hoor ciska!
nee longeerlijn helpt niet ze gaat lekker op haar kont zitten
en ze kan af en toe best gewmeen zijn want dan geeft ze gewoon een mep achteruit! dus die zweep vind ik niet kunnen

ik doe het nu maar zo:
ik houd biks in mijn hand(dat weet ze dondersgoed) en dan loopt ze wel mee en pas IN de wei geef ik een paar brokjes
ik hoop dat ze voortaan mee wil maar ik moet op een gegeven moment natuurlijk wel stoppen, anders wordt ze verwent

ze wordt begin mei 2 jaartjes!!!!

je had mijn vader moeten zien....hij was aan het touwtrekken hahaha
maarja reddy is veel sterker!!!!!!!!!!!!

xxx

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 15:21

Als je pony niet van het begin af aan heeft geleerd mee te lopen, en geleerd heeft zijn gewicht in de strijd te gooien heb je er een hele kluif aan om het goed te krijgen. Het is allemaal een kwestie van: jij trekt, je pony trekt terug, maar dan laat jij los, of te vroeg los. Gevolg: je pony heeft weer gewonnen. De volgende keer zal hij helemaal niet van zijn plaats te krijgen zijn. En een flinke tik met de zweep het enige wat men denkt dat nog helpt.

Maar voordat je gaat meppen met de zweep misschien nog één advies wat je kunt proberen, maar je moet héél goed weten wat je doet en op tijd los kunnen laten:

Gebruik een controlhalster die om het hoofd samentrekt, of heel dun koordhalster (je kunt ook een touwhalster zelf maken, ik zal de links hieronder er bijzetten). Het dunne koord snijdt een beetje in de huid en dat doet zeer. Als je dat halster omhebt en je paard gaat trekken, dan houdt je spanning zo lang als hij blijft trekken. Niet als eerste loslaten! Dus als hij trekt is de druk door dat koord van het halster op een heel klein oppervlakte erg groot (zou je een breed halster gebruiken, dan wordt de druk verdeeld over een groter oppervlak, en dan voelt je pony niets of toch veel minder) Maar zogauw als hij een stap naar voren zet, laat je meteen de druk los, en beloon je uitvoerig. Dan weer druk op het touw zetten, doet hij weer een stap naar voren, laat je weer los.
Het paard gaat dan op den duur leren dat als hij een stap naar voren zet de druk op het hoofd afneemt. Langdurig oefenen, niet kwaad worden, en op tijd loslaten. Ook niet verwachten dat het met één keer oefenen over is. Consequent zijn. Succes ermee.

Hier links voor het touwhalster (geen strotouwtjes gebruiken hoor daar blijven de haren inzitten en dat doet je pony echt pijn), echt kwalitatief goed koord gebruiken, kun je bij sportzaken en specialzaken voor yacht en watersporttoebehoren krijgen...

http://www.azstarnet.com/~sunrise/horse ... chor205353

http://www.azstarnet.com/~sunrise/horse ... iador.html
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-02-02 18:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 15:24

dankje...ik zal is zien
maar ik pak hem wel is bij de lip...maar daar reageert ze niet op!
en trouwens een zweep reageert ze ook niet op!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 15:33

Nog iets: Als je mocht beslissen om het touwhalster te gebruiken mag je die NOOIT op het land aanlaten. Het is een heel scherp halster en ze kunnen zich er heel lelijk aan bezeren...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-02-02 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 16:01

reageert niet op de zweep....klinkt onaardig maar geef je wel een goede ferme tik?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

neem er de tijd voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 17:26

Wat cassidy zegt is inderdaad een manier die goed helpt, met zon halster werkt het ook wat sneller doordat de druk groter is dan met een gewoon halster maar dat moet eigenlijk niet uitmaken. Wat ik dus niet hoop is dat mensen gaan denken dat zulke halsters alleen hiervoor bedoeld zijn Verdrietig

Nog een tip, als ze besluit achteruit te lopen, loop dan mee maar houdt evenveel druk op de lijn!! Een beweging voorwaarts is genoeg, hoeft nog niet eens een stap te zijn. En neem de tijd!! Al duurt het een halfuur voor ze de eerste stap zet, jij hebt die stap dan wel gewonnen.

Succes en denk eraan dat het nog maar een jong paardje is.

Greetzz Elise Party!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:53

En, heb je de bovenstaande methode al geprobeerd? Helpt het?

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:39

waterpistooltje Haha!
Ja lach nu maar ff, mar je kunt het altijd proberen. Zodra ze gaat zitten : spuiten.

Ik heb eens een verhaal gehoord over een paard dat de trailer niet opwou.
Toen spoot iemand een straaltje water tege haar kont en huppa paard in de kar en daarna nooit meer problemen gehad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:51

Cowgirl schreef:
waterpistooltje Haha!
Ja lach nu maar ff, mar je kunt het altijd proberen. Zodra ze gaat zitten : spuiten.

Ik heb eens een verhaal gehoord over een paard dat de trailer niet opwou.
Toen spoot iemand een straaltje water tegen haar kont en huppa paard in de kar en daarna nooit meer problemen gehad.


Ik vrees dat, als een zweep niet helpt en longeerlijnen niet helpen, en waterpistooltje bij een shet die dik in het winterhaar zit ook niet veel uithaalt...Volgens mij voelt hij het nieteens...
Bovendien erg lastig om, als je je paard aan het halster vast hebt, om moet lopen om hem met een waterpistool te bestoken. Je bereikt er alleen mee dat hij mee gaat draaien. En er is niet altijd een tweede persoon bij de hand. Vergeet niet dat dit probleem niet even iets is wat in een paar minuten opgelost kan worden ( in tegenstelling tot "het paard dat niet op de trailer wil - spuiten en hij staat erin"). Dit probleem is over langere tijd ontstaan, en kan best wel een tijd vergen voordat dit is opgelost.