te sterk buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marlike
Berichten: 13
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Vessem

te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 18:07

K verzorg sinds een jaar een haflinger. Ik rij er eigelijk alleen maar mee in de bossen heel af en toe maar in de bak. Als we in de bossen gaan galoperen kan k haar alleen terug nemen door haar om te draaien of tegen een boom aan te zetten. Ze is nu 12 en tot haar 8 heeft ze altijd voor de kar gelopen met een stang. K rij haar nu met een gebroken bitje. Voor mij ging er af en toe iemand opzitten maar niet echt rijden. K wil niet met een stang gaan rijden. Heeft er iemand nog tips hoe k haar kan terugnemen zonder om te trekken. In de bak gaat het galopen opzich goed en kan k haar wel gewoon terugnemen


I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:56

Misschien helpt het om buiten ook andere overgangen draf-stap etc extra te oefenen? Of misschien helpt het om je stem te gebruiken omdat hij toch vroeger voor de kar staat (Hoooooooooo).

kellyy is een stoel
een stoel is een pablo
pablo is cool

marlike
Berichten: 13
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Vessem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 20:42

K maar nu ook extra overgangen maar op zich gaat stap en draf goed. Mijn stem gebruik k ook maar daar reageert ze niet super op. Bedankt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:43

Je kan kijken of je zo nu en dan eens een lesje kan krijgen van iemand.........

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:03

Al overgangen gaan rijden, voordat ze gaat trekken. Dus aandraven en voordat ze zicht sterk maakt terugnemen.

Ook niet vasthouden als ze gaat trekken, maar ophouding - los - ophouding en zo door, tot ze stopt.

En wat gijsenkim als zegt: lessen.

marlike
Berichten: 13
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Vessem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 19:44

Het probleem is dat k niet altijd van te voren merk da ze zich sterk maakt. Lessen krijg k al af en toen

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:09

Je zegt dat je maar af en toe in de bak rijdt. Gaat het daar wel goed? Is ze in draf en stap ook zo lastig? Zorg eerst dat het in de bak goed gaat en dat het in draf en stap goed gaat voor je weer gaat galopperen. Dan beginnen met hele kleine stukjes galop. Niet meteen oplossen met scherpe bitten ed!

marlike
Berichten: 13
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Vessem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 10:40

In de bak gaat het meestal wel goed. Ik rij alleen in de bak als ik les heb. Toen ik begon met haar rijden was ze in de draf ook lastig maar dat is nu niet meer. Een scherper bit wil ik echt niet Lachen. Zodra ik in galop zit gaat ze steeds harder dus dan zou ik na 2 galoppassen haar al weer terug moeten nemen. Maar is misschien wel een oplossing, k zal ut eens gaan proberen thankx


Dikkie81

Berichten: 191
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:48

Ik denk dat als je aangegalopeerd je veel rust erin moet brengen, vanuit een rustige draf, naar een rustige galop.

Op het moment dat je aanspringt bij je houden, en niet onder je weg laten lopen. Loopt ie toch weg, weer terug naar een rustige draf en opnieuw proberen.

Rust is vaak het code woord. Bij mij paardje is dat ook zo, duurde een tijd voor dat het beter ging. Maar gaat nu heel goed!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

De pessimist klaagt over de wind,
de optimist verwacht dat die draait
en de realist stelt de zeilen bij.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:57

Heel rustig gaan galoperen, als hij harder gaat als jij wilt, weer terug nemen. Dan maar een keer een goede ophouding dat hij denkt: auw. dan dat je de hele tijd blijft trekken.

Ook wil het helpen om na 5 sprongen weer terug te gaan, draven, galop, draven, galop. Dan blijft hij allert en weet hij dat hij moet luisteren.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:08

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn bijrijdhaf. Zij is inmiddels 14. Ik heb zoals jullie zeggen echt heel erg veel geoefend met overgangen ed rijden buiten. Ik heb elke week les met haar (al 3 jaar)
maar ze is nog steeds hartstikke sterk buiten. Ze is absoluut niet gemeen maar ze wil gewoon altijd voorop lopen. Ik rijd buiten gewoon met enkel gebroken bit. Maar als ik mee doe aan lange ritten met grote groepen tegelijk dan rijd ik haar met stang. Dan wil ze nog steeds telkens heel hard maar kan ik haar makkelijker terughalen.

marlike
Berichten: 13
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Vessem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 17:58

Ze is absoluut niet gemeen maar ze wil gewoon altijd voorop lopen.

Dat probleem heb k nou ook. Als we met meerdere zijn wil ze ook altijd voorop lopen. Heb jij ut een beetje opgelost door heel veel overgangen te rijden?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 63 bezoekers