tuigpaard of gelders?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

tuigpaard of gelders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 08:19

hoi,
ik vraag me al een tijdje af of mijn merrie tuigpaard is of ook voor een gelders door de werled kan gaan. Rara vraag misschien,maar...
Stella's stamboek is als volgt:
V:Indurain
M: Karola
V.M.:Factor

Daarachter zit dus nog: Wouter, unitas, renovo, Cambridge Cole (2x), Hoogheid(3x)Vulcaan, Roland Marconi en Monarch

In haar paspoort staat tuigpaard. Nu weet ik dat Indurain voor 87,5 procent gelders is. En volgens mij is Unitas ook gelders, maar dat weeet ik dus niet zeker. En de invloed van Cambridge Cole is Hackney als ik het goed heb?
Ik heb hier op bokt ergens gelezen dat iemand met een tuiger meedeed aan de keuringen van Gelders. Zelf vind ik Stella ook meer een gelders type. Ze heeft wel iets knieactie, mar als ze aan de teugel loopt is dat helemaal verdwenen (ze vragen wel eens of dat nou die tuiger is?stomverbaasd... *LOL* )
Wat denken jullie??
Afbeelding

Geen echte sjieke foto, maar dan moet ik ff verder zoeken...

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)



Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:24

Ik heb een Balmoral x Natuur die ook tuigpaard gefokt is, maar voor Gelders door kan gaan Haha!
Wat ik begrepen heb, mag er max 12,5 % vreemd bloed (of was het nou Hackney Verward) inzitten, en daar voldoet mijn paard net aan. Maar ik wilde een tuiger, dus die heb ik nu ook Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:36

Een domme vraag van mij: Een tuigpaard is toch een type, toch geen ras?

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 08:37

tja, ze zijn geweldig Haha! ! Daar ben ik het met je over eens, Billy. Maar ik wil misschien wel met haar naar een keuring en ik denk dat ze dan beter op een gelderse keuring past...

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 08:39

het ras van Stella is KWPN. Maar in dat ras heb je nog drie verschillende groepen: kwpn, basispaard (gelders) en tuigpaard. Hier zit wel degelijk verschil in. Het staat bij mijn paard ook op het paspoort dat ze een tuigpard is(TP)

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:40

Klopt Mobick, het KWPN heeft 3 types, maar soms klooien ze met de registratie, of is ie onderling uitwisselbaar. Mijn tuiger kan ook Gelders geregistreerd worden, en bij ons op stal staat een volledig Gelders gefokt veulen geregistreerd als rijpaard. Het KWPN klooit maar wat aan wat dat betreft.

Goedgekeurd onderschrift :)

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:42

Mijn paard is (volgens paspoort) KWPN Gelders. (dus het basispaard) maar het is toch echt een tuigpaard type.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 08:43

dus dan moet ik erachter zien te komen hoe Factor in z'n bloed staat? Die zou dan al bijna 100 procent gelders moeten zijn. Of bedoel je vermenging met t (vreemde) Hackney-bloed?

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:47


Goedgekeurd onderschrift :)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:48

Ik weet trouwens niet meer hoe Albert dit berekende, kan zelf niet terugrekenen waarom Bill in het Gelders stamboek zou moeten kunnen, erg he Bloos!

Goedgekeurd onderschrift :)

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 13:47

heb even gekeken, Indurain zit dus op 87,5 procent en Factor op 75 procent. Tja, hoe reken je dat uit? Kijk, dit soort vragen krijg je dus als je 1 van de weinigen bent die een tuigpaard hebben (hier in de buurt iig). En wat die oude boertjes allemaal vertellen die tuigers hebben, snap ik ook altijd niet alles van, als ik ze uberhaubt versta...
Weet je ook dan hoe ik naar een keuring kan komen? Ze is al 5, moeten ze dan ook voor de wagen en onder t zadel showen bij een gelderse keuring? Veel vragen he?....
oh ja, je hebt wel een leuk paardje...

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:07

Nu heb ik een foto waar je heel goed kan zien dat Stella meer een gelders paard is dan een tuiger (vind ik zelf)
Afbeelding

Wat denk, zou ik met haar naar een gelderse keuring kunnen??

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:39

Ik zou het gewoon proberen. Afgezien van haar ramshoofd heeft ze wel meer weg van een Gelderse... Hoe loopt ze? Met veel of weinig knie-actie. Volgens mij mogen Geldersen namelijk lang niet zo veel knie-actie hebben als tuigers.
Ik wil het misschien ook nog proberen met mijn tuiger. Zou die ook voor Gelders door kunnen gaan??
Ze is een Lorton x Ganges x Waarborg

Afbeelding

Afbeelding

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 11:31

Ze loopt met een beetje knieactie, maar niet zo belachelijk hoog als die getrainde tuigers op concoursen. Ze tilt zeg maar gewoon haar benen wat hoger op. Die van jou ziet er ook niet echt uit als een tuiger vind ik, zullen we samen gaan? Haha!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:01

Wouter is wel een tuigpaard geloof ik.. Haha!

keep calm, I'm engaged!!! <3

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:06

Teigetje008 schreef:
hoi,
ik vraag me al een tijdje af of mijn merrie tuigpaard is of ook voor een gelders door de werled kan gaan. Rara vraag misschien,maar...
Stella's stamboek is als volgt:
V:Indurain
M: Karola
V.M.:Factor

Daarachter zit dus nog: Wouter, unitas, renovo, Cambridge Cole (2x), Hoogheid(3x)Vulcaan, Roland Marconi en Monarch

In haar paspoort staat tuigpaard. Nu weet ik dat Indurain voor 87,5 procent gelders is. En volgens mij is Unitas ook gelders, maar dat weeet ik dus niet zeker. En de invloed van Cambridge Cole is Hackney als ik het goed heb?
Ik heb hier op bokt ergens gelezen dat iemand met een tuiger meedeed aan de keuringen van Gelders. Zelf vind ik Stella ook meer een gelders type. Ze heeft wel iets knieactie, mar als ze aan de teugel loopt is dat helemaal verdwenen (ze vragen wel eens of dat nou die tuiger is?stomverbaasd... *LOL* )
Wat denken jullie??
[image]

Geen echte sjieke foto, maar dan moet ik ff verder zoeken...


Het eerste wat bij mij opkomt is tuiger.
Ons paard is van waterman en renovo, en in die papieren zitten ook Cambridge cole, het klopt dat Cambridge Cole hackney heeft, en wouter is een tuiger, Hoogheid is ook een tuiger.

Ik weet haast wel zeker dat er tuiger in zit, je haalt het er ook wel een beetje uit.
Ik ga voor tuiger. Knipoog

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:39

Wij hebben Basispaarden.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:40

Wouter is gelders, zeker weten
Vind jouw paardje er ook meer uit zien als een basispaardje

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:46

Teigetje008 schreef:
Ze loopt met een beetje knieactie, maar niet zo belachelijk hoog als die getrainde tuigers op concoursen. Ze tilt zeg maar gewoon haar benen wat hoger op. Die van jou ziet er ook niet echt uit als een tuiger vind ik, zullen we samen gaan? Haha!


Is goed!! Knipoog

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:26

Cambridge Cole is 100% Hackney, Renovo 50%.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:13

animals schreef:
Hoogheid is ook een tuiger.

Hoogheid is Gelders.

En basispaarden heten al weer een poosje Gelderse paarden.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:25

Onderscheid het gelderse ras zich dan ook niet in 2 groepen? Basis en tuig, ik nspa er echt niets meer van

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:59

Als je op www.gelderlanderhorse.com kijkt, staat er dat Lorton een Gelderse is... Nou wil ik helemaal niet dom doen, maar in de papieren van Sam staat toch echt dat ze een tuiger is en Lorton dus ook! Ik snap er ook geen bal meer van... Verward

Ook bij Indurain staat dat het een Gelderse is... 100%
Ik zal dan toch wel heel dom zijn. Of worden tuigpaarden ook onder Gelderse gerekend? Mmm??

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 13:44

haha, daarom heb ik dit topic dus ook geopend! Omdat ik er al niks meer van snapte, ik dacht dat jullie het wel wisten...Zal ik het KWPN eens bellen? Ik weet t anders ook niet meer hoor!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:26

Lijkt me wel een goed plan! OK dan! Laat het even weten!!!
gr.

Ow ja, volgens mijn *geweldige* Bloos wiskundige berekeningen zijn jouw paard en die van mij allebei 85 % Gelders... Maar het kan zijn dat ik het fout heb hoor...
altijd 3en voor wiskunde, ahum!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers