castratie bij 6 jarige henst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjepiebenbub
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: zaandam

castratie bij 6 jarige henst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 17:31

Beste paardenliefhebbers,

Ik ben op zoek naar een paardje en heb een heel leuk 6 jarige hengst op het oog OK dan! alleen vroeg ik mij af als ik hem zou willen laten castreren hoe kan ik dat dan het verantwoordst aanpakken en wat gaat dat ongeveer kosten? Alle info is welkom! *LOL*

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:37

Ga eerst is bij hem kijken en als die braaf is Dan zou ik hem niet laten castereren, DIe van mij is 11 en echt een super braaf beest heb er heel veel plezier mee, ook omdat die soms zijn kuurtjes kan hebben, Maar bijvoorbeeld als ik met hem in het bos rij kan ik normaal merries paseren dat is geen probleem, en ik vind het wel zonde zon kasteratie Lachen Ik krijg ook hee; veel super reacties Lachen van wouw een hengst, Dat je daarmee het bos in gaat ofzo. Dus als die gewoon braaf is zal ik hem gewoon laten zoals die nu is Lachen Die van mij staat ook gewoon bij een ruin in de wei en dat levert ook niks op Lachen gaat heel goed.

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:06

Ook op oudere leeftijd kan een paard gewoon gecastreerd worden. Dit kan je het best laten doen bij een dierenartsenpraktijk. De kosten ervan weet ik zo niet, maar daar zijn hier al meer topics over geweest.
Houd er wel rekening mee, dat hij ook na de castratie nog hengstengedrag kan vertonen. Hij heeft dan wel de hormonen niet meer, maar het gedrag kan een gewoonte geworden zijn. Maar hij zal na de castratie waarschijnlijk wel rustiger worden en je hebt zeker geen onverwacht dragende merries op stal.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:33

mijn pony is ook op 6-jarige leeftijd gecastreerd.
merk geen nadelige gevolgen ervan, alleen dat ie nog wel eens de neiging heeft om merries te gaan dekken als die hengstig zijn..

maar dat hoeft niks te betekenen. ik heb een ruin gehad die dekken ook heerlijk vond, terwijl die op 2-jarige leeftijd al gecastreerd was!

mariska23
Berichten: 66
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:00

Hallo,
Ik weet niet of jij ervaring heb met hengsten, als je dit niet heb zou ik hem casteren. Ik heb een aantal jaren met hengsten gewerkt maar het is echt niet makkelijk je moet echt altijd blijven opletten (dit moet met ruinen ookwel maar op een andere manier). Hengsten hebben voor en nadelen de voordelen zijn dat ze macho gedrag vertonen en ze hebben een mooiere gespierde hals en de bespiering op het lijf is veel mooier dan bij een ruin. Overig is deze hengst al zes jaar dus dat zal niet veel uitmaken kwa bouw en bespiering. De nadelen van een hengst zijn dat ze niet bij andere paarden in het weiland kunnen en je blijft altijd last houden met hengstige merries die vindt hij toch aantrekkelijk ookal ben je erbij. Een hengst moet ook een dichte box hebben wel met een kontakt raampje om te neusen of eventueel een luik naar buiten. Dit is voornamelijk ter bescherming van de hengst zelf want als er andere paarden langs komen kan het zijn dat hij zich verwond door het slaan tegen de muur of deur. Dit is niet bij alle hengstebn zo maar als ze hengsten gedrag vertonen dan kan dit gebeuren. Ik wil je hier alleen maar mee duidelijk maken dat een hengst heel leuk kan zijn maar het kan ook nadelige gevolgen hebben waardoor je hem alsnog moet laten castreren. Ik zou er goed over nadenken en bedenken wat je doet. Ik wens je veel succes met het vinden van een geschikt paard, die is er ookwel en hoeft echt niet perse een hengst te zijn om het gaaf te maken.
Gr Mariska

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:08

ik heb hier inmiddels al heel wat paarden laten castreren, van alle leeftijden.
ik laat zehier tot nog toe, staande castreren,dus niet liggend, je kan ook kiezen voor liggend castreren(aan huis) of een kliniek.
ik betaal voor een castratie 125 euro(met een goede verdoving!!)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:07

Ik ga helemal mee met Mariska23, het houden van een hengst, is alleen een optie, als je een daarvoor geschikte accomodatie hebt en ervaring hebt in de omgang met hengsten.
Het castreren van een 6jarige hoeft absoluut geen probleem te zijn. Bij ons zijn er wel oudere gecastreerd, gewoon aan huis en staande. Maar..... in het slechtste geval houdt je een onvruchtbare hengst over. Maw castratie is geen garantie, dat ongewenst hengsten gedrag verdwijnt, zeker niet als hij gedekt heeft.
Dus daar zul je goed naar moeten kijken, hoe is zijn gedrag nu, ten opzichte van andere paarden ( hengstige merries) maar ook, hoe is zijn gedrag naar mensen toe. Is hij leuk in de omgang en onder het zadel, of is het een macho en ben je constant in de weer om jouw dominantie ten opzichte van hemte bewijzen en te bevestigen. Als het laatste het geval is, dan ben ik bang dat castratie daar niet veel verbetering in zal brengen.

Castreren in deze tijd van het jaar is trouwens niet echt ideaal, door de hoge temperatuur en de overmaat aan insecten, is de kans op infectie veel groter en dan maakt het weinig uit, of het thuis of in de kliniek gebeurt.
Wij castreren altijd laat in het najaar of heel vroeg in het voorjaar, lage temperaturen en daardoor geringe kans op veel zwelling en weinig of geen vliegen.

Een ander ding dat niemand hier noemt is het volgende: Om een hengst uit te brengen in de wedstrijden, moet je zelf een zekere klassering hebben (ik dacht m2 springen en 1 dressuur) je mag met een hengst niet in de B klasse starten, en zelf moet je ook nog een minimale leeftijd hebben. Hoe het precies is, kun je bij de KNHS opvragen.

Je ziet, bij het hebben van een hengst, of oudere ex hengst, komt nogal wat kijken en ik raad je aan alles goed te overwegen, want je zoekt toch een langdurige blije relatie met je toekomstige paard en geen horror scenario.
Een hengst zoals die van Phara is leuk, maar slechts een zeldzame uitzondering op de hier bovenstaande regels.

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:45

ik heb zelf drie hengstje van respectievelijk negen maanden; één jaar en twee jaar
als je met zo'n hengst vanaf het begin aan duidelijk bent en hij weet wie de baas is zal ie alles voor je doen
maar ik weet ook dat er hengsten zijn wat gewoon uiterst gevaarlijk zijn dus het hangt van paard tot paard af maar ik weet wel dat ik mijn tweejarige voorlopig niet castreer en ik wacht tot hij volgend jaar onder het zadel gaat en als dat goed gaat wordt hij gewoon niet gecastreerd

groetjes wendy

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:07

Wacht maar af tot je met die hengsten aan het werk gaat en elders heen moet om les te nemen.
En ga maar eens op een wedstrijd terrein kijken in het voorjaar, als de meeste paarden net voor het eerst weer buiten rijden. Je houd je hart vast. Het probleem zit niet alleen in de hengst en zijn ruiter, maar wat denk je van alle (beginnende) ruiters en amazones om je heen, die vaak geen flauw benul hebben, van wat een hengst is.

Zo simpel als jij het stelt, ligt het helaas niet, maar daar kom je nog wel achter, alleen ten koste van wat................

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:12

Mijn hengst kreeg ook pas spatjes toen hij 3,5 was.
Voor die tijd durfde zefs mijn moeder hem buiten te zetten terwijl die een hengstenfobie heeft. Die heb ik trouwens alleen wat langer hengst gelaten omdat hij met anderhalf al 1.70 was.
Als je niet met en hengst wilt dekken zie ik het nut er niet van in om hem hengst te laten, je geeft zo'n dier in de meeste gevallen toch levenslang eenzame opsluiting.

Ik was voor het castreren over de lies in de kliniek 315 euro kwijt, dat was oktober jl.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:27

Ik heb toevallig eens geinformeerd en een oudere hengst raden ze toch aan om het in de kliniek te doen en dan kan je kiezen staan of op de operatie tafel. Een hele week verblijft hij op de kliniek er wordt hij behandeld voor 200 euro en dat is staand en liggend op de tafel een een week verblijf is geloof 400. Dit is bij dierenkliniek meursing.

gr

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:42


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:44

Sjuimpje schreef:
Als je niet met en hengst wilt dekken zie ik het nut er niet van in om hem hengst te laten, je geeft zo'n dier in de meeste gevallen toch levenslang eenzame opsluiting.


Is dit niet een beetje kort door de bocht. Heel veel rijpaard hengsten (die dus niet dekken en dit nooit gedaan hebben en waarschijnlijk ook nooit zullen doen) hebben een prima leven hoor!
Niks geen eenzame opsluiting. Opvoeding is het sleutelwoord. Tegen de natuur kan je niks beginnen maar met opvoeding kan je veel "spatjes" in goede banen leiden!
Mijn 6-jarige hengst (en dat is echt geen suffe, *ik weet niet dat ik ballen heb* , hengst) loopt naast de andere paarden in de wei en staat op stal net als de anderen met een halve staldeur zodat ze mekaar de hele dag kunnen zien en zelfs aan kunnen raken. Er wordt wel eens wat gebruld en tegen de staldeur aangebonkt maar er gebeurt verder niks.
En die van mij is echt geen uitzondering, ik ken nog meer "oudere" rijpaard hengsten die heel goed te houden zijn en hele dagen in de wei kunnen lopen, natuurlijk in hun eigen weide.
Het gaat echt om opvoeding! En dat begint al in de eerste weken na de geboorte. Ik heb zelf het geluk gehad dat ik mij tijdens zijn eerste levensjaren intensief bezig heb gehouden met opvoeden.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:17

Leuk als je een eigen accomodatie hebt die dit toe laat. Maar onbegonnen werk als je afhankelijk bent van een manege of een pensionstal.

mariska23
Berichten: 66
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:41

Ik weet niet of jullie wel weten waar jullie over praten, maar tuurlijk heb je makkelijke hengsten maar er zijn ook hele lastige. Ik sluit me bij Kitten aan en het is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Tuurlijk als je een hengst goed opvoed dan kan hij gerust lief zijn maar hij zal altijd proberen om de baas over je te spelen. Als je veel ervaring heb met hengsten en je heb er de accomodatie voor om een hengst te houden en de wil om altijd op te blijven letten (want het is en blijft een hengst) dan moet je dit doen alleen je moet gewoon echt de risico's eerst onder ogen zien. Tuurlijk is het makkelijker als je de hengst als veulentje heb en hem helemaal naar je eigen hand kan zetten dat is fantastisch. Maar we praten hier over een 6 jarige. Ik hoop goed dat je weet wat je doet en denk er echt nog goed over na nogmaals het is een hengst en het blijft een hengst (als je hem niet catreerd).
Gr Mariska

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:04

ja daar heeft mariska wel gelijk in
het is een hele andere zaak als je een hengstje als veulen na je hand kan zetten en inderdaar zullen ze wel op merries reageren en er zijn ook heel veel mensen wat alleen al het woordje hengst gevaarlijk vinden....

en tsja als je er niet veel ervaring mee hebt zou ik hem gewoon eens een tijdje op proef nemen maar als je hem op een manège hebt staan dan ga je daar wel problemen mee ondervinden

wij hebben nu drie hengstjes samenstaan op één weide en dat gaat prima maar het is ook nog altijd zo dat de meeste mensen een hengst zo erg opsluiten zodat het beestje gekker wordt van opgesloten te zitten dan iets anders hoor want er bestaan ook merries die gemeen zijn

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:08

Zwelgje,
ik had zelf ook best een lieve hengst en had hem waarschijnlijk best hengst kunnen laten.
Ik merkte echter dat hij wat mistte en sinds zijn handeltje er af is en hij gezellig met merries naar buiten kan is hij veel leuker geworden.
Terwijl ik hem wel hele dag in de paddock of wei naast andere paarden had staan en hij ook in de wei kwam, begon hij af en toe tegen de staldeur te beuken, pakte de tralies en steigerde tegen de wanden op. Dit was echt geen schering en inslag, het was een houdbare situatie, maar toch vind ik dit geen gezond gedrag. Sinds hij ruin is is dat helemaal verdwenen en is het weer gewoon de vriendelijke reus die hij met 2,5 jaar was. Zijn karakter komt echt veel beter tot uiting nu hij geen last meer heeft van zijn hormonen.

Daarbij moet je je realiseren dat wij in de luxe positie verkeren dat we hengsten op deze manier kunnen houden, de meeste hengsten staan nog altijd 23 uur op het hok.

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:39

Ik laat mijn hengst ook snijden.
Maar wat is het beste staand of liggend?
Iederegeval gaat hij zowiezo naar de kliniek.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:10

Ik heb verreweg de voorkeur, voor staand castreren. Je hebt geen gedonder om ze aan de grond te krijgen,(vaak vechten ze zich half dood, voor je ze plat hebt) geen risico's bij het wakker worden, waarbij ze al proberen te rennen, nog voor ze staan kunnen.

Een korte (heel andere) verdoving, die als de castratie voorbij is, al practisch is uitgewerkt, vaak staan ze na een kwartiertje, al weer op een plukje hooi te sabbelen.

Minder kans op infectie, doordat het staand gebeurt en er dus geen zand en/of andere rommel in de wond kan komen. En meest van al, je kunt het met 2 man af, 1 die het paard vast houd en de DA, dus ook veel minder stress voor het paard.

Ik moet er bij zeggen, wij doen het altijd thuis. Voordeel hiervan, minder kans op infectie, omdat hij de afweer tegen de eigen stalbacterieen al heeft.
Zodra de verdoving helemaal is uitgewerkt, kunnen ze lekker weer de hele dag de wei op en dus veel minder zwelling, meer afleiding dan dat ze een hele week in zo'n kliniek in een box staan te hangen en omdat ze gewoon lekker thuis staan, weinig of geen stress.

En niet onbelangrijk, al is dit voor mij dan wel een sluitpost, het is stukken goedkoper.

Mind, hengsten waar iets mee is, klophengsten, hengsten met een zak-of liesbreuk gaan ook bij ons naar de kliniek, maar dat lijkt me duidelijk.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:23

Het is ook helemaal waar dat je de juiste accomodatie moet hebben om een hengst te kunnen houden.
Ik heb mijn paarden ook op pension gehad en ik weet hoe moeilijk het is om een hengst mee te nemen, alleen omdat het een hengst is.
Daar kwam de mijne ook niet vaker dan 1 keer per week een uurtje in het land. Hij kon niet met de andere mee naar buiten dus had ie pech of ik had hem moeten laten castreren.
Kijk, persoonlijk zou ik ook geen 6-jarige hengst kopen. Ik verkies dan ook een ruin/merrie.
Ik heb een geweldig, fijne hengst en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem nog te laten castreren.
Maar zou ik hem ooit verkopen (duh...echt niet), maar stel; dan zou ik ook adviseren om te castreren, gewoon voor het gemak.
Hij is best op en top hengst en staat ook met regelmaat op zijn achterste benen in de stal. Nu in het buitenseizoen is het ook wat meer opletten want de aandacht is snel weg Knipoog
Maar ik KEN hem en ik weet dat hij niks doet en dat het meer gebrul en grootmakerij is dan iets anders. Dat komt omdat ik hem al zo lang heb en we samen zijn opgegroeid.
Maar een "vreemde" oudere hengst is een ander verhaal. Ik zou dan ook een ieder adviseren om je niet die rotzooi op de hals te halen en al zeker niet als je geen gepaste accomodatie hebt. Op pensionstallen zijn ze vaak niet zo blij met hengsten en een keertje buiten zetten is er nooit bij.
Wat dat betreft staan deze dieren bijna 24 uur per dag in hun hok en in dat opzicht heeft Sjuimpje wel gelijk.
Ik redeneer uit mijn huidige, luxe positie omdat ik zelf bepaal wanneer en hoe lang mijn hengst buiten komt.
Maar ik weet nog goed hoe het was op pension.
Dus mijn advies in deze zou zijn; kijk naar je eigen mogelijkheden t.a.v. het houden van een hengst en kijk naar je eigen ervaring met hengsten. Als je het aandurft en het paard ook een eerlijke opvoeding en omgeving kan bieden met voldoende vrijheid zou ik het proberen. Heb je al deze mogelijkheden niet dan zou ik voor jezelf en het dier kiezen om hem te laten castreren. Vraag wel naar de extra risico's die dit met zich mee brengt. Bij oudere hengsten kunnen er meer risico's aan verbonden zijn en duurt het herstel vaak ook wat langer.

Succes ermee!!!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:06

Zwelgje schreef:

"Vraag wel naar de extra risico's die dit met zich mee brengt. Bij oudere hengsten kunnen er meer risico's aan verbonden zijn en duurt het herstel vaak ook wat langer."


Die risico's bij een 6 jarige zijn niet groter dan bij een enter of twenter.
De herstel periode is idd wel langer, de castratiewond is groter, want er hangt nu eenmaal meer onder, dan bij een entertje. Maar ook zijn hele hormoonhuishouding die al 6 jaar bestaat, gaat op de kop en daar kunnen ze nog best een jasje op uit trekken.

Wat ik echter het meest zorgelijke vind, is het risico dat hij dadelijk alleen een onvruchtbare (pas na minimaal 4 maanden) hengst over houdt, die welliswaar zijn ballen kwijt is, maar in de kop nog steeds op en top hengst is.
Dan is hij terug op af en heeft nog steeds de zelfde problemen als voor die tijd en wat dan.............
De kans dat hij met zijn ballen ook het gedrag kwijt raakt, schijnt nog geen 50% te zijn. En dan vraag ik me af, waar begin je aan.

Mijn advies daarom: Zoek een leuke ruin, die op een normale leeftijd is gecastreerd, geen hand vol maar een land vol.
En laat deze mooie jongen staan, voor iemand die er de kennis en de accomodatie voor heeft.

sjepiebenbub
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 18:15

wauw.........wat een reacties bedankt! Knipoog

Ik lees hele verschillende berichten.....ik schrok inderdaad ook erg van het hengsttengebeuren een wat het woord hengst bij sommige mensen oproept! Haha!

Ik ben niet een super ervaren paardenmens maar loop wel lang enoeg mee om me niet door iedereen gek te laten maken en mij eerst goed te verdiepen en dingen af te wegen.

Is het echter niet zo dat het afhangt wat voor soort hengst het is? Ik weet dat in de dressuurwereld hengsten niet echt gewild zijn om al helemaal niet over dressuur georienteerde pensionstallen te beginnen...echter dit is een paint en in de westernwereld wordt er voor mijn gevoel iets minder krampachtig over gedaan....echter dat is mijn inschatting want veel ervaring heb ik daar niet mee. Ik heb inmiddels al we een redelijk grote recreatief georienteerde pensionstal gevonden die er niet vreselijk moeilijk over doet...
kortom kunnen julie mij iets meer over painters vertellen want ik heb het wel het idee dat super rustige paarden zijn die makkelijk te hanteren zijn? wedero alle info welkom! OK dan!

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:04

Ik heb Syl net een week geleden laten ruinen,en hij is al 18 jaar!
De vorige eigenaresse wilde dit nooit laten doen en nu hij van mij is heb ik die keuze wel kunnen maken.
Syl is altijd ontzettend braaf en lief maar het nadeel was dat hij absoluut nooit met andere paarden op het land kon staan,maar wel met andere paarden rijden.
Ik vond het zo zielig voor het beessie dat hij altijd maar alleen stond Huilen
Hij is via de lies methode gecastereerd en heeft daarna een kleine complicatie gehad dus moest hij een week bij de kliniek blijven staan.
heb hem ook meteen verhuist naar een nieuwe stal.
Nu staat hij nog apart in de wei naast de anderen en over 2 maanden mag hij erbij (omdat ze nog 6 weken vruchtbaar blijven)
De rekening heb ik nog niet binnen maar kon rekenen op ongeveer 600 eurries!

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:40

Kitten schreef:
Ik heb verreweg de voorkeur, voor staand castreren. Je hebt geen gedonder om ze aan de grond te krijgen,(vaak vechten ze zich half dood, voor je ze plat hebt) geen risico's bij het wakker worden, waarbij ze al proberen te rennen, nog voor ze staan kunnen.

Een korte (heel andere) verdoving, die als de castratie voorbij is, al practisch is uitgewerkt, vaak staan ze na een kwartiertje, al weer op een plukje hooi te sabbelen.

Minder kans op infectie, doordat het staand gebeurt en er dus geen zand en/of andere rommel in de wond kan komen. En meest van al, je kunt het met 2 man af, 1 die het paard vast houd en de DA, dus ook veel minder stress voor het paard.

Ik moet er bij zeggen, wij doen het altijd thuis. Voordeel hiervan, minder kans op infectie, omdat hij de afweer tegen de eigen stalbacterieen al heeft.
Zodra de verdoving helemaal is uitgewerkt, kunnen ze lekker weer de hele dag de wei op en dus veel minder zwelling, meer afleiding dan dat ze een hele week in zo'n kliniek in een box staan te hangen en omdat ze gewoon lekker thuis staan, weinig of geen stress.

En niet onbelangrijk, al is dit voor mij dan wel een sluitpost, het is stukken goedkoper.

Mind, hengsten waar iets mee is, klophengsten, hengsten met een zak-of liesbreuk gaan ook bij ons naar de kliniek, maar dat lijkt me duidelijk.


Ik zat ook al aan staand te denken.
Dus op eigen stal is beter .
Maar ik heb geen weiland er zit wel een buitenbak er bij maar die word veel gebruikt door de anderen.
Dus hij kan dan ook niet de hele dag naar buiten .

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 02:54

* even off topic* Wauw Machonito wat een prachtig paard heb je OK dan!
Je moet er wel voor zorgen dat hij genoeg beweging krijgt,dus even een uurtje in de bak is onvoldoende!
Ik ging elke dag naar Syl en hij werd ook elke dag wel 2 x gelongeerd en stond de rest van de dag ook buiten op de kliniek,sàvonds in zijn box.
Ik rijd nu ook elke dag minstens 1 1/2 uur buiten "om de boel soepel te houden" en daarnaast loopt hij constant buiten.
Het gaat heel goed met hem (en ook met zijn wonden) en kan het al prima vinden met de leider van de groep OK dan! ,dus weet zeker dat het straks goed gaat in de kudde zelf!