Niet op de vrachtwagen willen...=geweld gebruiken??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Niet op de vrachtwagen willen...=geweld gebruiken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 15:06

Hoi!

Gisteren was de bedoeling om 2 paardjes op te gaan halen: Olivia en Vicky. Dat zijn 2 merries van 4 jaar die we zelf gefokt hebben en op een andere plek zadelmak hebben laten maken. En de tijd was dus gekomen om ze op te halen. Eerst Vicky proberen omdat die makker was...dachten we... Ze liep naar de klep en zette daarna geen stap meer vooruit. Eerst proberen om een voetje op de klep te zetten, dat ging wel, maar dan haalde ze die er ook heel snel weer af. Dus toen ging de longeerlijn achterlangs, maar toen daar druk op werd gezet, steigerde ze en klapte ze achterover. Toen werden de 2 mannen die hielpen kwaad op haar en pakte de longeerzweep. Echt 2 knalharde tikken op haar kont (de striemen stonden erop) waren Elle en ik het dus nie mee eens en we gingen brok halen (wij wilde het op die manier proberen). En toen we trug liepen hoorde we een knal, dus wij snel kijken, had ze tegen de kruiwagen aan gebokt en die was dus kapot. Toen werden die 2 mannen nog kwader en pakte de riek... en prikte zo in haar kont. Echt tot bloedens toe, dus toen werden Elle en ik kwaad (op die 2 mannen), wij Vicky over gepakt en gekalmeerd, en nu wilde wij het op onze manier proberen, die 2 mannen gingen koffie drinken (na een half uur zouden ze trug komen en als ze er dan nog nie op stond kreeg ze klappen). Dus wij met de brok ervoor en gras, aaitjes klopjes, echt alles geprobeerd en jawel na een half uur stond ze voor de helft op de klep, maar toen kwamen die mannen terug en volgens hen stond ze er nog nie op dus pakte ze weer die longeerzweep en kreeg ze een tik...toen waren we dus weer terug bij af want toen klapte ze dus weer achterover. Maar toen is ze op stal gezet, ze gaan het maandag proberen met de trailer. Toen Olivia nog, maar die was heel lief... ze kreeg een zacht tikje op haar kont (met de hand) en ze liep zo naar boven!

Maar het slaat toch echt nergens op dat mensen denken dat ze met geweld paarden de vrachtwagen op krijgen? In ieder geval niet bij zulke jonge paarden. Ik stond dus echt te koken van woede, maar ja wat moet een meisje van 15 tegen 2 grote mannen van 50 beginnen?

xxxSanne
Laatst bijgewerkt door Tinne op 18-02-02 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 15:45

Lekker vaag verhaal, Ik denk dat je soms best hard mag optreden als een knol gewoon aan het zeiken is en dat mag dan ook gerust hardhandig maar bij een jong ding als dit zou ik toch iets meer geduld hebben. Ik ben alles behalve een softie Knipoog maar ik vind wel dat je met jonge of bange paarden heeeel veel geduld moet hebben behalve als ze aan het zeiken zijn, dan mogen er wel longeerzwepen uit de kast gehaald worden....

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 15:55

Nou, volgens mij gaat ze alleen maar moeilijker op de trailer na dit..

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:21

Mag je als meisje van 15 dan al met een vrachtwagen rijden? Verward
Moet toch op z'n minst een volwassene bij geweest zijn.
Beetje soft hoor, het zijn toch jouw paarden? Dus dan gebeurt het op jouw manier en niet anders! Heel vreemd dat je dit soort dingen zomaar laat gebeuren en er weinig tot niets aan doet om het te voorkomen. Zo'n man zal je heus niet opeten hoor, gewoon je bekkie opentrekken in het belang van je paard!
Niet goed te praten dat er zo met paarden omgegaan wordt, maar ook niet goed te praten dat je er met je neus bovenop staat en toch niet in staat bent om dit soort praktijken te voorkomen.

Nulla tenaci invia est via

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:25

Als het jouw paarden zijn, bepaal jij toch wat ermee gebeurd? Als iemand dat bij mijn paardje zou proberen had ie toch echt een probleem, want aan haar komen ze niet met een zweep, never.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:29

Precies Ludo. Vind dit echt een heel raar verhaal, zoiets laat je toch niet gebeuren terwijl je er met je neus bovenop staat?! Al waren het 10 grote kerels, kan mij het schelen, het gebeurt gewoon niet! Punt.
Als er al een zweep aan te pas moet komen (bemoedigende tik kan soms heel goed helpen!) dan hanteer ik die graag zelf!
Je kunt nog wat beleven als je dit dier nu moet gaan leren om zich normaal te laten laden en dat had voorkomen kunnen worden als je zelfs iets doortastender was geweest. Zonde.

Nulla tenaci invia est via

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:42

Is dit echt gebeurt? Kan het me nauwelijks voorstellen... Die mannen denken en handelen (denk ik) echt niet zo van: 'o, dat paard gaat de trailer niet op, laten we die maar es flink prikken met een hooivork' Lijkt me erg sterk. En als het echt zou gebeuren, dan trek jij toch wel je mond open? Ik denk ook niet echt dat die mannen een paard gaan slaan, zonder het aan jou te vragen?
Naja, lekker vaag allemaal, misschien zit ik er wel gigantisch naast...
Party!! Grtzzzzzz Party!!
PS ik ben niet tegen een flinke tik met een zweep, maar dit gaat me toch echt veels te ver!

Mag een vegetariër vlinders in zijn buik hebben?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 17:49

xxFiekexx schreef:
Is dit echt gebeurt? Kan het me nauwelijks voorstellen... Die mannen denken en handelen (denk ik) echt niet zo van: 'o, dat paard gaat de trailer niet op, laten we die maar es flink prikken met een hooivork' Lijkt me erg sterk.


Wow, wat een commentaar allemaal zeg...jezus mina. Ten eerste, het zijn niet mijn paarden, maar van iemand anders, maar omdat ik daar altijd op stal help, mocht ik mee om ze op te gaan halen. Van mij mogen ze ze ook wel een tik met de zweep geven, maar als er veel striemen op de kont komen te staan, dan vind ik het ook wel genoeg geweest. Elle (meisje dat er ook bij was) zat al de hele tijd te roepen dat ze niet zo hardhandig moeten slaan, maar die mannen luisterde toch niet omdat ze het zelf altijd zo goed weten. En het is echt gebeurd, jullie mogen allemaal komen kijken naar dat paardje (als ze ooit nog komt) er staan echt punten in haar kont van de riek. Maar jullie moeten het zelf weten, ik weet dat het echt gebeurd is en als jullie dat nie geloven...tja, boeie dan maar... PUNT.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:13

Ja, maar dan grijp je toch in, ook al is het niet jouw paard. Als jij een paard kent en het is niet de eigenaar die het beestje zo slaat, dan zeg je er toch wat van? Zowiezo laat een paardenmens het niet toe dat iemand een paard met een riek prikt. Ook al ken je het paard niet. Sorry, maar ik snap het gewoon even niet!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:14

Zijn die mannen helemaal belazerd. Ik ben dan wel 16 maar ik zou gewoon m'n smoel opentrekken en zeggen dat ze moeten oprotten, dat kan ik absoluut niet hebben, ik vind dat een paard er zelf op moet willen, want mijn pony heeft zich al een keer serieus bezeerd in een trailer en is er doodsbenauwd voor, ik heb hier met heel veel geduld en tijd in gestoken en nu gaat het weer redelijk. Je moet de volgende keer veel feller zijn joh

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 18:31

Ludo schreef:
Als jij een paard kent en het is niet de eigenaar die het beestje zo slaat, dan zeg je er toch wat van? Zowiezo laat een paardenmens het niet toe dat iemand een paard met een riek prikt. Ook al ken je het paard niet. Sorry, maar ik snap het gewoon even niet!


Het was de eigenaar die het paard ook sloeg. Ik ben een paardenmens, maar ik kon er echt nix tegen doen... ik kon gewoon nix tegen hun beginnen. Van de 2 mannen die haar sloeg, was er 1 de eigenaar (Piet) en de andere was een goede vriend van de eigenaar (Wim) en een zakenpartner (of hoe je zoiets ook noemt, maar hun handelen onderling ook vaak paarden). En echt waar, ik vond het echt heel erg om haar zo te zien, maar die twee zijn gewoon stronteigenwijs en denken dat ze zoveel van paarden weten, terwijl ze dat niet weten en dat ze sterker dan paarden zijn. Ik weet gewoon niet hoe ik het uit moet leggen dat ik gewooon nix kon doen... je had er gewoon zelf bij moeten zijn, dan had iedereen het hier wel gesnapt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:53

Lopen die paarden anders wel zo op de trailer of was het de 1e keer?

Bij de eerste paar keer doe ik het ook met brokken.
Maar een paard dat er al 100 x opgelopen is en zonder dat er onderweg iets engs gebeurt is, krijgt er van mij ook met een zweep er van langs.
Niet zo hard als jij beschrijft maar toch eerlijk gezegt ook geen zacht aaitje.
Maar dan moet ik ook voor 300% weten dat het gewoon flauwekul is.

En met een riek steken dan zit er echt een steekje los Verward
Als je graag ontstekingen wilt bij je paard.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 18:57

Het was de 2e keer. De 1e keer duurde het ook lang voordat ze erop gingen, maar ze gingen er wel op (zonder geweld). Toen hielp Peter nog bij ons op stal en die had echt heel veel geduld en die had heel veel vertrouwen gekweekt bij de paarden. Met heel veel praten en eten volgde ze hem. Maar hij was er nu dus nie bij.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:01

zelfde als kawa maar als het echt zo was: en pakte de riek... en prikte zo in haar kont. Echt tot bloedens toe,
vind ik het wel erg vaag want dan moet je 'm echt flink doorprikken. dat doe je als handelaar niet want die beesten moeten ook verkocht worden.
ik heb een beetje het idee dat je overdrijft.
btw die van mij is er ook wel eens ingeslagen hoor wat kawa zegt als ze bang zijn wil ik er rustig dagen voor uitrekken om ze erin te krijgen met brokjes etc.
maar als ze niet willen is na 5 min het geduld op

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 19:41

Volgens mij denkt iedereen dat ik hier achter de comp alles uit mn duim zit te zuigen... Maar goed, jullie moeten het zelf maar weten, ik wilde ook alleen maar mijn verhaal doen, maar als ik zulke reacties krijg, het lijkt net of ik degene ben die zo bezig ben geweest aan jullie reacties te horen.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:50

Ik vindt het enerzijds een sterk verhaal, aan de andere kant, ik heb dit ooit van nabij meegemaakt, laat niemand dus zeggen dat dit soort praktijken niet voorkomen.
Het laten laden van een paard op jou manier is achter de computer makkelijk gezegt, maar in zo'n situatie laat je je soms te gemakkelijk overrompelen, ook dat heb ik meerdermalen zien gebeuren.
Ik heb makkelijk praten, als volwassene bepaal ik hoe iets gebeurt en daarmee uit. Zo niet dan vallen er klappen, maar dan wel op de mensen.
Ik ben kleihard voor paarden, ze hebben te doen wat ik zeg, maar ik kan ook het verschil lezen tussen onwil en angst.
Tip: neem je eigen mensen mee om te laden, desnoods een hele club, maar doe het op jou manier en lat je niet aan de kant zetten door een stelletje kleerkasten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:51

Wat ik dus niet snap is dat ze niet eerst het andere paard op de agen hebben gezet.
Paarden zijn kudde dieren(voorals die ventjes dat nog niet weten) en het gaat meestal wel goed als een mak paard voorop gaat.

Dan nog iets, die paarden zijn daar in training geweest.
Lijkt mij duidelijk genoeg dat die mensen weinig van paarden trainen af weten.


Ik snap wel dat je je mond niet zover open durfde te doen hoor zeker met de eigenaar erbij.
Eigenlijjk sporen deze mensen niet en ik snap niet waarom ze nog uberhaubt paarden hebben.
mensen achte de pc hebben altijd makkelijk praten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 19:54

Cowgirl schreef:
Wat ik dus niet snap is dat ze niet eerst het andere paard op de agen hebben gezet.
Paarden zijn kudde dieren(voorals die ventjes dat nog niet weten) en het gaat meestal wel goed als een mak paard voorop gaat.

Dan nog iets, die paarden zijn daar in training geweest.
Lijkt mij duidelijk genoeg dat die mensen weinig van paarden trainen af weten.


Ik snap wel dat je je mond niet zover open durfde te doen hoor zeker met de eigenaar erbij.
Eigenlijjk sporen deze mensen niet en ik snap niet waarom ze nog uberhaubt paarden hebben.
mensen achte de pc hebben altijd makkelijk praten.


he he, eindelijk iemand die normaal reageert... Maar ze dachten dus dat dat andere paard moeilijker zou zijn (omdat die ook veel moeilijker met rijden was) maar Vicky wilde daar dus ook nie achteraan... Maar die Wim (die ook mee hielp) die heeft ze niet getraind, hij heeft weer mensen in dienst die dat hadden gedaan en die waren er ook al nie. Normaal doen ze eigenlijk nix met paarden, alleen kijken op wedstrijd en 1x per week in de stal kijken hoe ze er ook alweer uit zien. En natuurlijk geld uitgeven...

Maar mensen hebben van achter de pc vaak altijd erg veel praat... ("ik zou een grote bek tegen hem hebben gegeven")

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:59

Ja, eindelijk eens iemand die normaal reageert, maar dit is dus gewoon hetgene dat jij wilde horen, dat jij er niks aan kon doen, blablabla. Nou ja toe maar, ik zou zeggen, als je geen kritiek kunt of wilt horen, moet je dit soort dingen hier niet neerzetten.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 22:01

ik snap wel dat het gebeurt kan zijn, maar vind het gewoon raar

als mijn paarden er niet op willen, gaat ook de zweep er over als ze zich aanstellen...

MAar als er iets gebeurd met mijn paarden, waar ik het niet mee eens ben, dan wordt dat echt gezegd hoor! ik ben 15, regel altijd me eigen zaken ( behalve vrachtwagen rijden Haha! ) en regel dus ook HOE ze op de wagen komen en door wie. Dusse: volgende keer gewoon je mond opentrekken als je iets niet wil!

Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dancer, Hanneke137, janneke_S, Pellelilly, Poety, sterregoud en 139 bezoekers