Paard in de wei tijdens je eigen vakantie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Paard in de wei tijdens je eigen vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 11:13

In dat topic van of je wel een iemand anders op je paard laat rijden bijvoorbeeld als je op vakantie gaat, wordt een paar keer genoemd dat ze het paard lekker vakantie geven en in de wei zetten. Maar hoe zit het dan als je weer terug bent van de vakantie? Bijvoorbeels als je 2 weken op vakantie bent geweest. Is het dan zo dat je weer heel rustig aan op moet bouwen? Dat je eigelijk weer helemaal opnieuw moet beginnen? Of is dat juist niet zo? Daar ben ik wel benieuwd naar eigelijk.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 11:32

ik denk wel dat je weer rustig moet beginnen want hij heeft natuurlijk 2 (bijvoorbeeld)weken rust gehad en niet gelopen en dus heeft hij ook vaak veel energie en moet je daar wel rekening mee houden ik denk ook dat t aan t soort pony ligt of t kan of niet

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 11:40

Gipsy krijgt 's zomers altijd minimaal 6 weken vakantie in de wei, dan wordt ze ook niet bereden. (we hebben geen weidegang bij de stal dus je moet toch wat) Als je dan weer gaat beginnen moet je het inderdaad rustig opbouwen, conditie is bij haar vaak nog wel in orde, want ze is in het land altijd de hele dag bezig met van alles en nog wat, rijtechnisch moeten wel de puntjes weer even op de i gezet worden. Maar als je gewoon een goede basis hebt met je paard, waar je op terug kunt vallen dan hoeft dat niet zo heel lang te duren. Meestal zijn we na een maand ofzo, soms sneller, wel weer terug op het punt waar we gebleven waren en dan heb ik het dus over 6 weken absolute vakantie, 2 weken is een stuk korter.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 11:51

Ik ben 4 dgn een lang weekend weg geweest en toen heeft mijn paard 4 dgn alleen maar op de weide gestaan (en 's avonds op stal).
Is hem prima bevallen en hij laat zich makkelijk weer opnemen wat rijden betreft. Ook als hij verplicht 3 wk op de wei moest staan, was hij daarna wel weer vrij makkelijk met oppakken qua rijden.
Oke dan is de opbouw wat langer.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 11:58

Ik laat Tos in de zomer denk ik 24 uur in de wei staan *als het echt warm is! *hij kan er schuilen onder boomachtige struiken!**
Maar asl ik 3 weken weg ben verzorgt Malreen hem en rijdt hem dan ook vaak, maar meneer heeft zo;n relaxed leven, die heeft echt geen weken vakantie nodig! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:42

Als ik van de zomer op vakantie ga (max 2 weken) gaat Pablo ook overdag op wei en 's nachts op stal.
Met een paard daagjes rustig op bouwen merk ik al gauw niets meer van het feit dat hij vrij heeft gehad. Niet al te gek doen de 1e dagen natuurlijk want anders verrekt hij van de spierpijn. Van conditievermindering merk ik ook weinig omdat ze op wei toch ook regelmatig een stukje rennen enzo.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:33

Lottie gat vaak 4 weken in de wei in die tijd heeft zijn conditie niets te lijden gehad alleen moet je even een paar dagen rustig aandoen voor de spierpijn.
De eerste dag longeer ik vaak 15 min. de volgende dag ga ik het bos in ongeveer een uurtje.
daarna ga ik weer volop aan het werk.
Houd er wel rekening mee dat je minder moet voeren (dag en nacht in het gras en geen training)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:43

Laast heeft Kawa een tijdje zeer weinig gelopen door de vorst en toen ik eindelijk weer aan de gang kon was hij een beetje verkouden.
Dus al met al ook een hele poos niets gedaan.

Ook dan begin ik een paar dagen met alleen maar wat voorwaart- neerwaarts.
En veel overgangen zodat hij meteen weer lekker op het been is.
Geen zijgangen, geen verzameling en ook niet lang, ff een half uurtje rustig aan.

Als ik dat een paar dagen gedaan heb ga ik het rustig weer uitbouwen.
Als jezelf goed op je paard let voel je goed tot hoever je kunt gaan.

Ik merk ook aan Kawa dat als hij juist een paar dagen niet gereden is dat hij dan juist daarna er weer extra zin in heeft op voor me te werken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:48

Mijn paarden hebben altijd vakantie als ik ook vakantie heb.
De keren dat ik het aan een ander overliet(rijden etc) ging het altijd fout.
1x heeft mijn haffie dus de hele week in de box gestaan Boos!
Sindsdien blijven ze allebei op de wei en komt er niemand aan.
Als er wat is bellen ze maar naar huis en bij medische zorg hebben ze toestemming om de DA te bellen.
2 jaar terug is dit prima gegaan, jaar darna ben ik niet geweest en vorig jaar was ik net met beide paarden van stal verhuisd dus konden ze gelijk die week wennen aan hun nieuwe plek.

Van te voren bouw ik het werk wel wat af en eventueel het biks wat ze nog krijgen ook.
De week na de vakantie doe ik altijd rustig aan en daarna weer aan het wwrk