Moeilijke Ferro's????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Moeilijke Ferro's????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 13:57

Ik hoor toch wel vaak het verhaal om me heen dat ferro's moeilijke paarden zijn om te rijden...
Is dit nou ook echt zo of is het een fabeltje

Ik heb zelf een ferro en die is moeilijk maar met name op wedstrijden omdat ze heel veel spannning opbouwt maar dit is voornamelijk gekomen door haar vorige eigenaresse die heel veel last had van westrijdstress en dat overbracht op het paard.
Je zou kunnen zeggen dat het paard een soort van faalangst heeft.
Gelukkig heb ik al een paar jaar mijn eigen zenuwen onder de knie en kan ikzelf zonder spanning me proef rijden en nu begint het paard zelf ook wat meer te ontspannen en komen we eindelijk aan rijden toe.
Maar ik vind juist dat het paard een super karakter heeft ze wil echt voor je vechten en zal altijd voor je blijven lopen het enige is wel dat ze heeeeeeeeeeel erg jaloers is. als ik een ander paard eerst aaai voor haar kijkt ze me 2 dagen niet aan...

Wat zijn jullie ervaringen?/ideeen? over de ferro's?

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:50

Ik heb op een handelsstal een aantal Ferro's gereden en 3 van de 5 waren knap lastig. zowel met rijden als in de omgang. 1 daarvan was dan ook wel een hengst en dat was helemaal een etter. Ik denk dat het niet zoveel uit maakt of het een Ferro is of van een andere hengst. Er zaten ook genoeg moeilijke paarden tussen met een andere afstammeling.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:56

Ken er 1 en die was niet te hanteren. Maar 1 zegt natuurlijk niks.....

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:59

Ik ken er 1 en die is okee, alleen wat aan de kleine kant (1.58 / 1.59 ofzo).

Maar er valt ook weinig over te zeggen, want ook kinderen van Ferro hebben een moeder Haha! én een opvoeding.
Er zijn best veel factoren die het karakter van een paard bepalen Lachen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:04

Ik heb er een gehad.Hij was in de stal al moeilijk,en beleren was ook al geen pretje.Ben er uiteindelijk evengoed nog M startgerechtigd mee geworden,maar moest altijd met gevaar voor eigen leven opstappen want dat wilde hij dus absoluut niet hebben.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:04

ik heb het pas ook van iemand gehoord.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:07

Ik rij er nu een voor iemand en ik vind het een heel fijn dier, zowel op stal als onder het zadel, Goed hij verrast me wel eens........ maar voornamelijk omdat IK het dan verkeerd doe....... Hij is gewoon vrij onzeker en als ik hem niet heel duidelijk laat voelen dat ik op m zit en dat ik rechtsaf wil in draf dan raakt ie soort van in paniek en gaat ie met zn kop tussen zn voorbenen de bak rond............ ik krijg dus super zitles van m Haha! Haha! Haha! Als ik niet goed zit, dan mag ik eraf.......... Maar verder in zn stalmanieren heel, heel aanhankelijk en fijn dier

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:34

ik heb ook fijne ferros gereden een stuk of 3 ken ook een minder fijne. Maar dat zegt ook natuurlijk niks ik denk dat het mischien aan de opvoeding ligt en wat voorn bloed er van de moederskant in zit.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 18:48

hmm
Ik wist ook al niet wat ik ervan moest denken omdat die van mij idd ook zo geworden is door wat ze allemaal heeft meegemaakt en niet omdat het in haar karakter zit.
Ze wil juist keihard voor je werken en alles zo goed mogelijk doen.
Alleen zo goed dat het wel eens in je tegendeel werkt maar dat is beter dan dat ze niks voor je doen vind ik.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:56

ik heb een aantal jaren geleden dagelijks Ferro zelf meegemaakt en dat vond ik echt een schatje! Op stal was hij heel braaf, hij kon zich wel groot maken maar er zat geen kwaad in. Alleen scheren vond het niet zo leuk dan moest hij echt een kalmeringsmiddel.
Met rijden was hij altijd erg gemotiveerd, kon wel eens heet worden maar niet onhoudbaar of gemeen.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:37

'k ken een ferro waar niet op te rijden viel!

Er stond een jonge ferro (pensionpaard) op stal ( bij pensionstal waar ik langs woon) en daar viel gewoon niet op te rijden. Alles geprobeerd, maar niets hielp. Het was echt een super gebouwd paard, haalde alles makkelijk, ster, voorlopig keur...maar de ibop haalde ze niet omdat er niet op te rijden viel. Een B-proef was dus vaak gewoon opeens ook niet te doen, een een sprongtje deed ze dan ook ff niet, terwijl ze keigoed kon lopen en springen, echt, en dat vond ze ook kei leuk!! Er kon wel op gereden worden, maar vaak werd het opeens stop gezet in het hoofd van die merrie, was iets met hormonen waarschijnlijk! Ze begon dan te stijgeren en dan kon je hem maar beter op stal zetten, bleek later. Ze hebben verschillende mensen laten proberen, maar er viel niets aan te doen. Omhoog komen, en gewoon pissen als je dreef. Klinkt raar, maar zo was het wel. Wordt nu gedekt in de hoop dat het veulen niet ook zo wordt. Ook op stal niet te doen. Heeft zelfs een keer haar griffelbeentje in haar been gebroken door haar moeilijke gedoe. Maar echt super mooi paard!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:34

Stel deze vraag over een andere hengst en je krijgt denk ik net zoveel reacties met moeilijke verhalen. Zo spoken er van zoveel hengsten altijd maar verhalen rond. Er zijn er genoeg die wél fijn lopen en tevreden baasjes hebben hoor, alleen hoor je die nooit mekkeren.

Ferro is keur en preferent hoor jongens, dat is ie niet vanzelf geworden!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:46

Moeilijke Ferro's ? Je kan denk beter spreken van moeilijke ruiters

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:49

Dickie schreef:
Stel deze vraag over een andere hengst en je krijgt denk ik net zoveel reacties met moeilijke verhalen. Zo spoken er van zoveel hengsten altijd maar verhalen rond. Er zijn er genoeg die wél fijn lopen en tevreden baasjes hebben hoor, alleen hoor je die nooit mekkeren.

Ferro is keur en preferent hoor jongens, dat is ie niet vanzelf geworden!


En voldoende goedgekeurde zonen. Dat worden ze niet zomaar...

Plus nog leuk spul in de sport.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:49

ik ken er 1 die is knetter
en dat heeft niets te maken met moeilijke ruiters
dat ding is gewoon loco
maar ken er ook 1 die is heel fijn om te rijden

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:01

Ik heb dankzij een ferro merrie twee dagen met een buil op mijn hoofd thuis gezeten, dan kan ferro nog keur preferent worden maar dat interreseert me op dat moment niet.... Scheve mond

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 07:24

Hay, jij ook hier? Welkom.

Wat ik zie bij andere Ferro is dat ze normaal gesproken toch in de middenmoot vallen wat karakter betreft; niet bijzonder moeilijk maar ook geen Sambers.
Jouw merrie is ook wel een beetje een geval apart natuurlijk Knipoog Misschien maakt dat haar ook zo extra.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:36

Tyrza heeft gelijk, ferro is niet voor niets goedgekeurd. Ik heb zelf ook een merrie van ferro gereden en dat was een typische merrie, maar echt niet gevaarlijk! Je komt er toch niet achter of het van moeders of vaders kant komt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:50

Om te kunnen bepalen of Ferro moeilijke karakters geeft, zul je moeten nagaan met welke bloedcombinatie deze eigenschap optreedt.
Ik kan je bijna garanderen als er in de moederlijn veel directe Volbloedinvloed of Amor navoren komt dit zondermeer in het karakter van het produkt tot uiting komt.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:41

Ik heb ooit eens een Ulftmerrie gereden.. Zelfde vader dus als Ferro.. Mijn vriendin kon er niks mee, beest schoot compleet in de stress, maar met mij ging het dus wel goed.. Sja hoor ook vaak genoef verhalen over Ferro's die vreselijk lastig zijn.. Sja voor de hogere sport heb je wel een paardje nodig wat net dat beetje extra heeft denk ik.. het is dan aan de ruiter om dat in goede energie om te zetten, en dat is vaak erg lastig..

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:43

Ik heb in een grijs verleden ook eens een ferro gehad, maar dat was een relaxt paard om te rijden. Had alleen heel snel een stijve rug, maargoed dat komt in de beste familie's voor Knipoog

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:33

Ik weet een Ferro hengst lopen die Grand Pix klaar is. Hij was heel makkelijk zadelmak te maken, en tamelijk makkelijk op te leiden. Hij heeft een goed en aanhankelijk karakter.

Maar in de wissels wordt hij super gespannen. Zo gespannen dat hij terplaatse begint te springen en te trappelen.

Die mensen zijn al bij verschillende trainers geweest (oa Schiergen Heiner, Norbert Van Laak, De Ridder, ...)
En deze mensen vonden ook geen pasklare oplossing.

En na alle posts gelezen te hebben hier, heb ik toch de indruk dat ferro, heel gespannen paarden durft geven.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:42

Wij hebben op stal een Ferro staan en die kan erg lastig in de omgang zijn. Er zijn maar een paar mensen die hem kunnen benaderen. Hij gedraagd zich als een baby. Maar goed, springen doet ie super!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:56

ik heb tot nu toe 2 ferro kinderen gezien

allebei prachtig om te zien Kwijl

maar duivels om te rijden Bloos!

mijn persoonlijke mening:
ik denk dat de meeste ferro kinderen(dus niet alle Knipoog )
meer geschikt zijn voor ruiters met geduld en een consequente maar correcte hand (en wat meer ervaring)
dus niets voor mij want ik kan niet zo goed met duiveltjes overweg

maar zoals ik al zei dat is heel persoonlijk natuurlijk Schijnheilig

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:10

Is Jarwo dan echt de uitzondering, jongens?

Ik denk het niet hoor...