Schrikkerig paard... Hoe los ik dat op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Schrikkerig paard... Hoe los ik dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:32

Ik rij drie keer in de week een fries van 4 jaar, Boas.
Boas is nogal schrikkerig en met name als ik erop zit.
Enig idee hoe ik dat verhelp?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:43

Hoe lang is Boas nu onder het zadel?

Wordt er naast de 3 keer dat jij rijd, nog meer met Boas gedaan?

Wat voor voer krijgt Boas? en hoeveel?

Deze vraagjes om een beter beeld te krijgen!

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:54

cissie schreef:
Hoe lang is Boas nu onder het zadel?

Wordt er naast de 3 keer dat jij rijd, nog meer met Boas gedaan?

Wat voor voer krijgt Boas? en hoeveel?

Deze vraagjes om een beter beeld te krijgen!


Boas is sinds half maart onder het zadel. Naast de drie keer dat ik rijd wordt er helemaal niks met hem gedaan. Hij staat in de weide met nog twee friezen, dames. Boas is een ruin vanaf zijn tweede. Boas krijgt niks anders dan het gras waar hij op loopt en is gelukkig niet te dik of te mager...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:34

Ik heb je bericht verplaatst naar rijtechnische problemen.

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:58

Veel overgangen rijden, en het paard aan het werk houden, zorgen dat hij geen tijd heeft om op andere dingen te letten, zo was shariff ook en het helpt echt! het is misschien raar om in te zien, want omdat shariff zo schrikkerig werd ging ik juist niet veel draven omdat ik dacht dat die dan toch alleen maar wegschiet.. maar zulke paarden moet je juist veel in beweging houden en goed aan het werk zetten, dat die alleen nog maar op jou let Knipoog Succes!

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:00

Probeer te negeren indien hij ergens van schrikt. Het is net als met puppy's... indien jij hierop reageert beloon je hem en zal hij het blijven doen.
Dus gewoon negeren en probeer de "enge" dingen een beetje te ontlopen.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:34

Ontlopen lijkt me geen goed plan. Hij moet er toch een keer aan wennen, beter vroeg dan laat. Gewoon door rijden dus.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:38

Het ligt eraan waar hij van schrikt.

Als het ritsels zijn zou ik gewoon doen of mijn neus bloed en door rijden.
Is het bv een container of boomstam dan zet ik ze er altijd voor(somes even een mini strijdje) en laat ze ruiken , op dit moment ook belonen natuurlijk.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:42

Hij schrikt dus van voorwerpen en 'enge'dingen? of stiert ineens uit het niets weg?

Als hij gewoon schrikt van een voorwerp, dan zou ik hem in de bak of weide (daar waar hij niet weg kan) gaan trainen op voorwerpen, zet rare dingen in de bak en rijd er langsop, stel hem heel kort gerust en doe verder alsof er niks bijzonders aan de hand is. (evt, heel kort belonen, ligt aan je paard of dit verstandig is)

Wat ik vaak doe is schrik situaties uitlokken (indien je omgeving veilig is), schop eens met stijgbeugel tegen een verkeerbord/paal of trek hard aan een tak als je onder een boom doorloopt, dan creeer je schrikmomenten die zelf veroorzaakt en waar je dus op voorbereid bent, vaak handel je dan beter en leert een paard sneller dat hij niet bang hoeft te zijn en al helemaal niet als jij erop zit, want bij jou is ie immers veilig. Dat heb je hem met je eigen gemaakte schrikmomenten al laten blijken.

Oliefjuh

Berichten: 1209
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:16

goh.. die tips van cissie kan ik ook wel gebruiken Knipoog

Debski

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:40

Inderdaad gewoon lekker aan het werk houden.. Maarre is het echt schrikken / bang zijn of is het meer een spelletje?
Mijn friese merrie is nu drie kwart jaar onder het zadel en was in het begin superbraaf maar zit nu in een soort pubertijd volgens mij. Gooit haar hoofd de lucht in en doet net of er vreselijk enge dingen in de bak zitten. Advies negeren en aan het werk houden maar dat is niet altijd even makkelijk.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:53

cissie schreef:
Hij schrikt dus van voorwerpen en 'enge'dingen? of stiert ineens uit het niets weg?

Als hij gewoon schrikt van een voorwerp, dan zou ik hem in de bak of weide (daar waar hij niet weg kan) gaan trainen op voorwerpen, zet rare dingen in de bak en rijd er langsop, stel hem heel kort gerust en doe verder alsof er niks bijzonders aan de hand is. (evt, heel kort belonen, ligt aan je paard of dit verstandig is)

Wat ik vaak doe is schrik situaties uitlokken (indien je omgeving veilig is), schop eens met stijgbeugel tegen een verkeerbord/paal of trek hard aan een tak als je onder een boom doorloopt, dan creeer je schrikmomenten die zelf veroorzaakt en waar je dus op voorbereid bent, vaak handel je dan beter en leert een paard sneller dat hij niet bang hoeft te zijn en al helemaal niet als jij erop zit, want bij jou is ie immers veilig. Dat heb je hem met je eigen gemaakte schrikmomenten al laten blijken.



Verder; ga niets uit de weg. Ik hoor wel eens ruiters zeggen tegen iemand langs de kant "Haal die stoel daar eens even weg, daar kijkt ie zo naar". Dus niet doen.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:13

Sorella schreef:
Ik rij drie keer in de week een fries van 4 jaar, Boas.
Boas is nogal schrikkerig en met name als ik erop zit.
Enig idee hoe ik dat verhelp?


Vier jaar is ook nog behoorlijk jong!..
ik denk dat het een beetje aan de leefdtijd ligt!

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:49

bach bloesemremedies en daarvan de rescue. het helpt je pony leren vertrouwen i je nemen en doordat je dan zelf denkt dat het moet lukken schrik je zelf ook niet en je pony ook minder vaak

het helpt echt en het is absoluut geen doping

mijn pony schrikt ook veel ik heb hem een periode van dat spil gegeven is gewoon bij de drogist te koop en nu rij ik hem weer zonder dat spul maar hij heeft nu wel meer vertrouwen in mij

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:50

spul moet daar staan

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 13:21

Dank allen voor de reacties!
Ik houd hem al heel actief, maar toch weet het te presteren dat hij van iets wat ik niet hoor of zie (en dat zegt niets, dat weet ik...) heel erg schrikt. Gelukkig bokt of steigert Boas niet, maar hij gaat er dan ineens heel hard vandoor. In de bak is dat nog niet zo eng...want waar kan hij heen, maar ik zou op deze manier van z'n levensdagen niet naar buiten durven... Ik denk dat ik idd maar eens een hindernis baan ga bouwen. Hij vertrouwd alles veel meer (sterker nog, dan schrikt hij niet) als ik er naast loop. Of zou ik dat beter wel al rijdend kunnen doen? Is dat Bach Bloesemremedies/rescue een homeopatisch middel? Inwendig? Hmmm, vind ik toch een beetje eng om een middel te geven ervoor...