[AR]Beleren met 4-wieler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

[AR]Beleren met 4-wieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:07

Ik weet dat het beter is om met een 2-wieler te beleren, omdat dat gewoon veiliger is. Toch vraag ik me af wie hier met een 4-wieler hebben beleerd en of dat bevallen is? Ik vind het namelijk nogal wat om apart voor het beleren een 2-wieler aan te schaffen.


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:20

Wat ik beleerd heb was met een 4wieler. En volgens mij is Liberty bij ODK ook met een 4wieler beleerd. Ben niet anders gewend Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:20

Wij doen eigenlijk alle pony's met 4 wieler beleren. We doen het alleen voor onszelf dus dat is niet ieder jaar. Dus een sulky oid. ervoor aanschaffen is eigenlijk te veel van het goede.
Maar het is altijd goed bevallen. Voordat ze voor de kar gaan doen we wel alle commando's en tuigen leren aan de dubbele longe.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:29

Sjonniej schreef:
Voordat ze voor de kar gaan doen we wel alle commando's en tuigen leren aan de dubbele longe.


Ja tuurlijk, ik knoop niet zomaar een pony voor de wagen natuurlijk. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:32

Kans is groot op scharen als ze achteruitlopen dan bij een tweewielertje.
Ik zou dus niet snel met een vierwieler beleren. Een fout en je kunt een ingespannen carriere voor je paard wel vergeten.

Je suis Charlie.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:38

Cassidy: voorwaarts is voorwaarts. Ho is ho.
Als de pony dat in alle gevallen doet, dan pas gaat hij voor de wagen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:41

Ik heb het een keertje gehad bij het keren op een smalle weg (moet ook zeggen dat ik niet zoveel ervaring had) . En dan zitten er ook nog een paar pasjes achterwaarts bij en je staat geschaard.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:43

Cassidy schreef:
Ik heb het een keertje gehad bij het keren op een smalle weg (moet ook zeggen dat ik niet zoveel ervaring had) . En dan zitten er ook nog een paar pasjes achterwaarts bij en je staat geschaard.


Met beleren ga ik niet beginnen met keren op een smalle weg hoor. Knipoog
Het is natuurlijk wel van belang dat je onderdoor kunt draaien, opzich kan er dan vrij weinig gebeuren, mits het wagentje goed gebalanseerd is.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:44

Udinde is ook voor de vierwieler beleerd. (de splinternieuwe wagen van vaderlief Haha! )
Tweewieler is misschien beter, maar goed, als je die niet hebt, is het natuurlijk te gek om die daarvoor aan te schaffen.
Bij het eerste inspannen liepen Ilindra en Albert aan haar hoofd, dus achteruit kon ze niet.

@Sjonniej. je kunt je jonge paard nog zo goed inprenten dat ho, ho is en voorwaarts voorwaarts, maar als ze bang van de wagen zijn/ worden of het even niet meer weten, misschien zelfs licht in paniek raken, dan weten ze die commando's niet meer. Zo eenvoudig als jij het schrijft is het natuurlijk niet Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:46

jantina schreef:
@Sjonniej. je kunt je jonge paard nog zo goed inprenten dat ho, ho is en voorwaarts voorwaarts, maar als ze bang van de wagen zijn/ worden of het even niet meer weten, misschien zelfs licht in paniek raken, dan weten ze die commando's niet meer. Zo eenvoudig als jij het schrijft is het natuurlijk niet Knipoog


Ik vind dat je op dat moment je zweep moet kunnen gebruiken, dus daaraan moet je paard ook al gewend zijn als je hem voor de wagen zet.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:47

Ik heb mijn pony wel met een twee wieler beleerd omdat dat het enige was wat ik had, maar ik denk dat het met een vierwielige wagen ook moet kunnen. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het paard, als het een heel stressig beestje is zou ik misschien toch op zoek gaan naar een twee wieler, misschien kan je er één lenen. Ik zou er niet speciaal een voor gaan kopen.
Met een tweewieler zal je denk ik wat eerder de stap kunnen maken van de sleep naar de kar, maar je kan het overslaan van de twee wieler wel opvangen door wat verder door te gaan met een sleep erachter en extra voorzichtig beginnen met de kar.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:48

Uiteraard. Maar ik denk dat jij wat betreft het beleren prima op de hoogte bent toch? Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:51

viola schreef:
Met een tweewieler zal je denk ik wat eerder de stap kunnen maken van de sleep naar de kar, maar je kan het overslaan van de twee wieler wel opvangen door wat verder door te gaan met een sleep erachter en extra voorzichtig beginnen met de kar.


Ja dat denk ik ook. Ik denk dat je het voor een 4-wieler wat extra bevestigd moet hebben.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:33

Ik heb beide gebruikt voor verschillende ponny's.

Alle keren omdat ik niets anders in die maat had. Ik heb een 4wieler voor pony's tot een meter. En waar Dennis stond hadden ze een 2wieler voor pony's van ong 90 tot 110. Ik heb nu een echt koerssulky, daar kan alles van shet tot paard voor.

Ik heb er 2 beleerd voor de 4wieler. Een pony van 80 cm(die dus te klein was voor beide 2wielers) en Tess van Yaar(toen had ik zelf nog geen 2wieler).
De rest heeft voor de 2 wieler(Dennis, Tammy die van Max geweest is, Daisy van flubber, Tamaartje van Anneke) of sulky gestaan(Otje van Anke)

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:26

Tessebes schreef:
Ik vind dat je op dat moment je zweep moet kunnen gebruiken, dus daaraan moet je paard ook al gewend zijn als je hem voor de wagen zet.



Natuurlijk kan je paard in paniek raken, maar dan zal hij toch echt voorwaarts moeten.
Wij doen met longeren ook onwijs veel met de zweep, dat ze er niet bang van zijn, maar wel respect.

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:10

Ik heb mijn shet voor een 4-wieler beleerd en heb nu een 2-wieler. Met allebei de wagens is het 1 x mis gegaan. Met de 4-wieler sprong er een hond bovenop d'r en sloeg ze met d'r been over de bomen heen en met de 2-wieler raakte ze tijdens een vreugdebokje de achterkant van de kar. Ik moet zeggen dat het in deze 2 gevallen niet heeft uitgemaakt of het een 2- of 4-wieler was, omdat mijn ponytje in panieksituaties alleen maar wegrent, maar als je paard de neiging heeft in paniek zijwaarts weg te springen, of achteruit te gaan, zou ik een 2-wieler aanraden.

* Whoops heeft een 2e premie gehaald!!
* Ik heb eindelijk een profiel aangemaakt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:33

tinkerbell heb ik beleerd met een 4 wieler, niks geen problemen mee gehad. mijn instructeur en tevens proffesioneel africhter van men-paarden, beleerd altijd met 4 wieler, hij zegt dat met 2 wielers net zoveel fout kan gaan

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:41

2 wielers slaan toch ook eerder om, dacht ik?

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:55

Danno is ook beleerd voor een 4 wieler(marathon wagen) en op een prof. stal.

Er ging genoeg man mee om 'ongelukken' zoals scharen op tijd te herstellen.
Gelukkig had ik toen een braaf paard die ook niet verder ging toen hij niet verder kon.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:13

rydar is ook beleerd met 4 wieler door mijzelf.. en is allemaal goed gekomen..

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:47

quinto is ook beleerd voor een 4 wieler, ik liep er eerst naast, terwijl mijn werkgever op de bok zat. ging ook erg goed.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:53

Sjonniej schreef:
2 wielers slaan toch ook eerder om, dacht ik?


Ligt aan het zwaartepunt van de wagen, dat moet gewoon zo laag mogelijk liggen.
Een hoge smalle 4 wieler waar het zwartepunt te hoog van ligt zal eerder omslaan dan een lage brede 2 wieler waar het zwaarte punt laag van ligt.
Hoe denk je dat de dresseerkar aan zijn naam is gekomen of waarom er een rubriek 2 jarige tuigpaarden voor de dresseerkar bestaat


jessie1234
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:42

ik heb wel eens met beleren met paard en koets omgelegen.
ze ging achter uit lopen en liep de koets vastdan kan je alleen nog maar om(paard had niks)
is veiliger om met 2 wieler te beleren.
misschien kan je een 2 wieler bij iemand lenen of huren.

groetjes jessie

Onze dochter Megan Dewi 09-12-2007

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:05

Fie is ook met een vierwieler beleerd.

Eerst in het dubbelspan naast een ervaren paarden en daarna alleen.
Dat ging prima, geen problemen mee gehad...

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:08

wij doen het gewoon zo:
eerst tuig er op en bit in en longeren met dubbele longe zodat ze de comando's leren

dan er achter lopen en het zelfde weer doen,
eerst iets lichts er achter zoals een ploeg ofzo zodat ie merkty dat er iets achter hem zit
dan een kar er achter
maar over het algemeen als je paard een mak en nuchter beestje is gebeuren en niet veel rare dingen

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers