Hond moet op een speciaal nierdieet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Hond moet op een speciaal nierdieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 18:16

M'n koningspoedel(jaja zo'n hele grote) is al een hele poos aan het jojoën met z'n gewicht.Omdat ie al die tijd al met lange tanden eet,hebben we geprobeerd om hem maar op ander voer te zetten.Maargoed geen verandering en hij blijft maar afvallen,hij weegt nog maar 16,5 kilo en zou minimaal 25 moeten wegen.
Toch maar een afspraak gemaakt bij de DA voor vandaag,z'n ent halen en ook maar gelijk een bloedonderzoekje.Gelukkig bleek het geen suiker te zijn,maar ze zou ons vanavond met de uitslag bellen.
En idd net een telefoontje gehad,we waren er vroeg bij,maar toch z'n nieren zijn aan het aftakelen.Oke hij is 12 jaar en dat is al oud voor een poedel,eens gaat dat proces nou eenmaal beginnen,maar het is niet leuk om te horen. Verdrietig
Dus in overleg met de DA besloten dat hij op een nierdieet moet.Geen idee wat er dan in het voer veranderd en waarom hun alleen dat voer verkopen.Ze vertelde wel dat het van het merk royal canin is,maar dat de gewone dierenspeciaalzaak dat niet mag verkopen.Dit is dus iets wat m'n hond dus nodig heeft(en voor de duidelijkheid hij zal het krijgen ook),maar dat je voor een rottige 2 kilo 10 euro moet neerleggen vind ik schandalig!
Zijn er meer hondenbezitters die hun hond op een nierdieet hebben zitten en is het idd alleen maar verkrijgbaar bij eigen DA of is dit ook bij een dierenspeciaalzaak te koop?
En zijn de honden er echt bij gebaat,knappen ze hier echt van op?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:43

ik kan hierover geen tips geven
wel balen zeg voor je hond! en idd erg schandalig dat het zo duur kost,
je ouders moeten ondertussen gaan extra werken om je hond te onderhouden
sterkte ermee!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:48

Als je op de website kijkt van Royal Canin kijkt zie je dat ze speciaal dieet voer hebben en daarbij staat inderdaad vermeld dat het alleen via de dierenarts te verkrijgen is.

Op zich wel een goed idee omdat het op dokters advies gevoerd moet worden en niet zomaar door iedereen verkocht kan worden, het nadeel daarvan is dat het inderdaad ontzettend duur is.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:55

Onze hond moest ongeveer 4 jaar geleden ook op dieet vanwege haar nieren. Ze moest ook ontzettend duur eten hebben (volgens mij hetzelfde) en ze weigerde het te eten. Nadat ze een week heeft geweigerd heeft ze haar gewone brokken weer gekregen en is al 3,5 jaar over datum, zoals de dierenarts het zei!
Maar om nu te zeggen dat jij je hond ook gewoon eten moet geven doe ik niet. Ik ben natuurlijk geen dierenarts!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:03

In het nierdieet is het energiegehalte hoger dan in seniorvoeding.
In het nierdieet zijn het fosfor- en eiwitgehalte lager dan in seniorvoeding.

bij nierfunctieverlies is de energiebehoefte juist verhoogd, moet verdere voortzetting van de ziekte worden vertraagd en moet gezorgd worden dat de hoeveelheid afvalstoffen zo klein mogelijk blijft, waardoor de hond zich beter voelt.
De verdere achteruitgang van de nieren wordt vertraagd door de opname van fosfor zo laag mogelijk te houden.

Afhankelijk van de mate van verlies aan nierfunctie moet de opname van eiwitten worden beperkt om zo de hoeveelheid afvalstoffen zo klein mogelijk te houden.

Voedingsmaatregelen kunnen de nieren niet genezen, maar wel de levensverwachting verlengen en het welzijn van de hond verbeteren.

Mijn vorige hond had nierkanker en heeft nog ongeveer 2 jaar gelukkig geleefd na de constatering. Het is inderdaad duur voor maar dat is een feit.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:40

Onze kat leeft ook op een nierdieet van Royal Canin. 32 Euro voor 4 kilo. Valt per dag nog best wel mee Haha! Ze eet als een bootwerker, dus dat zit wel goed (gelukkig, anders had ik 4 kilo brokjes voor Jan-met-de-korte-achternaam gekocht Scheve mond)

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 21:22

Bedankt Cheveyo voor je duidelijke uitleg.Ik snap nu dus wat voor nut dat voer heeft en dat het niks geneesd,maar alleen de levensduur verlengd.Morgen gaan we iig een aantal proefzakjes halen om te kijken welke hij het lekkerste vind.Ik hoop iig dat ie weer wat gaat aankomen want hij is gewoon eng mager Scheve mond

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:27

Graag gedaan, het is wel naar om te weten dat je dier het heeft maar als je de gevolgen enigszins kunt onderdrukken is dat alleen maar fijn. Op het eind kon onze hond het niet meer verteren en gaf geen ontlasting meer. Hij heeft alle ontlasting in zich gehouden en werd maar dikker en dikker, je kan je wel een beetje voorstellen hoe dat moet zijn geweest voor dat dier, die van ons mocht helaas maar 7 jaar worden. Ik hoop dat je hond zich een stuk beter gaat voelen door dit voer.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:30

tja, duur is het wel. maar dieren knappen er zeker wel van op!!

wees blij dat je geen dog hebt Haha! die eten meer dan een koningspoedel.