Wat is het doel van de daas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Wat is het doel van de daas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 19:56

Iedere zomer weer wordt mijn paard opgevreten door de dazen.
Gelukkig heb ik inmiddels een aantal dingen waardoor ik het voor hem wat aangenamer kan maken in de wei en tijdens het rijden.
Maar als ik dan op een dag als gisteren weer op zo'n tien vierkante cm dik 20 tot 30 dazensteken zie, nog gewoon door de Bucas Buzz-off deken door, vraag ik me toch echt af waarom er dazen zijn.

Wat voor nut heeft zo'n daas nu voor de natuur? Buiten het lek steken van mijn paard dan hè Knipoog


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:57

dat vraag ik me nou ook af Scheve mond

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:05

Het nut van de daas is het treiteren van paard en ruiter tot beiden lek zijn of er (bijna) ongelukken gebeuren. Meestal tot groot vermaak van onwetende toeschouwers dat de vreemde capriolen meestal wel op prijs stellen Haha!
Of ze zijn door ruitershops ism deken- en vliegensprayfabrikanten in het leven geroepen ter verhoging van de winst Boos!
In beide gevallen houdt de ruiter er een uitgezogen gevoel aan over.

Iedereen die het èchte nut van dazen kent mag het laten weten.


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:07

Welke dingen heb jij ondertussen gevonden?
Mabel is ook niet veilig onder haar Bucas Buzz-off en meurend naar de knoflook en azijn en veerust...
Terwijl ze tussen 15 andere staat zonder deken

Ik snap het nut ook niet

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:08

Marreke schreef:
Het nut van de daas is het treiteren van paard en ruiter tot beiden lek zijn of er (bijna) ongelukken gebeuren. Meestal tot groot vermaak van onwetende toeschouwers dat de vreemde capriolen meestal wel op prijs stellen Haha!
Of ze zijn door ruitershops ism deken- en vliegensprayfabrikanten in het leven geroepen ter verhoging van de winst Boos!
In beide gevallen houdt de ruiter er een uitgezogen gevoel aan over.

Iedereen die het èchte nut van dazen kent mag het laten weten.

Ja, moet je eens zien wat Mabel allemaal voor trucjes kent, als we aan het warmstappen/droogstappen zijn. Iedereen vind ze altijd erg grappig, maar ziet niet in hoe zielig het eigenlijk is, en hoe moeilijk ik er op zit Clown

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:15

Ik heb het niet voor niets over "onwetende toeschouwers" die de ernst van de situatie niet in kunnen schatten.

Op een site gevonden:
Last van dazen?
Meng 1 deel water, 1 deel azijn en 1 deel dettol en spuit dit op het paard, Gegarandeerd 5 a 6 uur geen last van dazen.

Wie heeft dit geprobeerd en werkt het echt?

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:16

Ik spuit altijd azijn met citronella, en kan niet echt zeggen dat het werkt.
Maarja, mijn paard heeft zo'n lekker bloed dat ze de moeite nemen om in veerust + azijn stank door een bucas heen te steken

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 20:17

Ik heb een middeltje bij de ruitershop gehaald wat redelijk goed werkt.
Het stinkt verschrikkelijk, maar dat kan me niets schelen.
Er zit iets van hertshoornolie of zoiets in geloof ik.

verder heb ik niet het idee dat knoflook voeren bij Mijn paard helpt, dus daar ben ik niet mee verder gegaan dit jaar.

Tevens heb ik nu een vliegndeken met hals en zadeluitsparing die ik tijdens het rijden kan gebruiken. Het is geen gezicht, maar Laiser loopt een stuk rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:18

Marreke schreef:
Ik heb het niet voor niets over "onwetende toeschouwers" die de ernst van de situatie niet in kunnen schatten.

Op een site gevonden:
Last van dazen?
Meng 1 deel water, 1 deel azijn en 1 deel dettol en spuit dit op het paard, Gegarandeerd 5 a 6 uur geen last van dazen.

Wie heeft dit geprobeerd en werkt het echt?

3 jaar geleden al geprobeerd
werkt 2 minuten Lachen
maar dat is net zo lang als alle andere zooi Lachen

Thee met azijn zou ook helpen
ook 2 min.

Knoflook in het voer (al bijn amet kerst begonnen want het moest goed in het bloed zitten)
Hielp niks

wie het dazen spul uitvind, hoeft nooit meer te gaan werken en kan kopen waar die zin in heeft Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:24

Begin je nu weer over het nut van de daas ? Haha!

Volgens mij heeft de daas hetzelfde doel als mensen: overleven.
Dus eten / drinken en daarna dood gaan.
Niet leuk voor ons en voor onze paarden
Van mij mogen ze ook opbokken Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:50

Ze dienen als voedsel voor andere dieren, net als alle andere enge insecten waar ik het liefst meteen een kill-middel voor uit wil vinden Tong uitsteken

لا شيء يدوم

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:53

Maar welke vogel of ander dier eet de daas?


gaan we die fokken en uitzetten Haha!

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:55

RK's nieuwe doel in het leven Tong uitsteken
Ik zou het zo snel even niet weten, misschien weet Google het wel Lachen

لا شيء يدوم

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:56

Ben ik ff blij dat hier geen tot weinig dazen zijn Haha! In het park komt ik er in de zomer soms een paar tegen (ga niet zo vaak naar het park) en op stal heb ik helemaal nergens last van, nog nooit eens gezien. Er zitten wel veel vliegen en kleine (steek)vliegjes waar mn paard last van heeft Boos!

Gamble

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:34

Hoewel de meeste vliegen alleen 'vies' zijn, kunnen een paar pijnlijk bijten. De bekendste daarvan zijn de dazen of paardenvliegen. Met name de Regendaas kan zeer pijnlijk bijten. Het vrouwtje heeft, net als veel vrouwtjesmuggen, bloed nodig om eitjes te kunnen maken. Muskieten echter hebben een injectienaaldje dat ze bijna pijnloos door de huid steken. Dat het later toch jeukt, komt door een allergische reactie van het lichaam op de bloedverdunners die muggen in de wond spuiten. Vrouwtjesdazen echter hebben een paar vlijmscherpe kaken. Hiermee snijden ze een klein stukje huid en het daaronder liggende vlees kapot. Het bloed dat dan naar buiten komt zuigen ze op met een zuigtong. De beet voel je goed en als er veel dazen zijn, wordt je er helemaal gek (daas) van. De regendaas bijt vooral vlak voor een regenbui of onweer. In rust vouwen dazen hun vleugeltjes als een dakje boven hun lichaam op, zoals linksonder. Als ze actief rondlopen, zoals rechtsonder op onze auto, dan worden de vleugels iets gespreid gehouden. Je kunt dan mooi het gestreepte lichaam van de Regendaas zien, maar ook de prachtige tekening op de vleugels. Het allermooiste aan de dazen zijn echter de ogen. Die hebben schitterend gekleurde streepjes, of een spel van lijnen, zoals bij de Regendaas. Een aantal soorten kun je thuisbrengen aan de hand van het patroon of de kleur van lijntjes in de ogen dit hwb ik gevonden Haha!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:41

Wie heeft dat geschreven?? Verward
Het lijkt wel alsof hij dazen als huisdier heeft.
Als dat zo is weet ik er nog wel een paar die een tehuis zoeken. Hier hebben we er genoeg. Ik doneer ze graag *LOL*

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:43


kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:47

Patricia schreef:
Wie heeft dat geschreven?? Verward
Het lijkt wel alsof hij dazen als huisdier heeft.
Als dat zo is weet ik er nog wel een paar die een tehuis zoeken. Hier hebben we er genoeg. Ik doneer ze graag *LOL*


hahahaha wat grappig geschreven...

ik heb ook het idee dat de auteur van het stukje, daaslievend is.

ik niet!!ik heb mij van de week dus ook afgevraagd waarom deze onnuttige dieren leven....

een mug wordt gegeten door vogels, maar een daas??????

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:05

ik snap ook niet dat je daaslievend kan zijn, voor mij zijn het een van de enige soorten waarvoor ik geen geld voor zou schenken aan een dierenactivistengroep om te uitroeiing te voorkomen Haha! . Ik ben mee met het plan van RK, we gaan daaseters fokken en uitzetten
edit: heb juist gevonden dat de larven van een daas al op het menu staan van een kievit Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:19

xKatleentjex schreef:
ik snap ook niet dat je daaslievend kan zijn, voor mij zijn het een van de enige soorten waarvoor ik geen geld voor zou schenken aan een dierenactivistengroep om te uitroeiing te voorkomen Haha! . Ik ben mee met het plan van RK, we gaan daaseters fokken en uitzetten
edit: heb juist gevonden dat de larven van een daas al op het menu staan van een kievit Haha!

Ik zou wel geven aan een dierenactivistengroep
Als je ze uitroeit verstoor je het natuurlijk evenwicht. De 'kringloop' zeg maar. En da's nou net wat we niet moeten hebben... Haha!
Maar ik ben zeker niet daaslievend.. Al hebben we ze hier gelukkig niet zo veel...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:25

Amethyst schreef:
Als je ze uitroeit verstoor je het natuurlijk evenwicht. De 'kringloop' zeg maar. En da's nou net wat we niet moeten hebben... Haha!
Maar ik ben zeker niet daaslievend.. Al hebben we ze hier gelukkig niet zo veel...

ik zou niet weten wat ik verstoor, tenzij ze nog een ander nut hebben dan mij elke zomer mn paarden te laten slaan om hun te verlossen van die vervelende bijtende dazen met jeukende dazenbeten Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:32

Tuurlijk hebben ze nut Lachen
Ze dienen o.a. als voedsel voor dieren en de dazen zullen op hun beurt ook wel weer beestjes eten die ons overlast bezorgen Lachen
Zo houdt alles elkaar in evenwicht Lachen

Goh, wat klink ik weer wijs Clown *kuchestik*

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:34

dazen eten volgens mij alleen bloed, dat bezorgd me geen overlast Haha!
en ik kan nog geen dieren vinden die dazen op het menu hebben, maar ik denk dat die nog andere insecten kunnen eten als alternatief Clown

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:41

Ik ben nog steeds erg blij dat ik in een redelijk daas-arme omgeving woon Haha! Ik kom er hier af en toe eentje tegen (meestal wel gelijk het formaat van een kleine vogel, lijkt wel of die krengen groter worden naarmate er minder zijn Scheve mond)....
We hebben hier op stal 1 paard staan waar echt alle dazen die er hier zijn op af komen, dat is gewoon zielig, arme dier zit helemaal onder de bulten. Het enige wat daarbij enigszins helpt is veerust.
Mijn paard vinden ze gelukkig niet lekker.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:42

Katleentje: Indirect staan dazen wel op het menu. Zie je voorbeeld van kievits maar..
Die eten de larven, wat dus weer zorgt voor een verminderde populatie dazen Lachen De natuur pakt het probleem bij de kern aan, en bestrijdt niet (of minder) de symptomen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, zomerpad en 32 bezoekers