HELLUP!!!!! Paard loopt gewoon door me heen als iker meeloop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

HELLUP!!!!! Paard loopt gewoon door me heen als iker meeloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-02 18:39

Ik heb mee gevaast met mn vriendin die net een verzorg paard heeft. Het is eeen 2,5 jarige trakhenheimer (als je het zo schrijft). Maasr heeft nog nooit met iemandaan de hanmnd gelopen. Hij is nu verhuist naar een pension stal. Hij is zelfs de afgelopen 3 maanden niet buiten zn hok geweest. Frusty Echt asociaal. Maar wie hadden hem meengenomen om los te laten, maar mijn vriendin lukte het echt niet om er normaal mee te lopen Huilen Ze loopt net of zij er niet is. Mijn vraag iss nu: Hoe verhelp je dat, misschien een bit in, maar hij is supersterk hij loopt echt waar hij zelf wil. Het is echt een super lief paardje in zn stal Haha! en die gangen Vingers aflikken, maar buiten de stal is het echt niet meer normaal. Het was wel grappig om te zien hou blij hij was om los te lopen, maar hij wou gewoon door de ketting heen aat als deur zegmaar gebruikt wordt, dus het wordt heel lastig om dit paardje een beetje op te voeden


Illusionlover2002
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Belgie

HELLUP!!!!! Paard loopt gewoon door me heen als iker meeloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 18:44

avantilover schreef:
Ik heb mee gevaast met mn vriendin die net een verzorg paard heeft. Het is eeen 2,5 jarige trakhenheimer (als je het zo schrijft). Maar heeft nog nooit met iemand aan de hand gelopen. Hij is nu verhuist naar een pension stal. Hij is zelfs de afgelopen 3 maanden niet buiten zn hok geweest. Frusty Echt asociaal. Maar we hadden hem meengenomen om los te laten, maar mijn vriendin lukte het echt niet om er normaal mee te lopen Huilen Ze loopt net of zij er niet is. Mijn vraag is nu: Hoe verhelp je dat, misschien een bit in, maar hij is supersterk hij loopt echt waar hij zelf wil. Het is echt een super lief paardje in zn stal Haha! en die gangen Vingers aflikken, maar buiten de stal is het echt niet meer normaal. Het was wel grappig om te zien hou blij hij was om los te lopen,
maar hij wou gewoon door de ketting heen als deur zegmaar gebruikt wordt
, dus het wordt heel lastig om dit paardje een beetje op te voeden


Beetje op het nederlands letten he hahahhah

Illusion lover

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:25

Als ik het goed begrijp Knipoog , is het paard lastig om mee aan de hand te lopen.

Wij hebben dat ook wel met onze pony's gehad. Meestal lopen ze te snel en als je ze dan probeert tegen te houden met het halstertouw, draaien ze hun hoofd van je weg en zijn ze zo sterk in de nek dat je niets te zeggen hebt.

In zo'n geval, moet je echt zelf wel sterk proberen zijn, door bvb. het halster aan de zijkant vast te houden (aan de "neusriem") en naar je toe te rekken en terwijl je elleboog (van de hand dat vasthoudt, dus de arm het dichtst bij het paard) in zijn nek duwt. Dan 'breek' je als het ware de nek (niet echt, maar op die manier belemmer je het weglopen).
Maar dit moet je dus doen als je ziet dat je niet meer kunt houden en het gevaarlijk wordt (verkeer enzo).

De bedoeling is natuurlijk om het niet zo ver te laten komen. Meestal helpt het om je paard een snoepje te geven achter je, op het moment dat hij je aan't voorbijsteken is. Dan zal hij na een tijd door hebben dat hij achter je moet blijven (ik loop liever met mijn paarden achter me dan aan de schouder) en dan is het na een tijdje al voldoende je hand uit te steken om hem eraan te doen herinneren dat hij achter je moet.

Erg moeilijk uit te leggen.
Het beste is natuurlijk met 2 zijn en een goed beleerd paard laten meewandelen.
2,5 jarigen zijn niet de meest geschikte verzorgpaarden omdat ze een ervaren leermeester nodig hebben. Lips are sealed

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:02

tipje, maak het halstertouw als je links van je paard staat aan de rechterkant vast, sla het touw een slag om de neusriem en haal hem door de linkerring heen, aan dat stuk hou je hem vast, daar hebben ze meestal ook respect voor!!
werkte bij mij heel goed bij twee niks gewende oersterke frieze veulens!!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-02 21:03

Harstikke bedank visie en toeties. Het kolpt helemaal wat je zegt visje. Ik zal het nu proberen met een snoepje als dat niet werkt dan met mn elleboog, als ik bij zijn hals kom Haha! het is zion reus, nee hor dat lukt wel. Ik ga dinsdag weer en dat hor je van mij hoe het gegaan is. Ook zal in het halster touw zo doen. Knipoog Is het mischien geen idee om een hoofdstel te gebruiken als dit niet hreelpt???? Verward Ik hoop iniedergval dat dat niet nodig is. doeggggg

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:54

je kan een "kettingtouw" kopen ( een halstertouw met aan het eind een stuk ketting). Deze haal de dan door de ring aan de linkerkant heen , klaat hem over de neus doorlopen naar de ring aan de rechterkant, en dan naar de ring naar boven toe. Als je dan 1 keer trekt, staat ie meteen stil ( en anders na een paar keer zeker wel Haha! )

Dit een tijdje herhalen en daarna heeft ie zo'n respect voor je, dat ie wel 2 keer nadenkt.

Belanrijk: alleen trekken als het nodig is, want het doet hem pijn, en anders is het niet reeel!

Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-02 22:22

Is dat die ketting wel eerlijk Verward . Ik bedoel ze weet volgens mij niet beter. Schijnheilig Ze heeft nooit geleerd om mee te lopen. Huilen Ze had dit natuurlijk gewoon als veulen al moeten leren. Hoe doe je dit bij veulens eigenlijk, maar als het dieketting gewoon normaal is zalk eens ff inkopen gaan doen Haha!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 23:01

sterker nog: je leert dat met die ketting met T-team ( rustig en natruulijk je paard kalmeren). En ja hoor, als je je paard een tik geeft, kan dat toch ook? Je leert hem een keer wat de gevolgen zijn als ie door je heen loopt, en als ie slim is, doet ie het niet meer, en dan heeft ie het ook niet meer nodig. IK ben van mening dat je het ze beter een keer goed kan leren, dan honderd keer een klein tikje te geven. Enne: ik doe het bij mij paarden, en ze staan happy en netjes op stal. Je paard moet naar jou luisteren en niet door je heen lopen. Ik denk dat als je er netjes mee omgaat, dus het alleen doet als ie tever gaat, het geen probleem is..

p.s. als ze het niet weet en je hebt het al heel lief geprobeerd en ze luisterd niet, dan zal ze het toch een keer moeten leren

Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 12:03

Merel, wat jij bedoelt is een zgn. "hengsteketting". Ik persoonlijk zou daar erg voorzichtig mee zijn!!! Avanti komt niet als erg ervaren over (is niet boos bedoelt, je moet ergens beginnen Knipoog !) en met zo´n hengstenketting kan je sneller iets fout als goed doen!
Ik gebruik bij grondoefeningen ook vaak een hengsteketting, alleen heb ik me wel door een instructrice uitgebreid laten uitleggen, hoe zo´n ding te hanteren is!
Daar vind ik de tip van Toeties zinvoller! Probeer of jullie iemand kunnen vinden, die jullie het "aan de hand lopen" kan laten zien. Met konsequent gedrag, heb je in ca. een half uurtje een gehoorzaam paard ( *LOL* gezien bij Birger Gieseke, op een PNH cursus Knipoog !).
Bij mijn paard was de rangorde duidelijk na een weekend-cursus met vééél oefenen *LOL* (niet helemaal volgens PNH, maar wel zoiets!).
Als ook bij jullie eenmaal vaststaat wie de baas is, lukt het ook met "aan de hand lopen" !
Veel succes en nogmaals, laat je helpen door iemand met ervaring!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 13:38

Ze heeft ook hele dikke achterbennen, weten jullie wat je daaraan kan doen of gewoon e dierenatrs bellen?

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 13:52

Aangaande meelopen zou ik zelf erg consequent zijn. Komt het paard erlangs dan snel wenden en de andere kant oplopen, zodat ze merken dat ze achter je moeten blijven. Ook bijvoorbeeld even stilzetten en een paar pasjes achterwaarts laten gaan.
Die dikke benen? Kunnen dat stalbenen zijn? Je zegt zelf dat het paard eigenlijk altijd in z'n box staat. Kijk of je meer beweging kunt geven (lekker los zetten in een landje of paddock). Dan kan hij zijn energie kwijt, zullen zijn benen dunner worden en zal het leiden vanzelf ook beter gaan.


Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 13:57

kan je hem niet even in de stapmolen zetten ?en dan effe gaan wandelen ?of mag een paard op die leeftijd nog niet in de stapmolen ?dat trucje van visje lijkt me ook wel handig met dat snoepje...en die elleboog
nou veel geluk !!!

Kusje Kusje Kusje

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 16:04

Dus eerst een beetje laten wennen. Maar hartikke bedankt voor de tips in ikIk verzorg hem nog maar 3 dagen, en daarvoor heeft hij 3 maanden stil in zijn stal gestaan, zefs geen 1 keer eruit dus dat van die benen klopt wel. Ik ga het allemaal proberen en ik hoop dat het werk, die an dat omsraaien vind ik ook erg goed. Haha! IK denk dat hij met 2.5 wel in de stapmolen mag, maar dat moet ik hem nog helemaal leren, want ik denk dat hij die molen helemaal verot trap Haha! maar ik ga het rustig opbouwen. Bedankt voor al jullie tips ik ga het zeker proberen en vertel jullie hopelijk dat het gelukt is Haha! doegiessssssssss


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 72 bezoekers