Equest overdoseren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Equest overdoseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:30

Bij de boerenbond heb ik vandaag een wormspuit gekocht voor de pony's, en pas toen ik thuis was zag ik dat ik per ongeluk Equest heb meegekregen ipv het merk dat ik anders gebruik (naam even vergeten). Nu vind ik het gene probleem om dat in de pony's te gooien, maar ik dacht dat er rond Equest nogal wat problemen bekend waren met paarden die koliek krijgen/dood gaan na Equest gebruiken.

Ook hoor ik regelmatig dat je een paard eigenlijk moet overdoseren om te voorkomen dat de wormen resistent worden. Nu geef ik onze shetten (1 m hoog, 8-10 jaar oud) altijd precies genoeg voor hun 250 kilo, maar zou overdoseren van Equest schadelijker zijn dan overdoseren van andere middelen?

En wat is er waar van de Equest-rampverhalen?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:48

Lijkt me niet dat er paarden aan dood zouden gaan, want dan wordt het middel direct verboden..

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:01

overdosseren moet je nooit doen, gewoon hanteren wat de wormenspuit aangeeft!
ieder ontwormingsmiddel is anders maar is zeker geen dodelijk en gevaarlijk middel.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:02

Ik heb ook nooit van die verhalen over Equest gehoord. Ik geef mijn pony altijd de hele spuit ervan (op aanraden van de DA), hij is zelf 450 kilo en hij leeft nog steeds! Tong uitsteken
Ik denk ook dat als het middel schadelijk zou kunnen zijn ze het allang uit de handel zouden hebben gehaald.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:10

Altijd iets overdoseren want dan voorkom je dat er nog wormen blijven leven en zo resistent worden voor het wormenmiddel. En dan heb ik het over iets he niet een halve spuit. Ik heb een D-pony en 2 jarigen en die krijgen van mij altijd een hele spuit.

Come over to the dark side, we have cookies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:21

Toevallig gisteren met de dierenarts over gehad.Veel ontwormingingsmiddellen kunnen geen kwaad bij overdosering, liever te veel dan te weinig BEHALVE Equest die kan wel kwaad.Hij sprak inderdaad over dode paarden ben er eigenlijk verder niet op in gegaan omdat het een ontworming is die ik niet gebruik.Hij zij ook dat een zware overdosis geen enkele zin had een beetje zo'n 50kg.kan met iedere ontworming.Hij heeft toen de schatting van mijn paard gedaan en dat was minder dan ik dacht .Ze zou zo'n 600 kg wegen.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:29

1 van mijn paarden heeft pas koliek gekregen van equimax, misschien dat je dat bedoelt ? Omdat dat tegen lintworm werkt...ze schijnen (als ze dood gaan-de wormen dan) in een "bal" eruit te komen, die dan voor problemen (lichte verstopping) zorgen, zo ook bij mijn paard. Ik heb overigens de mest met de worm-bal niet kunnen vinden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:51

Ik dacht inderdaad ook dat Equest wat heftiger was dan andere middelen, Silvana. Vanavond heb ik de spuit er maar in gezet (werkte trouwens erg prettig, ook die vergrendeling vind ik wel zo betrouwbaar, beter dan de standaard draairing) en ik heb de pony's allebij de helft gegeven. Dat is voor 275 kilo per beest en ik schat dat ze zo'n 250 wegen. Dat leek me wel netjes, vooral omdat je in het zomerseizoen met de grasbuikjes en dito zwembandjes toch moeilijker het gewicht kunt bepalen. Maar ik zal ze morgen wat extra in de gaten houden, vooral [***], die wat minder in zijn vel zit (nog steeds plukken wintervacht) en ik het idee heb dat zijn lentespuit (gewone met ivermectine) wel eens over datum zou kunnen zijn geweest. We zullen zien.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:53

Equest kan problemen geven bij paarden die erg besmet zijn met bloedwormen. Het middel doodt ook de wormen die ingekapseld zitten in de darmwand. Als dat grote aantallen zijn krijg je dus echt een beschadigde darm.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:49

Equest is wel degelijk gevaarlijk bij overdosering.
Sharif heeft vorig jaar (van de dierenarts) Equest gehad maar ze weigerde het toe te dienen voor hij gewogen was, overdosering kan rampzalige gevolgen hebben, kijk alsjeblieft uit.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:19

Polly schreef:
Equest is wel degelijk gevaarlijk bij overdosering.
Sharif heeft vorig jaar (van de dierenarts) Equest gehad maar ze weigerde het toe te dienen voor hij gewogen was, overdosering kan rampzalige gevolgen hebben, kijk alsjeblieft uit.


Dat klopt en het is met name bij kleine paardjes tot 200 kg.
Onder de 200 kg mag je ook geen equest meer geven, en ook niet aan veulens.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:12

o jee, ik heb laatst zwaar overgedoseerd, per ongeluk, ik drukte de spuit door de vergrendeling heen met mijn kippenkracht....

het was de 2e spuit, dus mijn 800 kilo wegende koudbloed is voor 1000 ontwomd met Equest...... hij heeft het overigens zonder problemen overleefd

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:47

250 kilo voor een shet? is dat niet een beetje overschat?
Mijn ponyke weegt volgens mij zo rond de 150, maar ik geef ook altijd 200 equest.
De andere die ik had woog zo'n 300 a 350 en gaf ik 400 equest.
Dus samen 1 spuit.
Equest gebruik is als ze van de kale wei naar een volle gaan, en tussendoor een willekeurig merk.
Ik zou voor een shet niet meer als 200 gebruiken. De shet hier naast mij wei staat, zie ik dat namelijk nog lang niet wegen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:47

holly schreef:
250 kilo voor een shet? is dat niet een beetje overschat?
Mijn ponyke weegt volgens mij zo rond de 150, maar ik geef ook altijd 200 equest.
De andere die ik had woog zo'n 300 a 350 en gaf ik 400 equest.
Dus samen 1 spuit.
Equest gebruik is als ze van de kale wei naar een volle gaan, en tussendoor een willekeurig merk.
Ik zou voor een shet niet meer als 200 gebruiken. De shet hier naast mij wei staat, zie ik dat namelijk nog lang niet wegen.



Je weet dat er in Equest niet voor 600 kg zit?
Want 200 + 400 = bij mij 600, en er zit maar voor 545 kg in.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:57

Ja precies, maar om het snel uit te rekenen, had ik voor 2 pony's genoeg aan 1 spuit, toendertijd. Dus eigenlijk hoefde ik niet echt naar de hoeveel heid te kijken. Even snel op het pakje kijken en delen maar.

Iemand trouwens enig idee hoelang wormen kuren houdbaar zijn, want zometeen moet ik voor de kleine van 150 kilo appart spuiten. (omdat de andere een hele nodig heeft)
Dus 3 keer op een hele spuit, maar mag ik deze wel zolang bewaren?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:11

Je moet idd aardig nauw kijken wbt de hoeveelheid lichaamsgewicht in Engeland zijn er al best wat paarden, vooral kleinere ponyrassen aan overleden ( door overdosering), ook in Belgie zijn gevallen bekend, onze da verkoopt het niet meer, hij had via het vakblad van da ook negatieve info vernomen.

Aan de andere kant, onze pony heeft bloedwormen gehad en is door Equest wel er weer bovenop gekomen, dus in noodgevallen kan het een uitkomst zijn, maar als reguliere wormenkuur zou ik het niet geven.

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:57

Equest is een veilig middel MITS het goed gedoseerd wordt. Niet overdoseren en voorzichtig zijn bij veulens. Bij mij krijgen ze het onder het jaar niet. Er zijn inderdaad paarden aan dood gegaan, maar dat wil natuurlijk niet zegen dat ieder paard dat wat teveel krijgt er meteen aan dood gaat.
De gebruiksaanwijzing zit er niet voor niets bij!!

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:30

equest is wel schadelijk voor jonge veulens ik ben m voor mijn jonge pony pas gaan gebruiken toen ze 1.5 jaar was en geef eigenlijk altijd iets meer dan het eigenlijke gewicht omdat er somss nog iets uit de valt
Ze woog toen 325 kilo en dan geef ik gewoon 50 kilo meer.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:59

Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen, maar dat geldt voor elke wormenspuit!
Daarnaast moet je weten hoeveel je paard weegt, daar zijn verschillende manieren voor (o.a. meetlint) ook dat is van belang bij elke type wormenspuit.
Mijn paard krijgt al jaren Equest, afgewisseld met Equimax en is er nooit ziek van geworden.
Ik geef altijd iets meer (25 kg) dan wat m'n paard weegt.

Marjan_85
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:08

Zo, dat is even schrikken. Ik gebruik altijd Equest, ook bij de veulens. Weet iemand een middel dat niet schadelijk is, maar wel goed werkt?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:08

Vanaf 5 maanden mag je gerust Equest gebruiken (net gedaan vanmorgen Lachen ).
Bij ons na 7 dagen met Pyrantel, dan met Ivermectine op een maand en zo verder om de 2 maanden tot ze oud genoeg zijn voor Equest. Bij paarden tot 3 jaar gebruik ik dan enkel nog Equest (wordt ook aangeraden trouwens).

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:35

Ik ontworm mijn 400 kg zware arabier al jaren met een hele spuit Equest (= voor 545 kg). Nog nooit problemen gehad hoor. Trouwens ook nog nooit gehoord dat Equest gevaarlijk zou zijn bij overdosering. Alleen veulens jonger dan 6 maanden mag je het volgens de bijsluiter niet geven.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:41

Wij geven altijd een hele spuit aan m'n pony, hij krijgt toch nooit alles binnen. Hij leeft nog steeds Knipoog

Maar heb idd ook weleens hier op bokt verhalen gelezen over Equest.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers