Western Verzameling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Western Verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:50

huh? dus als die maar goed met zn hoofd laag loopt en zn benen zo min mogelijk buigt is het goed?

snap niets van die rare cowboys hoor :+ ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:51

woehoe, ik ga western starten met Cobalt :j (geintje)

kan iemand van de westerners hier me uitleggen waarop de oefeningen worden beoordeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:53

Welke oefeningen in welke discipline bedoel je?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:56

is het niet pleasure dat het meeste van 'onze' dressuur weg heeft? Wat moet je daarin aan oefeningen laten zien, wat is het ideaalbeeld en wat moet je grofweg laten zien voor een 6?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:59

In de pleasure toon je uitsluitend de gangen door de ring rond te rijden, daar zitten geen bijzondere verrichtingen bij.
Het enige wat gevraagd wordt is walk (stap), jog (langzame draf), lope (galop) en minimaal 1 gang op 1 hand extended (uitgestrekt -> en verwacht ook daar niet wat een kwpn'er laat zien), en er kan een stukje achteruit gevraagd worden.
Gangen, houding paard en houding ruiter spelen mee.
Cijfers kennen wij niet. Er is er gewoon 1 de beste, 1 de slechtste en alles daartussen krijgt ook een plaats :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:01

dat is wat ik dan bestgaand rijpaard zou noemen, denk ik.

maar het is wel duidelijk heel anders dan wat ik ken, ik zal toch eens op een wedstrijd gaan kijken.

(die kan wel in mijn 101/1001 lijst :j )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:03

Lielle schreef:
dat is wat ik dan bestgaand rijpaard zou noemen, denk ik.

:j Zo leg ik het ook meestal uit aan 'engelse' ruiters :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:04

Ja dat komt inderdaad het meest overeen. Alleen wil je bij zo'n Engelse rubriek je gangen zo ruim mogelijk laten zien, en doen ze het bij Pleasure zo kort en vlak mogelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:07

Daar zit dus het verschil in ideaalbeeld.
is er ook nog iets dat het meeste weg heeft van 'onze' dressuur? Trail ken ik, of beter gezegd dat heb ik een keer in de US gezien.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:17

Sonja schreef:
Ja dat komt inderdaad het meest overeen. Alleen wil je bij zo'n Engelse rubriek je gangen zo ruim mogelijk laten zien, en doen ze het bij Pleasure zo kort en vlak mogelijk.

pfff.. ik denk dat ik dit veel moeilijker vind dan rijden zoals ik dat doe :+ maar wat is nou de conclussie van de discussie, dat verzameling dus geen belangrjik item is bij western?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:17

"Men" zegt altijd dat reining de dressuur van de westernsport is, maar persoonlijk vind ik horsemanship er meer mee te maken hebben.

Is een individueel parcoursje waarbij pionnen gebruikt worden ipv letters, en waarbij je bij elke pion wat moet doen. Gang laten zien (vaak op korte afstandjes, bv vanuit stilstaan 8 meter draf), pivot (wending om achterhand, binnenachterbeen als standbeen, liefst "laten staan"), stop, backup, circels van bepaald formaat, galopwissel eenvoudig of vliegend etc.

Daarna kan railwork gevraagd worden, en dat is zeg maar een stukje pleasure, met de hele groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:19

Romyv schreef:
Sonja schreef:

pfff.. ik denk dat ik dit veel moeilijker vind dan rijden zoals ik dat doe :+ maar wat is nou de conclussie van de discussie, dat verzameling dus geen belangrjik item is bij western?

Niet MIJN conclusie in ieder geval.
De mijne is eerder dat er TE WEINIG aandacht voor correcte verzameling is, omdat men totaal doorslaat in het langzame en te weinig oog meer heeft voor natuurlijke bewegingen, wat men in de pleasure zogenaamd na zou streven.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:27

dat er TE weinig aandacht aan besteed wordt geld in iedere takt van paardensport.. Ik ken je zo minimaal 10 plaatjes laten zien van paarden in de topsport welke een uitgestrekte draf laten zien zonder ook maar iets van draging of stuwing te hebben vanuit het achterbeen! Maar het voorbeen is geweldig hoor, ruim en gestrekt..

Ik denk dat wanneer ze paarden fokken die iets hoger in de schoft zijn en lager in het kruis een westernpaard van nature uit al meer draagt, dit in combinatie met een gestrekte knie heb je het gewenste plaatje.. de vraag is of dit ook het fokdoel is bij de verschillende rassen welke hiervoor gebruikt worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:31

Daar heb jij gelijk aan. De Engelse sport heeft ook aardig te lijden gehad onder de voorbeenzwaaiertjes. En nog.
Tja, mensen laten zich graag bedotten...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:38

Is ook zo! In iedere tak bezwijken mensen voor het mooie plaatje (de kleur, het hoofdje ed.) maar kijkt bijna niemand verder.. Echt goede paarden zijn er te weinig en door gebrek aan kennis bij het grootste deel van de hobbiste zal er geen geld komen om hier verandering in te brengen..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:15

Zo, wat gaat het hier ineens hard!

Manon, thanks :). Ik wilde idd graag haar mening hier in het topic zien, omdat ze in ons 'thuistopic' aardig wat goede dingen ophaalde.

Mijn conclusie is ook dat de westernsport een geweldige sport is, maar dat het zo jammer is dat de normen zo 'laag' liggen. En hiermee bedoel ik in alle disciplines. Houding lijkt niets uit te maken. Volgens mij kun je bij de reining als je achterstevoren zit en je paard de proef goed doorstaat, nog als nr. 1 eindigen?

Sonja, je haalt nu horsemanship op en ik wilde bijna zeggen dat de meeste ruiters die dit rijden wél de correcte verzameling hebben, maar dat klopt niet. Wat is ook al weer dat ene onderdeel wat zo weinig uitgeschreven wordt? Volgens mij ben jij daar zo'n liefhebber van?

LindyH, mooi verwoord :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:12

Even een reactie. Imo is verzameling wel een item wat erbij hoort, echter wil men een ander plaatje hebben in de western waardoor je imo minder verzameling moet hebben dan in de dressuur.

Imo is het ook in de reining de bedoeling om je paard verzameld te hebben. Anders kan je nooit mooie stops maken bijv.
Ook snap ik je punt niet over de houding bij de reining, wat is daar mis mee?

Horsemanship is imo ook een echt 'dressuur'onderdeel. Denk nog het meest van alle.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:28

Om maar heel direct te wezen: dat ik maar weinig reiningruiters zie die recht op hun paard zitten. Dát is mijn punt. Imo gaat het alleen nog maar om de show; zoveel mogelijk actie en snelheid.
Het paard loopt wel, de ruiter zit er maar een beetje op.

Nee, denk niet dat horsemanship het meeste op dressuur lijkt. Ik ben nog steeds de naam kwijt van dat andere onderdeel, maar volgens mij lijkt dat er nog het meest op.

Zoals in mijn eerdere posts al geschreven, geef ik je groot gelijk met de mate van de verzameling hoor, Niels. Maar er is zéker verschil tussen het achterhandje eraan laten sloffen en een mate van verzameling. Imo dan hé?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:31

Als het mijn favoriet is, dan moet je 't over westernriding of versatile hebben ;)
Westernriding is een parcours in galop met vliegende wissels op aangegeven plaatsen, in series en op lange lijnen.
Versatile is een verzameling van reining, trail, pleasure en westernriding in 1 proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:53

Daar geef ik je zeker gelijk in Yvvv. Maar er is natuurlijk ook nog een grijs gebied tussen de achterhand laten sloffen en helemaal verzameld.

Ik zie ook veel reinigruiters hoor die scheef zitten etc. Op hoger niveau zie ik dit echter niet zo veel meer. Paard zal nl ook altijd scheef lopen als je zelf ook scheef zit

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:37

Citaat:
Dan is de vraag, wat is bij western de criteria van verzameling? dat zijn achterbeen minimaal net zo snel en ruim/kort is als zijn voorbeen of dat die idd gewicht draagt en stuwt dus van achter naar voren loopt?
Het dikgedrukte omschrijft ongeveer , hoe het voelt als het paard "lekker" loopt, voor mij dan......En dan zelfstandig in evenwicht, dus ook met losse teugel en een lagere hals en de neus niet te ver weggestoken. Met druk van het been, geeft hij na (ook wel "het knikje met de hals") en komt zijn achterbeen nog meer onder en blijft daar ook enige tijd. Hij versnelt niet. Dat is wat ik denk wat een goede western verzameling is, als het een verzameling is of toch meer die andere dressuurbewoording.*zoekt* ---> Deze:
Lielle schreef:
en dat is wat ik horizontaal evenwicht zou noemen.
En toch ook weer niet, als hij stuwt vanuit de achterhand , heeft het toch "een licht opstijgend gevoel". Verzameling geeft je vleugels, Whooeoeoe,.. :+ .... Oeps, sorry ,ik liet me even gaan,.... :P

Maar je hebt niet snel een paard onder je bibs, die dat kan, dat is toch wel iets bijzonders,..en moeilijk eruit te rijden, dan moet je toch al heel goed los kunnen laten en vertrouwen in je paard hebben, zeker tijdens de wedstrijdsituatie.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:23

_Vanes_ schreef:
Citaat:
Dan is de vraag, wat is bij western de criteria van verzameling? dat zijn achterbeen minimaal net zo snel en ruim/kort is als zijn voorbeen of dat die idd gewicht draagt en stuwt dus van achter naar voren loopt?
Het dikgedrukte omschrijft ongeveer , hoe het voelt als het paard "lekker" loopt, voor mij dan......En dan zelfstandig in evenwicht, dus ook met losse teugel en een lagere hals en de neus niet te ver weggestoken. Met druk van het been, geeft hij na (ook wel "het knikje met de hals") en komt zijn achterbeen nog meer onder en blijft daar ook enige tijd. Hij versnelt niet. Dat is wat ik denk wat een goede western verzameling is, als het een verzameling is of toch meer die andere dressuurbewoording.*zoekt* ---> Deze:
Lielle schreef:
en dat is wat ik horizontaal evenwicht zou noemen.
En toch ook weer niet, als hij stuwt vanuit de achterhand , heeft het toch "een licht opstijgend gevoel". Verzameling geeft je vleugels, Whooeoeoe,.. :+ .... Oeps, sorry ,ik liet me even gaan,.... :P

Maar je hebt niet snel een paard onder je bibs, die dat kan, dat is toch wel iets bijzonders,..en moeilijk eruit te rijden, dan moet je toch al heel goed los kunnen laten en vertrouwen in je paard hebben, zeker tijdens de wedstrijdsituatie.

samengevat:
Verzameling is het dragen van het gewicht op het achterbeen in combinatie met stuwing.. korton: buiging.. Maar buiging mag niet.. En nu?

[edit]Is er iemand die een foto heeft van een moment waarbij het paard naar jullie idee goed verzameld loopt en 4 benen gestrekt aan de grond heeft in draf/jog??[/edit]
Laatst bijgewerkt door Romyv op 12-03-09 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:24

yvvv schreef:
Manon, thanks :). Ik wilde idd graag haar mening hier in het topic zien, omdat ze in ons 'thuistopic' aardig wat goede dingen ophaalde.

ahaha thnxx voro het compliment en graag gedaan (al denk ik dat er een aantal mensen zijn die niet begrijpen waarom ik er uberhaupt iets over wil zeggen hier :+ )

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:45

Inderdaad Sonja, de versitile horse!

Niels, daar ben ik het ook niet mee eens, op het NK heb ik ook menig ruiter scheef op zijn paard zien zitten en ja, ook pro's. En als ik over het NK spreek, mag ik hoop ik zeggen dat we het over hoger niveau hebben? Zoals ik al zei, het paard loopt wel...
Met het grijze gebied ben ik het zowiezo eens, maar ik geloof dat we daar al een beetje uit gediscussierd waren. Echte verzameling is mijn ogen de klassieke rijkunst. De foto uit de beginpost is sloffen. De andere getoonde foto's zijn het grijze gedeelte ertussen, maar imo wél wedstrijdwaardig.

Maar het ging mij er vooral om wáárom de foto uit de beginpost gewoon als normaal gezien wordt... Dit kan toch gewoon niet? ;(
En toch blijven mensen het raar vinden dat die westernpaarden zo vaak beenproblemen hebben...

Francis, zou dat misschien het probleem zijn? Dat het moeilijker is en langer duurt? Dat je als combinatie wat langer moet wachten om punten te scoren? Wat dat betreft vind ik de wedstrijden in de dressuur qua niveauverdeling beter geregeld. Naar mijn weten kom je bij western bij de L5 binnen, waar je alsnog alle oefeningen moet doen die je in de L2 ook moet doen, alleen dan wat gemakkelijker.
** weggehaald **

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:12

Ik had het kwa hoog niveau eerder over WK's.

Bij de L5 is alles overigens heel gemakkelijk (alleen walk en jog) dus de verdeling is best goed. Ik denk alleen dat mensen snel willen scoren.

Ik vind de plaatjes zoals je die hebt op de World show mooi :j Maar ook daar zie ik iig wel 'draging' (ik durf het amper nog verzameling te noemen :D ) maar dan nog wel traag.

http://www.youtube.com/watch?v=B39vqtB02dM
Hiervan vind ik toch echt enkele ruiters er heel goed uitzien. Niet alle maar meerdere wel. Waarom het normaal is?
Tja, zoiets groeit gewoon zo, ik denk niet dat het zo is bedacht.

Ken overigens geen quarter met beenproblemen dus dat zal wel meevallen. Heb er best veel gehad en nog nooit iets mee gehad. Of ik moet net de goede hebben uitgepikt, dat kan ook :D