Alternatieve middeltjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Alternatieve middeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 23:04

Ik volg het topic "dit is het goedkoopste hoest middel en werkt super" op de voet gevolgd. Daardoor wou ik een nieuw onderwerp starten met als onderwerp alternatieve middeltjes.

Ik heb twee boeken, één met homeopatische middelen en één over kruiden. Ik geef hier enkele dingen uit mijn kruidenboek.

Roos en haaruitval
Uitwendig: was met een aftreksel van brandnetel en rozemarijn
Inwendig: Brandnetel, knoflook, kelp, foenegriek en lijnzaad zijn goed voor de vacht.

Ooginfecties
Uitwendig: Was het oog uit met een aftreksel van ogentroost
Inwendig: Knoflook

Insektebeten en -steken
Uitwendig: leg verse ui op de steken voor een snelle verlichting. Steken kunnne ook ingewreven worden met een handvol verse munt. Toverhazelaar is ook bruikbaar.

Drukplekken
Uitwendig: Was met een aftreksel van goudsbloem en Sint-Janskruid. Droog het gebied goed af. Als het droog is, masseer je het oppervlak voorzichtig met smeerwortelzalf. Controleer of het tuig wel goed past.

Rotstraal:
Uitwendig: Maak de hoeven elke dag schoon met warm water waaraan een paar druppels tea-tree-olie zijn toegevoegd. Breng onverdunde tea-tree-olie aan op ernstig aangetaste gebieden. Houd de hoef zo schoon en droog mogelijk.

Strijkwonden:
Uitwendig: Breng Calendulazalf aan op de wond. Controleer de achterijzers.

Hoornscheuren en een slechte toestand van de hoeven
Uitwendig: Smeer regelmatig lijnzaadolie of een goede hoefolie op de hoeven.
Inwendig: Rozebottels bevatten biotine, een stof die de hoorngroei bevordert. Voer daarnaast kelp en foenegriek

Hoefbevangenheid
Bel altijd de veearts als je hoefbevangenheid vermoedt
Inwendig: knoflook, brandnetel en paardebloem als voorzorgsmaatregel

Luchtwegaandoeningen en hooiallergie
Uitwendig: Stoombad met eucalyptusolie. Voor allergische hoest maak je een stoombad van vers duizendblad. Voeg een paar druppels eucalyptusolie (of een handvol bladeren van het duizendblad) toe aan wat goed hooi dat je op de bodem van de emmer legt. Giet er kokend water overheen. Houd de emmer zo dicht mogelijk bij de neus van het paard.
Inwendig: Knoflook, foenegriek, rode klaver en siroop van klein hoefblad



Ik zal morgen de rest posten.

Graag zou ik nog wat meer alternatieve middeltjes weten. Dus als iemand nog iets weet, laat het me aub weten.

Alvast bedankt!

Groetjes

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:33

heel leuk dit! ik zal ook eens kijken!

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:39

alternatief en goedkoop vliegenmiddel:

een fles blanke natuurazijn (50 cent) mengen met 2 citroenflesjes (40 cent) en je hebt een prima vliegenmiddel voor weinig geld!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:11

Mag ik aanvullen Haha!

Kleefkruid is goed voor gezwollen lymfeklieren en droes, ze zeggen dat de bal pus daardoor sneller openspringt.

Bamboebladeren zijn goed voor de nierwerking van het paard, paard bij ons op stal ging gelijk stukken vooruit Lachen

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:43

even ene opmerking over het voeren van KELP aan paarden...

in kelp zit een behoorlijke hoeveelheid jodium, dit werkt in op de schildklier, als je paard hier gevoelig voor is kan deze sneller gaan werken of juist langzamer, dus een beetje mee uitkijken...

verder biergist tabletten voor het zuiveren van de huid ( werkt naar mijn mening beter dan knoflook)

een afgekoeld theezakje als je paard l;ast heeft van traan/dikke ogen.
theezakje afkoelen en zachtjes tegen t oog drukken.

HaffieStef

Berichten: 33
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Gerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:54

Ik weet er geen maar ben wel op zoek naar iets. Misschien kan een van jullie me helpen. Ik zoek een middeltje waar natuurlijk uiensap inzit. Is iemand dit al eens tegengekomen?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:01

Zinkzalf (van zwitsal of ander merk) tegen mok.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:06

Lavendelolie tegen zomereczeem.Verzacht insectensteken(jeuk) en de geur weert die ...mugjes! Wel uitwendig gebruiken!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:29

Simmie schreef:
Zinkzalf (van zwitsal of ander merk) tegen mok.


Werkt super!!

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 14:23

Bedankt voor de tips!

Ik hoop dat er nog vele bijkomen

Ik voeg er ook nog even enkele toe.

Eczeem, regenschurft en mok
uitwendig: Was de aangedane plekken met een aftrekstel van goudsbloemen, waaraan een paar druppels tea-tree-olie zijn toegevoegd. Droog de huid zorgvuldig af. In ernstige gevallen kun je ook een papkompres van goudsbloemen aanbrengen.
Inwendig: Knoflook, brandnetel

Kleine breuken
Uitwendig: Voor fracturen zoals het griffelbeen, de hak en de aangezichtsbeenderen breng je regelmatig een papkompres van smeerwortel, maar pas nadat de dierenarts ernaar gekeken heeft. Om de zwelling te verminderen kun je voorzichtig een koud kompres van toverhazelaar aanbrengen.

Wonden en bloedingen
Bel bij ernstige wonden altijd de dierenarts
Uitwendig: Was het gebied met een aftreksel van goudsbloem of sint-janskruid. Laat het drogen en breng dan calendulazalf op. Bij ontsteking gebruik je ook tea-tree-olie. Maak een papkompres van verse duizendbladeren om het bloeden te stoppen, in afwachting van de dierenarts. Elke wond die niet snel stopt met bloeden heeft meteen deskundige hulp nodig.
Inwendig: Knoflook

Conditieverlies:
Als er geen duidelijke oorzaak is voor conditieverlies moet je eerst de dierenarts bellen
Uitwendig: Gebruik brandnetel en rozemarijn in spoelwater als je je paard was of breng wat kruiden aan op een borstel om het uiterlijk van de manen, staart en vacht te verbeteren.
Inwendig: foenegriek, kelp, lijnzaad, alfalfa

Bloedarmoede:
Inwendig: Bloedarmoede moet altijd behandeld worden door de dierenarts. Gedroogde brandnetels bevatten ijzer en vormen daarom een goede aanvuling op de medicijnen van de dierenarts.

Rheumatische aandoeningen en gewrichtsontstekingen
Uitwendig: Verse kool kan gebruikt worden voor papkompres dat je op de gewrichten aanbrengt.
Inwendig: Voer knoflook, lijnzaad, guldenroede of een mengsel dat duivelsklauw bevat.

Kneuzingen, verrekkingen en verstuikingen
Uitwendig: Breng een koud papkompres van toverhazelaar aan om de zwelling en ontstking te verminderen. Gebruik daarna smeerwortel- of sint-janskruid. Je kunt ook een mengsel van duizendblad- en sint-janskruidolie op de ontstoken gewrichten wrijven.

Koliek:
Ga niet zelf dokteren bij koliek, tenzij het een heel lichte vorm betreft
Inwendig: Als eerste-hulpmaatregel is kamillethee heel geschikt. Deze moet lauw gegeven worden als 'drinkwater' of gemengd door het voer. Paarden die aanleg hebben voor koliek kun je regelmatig foenegriek en munt geven.

Verlies van eetlust
Inwendig: Munt, foenegriek en paardebloem. Wortels en een aftreksel van granen zijn ook bruikbaar. Je kunt ook gedurende enkele dagen gedroogde hop voeren.

Stress en nervositeit
Uitwendig: wrijf een mengsel van lavendel- en oranjebloesemolie in je handen als je een nerveus paard wil kalmeren. Dit mengsel kan ook in de voorlok van het paard worden gewreven, zodat het de kalmerende geur kan inademen.
Inwendig: Kamille, valeriaan. Ook hop is bruikbaar; maar over dat niet langer dan een paar dagen achter elkaar.

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 14:30

Nog enkele tips:

Om kribbebijten te voorkomen kun je mosterd op de staldeuren of houden omheiningen aanbrengen.

Citronella-olie is een effectief en goedkoop vliegenmiddel.

Lavendelolie kan gebruikt worden op instektebeten en -steken, zowel om de pijn te verzachten als om verdere 'aanvallen' te voorkomen.

Een paar druppels van Rescue Remedy van Bach werken kalmerend na een hevige schrik of een ongeluk. Ze kunnen ook toegediend worden voor het scheren, inladen etc.

tea-tree-olie heeft sterke bacterie- en schimmeldodende eigenschappenen is verkrijgbaar bij reformwinkels. Het is vooral goed bij rotstraal.

Leg een doorgesneden ui in de stal om vliegen weg te houden.

Gekoelde, gebruikte theezakjes verminderen oogzwellingen.

Gedroogde citroenkruid en lavendel houden motten uit winterdekens

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:03

Haagsemeid schreef:

Kleefkruid is goed voor gezwollen lymfeklieren en droes, ze zeggen dat de bal pus daardoor sneller openspringt.


Is het de bedoeling dat je ze dit laat eten of moet je het over de gezwollen plekken wrijven?????????????????????????????????????????

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:30

Citronella-olie is een effectief en goedkoop vliegenmiddel.

let op met citronella: bij schimmels of paarden met veel wit kan dit brandwonden veroorzaken bij felle zon (sprak zij uit ervaring Bloos! )
Alternatief voor citronella olie is Lemongrass olie (wel de echte etherische)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:44

Sabbientje schreef:
Is het de bedoeling dat je ze dit laat eten of moet je het over de gezwollen plekken wrijven?????????????????????????????????????????


Eten, ze zeggen ook dat je paard het alleen eet als hij het nodig heeft

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:04

Voor degene onder ons die nog meer willen weten over de werkzaamheden van de verschillende kruiden raad ik de site http://www.plantaardigheden.nl/ aan. Daar staan ook recepten bij en vooral de ingredienten van de planten! Dus dan kun je desgewenst verder zoeken waarom een bepaalde plant wel of niet zou werken.

Ik raadpleeg de site regelmatig. Eer staan heel veel planten en kruiden op, met een duidelijke beschrijving en hun wetenschappelijke naam. Ook de namen in Frans, Duits en Engels staan er bij en de verschillende volksnamen. OK dan! Meestal ook met een duidelijke foto.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:04

honing:
niet gebruiken bij dieren die diabetes hebben..
maar verder honing gebruiken bij het helen van wonden.
beetje honing op de wond smeren.
werkt ook tegen plekken van zomereczeem...

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:12

uhh ik kom nog ff terug op die theezakjes...... Maakt het nog uit wat voor? ( rare vraag maar tja je weet het nooit).

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:28

ellepel schreef:
honing:
niet gebruiken bij dieren die diabetes hebben..
maar verder honing gebruiken bij het helen van wonden.
beetje honing op de wond smeren.
werkt ook tegen plekken van zomereczeem...

Heb net een artikel gelezen in de krant dat ze honing ook bij brandwonden in zetten, maar het moet wel speciale steriel gemaakte honing zijn, anders kan het averechts werken..dus niet de huis,tuin en keukenhoning uit de supermarkt. Ik weet niet of dit ook geldt voor wonden, maar wel het overwegen waard.. Scheve mond

haleyjames

Berichten: 739
Geregistreerd: 09-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:38

Ik heb ook gelezen dat je niet zomaar de honing uit de winkel kunt gebruiken voor wonden,
mijn vraag is welke honing dan wel? en hoe kom je daaraan?

hier nog wat kruiden die goed kunnen helpen:

citroenkruid bevat een interessant vetzuur patroon en een aantal etherische oliën. het heeft een ontstekingsremmende werken en bevordert de haargroei.

Blaaswier is dat groene spul dat bij wandelingen op het wad altijd onder je voeten gaat zitten. In gedroogde vorm zorgt blaaswier voor een glanzende, gezonde vacht. Het bevat bèta-caroteen; het voorstadium van vitamine A, algine, jodium, vluchtige oliën en sporenelementen.

Rode klaver bevat calcium, suiker, glycoside, etherische oliën en salicylzuur. Dit laatste is vermoedelijk voornaamwoordelijk voor de aan dit kruid toegeschreven ontstekingsremmende werken. Rode klaver verbetert de vacht

Brandnetel bevat hoogwaardig eiwit, ijzer. histamine, mierenzuur, looizuur, vitaminen, mineralen en sporenelementen. Er wordt een positieve werking aan toegeschreven voor de vacht en bij jeuk, nierfunctiestoornissen, reumatische klachten, hoefbevangenheid en bloedarmoede.

Rozenbottel dient als versterkend middel en word gebruikt om infecties te voorkomen, bevat pectine, looizuur, vitamine C en biotine.

Kamille heeft een positieve invloed op wonden en jeuk. kamille bevat naast calcium, kalium en diverse vitaminen ook calenduline.

Knoflook bevat etherische oliën, vitamine A, B en C, zwavel, crontonaldehyde en verschillende mineralen en sporenelementen. knoflook geldt als natuurlijk middel tegen infecties.

Goudsboem bevat salicylzuur wat pijnstillend is en goed werkt bij huidproblemen. het werkt tevens ontgiftend en bloedzuiverend bij alle infecties. het stimuleert de spijsvertering, reinigt de lever en stimuleert de maag. Het dood schimmels en bacteriën.

Wilg bevat salicylzuur. wils is tegens vocht en urinezuur drijvend en bloed zuiverend.

Kastanje zorg voor een betere doorbloeding van de weefsels, waardoor afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd en voedingsstoffen beter kunnen worden aangevoerd. kastanje staat in sommige literatuur als zijnde giftig voor paarden omdat het looistoffen bevat, Met mate voeren dus! in het wild eten paarden rijpe eikels tegen wormen. Eikels bevatten ook looistoffen, maar zolang ze met mate worden gegeten, is er niets aan de hand.

Linde werk urine en zweetdrijvend. Door de vele vitaminen constitutie versterkend. linde heeft een rustgevend effect.

Berk huidklachten kunnen ontstaan door opgekropte emoties, berk maakt emoties los, gal spuwen.

Kelp, zeewier bevat wel 20 verschillende aminozuren en 65 colloïdale mineralen. zeewier regelt en stabiliseert het metabolisme en de energie, stimuleert het immuunsysteem en de spijsvertering. het reinigt het bloed, beschermt tegen bacteriële en virale infecties en draagt bij in de omzetting en afvoer van gifstoffen en afvalstoffen, Het helpt ook bij ontstoken gewrichten en reumatische aandoeningen.

alle info heb ik uit paardenboeken gehaald.

blauwdruivje
Berichten: 222
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:44

rainbowcash schreef:
uhh ik kom nog ff terug op die theezakjes...... Maakt het nog uit wat voor? ( rare vraag maar tja je weet het nooit).


Ja, het moeten theezakjes zijn met zwarte thee. In zwarte thee zit looizuur en dat werkt tegen de tranende ogen.