Wat wel en niet toegestaan tijdens wedstrijd? bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Wat wel en niet toegestaan tijdens wedstrijd? bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 22:53

Ik rij Mander nu met een shank-snaffle, ik kan geen foto vinden, maar het is een enkel gebroken bit, wat je op de shanks kan rijden, maar ook gewoon op de bitringen. (Sugarmiss, HELP. heb het bit bij jou gekocht Haha! , hoe heet dat bit )

Nu wil ik graag weten welk soort bit je WEL (en welke niet) 2-handig mag rijden als wedstrijdruiter in de beginnersklasse met een 7-jarige pony?????

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:08

Ga je op een WRAN wedstrijd starten? Of is de wedstrijd een onderlinge wedstrijd?

Ik heb helaas het regelboek van de WRAN niet, want ik ben er geen lid van.

Bij de AQHA kun je het handbook downloaden, onder show rules and regulations staan de geoorloofde bitten (kan helaas even niet voor je kijken, Adobe doet raar op dit moment)

http://www.aqha.com/association/registr ... dbook.html

Je suis Charlie.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 23:27

Voorlopig zullen het nog gewoon onderlinge wedstrijden zijn. De eerst komende in het verschiet is in november in Vrouwenpolder.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:30

Dan denk ik dat je het beste even met de wedstrijdleiding contact op kunt nemen welke regels ze hanteren (en of ze regels hanteren). Ik heb geleerd: zonder scharen mag je op twee handen (maakt niet uit of het een niet gebroken, enkel gebroken of dubbel gebroken bit is. Als je met scharen gaat rijden, maakt niet uit of het stang zonder poort, met poort of een gebroken bit is, moet het op één hand.

De hoogte van de poort en de vorm van de poort zijn bij stangen met poort ook nog heel belangrijk.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:52

Scharen en twee handen gaan nooit samen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 10:44

Sonja schreef:
Scharen en twee handen gaan nooit samen.


Ik ga straks een foto van het bit maken. Ik weet dat ik er wel mee mag trainen met 2 handen, maar ik vraag me idd af of ik als beginner met een beginnend paard (ook als istie 7 jaar) dan wel op 2 handen mag. Omdat het geen stang is.

Foto komt vanmiddag!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:48

stang zit hem niet in het mondstuk, maar in de scharen. Zodra er scharen (shanks) zijn spreek je over een stang (dus ook bijv. een gebroken pelham). Zolang er geen scharen zijn spreek je over een trens (snaffle)
Althans, zo heb ik het geleerd

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:09

Idd zodra er scharen aan een bit zitten MOET je op één hand rijden, ook al gebruik je de schaarfunktie niet (wat overigens geen officiële wedstrijdoptoming is Haha! )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:14

Tenzij je de green as grass klasse rijd van de drha toch? dan mag je toch met 2 handen met shanks starten??

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 12:34

stef schreef:
stang zit hem niet in het mondstuk, maar in de scharen. Zodra er scharen (shanks) zijn spreek je over een stang (dus ook bijv. een gebroken pelham). Zolang er geen scharen zijn spreek je over een trens (snaffle)
Althans, zo heb ik het geleerd


Hoe kunnen er dan shank-snaffles bestaan??????? Aan de hand van jouw uitleg? Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:40

stef"]
stang zit hem niet in het mondstuk, maar in de scharen. Zodra er scharen (shanks) zijn spreek je over een stang
[/quote]
Volgens mij klopt dit niet. het moet volgens mij zijn: "Zodra er scharen (shanks) zijn spreek je over een [color=blue]BIT".[/color]

[quote="stef"]
Zolang er geen scharen zijn spreek je over een snaffle.
Althans, zo heb ik het geleerd
[/quote]
Dit klopt volgens mij wel.

(Correct me if I'm wrong)


[quote="Buitenzorg schreef:
Hoe kunnen er dan shank-snaffles bestaan??????? Aan de hand van jouw uitleg? Haha!

[quote]

"Shank" slaat op de scharen en "snaffle" op het mondstuk.
Het si dus een scharenbitje met een gebroken mondstuk.

En als beginner mág je altijd op twee handen rijden. Ook al is je paard ouder dan 6. Maar dan MOET je wel op een snaffle rijden en niet met een BIT.

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 15:59

Dit is mijn bit, shank, snaffle of shank-snaffle Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:27

als je met dit bit gaat starten moet je net als wat er al gezegt is op 1 hand rijden. hij valt onder de shankbitten.
nog makkelijker als er een hefboomwerking is is het op 1 hand en heet het shank. is even heel simpel want er zijn er die niet toegestaan zijn, of dit er 1 van is durf ik je niet zo te zeggen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:49

Buitenzorg schreef:
Ik ga straks een foto van het bit maken. Ik weet dat ik er wel mee mag trainen met 2 handen, maar ik vraag me idd af of ik als beginner met een beginnend paard (ook als istie 7 jaar) dan wel op 2 handen mag. Omdat het geen stang is.

Foto komt vanmiddag!


Het gaat er in de wedstrijd niet om of het een stang is. De term 'stang' kennen we in de western overigens ook niet.
We hebben het in het Nederlands over een trens of over een bit.
Overigens wordt ook in dressuurtermen 'stang' vaak verkeerd gebruikt. Of een bit een stangbit is, ligt namelijk niet aan het mondstuk, maar aan het al dan niet hebben van scharen.

Terug naar het westernverhaal:
Een trens is alles waar geen scharen aan zitten. Of het mondstuk ongebroken, enkel- of dubbelgebroken is, doet er dus niet toe. Met een trens mag je op 2 handen starten. (behalve als je verder komt, op een gegeven moment moet je een seniorpaard op 1 hand gaan rijden, maar dat is in de beginnersklasse nog niet aan de orde)

Een bit is alles waar wel scharen aan zitten. Ook hier doet het mondstuk er niet toe. Kan ongebroken zijn (en dan met verschillende soorten en maten 'tongbogen') maar ook gebroken (zoals de 'snaffleshanks' die jij gebruikt), dubbelgebroken, en/of met rolletjes erin.
Met een bit moet je altijd op 1 hand starten.


Je hebt gelijk als je zegt dat je in de training met 2 handen mag rijden met jouw bit. Maar dat komt omdat in de training alles mag. Al stop je bij wijze van spreken een zelfgeregen bit van paperclips in z'n mond, dat moet je helemaal zelf weten.
Maar op wedstrijd mag je met dit bit niet op 2 handen rijden. Gewoon omdat dit bit daar eigenlijk dus niet voor is.

Overigens ben ik er ook niet zo'n voorstander van om in de training al te vroeg naar zo'n bit te grijpen. Eerst de basis erin op trens, dan pas de overstap naar bit. Dat vind ik de beste manier.

Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:48

Let wel op! Als je met het bit op bovengeplaatste foto gaat starten (jawel, op 1 hand), maak je de teugels dus aan het onderste 'oog' vast en moet er een ketting aan het bit gemaakt worden. Een leren riempje mag dus niet in combinatie met dit bit!!!!

Lads Go Shamokin, zoon van Shamokin x Mafors Lena Sugar
[EA-CO] Western instructie aangeboden in Brabant, regio Eindhoven. Neem vrijblijvend contact op: huijberthorse@live.nl

ThisRockIza

Berichten: 233
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:10

Volgens de website van Chris Knol http://home.t-online.de/home/c.knol/index1.htm
staat het volgende bij "de regels tbv uitrusting"

Citaat:
406. Toegestane bitten: Snaffle w/Shanks, "grazer" of "curb" bitten voorzien van kinriem. Maten volgens tekening. Als alternatief voor de kinriem is bij een bit een kinketting toegestaan (hieronder wordt ook verstaan: een samenstel van maximaal twee kettingen waarvan beide kettingen even lang zijn, onlosmakelijk en zonder tussenruimte aan elkaar verbonden zijn over de hele lengte waarover zij op het paard inwerken, en vlak zijn). De kinketting moet tenminste 1,3 cm breed zijn en vlak tegen de onderkaak dan wel in de kingroeve van het paard liggen.


M.a.w. er mag dus een kinketting worden gebruikt, het moet niet.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 06:42

cornelie schreef:
Tenzij je de green as grass klasse rijd van de drha toch? dan mag je toch met 2 handen met shanks starten??

Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:47

Volgens de NRHA is het volgens mij zo:
Snaffle, met 2 handen rijden, met kinriempje (dus géén ketting toegestaan).
Shank, met 1 hand rijden, met kinketting (enkel of dubbel welke aan elkaar vast zit). Een 3-dubbele kinketting is niet toegestaan en de kinketting mag niet gedraaid zitten.....

Volgens mij is het bij NRHA allebei regel en moet het dus!!

Cornelie: DRHA, Green as Grass mag je inderdaad met 2 handen en een shank rijden...

Lads Go Shamokin, zoon van Shamokin x Mafors Lena Sugar
[EA-CO] Western instructie aangeboden in Brabant, regio Eindhoven. Neem vrijblijvend contact op: huijberthorse@live.nl

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:12

Waarom zou je met een shank alleen met een kinketting mogen rijden.
VOlgens mij stond er dat ook een kinriempje mag toch?

TREC oefenen in Noord Brabant: Trec Team Eersel


fique

Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:11

ja met green as grass mag je wel op 2 handen starten. met onderlinge en oefenwedstrijden moet je eerst vragen welke regels ze hebben.
ik heb m'n eerste oefenwedstr. op 2 handen gereden en dat mocht wel en m'n laatste wedstr. mocht t niet en was ik gediskwalificeerd

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:21

Wat jij hebt noemen ze een overgangsbit. Dit bit is om je paard te laten wennen aan de overgang van een snaffle naar een shank. Je kan het dus als snaffle gebruiken (teugels aan dezelfde ogen als de kinRIEM) of je kan het als shank gebruiken (teugels aan de schaar ogen met kinKETTING)

Wees niet bedroefd om alles wat je niet hebt, maar wees blij met de dingen die je wel hebt.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:24

sorry wordt een beetje gek van alle termen die over en weer worden gegooid.. dus meld het even als het onderstaande nergens op slaat.. Tong uitsteken

je mag volgens mij met een shank best een kinriem hebben.. alleen is een kinketting scherper geloof ik.. ik rijd green as grass met een billy allen *is ook een shank toch* en een kinriem en er is nog nooit wat van gezegd..

euhm.. Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vuri en 3 bezoekers