3e les, 3e instructrice, trailer en rijden in het donker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

3e les, 3e instructrice, trailer en rijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 14:09

Jaja, het was gisteren weer een heuze strijd. Wat een drama.
Ik was ruim op tijd thuis en we hadden een uur om Isolda voorzichtig op de trailer te krijgen. Na drie kwartier heb ik het opgegeven, heb opgezadeld en heb naar de manege gereden (5 1/2 km Boos! )
Isolda haar ogen stonden dof en haar oortjes stonden naar voren, haar voorbenen schrap op de laadklep en de achterbenen stevig in het zand.

Voor mij reden genoeg om het op te geven. Slecht, want nu zal ik haar waarschijnlijk nooit weer erin krijgen (vanochtend nog een uur lang lekkertjes gegeven en lieve woordjes gesproken, op de klep van de trailer)

Dus reflectoren om, papa mee in de auto, die reed langzaam achter ons aan om bij te schijnen, want de weg die ik moest rijden heeft geen verlichting. Gelukkig was Isolda zo blij en gelukkig dat ze niet meer in dat enge ding van mij moest, ze beloonde mij met een hele lieve rit! Nergens bang voor en ze stevende zo door het donker naar de manege! Lovers

In de manege zagen we dat we WEER een nieuwe instructrice hadden, maar deze voldeed ERRUG goed. Deze les was echt het tegenovergestelde van vorige week. Ik moest wel hard werken, maar met goede tips van haar ging het erg goed. Isolda ging minder hangen doordat ik mijn schouders en bovenarmen beter ontspannen hield en ze ging op sommige stukken heerlijk swingen Lovers
Ook de galop was al minder bokkend en stormend, we konden al 4 of 5 !! voltes achterelkaar doorgaloperen, zonder bok in de goede galop en al in een beter, langzamer tempo Lovers

Ik hoop dat ik dit meisje vaker krijg als instructrice, maar ze rijden allemaal ookwedstrijden dus ze kunnen niet zo vaak Verdrietig

En op de terugweg Isolda de deken over het zadel, ik bovenop en weer door het donker naar huis. Mijn dappere boef vond weer niets eng en ze was helemaal niet moe. Oortjes naar voren en in een vlot drafje gingen we weer naar huis. (5 1/2 km)
Ze stond om 22.30 pas weer in haar stalletje naast Berber.
11 km rijden en een uur les, ik was zelf erg moe.
Maar wat ben ik tevreden!!!! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 16:58

O wat zonde dat ze probs gaf met de trailer! Gauw maar weer oefenen want elke keer zo'n stuk rijden voor een les is ook niet alles.
Wel super dat je les zelf zo goed ging en dat je goed les kreeg!
Volgende week weer les?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 19:50

Ja volgende week weer. Van het meisje van vorige week. Ik vind alleen het meisje van gisteren veel beter. Zo wilde meisje 1 ( Haha! ) dat als Isolda trok ik dat tegen mocht houden. (Isolda ging hangen op mijn hand) Wat ik natuurlijk niet kon, want 600 kilo paard houd je niet tegen. Dit meisje, meisje 2, lost het anders op, juist met ontspanning. Ook vond meisje 1 dat ik misschien wel een spoortje om kon doen, zo werd Isolda iets beter aan de hulpen.
Ik vind van niet, Isolda moet naar mijn KUIT luisteren, doet ze dat niet dan kan ze een kletser met mijn zweep krijgen. Ik ben bang dat ik zelf te veel ga prikken met een spoor, dus dat heb ik afgehouden.
( Ik zag de meisjes in een verder gevorderde les ook al zo prikken, alsof hun paarden ballonnetjes waren die lek geprikt moesten worden)

Maar nu weet ik beter hoe ik het op moet lossen, dus ik hoop dat meisje 2 snel weer terug komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:53

He Jantina, niet opgeven hoor met de trailer !!!!!!
Onze merrie was ook wel eens vervelend met laden, wilde er niet in en stond gewoon te gapen op de klep.
We hebben de trailer toen klem gezet tegen het hek aan.
Klep weer naar benden, 2 meter achter de klep stond een dikke boom.
Merrie voor de kep, ze stond dus klem tussen hek ,boom en trailer.
Toen een dik touw gespannen tussen de trailer en de boom, ze kon dus nog maar een kant op nl. de trailer in.
Toen de lange zweep gepakt en haar de trailer in geslagen, echt hard geslagen ze had de striemen op d´r kont (zebra look Extreme duivel )
Maar wel vlot de trailer in.
De volgende keer weer de trailer zo neer gezet maar toen ging ze er al in draf in.
Daarna ook geen problemen meer gehad.
Is misschien hard maar het werkte wel.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:27

zeker niet opgeven hoor.

die van mij is 2 jaar lang de kar niet op geweest, nou ja ze wilde gewoon echt niet.
echt van alles geprobeerd....

ik voerde haar elke avond op de trailer, dat ging prima maar zodra je de trailer dicht wou doen schoot ze achter uit.
toen heb ik haar eens verkeerd om gezet, klep een aantal keren op en neer en toen was het over.

en nou nooit meer problemen!

tip; word nooit boos, als ze het doet ben je super trots en kan ze niet meer stuk.

evt. heb ik nog een speciaal monty roberts halster voor je te leen, die heb ik toen gekocht tijdens een clinic van kelly marks.
dat werkt ook erg goed!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 22:45

Tsja, ik moet heel eerlijk zeggen... Dat ik wel op het punt sta om op te geven. Ik ken mijn meisje.... Verdrietig Als ze niet wil....
Ik kan haar er wel in meppen, maar ... Nou ja... Dat is zo vervelend en ze neemt mij dat echt kwalijk. Ze is soms een lomperd, maar daar is ze toch erg gevoelig voor. Dan zou ik dat door iemand anders moeten laten doen en dat slaat me ook weer tegen de borst. Iemand anders mijn meisje de trailer in laten slaan.
Het nadeel is dat die trailer niet van mij is. Ik kan hem dus niet iedere dag even ophalen om te oefenen.
Zelf heb ik nu zoiets, nog even en het is weer langer licht. Gelukkig heeft Isolda een redelijke conditie, dus ze kan die 11 km en dat uur zwaar les wel aan. Alleen voor mij is het wat minder, maar ach... ik ben een bikkel Haha!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 23:16

Jantina, volgens mij kan dat meis(je) van jou dat best wel aan. Ik heb zelf een Gelders type paard gehad, Crocus, en daar reest ik 8 km. mee, ook vaak door het donker naar een manege, waar vrijdag 's avonds met gehandicapten werd gereden. Dan reed ze daar twee uur in de lessen mee, 1 rustig uur en 1 uur waar volop gedraafd en gegaloppeerd werd, en dan weer 8 km. terug. Zij heeft dat tot haar 17e iedere week een keer gedaan, en er nooit last van gehad. Toen kreeg ze op een donderdag koliek en was het gebeurd met haar .... Maar niet door het lange rijden en lessen. Ik denk dus dat jouw Isolda het best wel aan kan. Toch is met de trailer wel prettiger, maar dan zou je inderdaad meer moeten kunnen oefenen. Voor slaan ben ik ook niet, temeer omdat je de vorige keer vertelde dat ze helemaal zwetend en "trillend als een rietje" de trailer uitkwam. Ze is volgens mij bang en dat kan je met slaan niet overwinnen. Ik wens je veel succces met de lessen en als je jezelf en Isolda goed verlicht kan je ook wel rijdend heen. Trouwens, Crocus liep in het donker ook vaak beter en was minder kijkerig dan overdag.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 08:44

Jeetje, balen hoor, dat Isolda zo slecht te laden is.
't is maar goed dat je geen wedstrijden rijdt ... want niets is erger dan een slecht te laden paard.
Ik vind het ook erg jammer dat je hebt opgegeven want nu heeft ze idd gewonnen en zal ze volgende keer nog meer problemen geven.
Kun je doordeweeks niet oefenen met laden? Bv. eten alleen op de trailer en niet in de stal?

Leuk dat de les zo goed ging, maar wel verwarrend iedere keer andere instructie. Ik zou er maar uitpikken waar jij iets aan hebt en de rest over je heen laten komen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 09:51

gelukkig dat wij de trailer een hele week mee nemen naar Ameland kun je een week lang hele dagen oefenen Haha!
Idd ik denk dat ze echt bang is dus slaan helpt niet in dit geval al doe ik het bij niet bange maar puur eigenwijze paarden wel hoor!
probeer eens met een longeerlijn achter haar kont.
Hoe rijd je vader? want hard door bochten, snel optrekken/afremmen is doodeng voor een paard.
bij een heel bang paard blijf ik ondanks dat het niet mag er nog wel eens bij in de trailer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 10:34

Onze merrie is inderdaad van het eigenwijse soort en absoluut niet bang in de trailer.
Ze heeft soms gewoon haar kop dwars staan Extreme duivel

Oja, met oefenen de trailer wel aan een auto vastzetten, ik zag en keer op een mange dat iemand ging oefenen met een losse trailer, maar deze klapte omhoog zodra het paard op de klep/achterkant stond.
Paard en eigenaar in paniek!!!!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 11:11

ik wil je op zich wel helpen.
alleen woon je niet super dichtbij.

ik heb het jaren geoefend en ook bange paarden lukken me nu vrij snel.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 12:35

jantina schreef:

Tsja, ik moet heel eerlijk zeggen... Dat ik wel op het punt sta om op te geven. Ik ken mijn meisje.... Verdrietig Als ze niet wil....
Ik kan haar er wel in meppen, maar ... Nou ja... Dat is zo vervelend en ze neemt mij dat echt kwalijk.




Nee nee, niet opgeven!!!
Dat moet je nooit doen met paarden. Laat ze het niet van je winnen. Ga gewoon door met proberen. Probeer alle tips uit van iedereen hier op Bokt.nl. Behalve die ene dan, van het erin slaan van je paard!!! Laat die tip maar achterwege hoor. Is helemaal niet nodig die methode, die is alleen voor de beulen onder de paardebezitters.

En ach, het lijkt mij helemaal geen straf om elf kilometer over Ameland te moeten paardrijden!! Haha! Lijkt me heerlijk rijden!!!


Wederom succes!!!

Grtjs Frank

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 20:08

Bedankt voor al jullie tips, lief van jullie dat jullie meedenken.
Ik heb zelf even genoeg van dat ding, net als Isolda. Ik ga morgen flink wat verlichting kopen, dan ben ik in ieder geval goed zichtbaar als ik in het donker rijd. Ben ik net een kerstboompje Haha!

Ik heb zelf nog een touw achter haar kont langs geprobeerd. Isolda laat zich daar niet door onder druk zetten, ze gaat gewoon door haar achterhand en gaat er op zitten.
(ondanks dat het zo frustie was, was dat toch wel een moment waaop ik heel hard moest lachen *LOL* )
Ook van achteren opdrukken, ik druk dan met mijn hand direct op een spier die over haar kont loopt en stoot haar dan met mijn schouder aan, werkt averechts. Wat zou ze wegen? 700 kilo ofzo Verward
Al zou ze 500 kilo wegen, dat krijg je echt niet van zijn plek.

Ze was zelfs zo diep beledigd dat ze haar lievelingssnoepjes (smikkels) niet wilde hebben, ook al duwde ik ze bijna in haar mond. Diep, diep beledigd Lachen
Wie weet doe ik deze week nog inspiratie op, maar ... zoals ik het nu zie ben ik er helemaal vanaf.

Ik voel me zelf al schuldig tegenover haar. Gek, maar ik voelde me vorige week toen ze er wel in stond akeliger als deze week, terwijl ik toch een eind moest rijden.
Mijn vader heeft heel netjes gereden, heel langzaam en nog langzamer in de bochten enzo. Ergens vind ik het zelf ook wel een beetje een belediging. Ik dacht dat Isolda mij toch echt vertrouwde...... Verdrietig
Dat vertrouwen is dus iets minder groot als ik dacht.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:45

Wat lastig is dat voor je meis! Jammer hoor, het geeft toch steeds weer een stuk stress voor de les. Fijn dat je met je les wel vooruit komt zeg!!!! Haha!