Zeoliet is gestorven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Zeoliet is gestorven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 15:48

Geesteren- De KWPN-keur-hengst Zeoliet is deze week op 21-jarige leeftijd in de Amerikaanse staat New Hampshire overleden. De bruine G.Ramiro Z zoon was nog eigendom van zijn fokkers Tiny en Wil Eykenboom, die tegenwoordig in het Belgische Bocholz wonen, en van Henk Nijhof uit het Gelderse Geesteren. Hier heeft Zeoliet met enkele onderbrekingen heel lang ter dekking gestaan. Henk Nijhof jr. weet nog niet wat de doodsoorzaak is. Hij zegt desgevraagd nog geen contact te hebben gehad met de huurder. Ook weet hij niet wanneer de hengst exact is overleden. Twee jaar geleden ging Zeoliet als huurhengst naar Scot Tolman in de noord-Amerikaanse staat New Hampshire, waar hij via een ledencollectief beschikbaar was voor de amerikaanse NAWPN-fokkerij evenals zijn stal- en stamboekgenoot Iroko.
Zeoliet was in 1984 verichtingskampioen. Dat bracht hem veel roem en nog veel meer merries, vooral in de eerste jaren. Er zijn van hm tot het jaar 2000 1797 veulens geregistreerd. Hij heeft tellend in datzelfde jaar 231 sterdochters, 66 dochters met het keurpredikaat, 9 die (tevens) preferent zijn en 3 die ook nog eens prestatie achter hun naam mogen zetten. Twee zonen haalden de KWPN-fokkerij, elcaro en eusebio.
Zeoliet vererfde zowel in de spring-als in de dressuurrichting. Hij komt uit een echte keur stam. Vader Ramiro is van onbesproken gedrag. Zijn moeder Sargab was keur, pref. en prest. Haar vader Abgar xx was keurhengst en overgrootvader Nimrod eveneens.

Bron agrarisch dagblad 16-2-02

groetjes jeannette

toch weer een groot verlies voor de fokkerij!
hij heeft toch veel goed nakomelingen gebracht
erg zonde!
heeft er iemand van jullie een paard die het zeoliet bloed voert?
groetjes jeannette
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 17-02-02 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 16:30

weet je ook waaraan hij overleden is?
had wel een merrie een balzflug zeoliet maar die heb ik verkocht.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 18:35

Ik zal het wel effe op zoeken vanavond hij was 21,
zet het hier straks wel neer!
groetjes jeannette

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 18:35

zonde zeg....
op mn werk hebben we een tijdje een zeoliet gehad maar die is weer verkocht.
echt jammer van zo'n geweldige hengst

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 18:58

dat is echt jammer hoor.

ik ben in het bezit van een zeoliet x triton.
een heel gaaf paard
vooral de afstamming zeoliet zit er erg in.
hij scoort als de beste in de wedstrijden en iedereen op stal is helemaal weg van hem
hij is 1,73 hoog en wordt in april 7.

groetjes marianne

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:00

de stelling "Zeoliet geeft verdriet" is nu wel errug toepasselijk Bloos

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:52

JA, die stelling heb ik wel vaker gehoord. Ken er een paar en die zijn idd niet erg makkelijk. Maar ja, daar zijn de meningen toch over verdeeld.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 00:19

is inderdaad het gezegde.

die van mij is ook erg moeilijk maar scoort wel goed

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 00:21

ach... ze zeggen zoveel...
Laat ze banketstaaf, elk paard is anders,
en elk paard heeft een vader, MAAR ook moeder...

Dus dingen als Dat zal wel een moeilijke zijn omdat ie bepaalde lijn voert vind ik zo'n onzin....

Tis jammer dat Zeoliet weg is

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 01:54

Tjee, schrik toch wel een beetje van dit bericht. Wij hebben een hele mooie 3 jarige Zeoliet x Sit this one out op stal staan.
Is dit bericht ook nog ergens te lezen?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 01:57

Ik vond het bericht net bij het KWPN op de site..

Op 20-jarige leeftijd is de keurhengst Zeoliet in Amerika overleden. De zoon van G.Ramiro en de keur preferente prestatiemerrie Sargab (Abgar xx x Nimrod) werd gefokt bij familie Eykenboom die hem nog steeds in mede-eigendom had met Henk Nijhof.

Zeoliet was in 1984 een van de toppers van het verrichtingsonderzoek en is jaren zeer populair geweest bij de fokkers. Uit zijn eerste volledige jaargang zijn zijn zonen Elcaro en Eusebio goedgekeurd. In de internationale springsport hebben zijn nakomelingen Escudo, Supercruise, Jumbo en Elando op Grand Prix niveau gesprongen.
Zeoliet heeft de laatste jaren de fokkerij gediend in Amerika bij Scot Tolman. Van Zeoliet is in Nederland nog sperma beschikbaar.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 10:45

Zonde....
Maar gelukkig zijn er nog een heleboel nakomelingen van hem. Ik vind die Zeolieten altijd hele leuke paarden, stevige beesten waar je echt wat mee kan.
De hengst zelf was een plaatje.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 12:40

In het agrarisch dagblad staat het bericht heel anders geschreven, maarja dat maakt op zich niet zoveel uit want het komt er uiteindelijk op neer dat ie is overleden. Ken zelf niet veel zeoliet nakomelingen maar vond het een mooie en volgens mij populaire hengst, die goede nakomelingen voor de sport heeft nagelaten.
groetjes jeannette

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 14:18


tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 14:24

wat jammer was goed bloed.
mijn vorige paard was een Casanova x Zeoliet fijn paardje maar niet de makkelijkste in omgang had volgens mij meer met haar jeugd te maken als met de afstamming al hoor ik het van Casanova ook vaak dat ze moeilijk zijn.
toch jammer van zo'n hengst zo oud was hij nog niet eens...