wat moet ik hiermee? (fjord)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

wat moet ik hiermee? (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 20:46

ok... ik zit met een dilemma... 28 juli is de fjordenkeuring in oldeberkoop. hier ga ik heen met een 3jarige merrie van mijn opa... er is echter 1 (groot) probleem!

deze merrie heeft al haar 3 levensjaartjes bij haar moeder gelopen... opzich niet een groot probleem, alleen wel nu we er mee bezig gaan! ze staan nu dus nog steeds bij elkaar... uit elkaar halen is geen probleem... mevrouw loopt lekker mee. geeft (nog) geen kick als de moeder een keer hinnikt of heen en weer rent, maakt haar niks uit.
even er mee bezig, geen probleem, ze loopt wel....
maar na een kwartier begint de ellende, ze trekt haar nek/ hals weg en zet het op een lopen! dwars door het 1e schrikdraad, en vervolgens door het volgende schrikdraad, op weg naar de merrie...
nou heb ik al tegen mijn opa gezegd, dat ze uit elkaar moeten (hij wou de 3jarige maar longeren met de merrie erbij, daar was ik het al niet mee eens) nou goed, mn opa gaf me gelijk, dus de merrie aan de andere kant van het schrikdraadje.

ik ben er nu in totaal 3 keer mee bezig geweest, en het gaat elke keer hetzelfde... begin nu de hoop al op te geven... het grootste probleem is gewoon de moeder! ze plakken mij veel te veel.
Mijn opa is nu op vakantie, dus het ene paard ergens anders dan de andere gaat ook niet lukken, moet ik eerst met mijn opa overleggen. als ik dit met hem overleg, zie ik een kleine kans dat ik mijn gelijk krijg. oftewel, hoogstwaarschijnlijk blijven ze lekker bij elkaar staan.

maar goed, ben ik dan eigenwijs als ik met zo'n paard geen keuring wil lopen? volgens mij slaat ze de hele trailer aan gort als we die kant op gaan... Ik heb geen zin in ongelukken, dus heb eigenlijk zoiets van dan doet hij hetzelf maar... maar ja, mn opaatje is ook al oud! dus tsja, aan de andere kant kan ik hem dat weer niet aan doen...

wat moet ik hier nu mee....

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...


Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:53

Pft, Welmoed is echt te erg voor woorden... (Nja, Mathilde eigenlijk!) Ik zou ook niet met haar op de keuring gaan lopen hoor, ze flipt immers al wanneer mamma 2 meter bij haar vandaan staat! Scheve mond En je opa er mee laten lopen, ook niet zo'n goed idee denk, dan verongelukt ie gelijk.... Knipoog

Mij lijkt het het beste dat jullie gewoon niet gaan Tong uitsteken Maar ja, makkelijk gezegd... Maar dan wel; jij levend, opa levend en de trailer levend Knipoog

Sorry, weet echt niet wat je met dat beestje aan moet... Maar dat wist je al! Knipoog

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 20:58

haha, ben bang dat we wel moeten.... je kent opa toch? haha welmoed levend maakt niet zoveel uit?! Tong uitsteken

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:01

bokkertje schreef:
haha, ben bang dat we wel moeten.... je kent opa toch? haha welmoed levend maakt niet zoveel uit?! Tong uitsteken

Haha ja, dat is het hem juist.. Tong uitsteken
Neuh Tong uitsteken

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:08

thuiskeuring?

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:14

thuiskeuring? wat bedoel je daar mee? dat al die keuringsmannetjes naar hier (het hooooge noorden) komen, om daar welmoed te keuren??? hmmm nee, vind ik een beetje ver gaan...

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:17

jah, dat doen ze wel, kost alleen wat meer. Ze komen dan met zijn 2en.

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:18

haha, nou nee... dat gaat me een beetje te ver... ze kan moeilijk dr hele verdere leventje bij dr moeke blijven lopen!

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:26

Tsja...ikzelf zou alvast met een pluk hooi oefenen in de trailer, stukjes rijden als het goed gaat etc.
En toch idd lekker eigenwijs naar de keuring gaan, ze leert het maar Haha!

Maar idd het kan wel gevaarlijk zijn, of misschien heeft ze het daar wel geweldig naar haar zin en is er niets aan de hand.

Bij mijn haf had ik ook hele ramp scenario's in mijn hoofd, dat is zo'n zenuwelijer, en ze voelde zich prinsheerlijk tussen al die hafjes, met al die mensen en shows er om heen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:58

Heb je al geprobeerd om met een hengstenketting te gaan wandelen? Ik zou daar rustig mee beginnen, gewoon op het terrein, waar ze haar moeder kan zien, iedere keer als zij een ruk geeft richting weiland, geef jij een ruk terug. Mijn pony had eerst de neiging me door een heel park te sleuren voor een stukje gras. Met zo'n ketting loop je toch met minder ergenis. Ze moet toch leren dat ze als ze bij jullie is, ze ook moet luisteren. Want als ze eenmaal door heeft dat ze jullie kan overbluffen, wordt ze steeds erger.
Met die trailer zou ik gewoon gaan oefenen. Iedere dag een voetje, zeg maar. Iedere keer belonen met wat lekkers, veel succes!!!!

I may not always talk a lot of sense, but i'm always happy to listen!!!

Nieuwe foto's in mijn profiel!!!!!!!!!!!!!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:03

28 juli is over ongeveer drie weken, ik geef je niet veel hoop dat het voor die tijd nog lukt, maar anders moet je het echt vanaf nu gaan opbouwen. steeds iets langer en verder

Z1+1

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 06:19

In het ergste geval neem je mamma toch gewoon mee? Blijft die braaf naast de ring wachten tot dochterlief weer klaar is, kunnen ze daarna weer saampies naar huis.

Overigens is scheiden en elkaar nog kunnen zien geen optie. Een van de 2 moet gewoon hlemaal weg ver bij elkaar vandaan. Pas als ze allebei weer gekalmeerd zijn en normaal te rijden kunnen ze weer bij elkaar. Ze zijn gewoon te lang samen geweest en dit gaat geheid tot ongelukken leiden.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:25

Die twee moeten gewoon uit elkaar, elk op een ander adres. Het is maar normaal dat je nu met een quasi onhandelbaar paard zit, en daar kan dat paard niks aan doen. Een paar jaar geleden heb ik eens een paar weken op een Slovaakse paardenboerderij geholpen, daar werd ook wat gefokt en stonden alle paarden in één groep. Dat leidt dan tot situaties zoals tweejarigen en zelfs een driejarige die nog bij hun moeder drinken en waar niks maar dan ook niks mee aan te vangen is. Ik vind het persoonlijk een zeer slecht systeem om zo’n dieren zomaar bij hun moeder te laten lopen. Mijn advies: vergeet deze keuring, en neem de mams mee met de trailer en laat die uit logeren gaan.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:23

Wij hadden ook van die 2 merries een moeder en dochter die stonden al 7 jaar bij elkaar ook al vanaf het begin en het eind. De kleine kon wel zonder moeder maar moeder niet zonder kleine (nou kleine). We hebben de merrie toen ook meegenomen naar keuring en aan de zijkant geplaatst zodat ze elkaar wel konden zien.

gr

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:25

Toen Vio vorig jaar voor de stamboekkeuring moest hadden we hetzelfde probleem.
Altijd bij haar moeder en zus gestaan. We hebben toen zus meegenomen in de trailer (anders hadden we Vio niet mee kunnen nemen). En toen Vio de ring in moest bleef Nic gewoon in de trailer staan. Wel een beetje geschreeuw heen en weer maar verder ging het prima.
Dus misschien moet je proberen om een paard mee te nemen in de trailer. Heeft ze gelijk wat afleiding en is ze niet alleen...

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:38

Goed oefenen !
tegen je opa zegge dat het beestje toch echt van de moder afmoet,dat het toch een eigen leven moet gaan lijden,
dan is de kunst aan jou,
dus erg streng zijn,en met veel geduld kom je er wel !

Karaat_the_newforest op Instagram

KiMmii

Berichten: 75
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:09

Ze moet weg van der moeder..
Ik had ooit eens een verzorgveulen die pad na 10 maanden bij de moeder vandaan ging was die ook al redelijk onhandelbaar..
Ze moeten elkaar idd niet meer zien..
Ik had geloof ik met me vriendin 2 weken gedaan of iets langer..

En met het lopen een hengstenketting, dat mag op de keuring ook en daar hebben ze wel respect voor meestal..
Heeft mijn oude fjordje ook..
En met de keuring zou ik ff afwachten hoe het gaat met lopen enzo..
Succes OK dan!

G.E. Bailey en Kim


bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 11:24

Vippie schreef:
In het ergste geval neem je mamma toch gewoon mee? Blijft die braaf naast de ring wachten tot dochterlief weer klaar is, kunnen ze daarna weer saampies naar huis.

Overigens is scheiden en elkaar nog kunnen zien geen optie. Een van de 2 moet gewoon hlemaal weg ver bij elkaar vandaan. Pas als ze allebei weer gekalmeerd zijn en normaal te rijden kunnen ze weer bij elkaar. Ze zijn gewoon te lang samen geweest en dit gaat geheid tot ongelukken leiden.


hmm zelf ben ik er geen voorstander van om dr moeder mee te nemen... als je ziet wat ze nu doet, dat zal alleen maar erger worden als mams dr daar ook bij loopt, aan de zijkant van de ring... die zet het op een lopen, en die van mij dwars door de bedrading heen...
nee ik denk dat ik t weekend maar even goed met mn opa moet praten... en anders doe ik het gewoon niet, red ie zichzelf maar

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:52

Tsja dan zit er idd weinig anders op, alle oplossingen zijn aangedragen....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:07

bij ons op stal is er een arabiertje met een veulen. Dat veulen hebben ze later gewoon in een ander weiland gezet, als ze hinniken dan kunnen ze elkaar wel horen en met veel moeite kunnen ze elkaar ook zien, gaat prima hoor! Dus ik denk niet dat je persee de een naar een ander adres hoeft te plaatsen..Na een tijdje is dat gezeur wel over dat ze de hele tijd naar elkaar toe willen. Het is wel verstandig om ze niet helemaal alleen neer te zetten (dus een shetje erbij ofzo).

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:09

bij ons op stal is er een arabiertje met een veulen. Dat veulen hebben ze later gewoon in een ander weiland gezet, als ze hinniken dan kunnen ze elkaar wel horen en met veel moeite kunnen ze elkaar ook zien, gaat prima hoor! Dus ik denk niet dat je persee de een naar een ander adres hoeft te plaatsen..Na een tijdje is dat gezeur wel over dat ze de hele tijd naar elkaar toe willen. Het is wel verstandig om ze niet helemaal alleen neer te zetten (dus een shetje erbij ofzo).

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:53

marn schreef:
bij ons op stal is er een arabiertje met een veulen. Dat veulen hebben ze later gewoon in een ander weiland gezet, als ze hinniken dan kunnen ze elkaar wel horen en met veel moeite kunnen ze elkaar ook zien, gaat prima hoor! Dus ik denk niet dat je persee de een naar een ander adres hoeft te plaatsen..Na een tijdje is dat gezeur wel over dat ze de hele tijd naar elkaar toe willen. Het is wel verstandig om ze niet helemaal alleen neer te zetten (dus een shetje erbij ofzo).

Als ze uitelkaar staan vliegt ze gewoon door de draden heen. Er stond een super hoge schok om, maar ze vloog overal doorheen...

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:20

mij lijkt dan nog de enige oplossing: moeder op een ander adres zetten, en dan een shet of zo bij je 3-jarige. (zoals al gezegd) ik weet niet hoe lang van tevoren je je voor zo'n keuring op moet geven, maar kijk anders hoe het over een week (2?) gaat.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 10:14

marn schreef:
bij ons op stal is er een arabiertje met een veulen. Dat veulen hebben ze later gewoon in een ander weiland gezet, als ze hinniken dan kunnen ze elkaar wel horen en met veel moeite kunnen ze elkaar ook zien, gaat prima hoor! Dus ik denk niet dat je persee de een naar een ander adres hoeft te plaatsen..Na een tijdje is dat gezeur wel over dat ze de hele tijd naar elkaar toe willen. Het is wel verstandig om ze niet helemaal alleen neer te zetten (dus een shetje erbij ofzo).


ja, dat is normaal lijkt mij, maar dit is net wat anders... dit "veulen" is 3 jaar! dat is nogal een verschil, of net geen jaar bij mams lopen, of al meer dan 3 jaar!
maar goed, zal even goed met mn opa praten....

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...

IwanLuver
Berichten: 1877
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:12

Maarre als ik het goed begrijp, als ik in Oldeberkoop een losgeslagen fjord zie is het die van jullie Knipoog Haha!

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: araber, BingBot, joyce83, JudithDario, lovelance, Majestic-12, RoRo44 en 32 bezoekers