brandmerken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

brandmerken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 11:14

Na aanleiding van een topic op VN over brandmerken, deze vraag...
Hoe denken jullie over brandmerken..
In nederland is het brandmerken ook verboden, maar wij zijn twee weken geleden met het veulen naar de keuring in octrop geweest in Duitsland voor het West-Faalse stamboek en daar worden ze nog gewoon gebrandmerkt..

Het veulen keek er niet een na, zwiepte alleen twee maal met de staart..

Wat is jullie mening hierover....



Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:17

Mijn mening is: liever niet, maar als het echt moet om in het stamboek opgenomen te worden kan ik wel begrijpen dat je je paard laat brandmerken. Wij hebben geluk gehad, we konden chippen. Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:40

mijn mening is wat verdeeld. Ik vind het aan de ene kant zielig voor het paard om hem te brandmerken, maar ik vind het wel heel mooi...

Prisca heeft ook een brandmerk en vooral als ze het warm heeft van het rijden kleurt die helemaal op (blauwschimmel) Maar ja, zo'n gloeiendhete stempel tegen je bil... moeten ze bij mij ook niet doen! (ik weet dat dat niet 100% hetzelfde is maar toch)


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:45

ik ben er een aantal keren bij geweest dat er Norikers gebrand werden (toen het nog mocht in Nederland en later in Oostenrijk, waar het nog gewoon mag).

Jullie gaan het toch niet geloven, maar de paarden die ik heb zien branden en heb vastgehouden tijdens het branden, vertrokken geen spier!
Ook naderhand hadden ze geen hinder van hun "brandwond".

Als het branden deskundig wordt gedaan en het ijzer is heet genoeg, hebben ze er minder reactie op dan op chippen. Dat heb ik ook al een paar keer zien doen en daar reageerden die paarden meer op!


Mijn paard is gebrand, hij heeft een stamboekbrandmerk en een stamboeknummer op z'n hals onder de manen, dat nummer staat ook in zijn paspoort en op zijn stamboekpapieren, dus ik heb bezwaar aangetekend tegen chippen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 11:49

Idd smurf ben het totaal met je eens.. Het veulen van 4 maand voelde er ook niks van ja zwiepte 2 maal met de staart... Chippen vinden sommige paarden vervelender..

UumsJarig

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:52

Onze veulens (uit de brandmerk-tijd) vonden het scheren enger dan het branden. Toch vind ik brandmerken en tattoeeren (bij honden) niet ideaal. Voelde me altijd een autoritair dierenbeultje als ik een veulen vasthield dat gebrand werd.

Puur mijn gevoel hoor, maar toch...

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:53

èn nog een groot voordeel van branden: je brengt geen vreemd voorwerp in je paard!

Alle Norikers zijn slachtdieren, lekker zo'n chip op je bord...... dat is ook de voornaamste reden waarom Oostenrijk niet meedoet met het chippen, Norikers en Haflingers zijn daar verplicht slachtdieren: ze worden zelfs gefokt als vleespaarden.

Dus Noriker- en Haflingereigenaren die hun paard bij het Oostenrijkse stamboek hebben gekocht: lees de papieren even goed door!
Je kan het overigens niet laten wijzigen: eens slachtdier, altijd slachtdier in Oostenrijk..... bij de Haflingers kan je proberen ze in het Nederlandse Haflingerstamboek op te laten nemen, bij Norikers kan dat niet

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:04

Ik vind het best zielig... dat brandmerken, maar als ze hem eenmaal hebben merken ze er niets meer van en ik vind het wel wat hebben.
Eigenlijk vind ik het jammer dat het dus nietmeer mag, ben dan ook best blij dat mijn paard er wel nog gewoon een heeft

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:13

Citaat:
Ik vind het best zielig... dat brandmerken, maar als ze hem eenmaal hebben merken ze er niets meer van en ik vind het wel wat hebben.


nogmaals, ik kan je verzekeren dat de paarden er weinig tot niets van voelen, ik heb er vaak bij gestaan, en niet bij 1 paardje maar bij veel meer!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:16

Even extra ter info... ik ben juist voor brandmerken
En baal echt dat ze het verboden hebben, maar ik heb ook weleens gezien toen een paard gebrandmerkt werd.... en de ene keer is er amper een reactie, maar soms is er wel degelijk een reactie dus ze voelen het heus wel.
Maar het blijkt jammer dat het nietmeer mag Scheve mond

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:18

Mijn haflinger heeft ook West-falische papieren. En is dus ook gebrandmerkt. Ik vind het niet echt zielig. En mn pony heeft er geen trauma's aan over gehouden. Dus het zal allemaal best mee vallen Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:19

Veel liever brandmerken dan chippen.

[edit] het woordje "veel" toegevoegd Haha! [/edit]

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:23

Mijn merrie kreeg op de keuring nog net een brandmerk, niet lang daarna is het afgeschaft.
Ik moest mijn hand op haar oog leggen en toen gebeurde het. Magic zette een paar passen opzij en sloeg een paar keer met haar staart en dat was het.

Natuurlijk is het geen fijn gevoel voor een paard en ze bleef wel een beetje gevoelig de eerste paar dagen, maar ik zag haar niet totaal uit haar dak gaan van de pijn.
Denk (weet wel zeker) dat paarden een hele andere pijngrens hebben dan mensen.

Dat het afgeschaft is kan ik me wel iets bij voorstellen. En kan er niet heel erg mee zitten, net zoals ik er niet mee kon zitten toen het nog wel gebeurde Haha!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:19

Aan de ene kant vind ik het zielig, maar aan de andere kant geeft het wel de echtheid aan van je paard (zeg maar dat hij geregistreerd is en dus bij diefstal op te vragen) en ik vind het ook wel mooi. Mijn paardje heeft er 2 een op zijn kont dat is de brandmerk van de fokker en een aan de linkerkant op zijn hals een nummer die vind ik wel erg zonde.

gr

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:24

Oh, ik geloof best dat ze er niks van merken hoor als het goed wordt gedaan. Maar als mens heb je in je koppie zo'n ethiek, van wat wel en niet kan... Ons paard zou ook eerst gebrandmerkt worden toen we het stamboekpapier gingen ophalen, het hoefde op het laatste moment toen toch niet. Lachen Toen is ze gechipt, dat voldeed en ze kreeg toch haar papier. Haha!

Als je paard gechipt is kan je bij bijv. diefstal hem/haar juist makkelijk opsporen hoor, en chippen is geloof ik iig verplicht tegenwoordig, toch? Of in ieder geval handig, zelfs naast een brandmerk. Lachen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:40

Mijn paard kreeg 2 brandmerken (F= friesstamboek + S= ster). Ik geloof dat het een jaar later is afgeschaft!
Ik vind et eigenlijk wel zielig, maar vind het toch mooi staan.. dus ben eigenlijk wel blij dat hij het nog heeft.
Daarnaast heeft ie erg weinig last gehad. Hand over het oog. Hij schrok denk ik meer van de geur van et branden, dan et branden zelf. Denk ik hè.. zeker weten doe ik et niet, want hij heeft me niks gezegd Haha! !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:41

er is pas geleden een heel topic over geweest......... daar kan je uitgebreid mn mening vinden

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:47

het stinkt niet meer of minder dan wanneer een paard warm beslagen wordt door de smid.....

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:47

Ik ben er absoluut niet tegen.
Vind het zelfs jammer dat ze het afgeschaft hebben. Helemaal ook omdat het paard eramper last van heeft. Minder dan van chippen o.i.d.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:49

smurf schreef:
het stinkt niet meer of minder dan wanneer een paard warm beslagen wordt door de smid.....


Toen werd ie nog niet warm beslagen (inmiddels wel)!

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:57

ik heb eindelijk geen mening Clown

chippen vind ik beetje gemeen omdat die naald 1 mm dik is en je gooit dan in de nek

brandmerk is best wel mooi maar mij lijkt het beetje vervelen ik heb ook zelf een stukje film gezien die paard werd gebrandmerkt en die paard schopte een man weg en die man is dood Verward echt raar gezicht

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:34

Ik ben voor brandmerken, omdat het mooi is en, omdat je dan meteen kunt zien van welk stamboek je paard is.
Eigenlijk net zoiets als een merklogo op je kleding Haha!
En idd het paard voelt er nirt veel van

Het zelfde als de staartjes knippen van honden. Wij hadden thuis een aantal nestjes jack russels gefokt, en die piepte harder bij de enting dan bij het staartje knippen. Dat gebeurde al zo vlug na de geboorte, dat er zowat geen leven in het staarttopje zit

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:36

Ik ben ook voor brandmerken. Dacht dat ze het weer wilden afschaffen die verboden regel of heb ik nou iets verkeerd begrepen??? De handel lijdt er ook wel onder had ik begrepen...

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:36

Mijn merrie heeft 2 brandmerken.

Ze is in 2001 ster verklaard dus kreeg ze een F dat ze opgenomen was in het stamboek en een S voor ster.
ik ben er blij mee en Ro gaf geen kick. Ze had zoveel adreline in zich en stond er met haar hals helemaal op en hij zette ze er zo op. Ze gaf geen kick. Dagen daarna flink met vaseline erop gesmeerd dat het vet blijft dat vond ze soms minder maar was allemaal snel over.
Met een prik geven is ro vervelender als een brandmerk toen....

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:37

In sommige landen word een niet gebrand paard gezien, als een paard dat niet goed genoeg is voor het stamboek...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, Facebook, Flubberboot, Ruai en 127 bezoekers