Tips en adviezen gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Tips en adviezen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 08:39

Naar aanleiding van mijn topic: Lompe merrie, heb ik de volgende vraag.
Is er iets wat ik kan doen om te voorkomen dat de merrie het veulen beurs trapt? Of moet het veulen hier zelf van leren en sneller op reageren. Ik wil iets doen maar het enige wat ik kan bedenken is die twee buiten zetten zodat ze meer ruimte hebben en de merrie praktisch niet op het veulen kan gaan staan.
Ik vind het zo sneu voor hem, al die bultjes en schaafjes.
Wat denken jullie trouwens van die schaafwond en kneuzing van gisteren? Ik vertrouw het niet helemaal, ik ben maar bang dat er iets beschadigd is aan de pees omdat die nog steeds een beetje dik is. Als het al de pees is waardoor het dik is. Kan ook nog gewoon de zwelling zijn van de wond die er zit. Ik vind het alleen een beetje eng. Stel dat ie nu al meteen de wereld in gaat met een zwakke plek... moet er niet aan denken!
Mijn veearts zei me geen zorgen te maken en zei dat als dit het enige is dat hij ooit aan verwondingen oploopt je van geluk mag spreken.
Ik vertrouw mijn VA wel maar ik lees ook zoveel verhalen van dieren die door een trap of weet ik het wat een peesklap oplopen. Ik weet niet of veulens dat ook kunnen krijgen en of de herstellingskansen net zo grimmig zijn als bij een volwassen dier die in het werk staat.
Ik baal er gewoon ontzettend van maar hij lijkt er geen last van te hebben. Lekker dollen, springen en bokken alsof er niks gebeurt is.
Ik wil zelf nog even afwachten of de zwelling helemaal afneemt binnen een aantal dagen maar als de bult blijft dan laat ik de veearts toch terug komen. Het is nu nog een verse wond natuurlijk, gisterenochtend gebeurd.
Maar even over het buitenzetten. Kan ik een veulen van nog geen week al de hele dag buitenzetten in regen en zonneschijn?
Ik ben zelf nog geneigd om hem als het gaat regenen binnen te zetten.
Kan iemand me tips en adviezen geven om de komende periode zo goed als ongeschonden door te komen?

Greetzzz

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:30

Tsja je kan er weinig aan doen. iig zorgen dat ze alleen met het veulen staat, maar dat heb je al gedaan wat betreft voeren weet ik ook niets. Mijn merrie had het anderson als ze alleen stond raakte ze in paniek en walste ze gewoon over het veulen heen. pffff dus die moest altijd naast anderen in het land of op stal.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:47

Zie je andere topic Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:09

Ik denk dat jouw veearts toch wel een beetje gelijk heeft, ze lopen allemaal wel eens wat op. Dat er nu nog een bult(je) op die wond zit, is volkomen normaal, dat houdt hij nog wel een weekje. Maar zolang hij op 4 beentjes in de rondte loopt te stuiteren, is er dus echt niets aan de hand.
Lekker de hele dag naar buiten met hem, van een buitje smelt hij niet. Als het nu de hele dag zou plensen, zou het wat anders zijn en dat je hem s'nachts binnen houdt kan ik me voorstellen, dat deed ik ook. Maar zolang hij op de dag nog een droog stukje kan vinden, om zijn dutje te doen is er niets aan de hand.
Je begint nu echt te klinken als een overbezorgde kloek met 1 kuiken en de kat in de dakgoot. Je hebt nog geen kleine kinderen waarschijnlijk, anders wist je wel beter..........
Oke mamma mag dan lomp zijn, maar zo te horen leert het veulen daar sneller en makkelijker mee omgaan dan jij.
Kop op meid, niet te vaak kijken, het komt heus wel goed.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:23

Je kan eventueel als het echt heel erg wordt een balk midden in je stal plaatsen. Zodat het veulen hier onderdoor kan en de merrie niet. Dan heeft het veulen een veilige plek om heen te gaan. En tja, alle kleine kinderen lopen wel eens een blauwe plek op!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 12:36

Ja, jullie hebben eigenlijk wel gelijk. Ik ben gewoon te bezorgd! En ik heb inderdaad geen kleine kindjes Knipoog
Het zal ook allemaal wel wat meevallen maar het is op dat moment gewoon vervelend en je voelt je machteloos.
Hij stuitert in ieder geval als een bezetene rond en is helemaal happy met zichzelf!

Dankjulliewel!!!!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:44

oh, dan is het wel goed. Kijk, als ie ook nog heel zielig zou doen (niet eten enz...) heb je wel een probleem (nu ook wel maar...). Nou ik hoop dat het goed komt en ik denk dat bdat schot tussen de merrie en de ruin al een heel stuk scheelt. Succes ermee, hopen dat t goed komt!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:53

[quote="Zwelgje"]Ja, jullie hebben eigenlijk wel gelijk. Ik ben gewoon te bezorgd! En ik heb inderdaad geen kleine kindjes Knipoog

Ik ben ook zo bezorgd hoor!
En ik heb wel zelf 2 kinderen,maar nog nooit een veulen gehad Haha!
Aan mij wordt ook elke dag gezegd dat ik me niet zo druk moet maken,iets wat niet meevalt,ik vind het nl een heel bezit en ben er dan ook uitermate zuinig op Bloos
Hoewel ik dondersgoed weet dat ze met "vallen en opstaan" groot worden.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 18:33

Ja, dat heb ik ook Pipi. Ik wil er veel te zuinig op zijn. Misschien moet ik dat maar even van me af zetten...mmmmm, moeilijk!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:50

Als er een schuilstal/overkapping is en je wei is niet erg drassig (of niet overal in ieder geval) dan kan het spul gewoon naar buiten hoor. Dat lijkt me nog het beste nu...

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:15

En, hoe is het nu?? Ik hoop dat je een oplossing gevonden hebt!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 08:23

Stephany schreef:
En, hoe is het nu?? Ik hoop dat je een oplossing gevonden hebt!


Wat we nu doen is de ruin 's nachts in de kleine paddock achter het huis met deken op en merrie en veulen binnen.
Overdag als het weer niet te slecht is staan moeder en kind buiten en de ruin weer binnen. En zo gaat het goed, de merrie is heel rustig nu.
Vanavond gaan we het schot terugplaatsen voor de tralies en kijken of de ruin 's nachts ook weer op stal kan. Ze kunnen mekaar dan niet zien, dus ik hoop dat het dan ook goed blijft gaan.
Ze voorspellen voor vannacht ook onweer dus ik heb mijn ruin dan ook liever binnen staan. Vanochtend was de merrie wel weer "blij" om de ruin te zien... ze was dus overduidelijk hengstig.
Vanavond komt de veearts en hopelijk binnen een paar dagen weer dekken.
Dus tot nu toe lijkt het goed te gaan en de rust is wedergekeert, het veulen is in ieder geval niet meer door de stal heen geslingert.
Nu is Z.T. ook al wel een stuk sneller geworden want hij weet dat mama's grote voeten pijn kunnen doen en als ze in de buurt komt trekt ie zijn pootjes al in. Met het bezeerde beentje lijkt het ook goed te gaan. Het is nog plaatselijk dik bij de wond maar verder blijft het beentje mooi dun.
Nou maar hopen dat het schot de rust verder bewaart en mijn ruintje weer binnen kan slapen vannacht.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:27

Gelukkig! Dat klinkt al veel beter!
Je kunt de ruin toch ook s'nachts buiten laten staan, onze paarden staan ook heel de nacht buiten tijdens dit seizoen.
In ieder geval gaat het nu een stuk beter, dus houden zo he! OK dan!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 08:50

De ruin kan in principe wel buiten staan maar deze paddock is de enige die we aan huis hebben liggen, de rest ligt 2km verderop. En deze paddock is eigenlijk voor merrie en veulen.
Na 2 nachten heeft de ruin met zijn ijzers al helemaal gaten in de wei gelopen en dat vind ik dan ook weer zonde.
En ik zet hem liever niet alleen in de grote wei 's nachts want dan kan ik hem niet controleren.
Dus daarom heb ik hem liever binnen. We hadden deze wei vorige jaar ook speciaal ingezaaid met een kruidengras-mix voor merrie en veulen en nu heeft de ruin daar ook al heel wat van verorberd.
Het is verder niet zo heel erg maar ik heb hem om die redenen liever niet in de paddock. Maar goed als het de rust kan bewaren... .
Ik wil straks even kijken hoe het gaat met het schot. Als merrie dan weer in paniek raakt gaat ie gewoon weer naar buiten!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:54

Kan je ruin niet een weekje of 2 ergens logeren tot de merrie gewend is aan het moederschap en gezelschap weer leuk vind ook al is ze niet hengstig.
Lijkt me dat je dan rustiger slaapt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:20

Ik denk eerlijk gezegd, dat die hengstigheid als geroepen komt. Doordat de merrie direct een stuk socialer wordt, naar de ruin toe, heb je goede kans dat na de hengstigheid, de scherpe kantjes eraf zijn bij de merrie en dat (min of meer) normale omgangs vormen weer mogelijk zijn.
Succes.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:24

Kitten die ervaring heb ik niet, gewoon zo'n merrie tijd gunnen om in alle rust aan haar kind te wennen is de beste en ongevaarlijkste oplossing.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:32

mijn veulen stond al vanaf de geboorte buiten en omdat we de merrie 1 niet konden krijgen stond ze ook in de regen tot dat er een storm aan kwam en we haar te pakken haddenngekregen maar het kan rustig hoor.
als een veulen wil schuilen gaat ie wel dicht tegen de moeder staan.

xx jessica

Al Bijna 2 Jaar Melissa...
Zummer Al Bijna Een Jaar Haha!:D

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 09:36

We gaan even observeren of de merrie zich op d'r gemak voelt als de ruin weer binnen staat naast haar met het schot ertussen. Vertoont ze dan weer hetzelfde gedrag dan breng ik de ruin een weekje of twee naar mijn instructrice zodat ik dat op en neer geloop ook eventjes niet heb.
Ik wacht vanavond heel even af hoe het gaat.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:40

Dat lijkt me idd de beste oplossing, dan ben je in ieder geval zeker.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:31

Zwelgje schreef:
Na 2 nachten heeft de ruin met zijn ijzers al helemaal gaten in de wei gelopen en dat vind ik dan ook weer zonde.

Uh, sorry, maar dat vind ik eerlijk gezegd best vaag. Omdat ie ijzers heeft moet ie maar binnen staan?

Verder ben je idd overbezorgd Tong uitsteken De merrie en het veulen kunnen echt wel wat hebben, ze smelten niet van een drup regen hoor Knipoog

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:14

Is het geen idee om mamma + veulen ook 's nachts in je paddock te houden? Je moet dan wel een veilig hek hebben, maar dat lijkt me logisch. Het veulen kan dan in ieder geval ergens heen 'vluchten', en zolang het droog is, en dit weer moet dat toch wel kunnen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 07:58

Rinske: geloof me maar dat een paard die vierkant op ijzers staat echt gigantisch de wei kapot kan trappen. Meer dan een paard zonder ijzers. Maar dat is mijn ervaring en om die reden heb ik de ruin liever niet in die paddock.

Maar wij hebben gisteren nog eens geprobeerd om de ruin met het schot terug langs de merrie te zetten maar dat was geen succes.
Ze hoeft hem echt maar te horen en de spanning was meteen terug. Het veulen werd weer met grof geweld door de stal gejaagd.
Dus mijn ruintje staat nu een tijdje, in ieder geval 1 maand op pension bij mijn instructrice. Zij woont ook maar 5km verderop dus ik ben met de fiets binnen 15min. op stal.
Het is in ieder geval makkelijker dan thuis zo te zitten klooien. Het heeft zo zijn voordelen want met de les hoef ik maar 1 keer per week met de trailer op en neer Knipoog
Hij staat daar hartstikke prima en nog goedkoop ook. Hij blijft daar mooi de komende maand staan en ik denk dat hij pas terug komt als de merrie goed en wel weer drachtig is. Dan wordt ze ook wel weer wat kalmer en dan is het veulen ook weer wat ouder en sneller en dan moet dat wel weer kunnen denk ik.
Dus deze oplossing leek ons het veiligste en voor volgend jaar zorgen we dat we OF een extra box hebben (we kunnen op stal nog net eentje bijbouwen) zodat de box naast de merrie leeg kan blijven OF dat de ruin weer een tijdje uit logeren gaat Knipoog
Ik heb in ieder geval wel beter geslapen en het beentje is nu zo mooi aan het genezen. De veearts heeft het gisteren ook nog even bekeken en het ziet er prima uit, het is reuze meegevallen. Het is alleen nog een beetje dik bij het wondje. De pees heeft waarschijnlijk niks te lijden gehad omdat daar geen zwelling op zit. Schijnbaar moet je dan toch wel een "bolling" zien nadat het vocht grotendeels is weggetrokken maar het peesje is mooi recht. Dus het is gelukkig alleen een kneuzing geweest.
En nu de ruin weg is hoop ik genoeg maatregelen getroffen te hebben dat moeder en kind rust krijgen. Maar ik denk het wel want de merrie was meteen na het vertrek van de ruin helemaal ontspannen.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:32

OK dan!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:33

Goede oplossing! Ik denk ook dat het dan beter gaat. Is wel gek hoor, dat de meerie het veulen dan schopt i.p.v. naar de ruin eigenlijk...Ik moet je wel zeggen dat mijn veulen nu 3 maanden oud is en de merrie is nog steeds woest als er een paard voor haar stal langsloopt...Maar ze is niet weer drachtig, misschien dat dat beter gaat... Succes in ieder geval!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, meniekske, WillemijnL, Wpaard en 8 bezoekers