vermogen ook bij een dressuurpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

vermogen ook bij een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 09:31

Nadat ik er vriendelijk op gewezen ben in het andere topic over vermogen dat bij dressuurpaarden anders is dan bij springpaarden. Open ik maar een nieuw topic. Kunnen wij spreken bij dressuurpaarden van vermogen om goed te kunnen zitten in pirouettes, piaffes en passages of moeten wij over aanleg spreken?


Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:41

whoehoe, mijn eerste post Lachen

Over het vermogen van een dressuurpaard zijn de meningen nogal verdeeld. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het achterbeen goed gehoekt is en dat het enorm krachtig moet zijn.
Met krachtig bedoel ik dat het enorm moet stuwen, of het nu in stap, draf of galop is.

Denk dat het vermogen van een dressuur (en eigenlijk ook wel) en springpaard in de achterhand zit. Tenslotte is dat de motor. Natuurlijk komen er ook nog een hele boel andere dingen bij te kijken om een goed dressuurpaard te bekomen.

You can't win without losing !

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:42

Vermogen is het overleven van levende wezens in de vrije natuur. De aanleg begint dus daar al.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:45

Stuwen?
Brrr, koude rillingen krijg ik van dat woord.
We willen natuurlijk altijd een dragend achterbeen.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:46

Superkip schreef:
Met krachtig bedoel ik dat het enorm moet stuwen, of het nu in stap, draf of galop is.


Met stuwen schiet je in de piaffe weinig op, met dragen veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:49

Sjuimpje schreef:
Stuwen?
Brrr, koude rillingen krijg ik van dat woord.
We willen natuurlijk altijd een dragend achterbeen.

Stuwen moet een trekpaard doen.

En een gehoekt achterbeen is vaak verneukeratief. Die lijkt te buigen maar doet dat niet.
Steil in het achterbeen wil je ook niet, maar eigenlijk de perfecte middenweg Haha!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 09:50

moet je dan spreken over het vermogen te kunnen dragen of over de aanleg te kunnen dragen. Vermogen bij een springpaard kan me wel voorstellen maar bij een dressuurpaard weet ik niet goed of je wel over vermogen moet spreken of over aanleg. Vandaar dit topic.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:57

petraaken schreef:
moet je dan spreken over het vermogen te kunnen dragen of over de aanleg te kunnen dragen.


Volgens mij gaat het om de aanleg om te kunnen dragen.

Mijns insziens, wat eigenlijk ook logisch is, is dat paarden met die ruime gangen (waar ze altijd op de HK voor klappen) nog eigenlijk het minst functioneel zijn en dus geen aanleg hebben tot de verzamelde oefeningen.

Er heeft een tijdje geleden trouwens in de IDS een goed stukje over gestaan dat je paarden kan onderscheiden in aanleg voor verzamelde oefeningen of uitgestrekte oefeningen, waar Anky dan ook commentaar op geeft. Dacht dat zij zelfs stelde een paard blinkt uit in: of verzameld of uitgestrekte gangen. Denk aan Krack C Haha! Uitgestrekt OK dan! maar verzameld Huilen

Volgens mij kan je zelfs zo ver gaan dat de krabbelaars (bv Kyrain Haha! ) de best verzamelde oefeningen kan tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:09

Magique schreef:
Volgens mij gaat het om de aanleg om te kunnen dragen.

Mijns insziens, wat eigenlijk ook logisch is, is dat paarden met die ruime gangen (waar ze altijd op de HK voor klappen) nog eigenlijk het minst functioneel zijn en dus geen aanleg hebben tot de verzamelde oefeningen.

Er heeft een tijdje geleden trouwens in de IDS een goed stukje over gestaan dat je paarden kan onderscheiden in aanleg voor verzamelde oefeningen of uitgestrekte oefeningen, waar Anky dan ook commentaar op geeft. Dacht dat zij zelfs stelde een paard blinkt uit in: of verzameld of uitgestrekte gangen. Denk aan Krack C Haha! Uitgestrekt OK dan! maar verzameld Huilen

Volgens mij kan je zelfs zo ver gaan dat de krabbelaars (bv Kyrain Haha! ) de best verzamelde oefeningen kan tonen.


Klopt, er zijn maar weinig paarden die en de kracht hebben om te verzamelen, en de ruimte hebben om de uitgestrekte gangen goed te doen.

Een paard kan wel aanleg hebben voor de verzamelde oefeningen, maar als deze het vermogen niet heeft, dan houd het al snel op.

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:12

Magique schreef:
Mijns insziens, wat eigenlijk ook logisch is, is dat paarden met die ruime gangen (waar ze altijd op de HK voor klappen) nog eigenlijk het minst functioneel zijn en dus geen aanleg hebben tot de verzamelde oefeningen.


Is het dan niet zo dat de meeste paarden die krachtig kunnen draven vanuit het achterbeen ook kunnen dragen ?
Ok, vooruit is iets anders dan dragen, maar komt het hoofdzakelijk niet neer op kracht ?

You can't win without losing !

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:14

Pipo schreef:
Een paard kan wel aanleg hebben voor de verzamelde oefeningen, maar als deze het vermogen niet heeft, dan houd het al snel op.


Maar kan je het vermogen "herkennen" bij een 3 jarige bv.? of moet je dat dan echt ondervinden in de loop der jaren ?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:15

Ik wil het meer over aanleg hebben.

Het paard moet het zowel mentaal als fysiek aankunnen. En het komt vaak genoeg voor dat 1 van de 2 opties niet goed functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:16

Superkip schreef:
Is het dan niet zo dat de meeste paarden die krachtig kunnen draven vanuit het achterbeen ook kunnen dragen ?
Ok, vooruit is iets anders dan dragen, maar komt het hoofdzakelijk niet neer op kracht ?


Nee want het moet wel opwaarts zijn. Er zijn zat paarden die krachtig dragen vanuit het achterbeen, maar daarbij aan de voorkant de grond in duiken. Je herkent die paarden in beweging aan het feit dat het achterbeen te ver achter de massa blijft ( stuwen dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:16

Tyrza schreef:
Ik wil het meer over aanleg hebben.

Het paard moet het zowel mentaal als fysiek aankunnen. En het komt vaak genoeg voor dat 1 van de 2 opties niet goed functioneren.


En willen Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:16

Superkip schreef:
Is het dan niet zo dat de meeste paarden die krachtig kunnen draven vanuit het achterbeen ook kunnen dragen ?
Ok, vooruit is iets anders dan dragen, maar komt het hoofdzakelijk niet neer op kracht ?

Nope,
Gribaldi is een goed voorbeeld.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:17

Magique schreef:
Maar kan je het vermogen "herkennen" bij een 3 jarige bv.? of moet je dat dan echt ondervinden in de loop der jaren ?

Volgens de Fam. Rutten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:18

Sjuimpje schreef:
Volgens de Fam. Rutten wel.



Dat lijkt mij wel een redelijk betrouwbare bron. Maar ik denk wel dat het gevaarlijk is om bij driejarige een stempel op te drukken. Het is maar hoe zo dier zich ontwikkeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-04 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt


Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:19

Sjuimpje schreef:
Volgens de Fam. Rutten wel.


Ja die zeggen zeker ook dat Obelisk een goed functioneel achterbeen heeft Lips are sealed

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:24

Hij kan alle GP oefeningen, dus blijkbaar is het functioneel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:27

Beetje moeilijk te beoordelen tegenwoordig of de aanleg ook natuurlijk is wat je bij de GP ziet.

Worden mij veel te veel kunstjes en truukjes thuis uitgehaald om die beesten zo snel mogelijk op dat nivo te laten lopen. ( en te houden)

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:30

Sjuimpje schreef:
Hij kan alle GP oefeningen, dus blijkbaar is het functioneel genoeg.


Het is maar wat je functioneel noemt ... slepende achterbenen vind ik ieder geval niet functioneel. Het gaat er niet om of die die GP oefeningen kan maar hoe die het doet

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:31

Ik heb Obelisk nog nooit in het echt gezien Pipo maar zoals jij beweerd dan komt de slijtage vanzelf om de hoek kijken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:31

Magique schreef:
Het is maar wat je functioneel noemt ... slepende achterbenen vind ik ieder geval niet functioneel. Het gaat er niet om of die die GP oefeningen kan maar hoe die het doet


En daar komt de aanleg om de hoek kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:32

greetje schreef:
Ik heb Obelisk nog nooit in het echt gezien Pipo maar zoals jij beweerd dan komt de slijtage vanzelf om de hoek kijken.

Die opmerking van mij is in het algemeen, niet specifiek op Obelisk. Je bedoeld waarschijnlijk de opmerking van Magique!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 10:48

dus bij een dressuupaard kan niet echt spreken over vermogen maar wel over de aanleg. En zoals de vraag in het andere topic wat is vermogen eigenlijk en wat is aanleg. We kunnen er ons allemaal waarschijnlijk wel een voorstelling van maken maar wat is het eigenlijk echt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diemth, XXleonieXX en 205 bezoekers