Je paard is ziek of oud het einde is nabij wat nu.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Je paard is ziek of oud het einde is nabij wat nu.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:27

Ik had ook een pony Dinky R. I. P. was zijn naam.
Hij at slecht maar was nog redelijk actief, dieren arts erbij en die had geen goed neuws.
Hij vertelde mij dat mijn pony niet meer te genezen en ook al erg oud was (32 jaar).
En dat hij moest worden afgemaakt.

Daar liet ik het niet bij zitten.
Een tweede dierenarts kwam, een vrienderlijke man.
Die gaf de moed niet zomaar op en er werd een behandelplan opgezet.
Dit mocht niet baaten mijn pony was te ziek en moest afgemaakt worden.

Ik heb nooit geweten dat die beslissing om "Ja" doe maar tegen de dierenarts te zeggen zo moeilijk was.
Ik denk nog dagenlijks aan hem en mis hem ook verschrikkelijk.

Hebben jullie ook zoiets meegemaakt ?

Speechless


Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:19

Nog niet, gelukkig.
Maar ook Domino heeft niet het eeuwige leven (is 19 jaar) en ik betrap me er wel 's op dat ik denk "laat ik maar 'ns extra van hem genieten, want wieweet is hij er binnenkort niet meer. Gelukkig is hij nog zo energiek dat ik dat idee dan weer snel van me af kan zetten.

Maar helaas, van elk dier moet je een keer afscheid nemen, het is alleen de vraag op wat voor manier; zal je je erop voor kunnen bereiden of gaat het heel snel en heb je het afscheid niet in de hand? Verdrietig

Zonder dit verdriet van afscheid is er ook niet het plezier van een intense liefde, denk ik dan maar....ik bedoel, als je een gevoelig mens bent die het moeilijk heeft om afscheid van een dier te nemen, dan ben je ook zo rijk dat je die liefde hebt kunnen voelen.. snap je wat ik bedoel?
Dat maakt het leven juist zo kostbaar.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:32

Persoonlijk geloof ik je niet erg, maar goed. Een paard wat slecht eet is geen reden om afgemaakt te worden, tevens leeftijd niet tenzij daar allerlei gebreken aan vast zitten, maar je claimt zelf al dat hij energiek was, ben ik toch wel erg benieuwd naar de 'ziekte'.

Ingrid, 19 jaar is echt niet zo oud hoor. Je kunt zeker nog zo'n 6 a 7 jaar van je knollie ( Lachen ) genieten.

- Offline -

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 22:57

DeesDeBest schreef:
Persoonlijk geloof ik je niet erg, maar goed. Een paard wat slecht eet is geen reden om afgemaakt te worden, tevens leeftijd niet tenzij daar allerlei gebreken aan vast zitten, maar je claimt zelf al dat hij energiek was, ben ik toch wel erg benieuwd naar de 'ziekte'.


Dat jij mij niet geloofd wil niet zegen dat ik de waarheid niet schrijf.

Maar hij had een tumor in zijn hoofd, een nier aandoenig nog 3 tanden in zijn mond en was gewoon oud.
Ik had hem nog niet erg lang dus van al die aandoenigen wist ik weinig af.
Toen de naald voor de .... je weet wel erin ging kwam er bruin bloed uit, bruin van het ureum.

Heb jij wel eens xoiets meegemaakt?

Speechless

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:07

Ja hoor. Wij hebben een dampig 18 jaar oud paard op stal.

Vermoedelijk wordt dit zijn laatste zomer, want hij heeft het af en toe behoorlijk zwaar. Maar we willen toch nog een beetje verlichting geven met corticosteroiden (die zeer goed aanslaan) en siroop.

Hij doet het daar nog goed op en loopt echt te dansen als hij naar de wei wordt gebracht.

Maar mocht ook dit niet meer werken, dan brengen we hem weg. Dan hebben we werkelijk alles voor hem gedaan en heeft hij toch nog mogen genieten van het leven.

Een ander verhaal was mijn 25 jarige pony. Dit moest dit jaar ingeslapen worden, omdat ze bij een val haar schouder had gebroken. Je weet dat het ervan moet komen, maar eenmaal de bevestiging van de DA aanhoren is erg moeilijk. Maar toen ze "ging" had ik er vrede mee, omdat ik wist dat ze geen pijn meer zou hebben...

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:29

nou zeg deesdebest.Je mag best voor je mening uitkomen, maar kan het ook iets subtieler?Met zulke opmerkingen kun je mensen pijn doen

Sjeanine.Elite • Jazz x Haarlem. ZZ Zwaar IICH Groningen gewonnen . Lichte tour
Faith Hill • ZiziTop x Janiro. M2
Geranine • United x Jazz. L2
Nobility • Janiro x Fresco Z2+25 L springen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:39

Dit vond ik al subtiel. Ik laat deze man in zijn waarden en zeg gewoon dat ik er, persoonlijk niet veel van geloof, gebasserd op andere berichten die deze man heeft geplaatst. Dat mensen niet goed begrijpend kunnen lezen is niet mijn probleem.

- Offline -


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:51

DIT verhaal van Marc is wel waar.

Hij heeft t arme beest geruild tegen een mobiele telefoon, en had zo zijn eerste eigen pony.
Heeft hem een hoop geld en moeite gekost.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:57

Natasha schreef:
DIT verhaal van Marc is wel waar.

Hij heeft t arme beest geruild tegen een mobiele telefoon, en had zo zijn eerste eigen pony.
Heeft hem een hoop geld en moeite gekost.


Je meent het niet
Wie ruilt er nou in godsnaam een mobiele telefoon tegen een pony??? Waar zit je verstand dan Verward
Lips are sealed

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:58

Ja, DAAR laat ik me verder niet over uit.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 01:35

Ludo schreef:
Je meent het niet
Wie ruilt er nou in godsnaam een mobiele telefoon tegen een pony??? Waar zit je verstand dan Verward
Lips are sealed


Mijn verstand zit in mijn hoofd en ik liet mijn hart spreken.

Het bestond niet dat het arme diertje naar de slacht zou gaan, nooit, never.

Speechless

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 02:19

Mijn paard was 10, toen was hij doodziek. Ik had al toestemming van de verzekering om hem af te lten maken, en had mijn ouders al gebeld dat ik dat ook ging doen (op vrijdagmiddag)
Hij had op dat moment een opleving, toen heb ik hem nog 1 kans gegeven. Met hulp van een homeopaat heeft hij die gepakt, en hij loopt er nog steeds Haha!
Zonder Thijs had Bill het niet gered

Goedgekeurd onderschrift :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 05:51

Op het moment dat mijn paard op is hoop ik dat ze me de beslissing uit handen neemt en er zelf tussenuit stapt.

Als het echt niet meer kan zal ik haar bedanken voor de fijne jaren die we samen hebben gehad, en haar - hoop ik op tijd - uit het leven laten gaan middels een spuitje. Mijn paard gaat ook niet naar de slager.

Maar Binko, op het moment dat je aan paarden begint, gaat er een keertje een dag komen dat je afscheid van een dier moet nemen. Of dit nu is doordat je hem verkoopt of in laat slapen/naar de slager brengt is dan plan twee. Een paard onnodig lang in het leven houden is dierenmishandeling. En in het geval van jouw pony heb jij op dat moment gewoon te lang gewacht.

Hoe hij uiteindelijk aan die pony is gekomen is plan twee. Denk alleen dat de nieuwe eigenaar van de mobiel meer plezier aan zijn ruil heeft gehad dan Binko zelf.

Trouwens Binko, als je toch geld teveel hebt: er is nog een zwarte tuiger die van de slacht gered moet worden, en een donatie nodig heeft. Die hoeft iig ook nog niet dood.

Kijk even hier:

[PP] Inzamelingsactie voor zwarte tuiger

Je suis Charlie.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:41

Ik zit nu in die situatie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:47

Binko schreef:
Mijn verstand zit in mijn hoofd en ik liet mijn hart spreken.

Het bestond niet dat het arme diertje naar de slacht zou gaan, nooit, never.




Ik begrijp het hoor, Vorige week had ik het met een 20 jarige dampige pony. Deze moest verkocht worden, heb een bod uitgebracht .......... maar ja, de familie had het anders opgelost....

Ik had het aangekeken, de pony op het land gezet, misschien Sanne er wat op laten rijden en naar aanleiding van haar toestand al dan niet aan het eind van de zomer naar de slager gebracht..... of volgend jaar of het jaar daarop

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:14

Binko schreef:
Mijn verstand zit in mijn hoofd en ik liet mijn hart spreken.

Het bestond niet dat het arme diertje naar de slacht zou gaan, nooit, never.



Ik denk dat Ludo het heeft over de vorige eigenaar die zijn paard ruilde voor een mobiele telefoon?

Mijn vriendin en ik hebben afgelopen winter een oude manege pony van 30+ gekocht, die naar de slacht zou gaan.
Ze had koliek gehad, maar knapte na behandeling goed op. Een paar weken later werd ze weer ziek, door stom toeval. Een wondje op haar been was gaan ontsteken en die ontsteking is naar binnen geslagen.
We hebben de beslissing zelf gelukkig niet hoeven nemen, ze is in de nacht overleden.

Jammer, maar ze heeft toch nog 4 weken van haar welverdiende pensioen kunnen genieten en daarom ben ik heel blij dat we het geprobeerd hebben.

זכור

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:24

phoeh,ik moet er niet aan denken,lijkt me vreselijk,Mijn paardjes zijn alletwee 3 jaar oud,en hoop dat deze heel oud mogen worden,mocht ik over de beslissing staan van hun leven terwijl ze 'op' zijn en pijn hebben,maar ik hopenlijk ook de goede keuze door ze vredig in te laten slapen...

Karaat_the_newforest op Instagram

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:25

Nee, gelukkig nog niet. Mijn lievelingspony is vroeger wel afgemaakt, maar daar was ik niet bij

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:29

Heb m'n (verzorg)pony door kanker (tumor in de milt geloof ik) moeten laten inslapen was ook 32jaar.

0

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:37

Ik heb op 30 maart jl.mijn lieve pony van 30 jaar in moeten laten slapen!
Al jaren loop je toch met het idee dat ooit die tijd komt, maar hoe je dan zal reageren en of je de beslissing kunt nemen om te zeggen: het gaat niet meer!
Mijn pony was nog heel kwiek, levenslustig, maar viel op hele korte tijd heel snel in en op een gegeven moment viel ze.
Doordat ze weer redelijk snel opstond dacht je dat gaat nog wel. DA een paar keren erbij gehad, maar die konden ook niets meer doen.
In een nacht werd ik wakker en MOEST gewoon naar haar toe. Toen ik in stal kwam, lag ze. Ik ben bij haar gaan zitten en toen legde ze haar hoofd tegen me aan en toen wist ik het: dit kon en mocht ik haar niet aan doen!
s'Morgens de DA gebeld en s'middags is ze ingeslapen!
Ontzettend moeilijk besluit, maar als de tijd daar is, weet je het wel.
Ik heb het er nog steeds ontzettend moeilijk mee, maar ik weet dat ik de goede beslissing genomen heb, maar het verdriet is er niet minder om!

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:24

Mijn eerste paard ,was een paard die ik was gaan verzorgen voor iemand die voor de dierenbescherming werkte.
hij was gevonden in een stal..broodmager..
ik heb hem 7 jaar verzorgt, ik denk dat hij zeker 25 jaar was, misschien wel ouder,en hij was op..zijn benen waren echt op!!
hij stond weleens in de wei met zijn voorbenen naar achter en zijn achterbenen helemaal naar voren om alles te ontlasten, dus ik had voor mezelf besloten, ik geef hem nog deze zomer, en dan is het over voor hem(hij stond de hele winter op zijn benen,durfde niet meer te gaan liggen).
2 weken later werd ik op mijn werk gebeld , dat hij wel erg raar in de wei lag,de veearts was al gebeld..
hij had een slag in zijn darmen, en werd meteen ingeslapen(hij had zo'n pijn)..
eigenlijk maakte dit het afscheid wel heel goed,ik had geen beslissing hoeven nemen over zijn leven, ik had hem nu meer geholpen(voor mijn gevoel dan...)

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:32

ja...3 keer!
in 1998,een 4 jarige ruin van herannus...hoefkatrol,spat.
2004:10 mei mn 4 jarige paard(zie AM:wie was ik...)
2004:25 mei mn 28 jarige pony(zie hierboven)

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 02:44

Helaas ook paar maanden geleden meegemaakt...
17 jarige dampige merrie....ze had helaas geen waardig leven meer....dus dan moet helaas het moeilijke besluit genomen worde.....

Sterkte

Wanestha RIP !!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:04

Mijn vorige paardje had een zogenaamd sporthart (x aantal keren vergroot hard) daarbij lekkende hartkleppen en vocht achter zijn longen, daarbij was zijn hartslag, terwijl hij stil stond, rond de 150, een tijdbom dus......

En m'n paardje daarvoor had een botwoekering, tussen zijn kogelgewricht en daarbij veel pijn......

En nu heb ik een wat oudere pony (ca 20) met de nodige gebreken (chronische bronchitisch, spat e.d.) maar zodra ze pijn heeft en die pijn niet meer door medicijnen is te verlichten dan zal ik toch weer het besluit moeten nemen......

Citaat:
Persoonlijk geloof ik je niet erg, maar goed. Een paard wat slecht eet is geen reden om afgemaakt te worden, tevens leeftijd niet tenzij daar allerlei gebreken aan vast zitten, maar je claimt zelf al dat hij energiek was, ben ik toch wel erg benieuwd naar de 'ziekte'.

Ingrid, 19 jaar is echt niet zo oud hoor. Je kunt zeker nog zo'n 6 a 7 jaar van je knollie ( ) genieten


En dan nog wat opmerking voor DeesDeBest =>

Een paard wat slecht eet, eet niet voor niets slecht, i.d.d. 't hoeft niet meteen een reden te zijn om hem af te laten maken, maar zoals je zelf al zegt, slecht eten komt meestal door gebreken, is daar niets aan te doen, dan is het toch niet eerlijk om je paard honger te laten lijden omdat jij geen afstand van hem kan doen....

En leeftijd is wel degelijk een reden, de meeste letsels genezen nou eenmaal sneller bij jongere paarden en die hebben nou eenmaal meer tijd om te kunnen genezen..........

Dit is niet als aanval maar gewoon als opmerking.....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:47

Ik heb het wel meegemaakt met een verzorgpaardje die was al 34 die werd steeds blinder, had veel moeite met eten en ze liep heel langzaam. Toen heeft de eigenaresse besloten om haar in te laten slapen. Soms (zoals in mijn geval) is het gewoon beter om er een einde aan te geven dit paardje was gewoon op maar heeft de laatste jaren heerlijk van der pensioen genoten.............


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers