manegepony netjes laten lopen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

manegepony netjes laten lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 20:27

hallo allemaal,
ik ben dus een van de niet uitgestorven Manege kiendjes Lachen
ik rij echt super graag maar op een manege pony kom je ook niet veel vooruit:
ik had dus een aantal vraagjes :
1) Hoe kun je een manegepony wat ronder laten lopen zonder dat je gaat trekken? (je kunt spelen met je teugels wat je wil en drijven wat je wil de meeste doen het niet, ze vertikken het gewoon!)

2) Ik heb de meeste pony's nog aan de teugel in de draf maar in de galop raak ik ze kwijt gewoon foetsie! Doei, doei
wat kan ik hieraan doen? groetjes roos

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!


Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:56

1) Zorgen dat ze in ieder geval goed voorwaarts lopen, en ontspannen gaan lopen. Als ze ontspannen lopen gaat het al vanzelf een stuk beter. Dan kan je als je al een tijdje aan het draven bent misschien gaan doorzitten, dat gaat soms makkelijker en dan gaan spelen. Buitenteugel eraan houden ,en binnenteugel af en toe kneepjes. Niet te veel omlaag willen trekken dus, maar dat zei jij ook al Lachen

2) Dat heb ik ook, en ff wat m'n instructrice zei:
Teugels er goed bijhouden als je naar galop gaat, en zorgen dat de overgang van draf naar galop goed is. Als je pony eerst hard gaat draven ben je hem vaak al sneller kwijt. In galop moet je ook je handne met de mond meebewegen (net als in stap)

Erm ik hoop dat je er wat aan hebt... Bloos!

(L) Misui! (L)
--> When I look around, sometimes I get sad,
because I don't know, wich way to go <--

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 20:57

Nikkeltje schreef:
1) Zorgen dat ze in ieder geval goed voorwaarts lopen, en ontspannen gaan lopen. Als ze ontspannen lopen gaat het al vanzelf een stuk beter. Dan kan je als je al een tijdje aan het draven bent misschien gaan doorzitten, dat gaat soms makkelijker en dan gaan spelen. Buitenteugel eraan houden ,en binnenteugel af en toe kneepjes. Niet te veel omlaag willen trekken dus, maar dat zei jij ook al Lachen

2) Dat heb ik ook, en ff wat m'n instructrice zei:
Teugels er goed bijhouden als je naar galop gaat, en zorgen dat de overgang van draf naar galop goed is. Als je pony eerst hard gaat draven ben je hem vaak al sneller kwijt. In galop moet je ook je handne met de mond meebewegen (net als in stap)

Erm ik hoop dat je er wat aan hebt... Bloos!

zeker dankjewel nog meer mensjes?

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:04

manege pony's zijn het meestal niet gewent om aan de teugel te lopen. (Ik ben ook een manege mens;)) Er zijn wel paarden die het kunnen maar pony's die er al lang staan en altijd bij beginners (of kinderen die gewoon een beetje rondjes lopen) rijden en het nooit hoeven en dan in 1 les per week wel is dat moeilijk voor zoon pony. Er zijn paarden die het makkelijk kunnen omdat ze dat vroeger altijd moesten doen. Dan moet je doen wat nikkeltje zegt. Maar niet alle manege-pony's kunnen dat hou daar rekening mee.
xxxxjes margo

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:07

Nou in principe kan iedere pony wel aan de teugel, alleen niet allemaal even makkelijk. Sommige zijn het inderdaad niet gewent, of pakken het bit vast enz... Maar volgens mij als ze ontspannen en voorwaarts lopen, je hebt genog impuls enz dan moeten ze het echt kunnen Knipoog

(L) Misui! (L)
--> When I look around, sometimes I get sad,
because I don't know, wich way to go <--

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:21

Je moet ene beetje vertrouwen zien te winnen bij zo'n pony, verwacht dus niet dat he tlukt met 1 keer in de maand erop rijden.

Is dit een al wat oudere pony, zijn er andere die er wel verder mee komen?

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:25

Maar als een pony het nooit geleerd heeft of als hij maar 1 keer in de week zo gereden word en de rest van de week maar een beetje rondjes hoeft te lopen en niet egt hoeft te werken word het al erg moeilijk. Maar er zijn zeker wel pony's die het wel doen maar dan moet je ze wel treffen
xxxxxjes margo

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:28

Ik heb pas geleden een keertje voor de lol in zo'n manege les meegereden, en weet wat je bedoeld, ook al geef je een uur lang de juiste hulpen, 90% vertikt het gewoon omdat ze het niet gewend zijn. Toch zitten er vaak ook goede tussen, bv de paarden die in de hoogste lessen lopen, of paarden die net nieuw op de manege zijn, grote kans dat de knoppen er nog relatief netjes opzitten (ipv jarenlang trap en trekwerk wat ik vaak op maneges zie bij bv beginners)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 10:25

scooby schreef:
Je moet ene beetje vertrouwen zien te winnen bij zo'n pony, verwacht dus niet dat he tlukt met 1 keer in de maand erop rijden.

Is dit een al wat oudere pony, zijn er andere die er wel verder mee komen?


ik rijd meestal op vico van 19 jaar, als iemand met sporen rijdt, doet hij het super en de les daarna ook, maar zomaar zonder sporen nee..

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:40

Probeer Nikita eens.. Lekker voorwaarts laten lopen en dan lekker met de teugels spelen. Dan komt ze vanzelf aan de teugel (Bij mij tenmiste..) Ja ik dnek dat het gewoon een kwestie is van blijven proberen

B+2 (21.06.'09)

Clubkampioenschappen LRV Thull; derde met 199 & 200 pnt (21.03.'10)

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 10:41

Dyyy schreef:
Probeer Nikita eens.. Lekker voorwaarts laten lopen en dan lekker met de teugels spelen. Dan komt ze vanzelf aan de teugel (Bij mij tenmiste..) Ja ik dnek dat het gewoon een kwestie is van blijven proberen


ghehehe NIKITA?? daar ben ik bang voor en nog niet aan toe! ringo is wel zo'n mupke die doet dat wel!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:54

ik leer het zo
eerst voorwaarts en aan het been
zorgen dat ze goed reageert als je wil versnellen, vertragen, wenden, de basis dus
dan zet je haar bv op een volte
en vraag je stelling
je buitenteugel laat je relatief strak staan, begrenzen
met de binnenteugel maak je hem los
kneepjes geven, krijg je geen reactie, dan mag je de hulpen best EVEN wat sterker doen doorkomen, maar dan weer zacht
zakt die een kleein beetje naar beneden direct ontspannen, en weer vragen
als die niet reageert, niet ontspannen, vragen, en been erbij
best kun je doorzitten, in je paard zitten en vooral
recht zitten, niet voorover
dan valt je paard op de vvoorhand terwijl het omgekeerd moet zijn
succes


mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:51

Heej ik rij ook op een manege en rij op de beste paarden(nee niet arrogant, maar tis zo) en die lopen automatisch makkelijker, omdat er mensen op gaan die er meer van weten. En heel soms zit ik op een ander manegepaard en moet je meer werken, dit merk je echt wel dan. En ieder paard is anders en hebben ook allemaal een andere aanpak nodig, en het is aan jou uit te zoeken hoe en wat, met je instructeur/instructrice want vaak kennen zij de paarden een voor een uit hun hoofd, en weten ook hoe jij dit moet aanpakken. In je verhaaltje is duidelijk te lezen dat je er al redelijk veel van weet, en je bent zeker op de goede weg, maar ik zou het gewoon vragen, zo pak je het paard/ de pony aan en dan ook nog eens op de juiste manier, en dat is belangrijk toch? succes in iedergeval. Maak je er ook nog een x foto's van??? lijkt me leuk om te zien!!!

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 10:45

mariellexxx schreef:
Heej ik rij ook op een manege en rij op de beste paarden(nee niet arrogant, maar tis zo) en die lopen automatisch makkelijker, omdat er mensen op gaan die er meer van weten. En heel soms zit ik op een ander manegepaard en moet je meer werken, dit merk je echt wel dan. En ieder paard is anders en hebben ook allemaal een andere aanpak nodig, en het is aan jou uit te zoeken hoe en wat, met je instructeur/instructrice want vaak kennen zij de paarden een voor een uit hun hoofd, en weten ook hoe jij dit moet aanpakken. In je verhaaltje is duidelijk te lezen dat je er al redelijk veel van weet, en je bent zeker op de goede weg, maar ik zou het gewoon vragen, zo pak je het paard/ de pony aan en dan ook nog eens op de juiste manier, en dat is belangrijk toch? succes in iedergeval. Maak je er ook nog een x foto's van??? lijkt me leuk om te zien!!!


ik heb foto's Lachen kijk maar bij zoekfunctie Rijfoto's Ringo en Vico@work Lachen

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:00

Quote schreef:
ik heb foto's Lachen kijk maar bij zoekfunctie Rijfoto's Ringo en Vico@work Lachen


Mss moet je een op de PAARDEN gaan rijden en niet meer op de PONY'S de paarden rijden over het algemeen een stuk fijner omdat ze niet in de kinderlessen lopen Lachen

B+2 (21.06.'09)

Clubkampioenschappen LRV Thull; derde met 199 & 200 pnt (21.03.'10)

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 11:10

Dyyy schreef:
Mss moet je een op de PAARDEN gaan rijden en niet meer op de PONY'S de paarden rijden over het algemeen een stuk fijner omdat ze niet in de kinderlessen lopen Lachen


ja maaar doos, ik ben te klein! Schijnheilig

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:47

Dyyy schreef:
Mss moet je een op de PAARDEN gaan rijden en niet meer op de PONY'S de paarden rijden over het algemeen een stuk fijner omdat ze niet in de kinderlessen lopen Lachen


Waarom zou een pony minder fijn zijn dan een paard??
Dat slaat nergens op!!!!
Ook paarden worden bij kinder gebruikt en ook op paarden zitten volwassenen die niet kunnen rijden.

Het is gewoon heel moeilijk om een manege paard/pony netjes te laten lopen, het licht ook aan de stal waar je rijd, want bij mij op de manege staan alleen maar pony's en paarden die netjes kunnen lopen....maar het licht ook aan jou handigheid, als je handig bent lukt het bij elk paard.
Natuurlijk het ene paard/pny geeft zich sneller over dan de ander maar het moet lukken al is het maar een cmtje lager dan hoe hij/zij normaal loopt.
Maar nogmaals het licht ook aan de stal want als jullie alleen maar lompe koeien hebben staan zal het minder snel lukken dan als je op een stal rijd die alleen maar elegante paarden en pony's heeft staan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

lief_meiske
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: mijele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:11

heejz
ik heb dat probleem strax denk ik ook, normaal rijd ik op mijn verzorgpaard, en nu ga ik op ponykamp en nou krijg ik daar een paard. heeft er iemand nog wat tips voor een manegepaard netjes te laten lopen??
groetjes

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:20

Als ik jou was zou ik het gewoon aan je instructrice vragen, zij kent de pony waar je op rijd, en zal dus wel bepaalde oefeningetjes weten die voor hem/haar goed werken. Bij het ene paard werkt het heel goed om tempowisselingen te gaan rijden, een ander wordt er juist heel heet van. Dus wat voor het ene paard wel werkt, werkt bij een ander juist averechts.
En lief_meiske: waarom is er gelijk sprake van een 'probleem'? Je gaat toch lekker op ponykamp, dan ga je toch genieten en niet focussen op je paard aan de teugel ??? Iig veel plezier!

Black_Angel
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:29

heyz
manege ponys kun je idd rond krijgen en aan de teugel maar er zijn gewoon paarden en ponys die een zachte hand nodig hebben en dat moet je even uitvinden bij zo'n pony.
ik ben bijv. een die een hele zachte hand heeft omdat ik altijd op probleempaarden rijd maar nu ik op een l2 paard rijd wat eerst niet goed ging omdat ik zo'n zachte hand heb moet ik dus leren met een harde hand te rijden
groets

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:33

je moet leren met een harde hand te rijden??????????????
*mond valt open*

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 20:16

Nouja, ik heb dus vandaag en vorige week op de Haflinger van Haflingertje gereden Lachen Nu voel ik heel duidelijk het verschil Lachen!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:27

1. het is absoluut niet waar dat manege pony's slechter zijn dan eigen pony's! ik heb een verzorg pony( ik ben de enige die daar op rijd, dus zie het maar als een eigen pony) daar zal ik nooit een L proef mee kunnen doen! maar laast had ik een L proef op een manege pony gereden en ik ben 1ste geworden! je moet volgens mij gewoon wat meer gedult hebben

2. je hebt 2 manieren om een pony te laten aanspringen in galop. wat ik dus net al zei aanspringen en aan gaan... aanspringen is dat de pony van een beheerste draf over springt in galop, dan is het veel makkelijker om je pony aan de teugel te rijden. aan gaan is dat je van een hele onbeheerste draf over springt naar galop(dus dat je heel snel draaft en dan aan springt). dan is dat veel moeilijker om je pony aan de teugel te krijgen.
veel succes *LOL*

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:28

Black_Angel schreef:
heyz
manege ponys kun je idd rond krijgen en aan de teugel maar er zijn gewoon paarden en ponys die een zachte hand nodig hebben en dat moet je even uitvinden bij zo'n pony.
ik ben bijv. een die een hele zachte hand heeft omdat ik altijd op probleempaarden rijd maar nu ik op een l2 paard rijd wat eerst niet goed ging omdat ik zo'n zachte hand heb moet ik dus leren met een harde hand te rijden
groets

Citaat:
dat slaat echt helemaal nergens op!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers