Donderdag gaat het gebeuren....castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Donderdag gaat het gebeuren....castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 17:11

Pfff, ik zie er nu al tegenop dat Digger (Seegenerlsgoddigger) donderdag wordt gecastreerd.
Ik weet dat het een beetje laat in het jaar is en de vliegen er weer zijn, maar ik moet toch het 1 tegen het ander afwegen. Reden voor mijn besluit is dat Digger op de weide steeds meer babbels krijgt en ik niet af wil wachten dat hij mijn pa (70) straks in de nek springt als ik eens een keer niet kan.

Digger gedraagt zich nu nog steeds keurig aan het touw maar mocht het straks wel zo zijn dat hij aan het touw ook babbels gaat krijgen, moet ik niet aan de gevolgen denken. Als het straks 30 graden is hoeft het ook niet meer en aangezien het donderdag en vrijdag toch 18 graden zou zijn en regen heb ik toch maar een afspraak met de castreur gemaakt. Eigenlijk wilde ik wachten tot het najaar, maar ja, het loopt toch even anders.
De shethengst van 5 jaar wordt ook direct geholpen, zodat ik straks hopelijk twee keurige ruintjes heb, die fijn bij de merries in het land kunnen. De castratie wordt thuis gedaan, onder verdoving, terwijl ze wel daarbij blijven staan. Hopelijk gaat de hele castratie goed.

Ik blijf zelf niet bij de castratie want ik ga geheid van m'n graat!


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:54

Pff spannend zeg! Ik heb het nog nooit in het echt meegemaakt, maar ook voor Jagger zal het wel een keer komen en dan zie ik het vanzelf... Ach, er worden zo ontzettend veel paarden gecastreerd, voor dierenartsen is het volgens mij echt een handeling van niks. Voor het paard zit het echter wel anders. Ik hoop dat Digger er niet teveel last van heeft. Sterkte donderdag, voor zowel jij als Digger. Ik ben donderdag vrij, dus mocht je steun nodig hebben... Lachen (ook al ga ik waarschijnlijk zelf neer)

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:21

Ik ben er met mijn eerste hengst wel bij geweest
en ik ging helemaal niet van mijn graat het is zelfs
mooi hoe ze dat allemaal doen.
Hij verloor niet eens veel bloed.
Maar als jij ervoor kiest er niet bij te zijn
dan wens ik jullie beide heel veel succes !

Groetjes

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:40

Ahum, ik heb zelfs foto's van pride zijn castratie die in zijn foto album zitten Haha!
Veel succes en uhm sterkte Lachen

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:12

Ik ben toch nog steeds blij dat ik Pluis in Utrecht heb laten castreren (en dan maakt seizoen ook niet zoveel uit).

Sterkte ermee!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:24

Bravura, mijn Wiz is onlangs gecastreerd, ook gewoon op de wei. Dat ging echt keurig hoor. In twintig minuten was het gebeurd en de wond is vrijwel direct dichtgegaan. Zelfs afspuiten bleek niet nodig omdat het niet echt heel dik werd. Na twee weken zag het er al keurig uit.

Wel moet je er rekening mee houden dat hij wat afvalt. Dat is normaal. Hij komt gauw genoeg weer bij.

Succes!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 12:38

Anya, heb je hem na de castratie extra voer gegeven om weer wat aan te komen? Of trekt dat zelf weer bij? Is het nog dik geweest?

Sorry, naam verkeerd geschreven

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:43

Nee ik heb hem niet bijgevoerd. Hij stond wel dag en nacht in de wei en at stevig, maar van de pijn vallen ze toch wel wat af. Dat zit er na de tijd snel genoeg weer op. Ik heb hem wel extra vitaminen gegeven om zijn weerstand wat op te peppen. Het is nu ongeveer een week of 6 geleden en hij is al weer behoorlijk bijgetrokken Lachen

Bij Wiz is het nauwelijks dik geweest (tuurlijk wordt het wel dikker), maar niet zo dik dat ik vond dat ik hem moest plagen met afspuiten. Gewoon bewegen vond ik in overleg met de veearts beter. Dat heeft goed uitgepakt Lachen

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 12:49

Mja, ik kreeg al van iemand advies wat prodinam (schrijf je dat zo?) te geven. Ik denk dat ik dat de eerste dagen maar doe. Gras staat er niet zo heel veel meer dus hij krijgt wel krachtvoer bij.
Ik hoop dat de vliegen vanaf donderdag een paar dagen vrij nemen. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:08

wat is prodinam????
als het blijft regenen e.d. is dat goed in dit geval Lachen

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 13:10

Dat is een pijnstiller, waardoor ze gewoon goed in beweging blijven. Ik heb het ook aan de castreur gevraagd en deze had er niets op tegen.
Het is wel een idee om wat vitaminen bij te geven voor de weerstand! Bedankt voor de tip.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:13

oh oke.. pijnstiller kan geen kwaad... Wiz liep wel (geen draf of galopje meer). Maar inderdaad stijfjes en pijnlijk Lachen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:46

Mijne gaat als het goed is deze of volgende maand onder het mes. Mijn dierenarts laat hem echter wel liggen ivm het eventuele bloeden. Ik wil het wel graag zien hoor, we gaan ook foto's maken ervan. Succes met de "operatie".

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:51

Cheveyo schreef:
Mijn dierenarts laat hem echter wel liggen ivm het eventuele bloeden.
Dat snap ik niet Verward Bloedt een paard minder als hij ligt Verward

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:35

Digger en Shandy worden op dezelfde manier als Ustinov van Ilindra op Bokt gecastreerd, ook door dezelfde castreur.
De bloedvaten worden afgekneld met een paar tangen, gedurende een minuut of 10. Dan moet het dicht zitten. Verder blijven de wonden open zodat het vuil eruit kan.

Ik blijf er niet bij om foto´s te maken, want ik val geheid flauw. Haha!
Ik zie er enorm tegenop omdat ik de laatste paar maanden ontzettend veel tegenslag heb gehad met mijn andere paarden (2 ingeslapen en 1 heel ziek geweest). Ik zit dus na al te zenuwen of het allemaal wel goed gaat! Ik hoop dat er geen ontstekingen bij komen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:05

Sugarmiss schreef:
Dat snap ik niet Verward Bloedt een paard minder als hij ligt Verward


Niet mijn woorden, dat zei de dierenarts vanmiddag Lachen . Misschien heb ik hem verkeerd begrepen...of hoorde er nog een stukje aan die zin vast.
Wel krijgt die van mij naast een plaatselijke verdoving ook een spierverslapper.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:22

Wiz is ook onder narcose gegaan en heeft een spierverslapper gekregen. Dan gaan ze vanzelf liggen. Vervolgens worden er touwen aan de benen gemaakt om ze uit elkaar te houden (die mocht ik vasthouden, en dat is behoorlijk zwaar). De uiteindelijke ingreep is zo gebeurd en er komt verbazingwekkend weinig bloed vrij. Dat viel me allemaal reuze mee. Het viel me sowieso reuze mee Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:34

cowjoe is een paar weken geleden gecastreerd
in een kliniek, hij had nog steeds maar 1 bal en was al 2 Ach gut

ze hebben hem op een soort operatie tafel gelegd. na de operatie moest hij nog 3 dagen daar blijven.
toen hij thuis kwam had hij eigenlijk nergens meer last van.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 22:35

Jos, ik denk dat zoiets toch ook een grotere ingreep is?


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:41

ja dat klopt

wij laten ze anders altijd gewoon thuis castreren.

eerst infuus, tot ze suf zijn dan vallen ze om
dan de benen vast binden en dan het castreren.
wij hadden een oudere veearts , en dan meestal een paar mensen er bij
mijn man of de buurman om het hoofd van het paard op de grond te houden.
1 voor het touw van de benen
1 voor de mesjes en tangetjes Haha!
als je het wilde mocht je zelf de klem vast zetten
1 voor de stopwatch
1 voor de handoeken en het water.

je ziet het..... een heel JD Ranch castratie team.
en na afloop een lekkere moorkop *LOL*

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:45

Ehum ik ga mensen ronselen geloof ik, dat red ik nooit in mijn eentje met de DA, wil zelf graag bij het hoofd van mijn paard zijn (hihi klinkt wel erg penny geloof ik maar goed).

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 22:49

Dat kan dan nog wat worden. Ik heb 1 persoon geregeld die het toch alleen moet redden, samen met de castreur (en nu maar duimen dat ze wel komt!).

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:55

er zijn ook veeartsen die zelf iemand meenemen hoor.

bij ons is dit zo vanzelf gegaan.
vaak wilde er mensen kijken, en dan zette hij je wel aan het werk Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 06-07-04 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:56

Mijn veearts nam zelf iemand mee. Ik moest ook helpen (touw vasthouden). Dat waren genoeg mensen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 15:29

Nou, alle ballen zijn gevallen! Net de lotto... Haha!

Beiden zijn alleen onder plaatselijke verdoving gecastreerd. Shandy vond de tangen tussen zijn benen nogal eng en Digger was niet gecharmeerd van de praam, waar hij zich dan ook tegen verzette.
Direct na de castratie liepen ze al weer te rennen door de wei. De plaatselijke verdoving zou met een uur of 4 uitgewerkt zijn (nu ongeveer). Shandy heeft wel 10 minuten onder zijn achterbenen gekeken om te zien wat hij nu miste. Haha! Digger kwam er achter dat hij zich niet meer achter zijn oor kon krabben maar na wat oefenen lukte hem zelfs dat weer.
Er zijn bloedproppen zichtbaar die wat bloeddruppels afgeven. Dit zou normaal zijn. Ik kreeg advies om beiden op de 3e dag bij elkaar te zetten omdat ze dan wondkoorts hebben. Ze kunnen elkaar dan in beweging houden. Dit ga ik idd proberen, maar als het vechten wordt staan ze zo weer apart (de wonden mogen niet door gestoei open gaan).
Vanaf vanavond gaan beiden een paar dagen op de pijnstillers.

Ik ben blij dat het achter de rug is maar de komende paar dagen is natuurlijk even afwachten hoe het met ze gaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers