niet gehecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

niet gehecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 22:17

hoi,

wat ik me laatst afvroeg (ik denk echt teveel...):

een hond of kat heb je vaak voor het leven, maar als ik dan kijk hoeveel
paarden er te koop staan op bijvoorbeeld marktplaats verbaasd me dat...

ik snap dat een paard geen huisdier is en dat je er een sport mee beoefend, maar je raakt toch ook erg gehecht aan zo'n beest?

ik vind het eigenlijk best vreemd hoe paarden steeds maar van eigenaar veranderen, hechten zij zich ook niet aan de eigenaar?

ik heb zelf geen paard, wel een bijrijdpaard sinds half jaar en die mis ik nu al als ik een paar dagen weg ben geweest...

wie heeft er een paard voor het leven en wie stapt over op verschillende paarden en waarom?

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:33

Nou als het me lukt met de financiën nu en later en als ik geen zwaar ongeluk krijg of iets. Zijn mijn paarden voor de rest van hun leven bij mij. Ik zou ze voor geen goud willen missen en ik zal ze zeker niet opzij zetten als ik een relatie zou krijgen. Ik vind het misselijk zoals sommige mensen zo makkelijk van paard verwisselen en net doen alsof de vorige niet heeft bestaan en niks heeft betekend want er is toch een nieuwe! Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Zo ook voordat ik Seven kocht naar een pony ging kijken bij een vrouw thuis. Haar grote pony moest weg zou nog te wild zijn voor haar dochter. Ik kijken daar leuk beesje en een aardige prijs en alles erop en eraan. Maar de kinderen huilen en schreeuwen op de pony, ze mocht niet weg. 's Avonds werd ik opgebeld dat het toch maar niet door ging vanwege de kinderen en ze had ruzie er over met haar man. Maar ze wilde me wel als verzorgster erbij en dan moest ik eerst een poosje mee lopen en dan kon ze me keuren of ik wel goed genoeg was voor de pony. Ik had daar totaal geen zin in zo'n type dat je staat te keuren en achteraf zeggen het is niets. Weet je? Dus ik zei; Sorry dat doe ik niet. Ging verder zoeken naar een eigen paard. Dat was wat ik wilde. En wat denk je? Toen ik net Seven had. Verkocht ze de pony voor minder geld aan de manege waar ik net vanaf was gegaan omdat ik mijn eigen paard had. Nou daar heeft ze een lekker leven Huilen ? Het arme dier staat nu in een stand en word door allemaal kindjes afgeracht. Boos! Af en toe vraag ik aan een vriendin hoe met haar is. Want ik durf zelf niet te gaan kijken. Ik was zo boos toen ik het hoorde en nu twee jaar later komt af en toe dat wijf bij mijn vriendin d'r paard kijken en dan zegt ze over mijn paard dat ze te dik is. Ik zou dat wijf bijna haar nek om willen draaien Boos! . Ze is gewoon jaloers dat ik toch lekker wel voor mijn paard kan zorgen. Sorry moest ik ff kwijt Tong uitsteken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:41

Ik denk dat een groot verschil is bij een paard dat je toch meer samen moet werken dan als bijv. bij een kat (een hond doe je alweer iets meer mee).
Als het met een paard niet klikt houd het uiteindelijk ergens eens op. Bij andere huisdieren komt dit veel minder snel voor, misschien wel omdat je minder met ze 'werkt'.

Natuurlijk spelen financieën ook een grote rol. Een hond of kat kost minder dan een paard, ook qua tijd.

Overigens is het wel de bedoeling dat het paard dat ik nu heb ook bij me blijft tot het einde. Maar je weet maar nooit...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:44

heb je wel eens gekeken hoeveel katten en honden er in de asielen zitten? Doet echt niet onder voor het aantal paarden dat te koop staat!

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:50

Ik denk ook dat het gaat om wat mensen van zo'n paard verwachten. Als je een paard voor een specifieke tak van de paardensport koopt, en het beestje blijkt er later niet geschikt voor te zijn, kan ik me voorstellen dat ze dat paard weer te koop zetten.
Persoonlijk zou ik liever onder een kartonnen doos Knipoog gaan slapen, dan dat ik mijn lieve knolleke weg zou doen... Haha!

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:22

Arsen gaat echt nooit meer weg, wat er ook gebeurd. Kan ik zelf niet meer rijden dan zoek ik iemand anders die dat wel kan maar verkopen doe ik niet.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:23

een paard koop je vaak met een bepaald doel, als je samen dat doel niet kan behalen is het soms eerlijker om dat paard een leuk leven bij iemand anders te gunnen, dan het zelf te houden. Al je tijd en geld gaat erin en als het dan niet klikt waarom zou je dan door gaan. IK heb twee poezen en met hun heb ik een heel laag doel....ze moeten thuis zijn en dat zijn ze altijd want ze komen niet buiten. Doel wordt dus altijd bereikt. Met mij paard heb ik als doel, hij moet recreatief en dressuurmatrig bereden kunnen worden, en als hij dat niet kan heb ik liever een ander paard. Het wordt een ander verhaal als hij dat niet kan omdat hij een blessure of ziekte heeft, dan zal ik echt wel mijn doel bijstellen

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:39

Een paard is ook duur in onderhoud en soms veranderen de omstandigheden zo dat het niet meer haalbaar is, hoe rot ook.

Verder moet je er inderdaad meer mee samenwerken zoals iemand hier al schreef en dan kan je paard nog zo lief zijn, als het met rijden niet klikt kan het één grote frustratie worden.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:41

Er zijn zeker wel mensen die paarden hebben waar ze niet aan gehecht zijn (handel, fokkers), maar dat is met honden en katten toch net zo? (Mensen die regelmatig een nestje hebben)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:05

Margreet schreef:
heb je wel eens gekeken hoeveel katten en honden er in de asielen zitten? Doet echt niet onder voor het aantal paarden dat te koop staat!


Dat is ook wel zo...katten en honden worden sneller naar het assiel gebracht.
Bij paarden proberen mensen het eerst zelf dmv advertenties, pas als dat niet werkt brengen ze een paard/pony naar een handelaar.

Maar voor katten en honden worden er dus gewoon minder advertenties gezet waardoor het misschien minder opvalt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:10

Ik zit behalve in de paardensport ook in de hondensport en geloof me, daar worden honden net zo makkelijk verkocht.
Bij de keuringen staan bij kopers langs het veld en op de meeste honden zit dan al een optie.
De prijs van een goede KNPV hond met vol certificaat ligt momenteel tussen de 4000 en 5000 euro.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 22:57

ok dat had ik niet in de gaten (dat het er ook zo aan toe gaat in de honden en kattenwereld, al wil ik mijn adhd-katje gigi nooit meer kwijt!)

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:39

ik denk dat er een groot verschil is tussen het houden van een paard en het houden van een kat, een paard verkoop je eerder weer, omdat het nou eenmaal meer waard is... Mensen gaan zich heus wel hechten aan een paard, maar je moet er iets mee doen en soms klikt het niet, als het bij een kat niet klikt, dan laat je hem gewoon met rust, bij een paard moet je wel er iets mee doen

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 00:01

Ik hecht mij enorm aan mijn paarden, maar ze zijn in principe allemaal te koop.
Ik vind het leuk om eem jong dier op te leiden tot Z dressuur en daarna begin ik graag weer overnieuw met een jong paard in de L. Natuurlijk heb ik er verdriet om als er een paard verkocht wordt, maar je went eraan en ik stel me er ook op in. ('s nachts vloeit er dan wel eens een traan...)