Vermogen, wat is het en waar komt het vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Vermogen, wat is het en waar komt het vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:39

Het ene paard heeft meer vermogen (kan hoger en meer springen) dan het andere, maar hoe komt dat? Heeft het met spieren, explosiviteit van die spieren, skelet te maken? Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.


tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:42

hey
het ligt eraan hoe je paard gebouwd is. En je snapt zelf natuurlijkw el dat als je een springpaard egfotk hebt dat t goed kan springen. De meeste springpaarden zijn kelin gebouwd dressuur paarden zijn over het algemeen wat langer en kunnen dus neitz o snel en kort wenden als springepaarden snappie?? Pling
groetjes cindy

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:43

tjlover schreef:
hey
het ligt eraan hoe je paard gebouwd is. En je snapt zelf natuurlijkw el dat als je een springpaard egfotk hebt dat t goed kan springen. De meeste springpaarden zijn kelin gebouwd dressuur paarden zijn over het algemeen wat langer en kunnen dus neitz o snel en kort wenden als springepaarden snappie?? Pling
groetjes cindy


Het is me in een keer duidelijk, dankjewel Cindy! Maar, ook andere input is nog welkom.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.


Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:52

tjlover schreef:
hey
het ligt eraan hoe je paard gebouwd is. En je snapt zelf natuurlijkw el dat als je een springpaard egfotk hebt dat t goed kan springen. De meeste springpaarden zijn kelin gebouwd dressuur paarden zijn over het algemeen wat langer en kunnen dus neitz o snel en kort wenden als springepaarden snappie?? Pling
groetjes cindy



nou cindy, ik denk dat jij het allemaal nog niet zo goed begrijpt !
Ik snap er namelijk geen bal van wat je hier verkondigd,
ik zou alle info over een springpaard maar goed doorlezen, kan je nog wat van leren.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:01

Waar het vermogen vandaan komt, tja dat is een goeie vraag,
Ik denk dat een paard lengte en een goeie verbinding in de rug moet hebben , een sterke galop, en vooral zeer handig moet zijn, met name in het verkorten voor de sprong, en dan natuurlijk de wil, ik denk als je deze eigenschappen hebt dat je al wel een heel eind komt.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:28

De afzet is in mijn ogen de basis van de sprong.
Om een juiste afzet te creeren heb je ook de juiste bouw nodig gekoppeld aan flexibiliteit.

Volgende maand begint Athene,o.a. atletiek.
Mc.Donalds is daar mede een sponser,maar we zullen weinig vaste klanten van hun daar aan het werk zien.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:33

ceasario schreef:
Volgende maand begint Athene,o.a. atletiek.
Mc.Donalds is daar mede een sponser,maar we zullen weinig vaste klanten van hun daar aan het werk zien.


Ik ga er bij het kogelslingeren vast wel een aantal zien.

Vermogen heeft volgens mij met pure spierkracht te maken en vooral explosiviteit.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:40

Een goeie sterke afzet is heel belangrijk, maar ik denk niet dat vermogen met spierkracht te maken heeft.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:42

GertJan schreef:
Ik ga er bij het kogelslingeren vast wel een aantal zien.

Vermogen heeft volgens mij met pure spierkracht te maken en vooral explosiviteit.


ALs je kracht in de afzet meeneemt als spierkracht dan denk ik dat ook wel ja. Kracht in de galop niet te vergeten Haha!

En dan explosieve spierkracht.........lijkt wel een logische verklaring.

( ik denk even hardop hoor, dus don't shoot me Haha!)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-04 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:44

Kogelslingeren: Waarom komt bij de ene de kogel hoger dan bij de andere? (slechte vergelijking Schijnheilig )

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:47

Vergeet ook niet: veel trainen. Spieren worden graag getraind. Een onwillig paard is niet te trainen.

Verder lijkt het me logisch dat de spiermassa in verhouding meer moet zijn dan bij een minder presterend paard.

Bij gelijke spiermassa's gaat dan ook de bouw mee rekenen, etc. etc. Mag ik ook nog melden dat teveel ook niet goed is: Kijk maar eens naar het verschil in bouw tussen krachtsporters en atleten. Veel kracht is niet altijd bevorderlijk voor de behendigheid.

En: feitelijk heeft dit niks met fokkerij en afstamming te maken, maar alles met de exterieurbeoordeling.

Een sporter naar aanleiding van hun uiterlijk beoordelen gaat vaak fout. In Oost-Duitsland waren ze jaren op zoek naar de tweede Ard Schenk. Oeps, die man was een natuurtalent, ondanks zijn bouw.. Desondanks won Ardje toch wel heel veel..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:51

joostvangestel schreef:
Vergeet ook niet: veel trainen. Spieren worden graag getraind. Een onwillig paard is niet te trainen.

Verder lijkt het me logisch dat de spiermassa in verhouding meer moet zijn dan bij een minder presterend paard.

Bij gelijke spiermassa's gaat dan ook de bouw mee rekenen, etc. etc. Mag ik ook nog melden dat teveel ook niet goed is: Kijk maar eens naar het verschil in bouw tussen krachtsporters en atleten. Veel kracht is niet altijd bevorderlijk voor de behendigheid.

En: feitelijk heeft dit niks met fokkerij en afstamming te maken, maar alles met de exterieurbeoordeling.

Een sporter naar aanleiding van hun uiterlijk beoordelen gaat vaak fout. In Oost-Duitsland waren ze jaren op zoek naar de tweede Ard Schenk. Oeps, die man was een natuurtalent, ondanks zijn bouw.. Desondanks won Ardje toch wel heel veel..


Ondanks of dankzij Joost ?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:52

GertJan schreef:
Ik ga er bij het kogelslingeren vast wel een aantal zien.

Vermogen heeft volgens mij met pure spierkracht te maken en vooral explosiviteit.


Slingeren is een middelpuntvliegende kracht.

Vermogen is de juiste afzet in combi met de juiste hefboom. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:53

Als ik kijk hoeveel topschaatsers er nog zou zwaar gebouwd zijn als Ard Schenk destijds, dan zou ik toch zeggen: ondanks. OostDuitsers dachten dat het dankzij was.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:56

Ik ken veel paarden die met super veel afdruk en kracht van de grond springen maar weinig vermogen hebben.
Ik denk dat de achterhand op de sprong het belangrijkste is, er is mij meerdere malen door topruiters verteld, dat als een paard niet de kont omhoog doet en uitslaat op de sprong ook geen vermogen heeft.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:56

joostvangestel schreef:
Als ik kijk hoeveel topschaatsers er nog zou zwaar gebouwd zijn als Ard Schenk destijds, dan zou ik toch zeggen: ondanks. OostDuitsers dachten dat het dankzij was.



Schenk was niet zo zeer zwaar t.o.v. van zijn lengte en zijn slag. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:56

ceasario schreef:
Slingeren is een middelpuntvliegende kracht.

Vermogen is de juiste afzet in combi met de juiste hefboom. Knipoog


Ik heb het liever over middelpuntzoekende kracht. Voor de worp (de sprong) wordt deze opgewekt (kracht in de galop).

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:00


Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:02

Ik heb vorige maand een paard gekocht die echt met veel vermogen losspringt (82 punt.keuring) die merrie heeft drie veulens gehad en is dus zo onbespierd als maar kan, ze hebben dus van nature vermogen, dus dan kan dat toch niet door (getrainde)spierkracht komen.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:06

Natuurlijke explosiviteit van de spieren misschien.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:07

Ruchet schreef:
Ik denk dat de achterhand op de sprong het belangrijkste is, er is mij meerdere malen door topruiters verteld, dat als een paard niet de kont omhoog doet en uitslaat op de sprong ook geen vermogen heeft.


Is dat een oorzaak of een gevolg?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 23:07

joostvangestel schreef:
En: feitelijk heeft dit niks met fokkerij en afstamming te maken, maar alles met de exterieurbeoordeling.



Dit heeft alles met FA te maken, want een antwoord op deze vraag, maakt ook dat je fokkeuzes kunt maken. Heeft m.i. niets met exterieurbeoordeling te maken.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:08

Ruchet schreef:
Ik heb vorige maand een paard gekocht die echt met veel vermogen losspringt (82 punt.keuring) die merrie heeft drie veulens gehad en is dus zo onbespierd als maar kan, ze hebben dus van nature vermogen, dus dan kan dat toch niet door (getrainde)spierkracht komen.


Het ene mens is ook sterker ( qua kracht) dan het andere mens. Dus ook van nature. Maar botten hebben geen explosiviteit en geen kracht, pezen ook niet............dus het moet wel van spieren afkomen Verward:? Of van karakter Verward:?

Wederom ben ik hardop aan het denken he Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:09

Excuseme schreef:
Dit heeft alles met FA te maken, want een antwoord op deze vraag, maakt ook dat je fokkeuzes kunt maken. Heeft m.i. niets met exterieurbeoordeling te maken.


Het is in ieder geval een interessant onderwerp. Das toch het belangrijkste Verward

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:11

ceasario schreef:
Vermogen is de juiste afzet in combi met de juiste hefboom. Knipoog


En die hefboom zorgt voor het optimale gebruik van de spierkracht?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 bezoekers